Banner cycler

Lydprojekt

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Øffe
EXTREME SAAB FREAK

Lydprojekt

27. sep 2005, 12:52

Hej allesammen,

Jeg er pt. igang med at installere storslået lyd samt en biltelefon i min bil. Jeg mangler dog lige en detalje, som jeg simpelthen ikke kan opdrive...... :cry:

Først til lyden. Jeg har af min svigerfar "arvet" et pænt stort Alpine-anlæg han selv havde monteret i sin BMW for nogle år siden. Nu skal anlægget så bo i min og900. Jeg vil gerne have at anlægget er så usynligt som muligt, og det kræver en mindre ombygning af kabinen.

Jeg har fået min tømrerfætter til at lave en formlimet hattehylde af 2 mdf-plader (så den ikke buer nedad igen). Meningen er så at der skal monteres 2 stk 6"x9" 2-vejs enheder på undersiden af hattehylden. For at disse to enheder ikke bliver beskadiget skal hullerne i hattehylden beklædes med fintmasket højtalergitter, som jeg selv skærer til i form, men hvor f..... køber jeg sådan noget henne ad??? Har prøvet i 2-3 bilstereobutikker og en frygtelig masse byggemarkeder. Ved snart ikke hvor jeg skal lede mere. Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

Tilbage til lyden - i bagagerummet kommer der yderligere en 10" bas i en stor kasse, der er tilpasset bilens bredde og hældningen på bagsædet. Forstærkeren (Alpine 3566) vil også være at forefinde i bagagerummet.

I dørene bliver der fremstillet en plade der dækker hele opbevaringshullet, og her bliver der indbygget 1 stk. " mellemtone(?) og 1 stk. diskant i hver side. Også her mangler jeg højtalergitter......

Endelig bliver de originale højtalere i instrumentbrættet erstattet med 1 stk. diskant i hver side på højtalerens plads.

Hattehylde, forstærker og bum-bum-kasse bliver konstrueret så det nemt og smertefrit kan afmonteres (man tænker jo på de svage og langfingrede sjæle), og så de resterende højtalere kan bruge den integrede forstærker i radioen. Radioen er i øvrigt en Alpine 7525r med tilhørende cd-shuttle.

Nu til telefonen - jeg har en Motorola 2700 liggende som er ved at blive bygget i midterkonsollen, da jeg ikke synes at der er ordentlig plads andre steder.

Jeg har fjernet den lille aflæggeboks (i DIN-format) under askebægeret, hvilket giver plads til højtaleren til den håndfri funktion. Højtaleren skrues fast ovenpå den store opbevaringsboks som umiddelbart under. Selve mobilenheden, som er en boks på 21x9 cm, fastgøres i det store opbevaringshul i midterkonsollen, ligesom div. signalkabler og ledninger også hører hjemme her.

For at det også skal se lidt pænt ud skal begge huller i midterkonsollen dækkes af én stor 4 mm plade, som telefonrør og holder skal skrues fast på. Denne plade ville jeg også gerne dække med førnævnte højtalergitter, da der jo sidder en højtaler inde bagved, men...........

Mikrofonen til den håndholdte funktion kommer til at sidde i himlen over førerdøren.

Hvis der er nogen der ved hvor jeg kan købe fintmasket højtalergitter skal I være yderst velkomne til at videreformidle denne infomation :wink: Alle former for idéer er selvfølgelig yderst velkomne.

Jeg skal nok smide nogle billeder når jeg lige får fat i et digitalkamera.

Mvh.
Øffe

Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

27. sep 2005, 13:05

det lyder lidt åndssvagt, men jeg fandt engang noget finmasket fluenet i metal (såen noget man kan sætte for små vinduer osv.) hos et byggemarked, det fungerede fínt og så faktisk ret flot ud... og det var ik engang særligt dyrt...
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

27. sep 2005, 13:07

Hej Drage,

Nej, nej, det er da ikke åndsvagt. Vil jeg lige kigge efter.

Mvh.
Øffe
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

29. sep 2005, 14:02

Du har læst mine tanker tror jeg! Jeg er bare lidt foran dig - men har dog ikke tænkt på højtalergitteret i hattehylden. Mit er samlet med 4" pioneer TH1018 (TROR jeg nok de hedder) i front, som sidder under de originale blaupunkt-dæksler, og blaupunkt GTX 693 6x9" højtalere i hattehylden. Hattehylden blev forstærket med et stykke 19mm MDF, som samtidig fungerer som spacer til de mellemtone og diskant'er der stikker op fra midten af højtaleren. Det jeg ikke havde tænkt på da jeg beklædte min hattehylde om igen, var at de store huller der var lige over højtalerne, der ville stoffet stå og blafre når der kom gang i bassen, hvilket så har resulteret i, at lyden fra diskant og mellemtone forvrænges helt vildt! Tror at din ide med finmasket højtalergitter er løsningen, for så ku jeg samtidig lime stoffet til det så det ikke står og blafrer.

