Kære Saab kollegaer,
Igennem de sidst 14 dage har jeg nu her til aften oplevet for tredje gang at miste ladetryk ,motoren kan køre men føles som om der kun er 50 HK tilbage . Jeg kan dog accelerere men det går meget langsom, og ladetryksnål stiller sig cirka midt i det hvide felt.
Her til aften have jeg kørt ca. 15 km roligt med konstant fart ud af motorvejen - 100 km/t, og da jeg skulle skifte motorvej og igennem en karrusel med ca. 50 km/t vil den efterfølgende ikke tage gassen igen.
Jeg tanker kun SHELL V-POWER 99 oktan.
Min SAAB Cabriolet er en 2012 model, med motortype A20NFT - kørt 41000 km.
Hvis jeg slukker bilen i 10 sekunder og starter den igen, så er der igen maksimal ladetryk og bilen trækker helt perfekt igen!!!
Er det en en trykregulator der fejler, eller noget grimt?
/Tim
Mister ladetryk
Redaktør: Bestyrelsen
- TB
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Mister ladetryk
SAAB 93 2.0T Griffin Aero Hirsch Cabriolet - 6 Speed man MY2012 - 260HK/400NM
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Fejlkoder er din ven så få dem læst ud
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- TB
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Så fik jeg udlæst fejlen.
Nogle der har en ide hvad der skiftes ?
Nogle der har en ide hvad der skiftes ?
SAAB 93 2.0T Griffin Aero Hirsch Cabriolet - 6 Speed man MY2012 - 260HK/400NM
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Fejlkoden relaterer til at udstødnings knasten stilling ikke kan reguleres.
Start med en gang olierens
og udskift motorolie samt filter.
Næste punkt er magnetventilen. kontroller den ikke er blokeret.
MVH
Morten
Start med en gang olierens
og udskift motorolie samt filter.
Næste punkt er magnetventilen. kontroller den ikke er blokeret.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- TB
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Tak Morten,
Bilen har godt nok fået frisk MOBIL1 olie på der jeg fik den på plader 1. marts i år, og kørt omkring 4000 km på olien. Og alle tidligere service er overholdt på aut. Saab værksted, hver eneste år. Bilen har kørt 43.000 km nu.
1) Når du nævner olierens, er det så et præference af mærke du vil anbefale jeg får værkstedet til benytte?
2) Magnetventilen kan den opgraders til en bedre type en den originale?
Endnu engang tak.
/Tim
Bilen har godt nok fået frisk MOBIL1 olie på der jeg fik den på plader 1. marts i år, og kørt omkring 4000 km på olien. Og alle tidligere service er overholdt på aut. Saab værksted, hver eneste år. Bilen har kørt 43.000 km nu.
1) Når du nævner olierens, er det så et præference af mærke du vil anbefale jeg får værkstedet til benytte?
2) Magnetventilen kan den opgraders til en bedre type en den originale?
Endnu engang tak.
/Tim
SAAB 93 2.0T Griffin Aero Hirsch Cabriolet - 6 Speed man MY2012 - 260HK/400NM
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Husk at en fejlkode ikke fortæller nøjagtig hvad fejlen er men blot peger nogenlunde i den retning man skal starte med at lede.
For eksempel skriver du som emne at bilen mister ladetryk. Denne fejlkode gør så at du ikke længere behøver lede efter fejl i forbindelse med turbosystemet.
Hvis du søger på nettet efter "SAAB P0014" kommer et forslag om at tjekke knastakselføleren.
http://www.ebay.co.uk/itm/Engine-Camsha ... 2208016031
Ovenstående link er bare et eksempel. Jeg vil ikke anbefale at købe en kinaføler.
MVH Mads
For eksempel skriver du som emne at bilen mister ladetryk. Denne fejlkode gør så at du ikke længere behøver lede efter fejl i forbindelse med turbosystemet.
Hvis du søger på nettet efter "SAAB P0014" kommer et forslag om at tjekke knastakselføleren.
http://www.ebay.co.uk/itm/Engine-Camsha ... 2208016031
Ovenstående link er bare et eksempel. Jeg vil ikke anbefale at købe en kinaføler.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Når man kigger i WIS så er fejlkoden ikke et problem med føleren, men et mekanisk problem.
Så det første er at køre en gang olieren igennem systemet, og derefter skifte olie, samt filter.
Og jeg har en præference for Bell Ad servicerens 3, men der findes et utal af gode produkter, som jeg ikke har prøvet.
Hvis det ikke virker, så er en kontrol af ventilen på tale, der sidder nogle filtre der kan blive til stoppet, og en mekanisk rens måske kan afhjælpe problemet.
Herefter kan man begynde at kaste dele efter problemet, eller finde en SAAB specialist, der har udstyr, og erfaring til at stille den korrekte diagnose.
MVH
Morten
Så det første er at køre en gang olieren igennem systemet, og derefter skifte olie, samt filter.
Og jeg har en præference for Bell Ad servicerens 3, men der findes et utal af gode produkter, som jeg ikke har prøvet.
