Jeg har altid ment at der sidder en B202 i min gamle 900/8V (karburator u. T) fra '84. Men nu bliver jeg i tvivl. Er der nogen der kender en skudsikker diagnose-metode.
Den Haynes bog jeg har er sgu lidt forvirrende, fordi den dækker omtrent 9999 modeller fra år 1900-grønlangkål til 1993, så jeg ville lige være
sikker inden jeg begynder at skrue...
mvh
Philip
B201/B202??
Redaktør: Bestyrelsen
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
B = type, "de 2 næste tal, som er 20" = 2.0, det sidste tal "som er enten 1 eller 2" = 1 eller 2 stk knastaksler
Det sidste tal er jeg ikke helt sikker på er rigtig, men det er bare det jeg mener jeg har hørt engang, det virker bare ikke helt logisk, eller jo, til en c900 gør det, men hvis man nu tager en 9000 2.3 så hedder den B234, som så er en B type 2.3, men hvad betyder 4 talet så?
Det sidste tal er jeg ikke helt sikker på er rigtig, men det er bare det jeg mener jeg har hørt engang, det virker bare ikke helt logisk, eller jo, til en c900 gør det, men hvis man nu tager en 9000 2.3 så hedder den B234, som så er en B type 2.3, men hvad betyder 4 talet så?
MVH Lars Kristensen
- per
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
B234 2.3 L Turbo engine, (generation 4) m. Trionic 5 motorstyring
vistnok fra 1994 og frem.
B235 2.3 L Turbo engine, (generation 5) m. Trionic 7 motorstyring
fra 2001 og frem.
Herudover er der efterstillet E - L eller R, afhængig af den type ko
mpressor hhv. indstilling motoren er justeret til.
E for lavtryk LPT , L for normal NPT, R for high pressure (HOT).
Den samme systematik gælder for 2,0 motorerne.
B204(LR), B205(ELR) etc.
Mvh.,
Per
B234 2.3 L Turbo engine, (generation 4) m. Trionic 5 motorstyring
vistnok fra 1994 og frem.
B235 2.3 L Turbo engine, (generation 5) m. Trionic 7 motorstyring
fra 2001 og frem.
Herudover er der efterstillet E - L eller R, afhængig af den type ko
mpressor hhv. indstilling motoren er justeret til.
E for lavtryk LPT , L for normal NPT, R for high pressure (HOT).
Den samme systematik gælder for 2,0 motorerne.
B204(LR), B205(ELR) etc.
Mvh.,
Per
#101 - En to tur bo -----
P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Lige et spørgsmål mere: Hvad er så forskellen på en B201, B-type og en B201, H-type, og kan det være rigtigt at min bil ikke har hydrauliske ventil-trykkere, for hvis ikke, så er de da ikke blevet justeret i en menneskealder.
Philip
Lige et spørgsmål mere: Hvad er så forskellen på en B201, B-type og en B201, H-type, og kan det være rigtigt at min bil ikke har hydrauliske ventil-trykkere, for hvis ikke, så er de da ikke blevet justeret i en menneskealder.
Philip
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Der er ingen 8 ventilet motor der har hydrauliekeventiler.En b motor er strømfordeleren drevet af en aksel der sidder inde i motoren.De har et sort ventildæksel. En h motor bliver strømfordeleren drevet direkte af knastakslen og vandpumpen bliver drevet af en rem. www.slettet grundet GDPR.....dk
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Det første B står Benzin har jeg læst et eller andet sted
Om en B201-H motor skal have justeret ventiler eller ej ved jeg ikke men min gamle 900i 8V fra 85 med ligenetop den motor type kørte fra 207.000 til 366.000 km uden justering og den kørte ganske upåklageligt. bilen kører stadig og jeg tvivler på at hende der købte den har gjort noget i at justerer ventiler
Om en B201-H motor skal have justeret ventiler eller ej ved jeg ikke men min gamle 900i 8V fra 85 med ligenetop den motor type kørte fra 207.000 til 366.000 km uden justering og den kørte ganske upåklageligt. bilen kører stadig og jeg tvivler på at hende der købte den har gjort noget i at justerer ventiler
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- saabbat
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Hvis du har den Haynes der hedder 0765( står på forsiden) så er der et billede på side 0*10 hvor du kan se en 201 og en 202 motor.
Når man skal stille ventiler på en 201 skal man sætte skiver i med en anden tykkelse end den der sidder i. Det er ikke som på mange andre ældre biler en skrue med kontramøtrik som bruges til justering.
Der er vel kun grund til at justere hvis den tikker eller du skifter toppakning.
Bjarne
Hvis du har den Haynes der hedder 0765( står på forsiden) så er der et billede på side 0*10 hvor du kan se en 201 og en 202 motor.
Når man skal stille ventiler på en 201 skal man sætte skiver i med en anden tykkelse end den der sidder i. Det er ikke som på mange andre ældre biler en skrue med kontramøtrik som bruges til justering.
Der er vel kun grund til at justere hvis den tikker eller du skifter toppakning.
Bjarne
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Hmmm.. nå ja det kan godt være at jeg skal tage det stille og roligt med den justering. Det er jo trods alt en ældre (gammel) dame uden sjove dikkedarer, så den vil jo nok altid være temmeligt blød-hatte-agtig alligevel.
Jeg kan jo starte med at stikke et par søgerblade ind for at se om den er helt gal. Det står der noget om i min Haynes-bog. Den hedder forresten 3037 og ikke 0765.
Det var ellers nogle gode indlæg
Philip
Jeg kan jo starte med at stikke et par søgerblade ind for at se om den er helt gal. Det står der noget om i min Haynes-bog. Den hedder forresten 3037 og ikke 0765.
Det var ellers nogle gode indlæg
Philip
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Bxxx for benzin eller bensin på svensk. til sammenligning så hedder alle diesel motorerne nonget med Dxxx
Hét skulle stå for noget med højt ydende eller høj effektiv eller noget i den stil dette selvfølgelig sammenholdt med Bét
altså B201-H er en mere effektiv maskine end B201-B
desværre kan jeg ikke huske hvor jeg her set det henne så er der nogle kloge hoveder der kan supplerer hele denne debat med en komplet liste så kom frisk
Hét skulle stå for noget med højt ydende eller høj effektiv eller noget i den stil dette selvfølgelig sammenholdt med Bét
altså B201-H er en mere effektiv maskine end B201-B
desværre kan jeg ikke huske hvor jeg her set det henne så er der nogle kloge hoveder der kan supplerer hele denne debat med en komplet liste så kom frisk
Mvh Casper medlem no. 501