Min headunit er en Pioneer MP3600-etellerandet, og til bas har jeg en Arizona Eagle 300watts 10" i kabinet som jeg købte på restsalg gennem firmaet. Forstærkeren er en 150watts RMS purplepower (ja, den er for lille!) som er skruet fast bagpå kassen. Stikkene er lavet med spadestik i sådan et plastichylster så de er beskyttet, og så at bassen kan fjernes når det er nødvendigt, og baghøjtalerne går igennem den indbyggede forstærker på radioen.

Håber ikke jeg har skrevet alt for meget her i dit topic, hvis det er tilfældet, så sig lige til, så fjerner jeg det ;)
Mvh Rune (og jeg kan rigtig godt li' din ide med fintmasket højtalergitter, TUSIND tak!)
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

29. sep 2005, 16:26

Hej Rune,

Det går nok med alt dit skriveri - hehe. Det er altid at se og høre hvordan andre har installeret lyd i en bil der ikke er forberedt til det.

Jeg har stadig ikke fundet noget højtalergitter, og har efterhånden indstillet mig på at jeg må til en pladesmed for at høre hvad der kan fremdrives.

I øvrigt, Rune, hvilken bil kører du i for tiden??

Mvh.
Øffe
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

29. sep 2005, 16:35

Hej Øffe.

M.h.t. hattehylden, så må vi håbe at dine sidebeslag holder den store belastning! I sin tid, løste jeg den buede hattehylde, ved at skrue en lægte op på undersiden af hattehylden, som rettede den ud. Det gav ikke nogen vægtforøgelse af betydning.

M.h.t. forstærkere. Hvis der er plads, ville jeg nok placere den under gulvet i bagagerummet. Både af hensyn til kommende indbrudstyve og dels p.g.a. plads.

P.S. Husk nu at montere hattehyldehøjttalerne med stik, så hattehylden nemt kan fjernes. ;)

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

29. sep 2005, 17:49

Hej 9000Turbo,

Havde tænkt på at placere forstærkeren under gulvet i bagagerummet, MEN jeg har desværre oplevet et par gange at baljen var fyldt med vand. Holdt op med at tælle efter 20 l.. Drænhullet bliver let stoppet så jeg tør ikke løbe an på at jeg husker at tjekke det hver gang det regner :roll:

Alt hvad der kommer til at opholde sig i bagagerummet af lydrelateret isenkram, bliver forsynet med XLR-stik, som er nemme at betjene når herligheden skal afmonteres. Har iøvrigt selv overvejet et evt. vægtproblem i forhold til sidebeslagene. Jeg må løse problemet hvis det dukker op.

Mvh.
Øffe
Bennyfrom
EXTREME SAAB FREAK

29. sep 2005, 20:32

Hvad angår højttalergitteret, har du prøvet i elektronic forretninger, jeg tror det er sådanne steder du skal spørge.

Jeg mener forøvrigt, jeg et eller andet sted på nettet har set gitter i lbm.
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

29. sep 2005, 20:37

Øffe.

Alternativt kan den monteres bag beklædningen i én af bagskærmene.

M.v.h.

Øffe
EXTREME SAAB FREAK

29. sep 2005, 20:55

Hej,

9000Turbo: Du skal have mange tak for din ihærdighed med mine pladsproblemer :D Når du engang ser forstærkeren tror jeg bedre du kan forstå at den ikke kan være så mange steder - den er sådan lidt halvstor, hehe

Bennyfrom: Tak for hintet. Elektronikforretninger var jeg sjovt nok ikke selv kommet tanke om :roll: , men det er helt bestemt et forsøg værd.

Mvh.
Øffe
RuneSM

2. okt 2005, 20:14

Øffe skrev:Hej Rune,

Det går nok med alt dit skriveri - hehe. Det er altid at se og høre hvordan andre har installeret lyd i en bil der ikke er forberedt til det.

Jeg har stadig ikke fundet noget højtalergitter, og har efterhånden indstillet mig på at jeg må til en pladesmed for at høre hvad der kan fremdrives.

I øvrigt, Rune, hvilken bil kører du i for tiden??