Hvis det ikke virker, så er en kontrol af ventilen på tale, der sidder nogle filtre der kan blive til stoppet, og en mekanisk rens måske kan afhjælpe problemet.
Herefter kan man begynde at kaste dele efter problemet, eller finde en SAAB specialist, der har udstyr, og erfaring til at stille den korrekte diagnose.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- TB
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Tak alle sammen,
Den ryger en tur til min lokale " SAAB mekaniker", og så får han opgaven at løse problemet.
(Jeg har for meget respekt for alt der elektronik/mekanik så det skal jeg ikke selv begynde at pille ved).
Har lige trukket oliepinden her til aften, og den ser pæn og lys ud efter ca. 5000 km siden den fik service med MOBIL1 - 5/30 olie, og intet olieforbrug.
Nu vil jeg ud og køre en aftentur med "kluden" ned og nyde alle de positive kommentar man får med på vejen, når man køre SAAB ))
Tak for en positivt forum.
Den ryger en tur til min lokale " SAAB mekaniker", og så får han opgaven at løse problemet.
(Jeg har for meget respekt for alt der elektronik/mekanik så det skal jeg ikke selv begynde at pille ved).
Har lige trukket oliepinden her til aften, og den ser pæn og lys ud efter ca. 5000 km siden den fik service med MOBIL1 - 5/30 olie, og intet olieforbrug.
Nu vil jeg ud og køre en aftentur med "kluden" ned og nyde alle de positive kommentar man får med på vejen, når man køre SAAB ))
Tak for en positivt forum.
SAAB 93 2.0T Griffin Aero Hirsch Cabriolet - 6 Speed man MY2012 - 260HK/400NM
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Morten: Det var nu også bare for at give manden et alternativt syn på hvad fejlen kunne skyldes.
At en motor med så få km bag sig og et relativt nyligt olieskift skulle være kokset til synes jeg også er mindre sandsynligt end at en elektronisk føler er stået af. Jeg siger jo heller ikke noget sted at den skal skiftes ud men blot at det kunne være et sted at fejlsøge, og linket var så manden ved hvordan dimsen ser ud. Det er muligt at det kan misforstås, men jeg skriver jo faktisk også specifikt at jeg ikke anbefaler ham at købe den linkede dims men at tjekke, hvori jeg mener fejlsøge.
Men hvis så man siger at fejlsøgning er = en ny føler så koster denne ~kr. 550,- (original)
Til sammenligning koster 2x Bell Add servicerens 3 kr. 250 og 6 liter Mobil1 5w30 kr. 360. + et oliefilter til en 20-30 kr...
Jeg mener stadig at det vigtigste på dette forum er at ingen har patent på sandheden. Manden vil have råd og har har fået et fra os begge.
Jeg siger ikke at jeg har ret og det er meget muligt at du har ret, men det er ingen grund til at nedgøre andres kommentarer bare fordi man synes at vide bedre.
Min kritik går ikke på fagligheden men mere på tonen.
MVH Mads
At en motor med så få km bag sig og et relativt nyligt olieskift skulle være kokset til synes jeg også er mindre sandsynligt end at en elektronisk føler er stået af. Jeg siger jo heller ikke noget sted at den skal skiftes ud men blot at det kunne være et sted at fejlsøge, og linket var så manden ved hvordan dimsen ser ud. Det er muligt at det kan misforstås, men jeg skriver jo faktisk også specifikt at jeg ikke anbefaler ham at købe den linkede dims men at tjekke, hvori jeg mener fejlsøge.
Men hvis så man siger at fejlsøgning er = en ny føler så koster denne ~kr. 550,- (original)
Til sammenligning koster 2x Bell Add servicerens 3 kr. 250 og 6 liter Mobil1 5w30 kr. 360. + et oliefilter til en 20-30 kr...
Jeg mener stadig at det vigtigste på dette forum er at ingen har patent på sandheden. Manden vil have råd og har har fået et fra os begge.
Jeg siger ikke at jeg har ret og det er meget muligt at du har ret, men det er ingen grund til at nedgøre andres kommentarer bare fordi man synes at vide bedre.
Min kritik går ikke på fagligheden men mere på tonen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Hr. Jensen
Jeg er ikke diplomat.
Og du fangedege mig nok på det forkerte ben.
Men jeg kan stadig ikke se hvordan mit indlæg kan virke stødende, nedgør ende eller på anden måde angribende.
Fejlen er en universal fejl, der ikke indikere en føler, men nærmer et problem med styringen at knast forstillingen.
Så derfor en olierens, og ny olie, for at være sikker på at olie kanalerne er rene, selvom den har et lavt km. tal. Lidt lavt hvis vi tæller årgange.
Ps mit efternavn er Jensen hvis overskriften virker stødende
PPs Tb nyd din bil, men stop med at køre i den indtil fejlen bliver rettet
MVH
Morten
Jeg er ikke diplomat.
Og du fangedege mig nok på det forkerte ben.
Men jeg kan stadig ikke se hvordan mit indlæg kan virke stødende, nedgør ende eller på anden måde angribende.
