Banner cycler

Advarsel - Elrude montering

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

Advarsel - Elrude montering

11. aug 2004, 08:34

Hej gutter :wink:
Jeg har lige lidt erfaring til jer fra i aftes!
Jeg har fået fat i et elrude sæt, med kontakter og rude hejs og motor mm. Det er let nok at montere selv rude hejset og det burde heller ikke være noget problem med det elektriske del! Jeg havde afprøvet begge motor inden jeg startede. Men da jeg havde fået føre siden monteret med rudehejs og trykket ledninger osv., så kunne jeg ikke få lortet til at køre. Jeg mange ting bl.a. at adskille stikket flere gang, så kunne jeg se at de ledninger, som kom ud ved motoren , ikke havde samme farve som de ledninger inde ved kontakten. Så jeg tog sæde og midter konsol ud og træk nye ledninger på kontakten og op til det kæmpe multi stik under instrumentbordet, for jeg havde en mistanke om at det måske var samlet forkert fra fabrikken! Men det hjalp sku heller ikke. NÅ så tog ledning for ledning og flugte hvilken vej de gik og det var der, jeg så at nogle af ledningerne, gik om mod bagsædet! Så jeg fik flået bagsædet op og så 2 mutil stik, som bare hæng uden noget i. Det ene viste jeg godt hvad var til, det er til et relæ til kabinelys forsinker. Det havde jeg pillet af iforbindelse med alarm montering. Det andet stik viste sig at have forbindelse til de ledninger, som gik op til elrude kontakterne.
Jeg fandt så ud af at i dette multi stik, kunne der sidder et relæ, som kunne få elruderne til at lukke automatisk fx. når man trykker på knappen til alarmen. Sådan et relæ havde jeg jo selvfølgelig ikke kl. 22 om aftenen. Så jeg fik fat i et lednings diagram og der i kunne jeg se at der bare skulle en lus imellem den sorte ledning i midten af stikket og ud til den ledning som er rød/hvid! Så virkede lortet :D
Så nu mangler jeg bare at montere rude hejset i højre side og så bilen samlet igen.

Billede

Billede

Billede

Billede

MVH Lars Kristensen
netroM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

16. aug 2004, 13:43

Tak Kaas!
Nu ved jeg, hvor jeg skal lede efter et egnet sted til tidsforsinkelserelæ til kabinelys!
Jeg spurgte faktisk for noget tid siden, om nogen kendte til placeringen i bilen, men fik kun tilbudt diagrammer til køb eller i kopi.
Jeg håber det er mangen til i min 86'er...

kh
Morten
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
Gæst

28. aug 2004, 22:25

Hej Kaas... Interessant indlæg, især fordi jeg går og overvejer at montere elruder i min saab 900 fra '90. Hvor meget skal man egentlig regne med at slippe for rudehejs til en 3-dørs? Hvad gør men med hullet i interiøret efter håndsvingene? ellers nogle fif? på forhånd tak!
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. aug 2004, 23:49

Hej gæst!
Jeg har ikke fortrudt at jeg har brugt lidt tid på elrude montering. Det er bare dejligt......
Jeg er ikke helt klar over hvad sådan et sæt kan koste? Da jeg fik mit iforbindelse med en anden stude handel :-) Ja det endte faktisk med at jeg bogstavelig talt fik penge for at tage det med, men det er jo også det jeg laver til hver dag "altså handler med reservedele". Jeg ved at en som hedder Peter "tror jeg det var" har noget liggende, hans nummer står i et tidligere indslag, hvor jeg eftersøget er sæt ligesom dig. Prøv at søg lidt her på forumet under KØBES.
Jeg har 2 huller i dørene nu, men det har jeg nok ikke så lang tid mere! For jeg har måske skaffet mig et komplet grå læder kabine "som jeg har ledt efter i lang tid, til den rigtige pris altså" og der er ingen huller i den. Hvis jeg ikke får den læder kabine, så har jeg overvejet at montere 2 emblemer evt. fra en lang snudet scania, hvor det kun er et billed af en griffen og ingen tekst. Ellers kan man vel købe et stykke stof hos sadelmageren. Jeg har også overvejet at klippe et stykke karosseri plade i den rigtige form og få det forkromet.
MVH Lars Kristensen
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. aug 2004, 23:53

Hvis du nu får fat i sådan et sæt, så skriv lige igen, så kan jeg gå ud og se hvilken af de ledninger, under bag sædet, som skal lusses sammen. Jeg kan nemlig ikke lige huske det nu.
MVH Lars Kristensen
Gæst

13. sep 2004, 20:04

Har haft problemer med periodisk svigt af venstre forrudes el-hejs (på en 900 Turbo 16, 5-dørs fra '90). Lokaliserede problemet til samme sted som Kaas, men jeg havde allerede et relæ siddende i stikket. Kaas, relæets funktion er egentlig at tillade (enten kun venstre eller begge, afhængig af årgang) forreste sideruder at køre helt ned blot ved eet tryk på kontakten. Ved ikke om dine kontakter har det, men visse har en ekstra fjederbelastet stilling på kontakten ved nedrulning af vinduet, denne aktiverer relæet som igen kører ruden helt ned selvom kontakten slippes.

Dette relæ er defekt i min bil. Fejlen på førerdørens rudehejs overensstemmer med det faktum, at kun førerens rudekontakt har denne fjederbelastede stilling i min bil, hvor min tidligere Turbo 16 (3-dørs fra 1992) havde denne funktion på begge kontakter og ruder. Min gamle '85 Turbo 8 havde det slet ikke - hverken relæet eller funktionen i kontakterne. Hvorvidt samme relæsokkel også kan benyttes til at fjernstyre samtlige elruder fra en centrallås? Aner det ikke, men hvis man har "auto-nedrulning" på begge døre i en 2-/3-dørs bil, så kan man måske nok? Hvis du får dét til at virke, så hører jeg gerne nærmere herom, her på siden.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

13. sep 2004, 20:48

Hej gæst. Mine ruder virker fint. Men det med auto oprulning, der har jeg bare sat en lus imellem 2 af ledningerne i sokkelen, så virker system bare almindelig! Jeg har monteret en cobra alarm med en 3 kreds startsspærre, den kan også styre ruderne. Der findes et relæ til at styre denne funktion. Dem har også på arbejdet, jeg kiggede lige på relæet forleden dag, men gik ikke dybere idet, da jeg ikke lige har tænkt mere over det siden jeg monterede el ruderne. Men nu bliver jeg jo nøsgerig, jeg tror lige jeg vile undersøge det lidt nærmere en af dagene, når jeg får lidt tid, jeg har lidt små tralvt for tiden :D
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Modern Forum"