Mvh.
Øffe
Jeg kører i en 90'er fra '85.
Havde en ekstra forstærker til at ligge (fra thansen, tsk) som jeg havde skrinlagt pga at generatoren gik lige i højtalerne som den var koblet til. Idag tog jeg mig sammen og tog ud til thansen for at få den sendt til test, og sådan som det ser ud indtil videre får jeg pengene tilbage. Hvis jeg gør det skal jeg i biltema og hente en anden billig forstærker som forhåbentligvis er skærmet bedre mod irriterrende generatorstøj. Den kommer til at drive baghøjtalerne. Når/hvis jeg får den går jeg også igang med at jage højtalergitter, så det skal nok blive godt!

Personligt er jeg selv ret stolt af resultatet indtil videre, og lyden er vel okay. Skal have delefilter på forhøjtalerne, for mine erfaringer siger mig, at 4" højtalere ikke er noget man skal spare så meget på som jeg vidst er kommet til at gøre. De kan slet ikke spille bas. Så når det engang er gjort, så skal jeg nok lige dele yderligere erfaringer :D
Brugeravatar
Carsten.R.B
EXTREME SAAB FREAK

2. okt 2005, 21:39

quote Personligt er jeg selv ret stolt af resultatet indtil videre, og lyden er vel okay. Skal have delefilter på forhøjtalerne, for mine erfaringer siger mig, at 4" højtalere ikke er noget man skal spare så meget på som jeg vidst er kommet til at gøre. De kan slet ikke spille bas. Så når det engang er gjort, så skal jeg nok lige dele yderligere erfaringer :D[/quote]

Hello Rune SM

Du skal jo så lige huske på, at lige meget hvor mange penge du lægger i en 4" er det fysisk umuligt og få noger ordentlig bas ud af dem..

Rgds:.
Carsten
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

3. okt 2005, 10:03

Rune, jeg havde også generator-støj, købte støjfiltre som jeg monterede på signalkablerne, det kurede støjen...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. okt 2005, 11:38

Hej Øffe.
Jeg mener at biltema og T-svansen har nogle forskellige højttalergitre. Ellers har i hvert fald sidstnævnte nogle net i anodiseret alu som er beregnet til at lave "griller" i kofangere, skørter mv.
Mht anbringelse af forstærker er det lykkedes mig at klemme en ganske stor Sony forst. ned under bagsædet. Der ligger den virkelig godt også mht. tyverisikkerhed.
mvh
PM
RuneSM

4. okt 2005, 21:43

Carsten.R.B skrev:
runesm skrev: Personligt er jeg selv ret stolt af resultatet indtil videre, og lyden er vel okay. Skal have delefilter på forhøjtalerne, for mine erfaringer siger mig, at 4" højtalere ikke er noget man skal spare så meget på som jeg vidst er kommet til at gøre. De kan slet ikke spille bas. Så når det engang er gjort, så skal jeg nok lige dele yderligere erfaringer :D
Hello Rune SM

Du skal jo så lige huske på, at lige meget hvor mange penge du lægger i en 4" er det fysisk umuligt og få noger ordentlig bas ud af dem..

Rgds:.
Carsten
Nej, eller jo, til en vis grænse, men min vens 600 kr's 4" cerwin wega (stavefejl koster gratis) kan sagtens spille en del bas før de forvrænger. De har så også en rigtig stor vandring. Det der var udfordringen ved at finde højtalere til mine som stadig kunne sidde der, var at de ikke måtte være særligt dybe. Så har været nødsaget til at finde den dybde på plads hvor de kunnet have vandret.

Saab-daniel: Been there, done that. Med støjfiltre på kabler der løb HELE vejen udenom bilen, ja, de lå på jorden endda, gjorde den det stadig. Den forstærker var bare dårligt skærmet. Men satte bare en anden i, så virkede de gamle kabler fint selv uden støjfilter.
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

4. okt 2005, 22:11

Hej Peter.

Når din forstærker rigtig yder noget - hvordan kommer den så af med varmen, dér under sædet?

M.v.h.

RuneSM

5. okt 2005, 12:56

9000Turbo: Se på det sådan her - hvor mange har måske sædevarme i bagsæderne? 8) :lol:
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
RuneSM

11. okt 2005, 19:07

Jeg har fundet højtalernet! Biltema har både grov og finmasket højtalernet, i form af sådan nogle beskyttelsesdimser man sætter foran sin bas. Så da jeg var derude idag, slog det mig, at hvis man nu bare piller gummikanten af, så har du det højtalernet du skal bruge! Jeg har købt 1x grovmasket til en 15" woofer, så er der net nok til begge højtalere.

Grov
http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=78683

Fin (dog maks 12" overflade)
http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=78675

Værsenartig

Tilbage til "Projekt Forum"