Fejlen er en universal fejl, der ikke indikere en føler, men nærmer et problem med styringen at knast forstillingen.
Så derfor en olierens, og ny olie, for at være sikker på at olie kanalerne er rene, selvom den har et lavt km. tal. Lidt lavt hvis vi tæller årgange.
Ps mit efternavn er Jensen hvis overskriften virker stødende
PPs Tb nyd din bil, men stop med at køre i den indtil fejlen bliver rettet
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Hej Morten
Jeg læser det som at jeg skulle have foreslået et "kaste dele efter" bilen for at fejlsøge. Det er nok din omskrivning af mit forslag jeg er mest stødt af.
Jeg lægger måske også mere i det end andre ville gøre, men jeg ser stadig formuleringen som en underkendelse af andre forslag end dit eget.
Du er ikke den første der gør noget lignende her på forum, så måske dit indlæg bare var dråben der fik bægeret til at flyde over.
Måske mit oprindelige indlæg bare skal ses som et (skjult) forsøg på at få lidt mere liv på forummet. Mit andet indlæg gjorde så at denne tekniske tråd blev omdannes til en retorisk diskussion og det var måske dumt...
For at vende tilbage til emnet så vil jeg vædde en grøn tuborg og en pakke snøfler på at jeg har ret i min dagnose
Så kan vi diskuttere retorik og olietryk når vi mødes over en øl
MVH Mads
Jeg læser det som at jeg skulle have foreslået et "kaste dele efter" bilen for at fejlsøge. Det er nok din omskrivning af mit forslag jeg er mest stødt af.
Jeg lægger måske også mere i det end andre ville gøre, men jeg ser stadig formuleringen som en underkendelse af andre forslag end dit eget.
Du er ikke den første der gør noget lignende her på forum, så måske dit indlæg bare var dråben der fik bægeret til at flyde over.
Måske mit oprindelige indlæg bare skal ses som et (skjult) forsøg på at få lidt mere liv på forummet. Mit andet indlæg gjorde så at denne tekniske tråd blev omdannes til en retorisk diskussion og det var måske dumt...
For at vende tilbage til emnet så vil jeg vædde en grøn tuborg og en pakke snøfler på at jeg har ret i min dagnose
Så kan vi diskuttere retorik og olietryk når vi mødes over en øl
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Kære Morten og Mads.
Rolig nu
Jeg synes oftest rigtigt godt om begge jeres kompetente råd og kommentarer. Må de fortsat komme os andre til information og glæde.
SAAB hilsen Ole
Rolig nu
Jeg synes oftest rigtigt godt om begge jeres kompetente råd og kommentarer. Må de fortsat komme os andre til information og glæde.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Jeg er skam helt rolig, og glæder mig til en øl I Mads selskab, hvis vi mødes.
Men jeg nægter at spise Snøfler
MVh
Morten
Men jeg nægter at spise Snøfler
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- TB
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Mister ladetryk
Opdatering.........
Min lokale "Saab" mekaniker valgte at skifte føleren med det samme, da min bil har kørt under 50.000 km, og haft 5 X service fra aut. Saab værksted, så han mente ikke det ville give mening at køre olie rens på motoren først!
Efter udskiftning af sensoren har der ikke været flere fejl, og motoren trækker nu igen som en drøm. Det er samtidig også rart at få fjernet den stressfaktor, om motoren overhoved nu også trækker næste gang man træder speederen ned om der kommer ladetryk!
Nu er den kørt i vinterhi i opvarmede garage, og kommer først ud igen 1. april 2018.
Næsten 10.000 fantastiske km blev det til i 2017, og med kalechen nede ved hver en lejlighed der byd sig.
Jeg er blevet voldsomt smittede af den gode SAAB virus, og SAAB FOREVER er der ingen tvivl om for mit vedkommen.
Lykkebringende 2018 til Jer alle, såfremt jeg ikke når at skrive flere indlæg her på sitet.
Min lokale "Saab" mekaniker valgte at skifte føleren med det samme, da min bil har kørt under 50.000 km, og haft 5 X service fra aut. Saab værksted, så han mente ikke det ville give mening at køre olie rens på motoren først!
Efter udskiftning af sensoren har der ikke været flere fejl, og motoren trækker nu igen som en drøm. Det er samtidig også rart at få fjernet den stressfaktor, om motoren overhoved nu også trækker næste gang man træder speederen ned om der kommer ladetryk!
Nu er den kørt i vinterhi i opvarmede garage, og kommer først ud igen 1. april 2018.
Næsten 10.000 fantastiske km blev det til i 2017, og med kalechen nede ved hver en lejlighed der byd sig.
Jeg er blevet voldsomt smittede af den gode SAAB virus, og SAAB FOREVER er der ingen tvivl om for mit vedkommen.
Lykkebringende 2018 til Jer alle, såfremt jeg ikke når at skrive flere indlæg her på sitet.
SAAB 93 2.0T Griffin Aero Hirsch Cabriolet - 6 Speed man MY2012 - 260HK/400NM