Banner cycler

Skift af toppakning

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

Skift af toppakning

29. dec 2004, 11:31

Hjælp, min bil kører som et damptog og olien begynder at blive hvid :(

Det kan vel næppe være andet end top-pakningen.

Jeg skal lige have nær-studeret min Haynes-bog, men først tænkte jeg, at der var nogle gæve fuskere her på forumet, som kan give mig et par Saab specifikke staldfiduser.

Feks: kan kæden falde af det nederste tandhjul når man står og roder med den, for hvordan får man den så på igen. Eller kører den i en kanal så den ikke kan glide sidelæns ud af (jeg har ikke erfaring med sådan noget ny-moderne overliggende knastaksel).
Jeg har hørt at man kan risikere at kædestrammeren kan dumpe ned i bunden af motoren. Det lyder rimeligt kedeligt :evil:

Der er tale om en helt standard 900 8V fra '84. H-motor uden alt det sjove.
Håber at få et par gode råd og nogle opmuntrende kommentarer, for den har været lidt skod-agtig her på det sidste. Den er ellers ikke så rusten.

mvh
Philip

Brugeravatar
lvoturbo
EXTREME SAAB FREAK

29. dec 2004, 11:46

Hej:o)

jeb,, toppakningen er gået,,, du skal ikke køre vidre, når der er vand i olien...
mht. 900 specialiteter får du bedst svar fra Kaas/Daniel osv.

mvh Lars
9000CS 2,3T Aero læder, 17" OZ, nemli,ja
http://www.saab9000.com/gallery/rfyuwTaF/index.php
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

29. dec 2004, 12:52

Hej Philip!
Toppakningen er altid lækker :D
Jeg har ikke selv skiftet på min bil (T8), men Turbo_and herinde har netop gjort det, så med lidt held melder han sig ind i kampen! Ellers kan du tit finde god hjælp i Haynes. Når du nu ikke har turbo, burde det alt andet lige blive lettere at skifte toppakningen. Jeg vil anbefale dig at få toppen tryk-prøvet og plan-slebet inden du monterer den igen, det skulle da være surt om det var toppen der var flækket, og du først finder ud af det EFTER du har samlet alt igen...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

29. dec 2004, 13:13

Jeps, der er jeg med Daniella. Jeg har skiftet flækede topstykker før, så det er en MEGET god idé at få planslebet + trykprøvet dit topstykke. Hvis det så er flækket og du finder et andet topstykke, så gi' den samme tur og når du handler, så lav den aftale at hvis den også er flækket, så kan du komme med det igen. Men jeg tror ikke en almindelig 8v har problemer med det. Det er mere T8'erne, der har det med at flække.
Med hensyn til knastkæden, så kan du bare sætte skaftet fra en lang skruetrækker ned i klemme imellem kæden, så kan du skrue tandhjul incl. kæde af, så hænger den bare i det fri, det er der ingen ben i :D
MVH Lars Kristensen
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

1. jan 2005, 13:30

Har lige selv skiftet top på min 8v her i julen, godt nok en turbo, men der skulle ikke være den store forskel. Hvis du stiller den på mærket, og piller knasthjulet af, kan du sætte en strips igennem kæden og hænge den på dit sidespejl med en snor. Kædestrammeren er har en låsefunktion, som kan lirkes med en skruetrækker, hvor man så kan presse den tilbage. Når du skal ligge toppen på igen, så læg et bræt hen over motorrummet hvor du kan ligge toppen på, før snoren igennem hullet i toppen, og sæt den om halsen, så kan man godt få toppen med selv uden at miste kæden. Mht. om den kan hoppe af det nederste hjul har jeg igen idé om, men der er ikke de store ben i det.
Anders
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

3. jan 2005, 12:09

Tak for de mange gode råd. :D Det lyder som om det kan lade sig gøre. Det er desværre ikke lykkedes mig at opstøve et pakningssæt i løbet af julen, men nu er reservedels forhandlerne vel ved at vågne op igen.

Mvh
Philip

Tilbage til "Modern Forum"