Jeg tænkte at, der er jo rent faktisk lidt af en lille "mini story" omkring den Turbo S -
som for tiden er bilen i "Find 5. fejl"
viewtopic.php?f=6&t=34795
Den begynder Marts/April i herrens år 2020, jeg får et mail fra en gut der hedder Andreas.
Han var en af mange som gennem årene havde fulgt mine projekttråde, og havde selv for nylig handlet denne Turbo S -
desværre skulle det vise sig at pakningen til manifold på udstødningssiden, ja den var ikke helt tæt når motor var kold
Vi aftalte at han bare kunne komme og stille tøsen når det passede ham, jeg havde på det tidspunkt ellers godt gang i den med en del 9K'ere -
men en OG 900 T16 takker man da aldrig nej til og "kæle" lidt med
Og som sagt så gjord -
ude på gaden står 1 stk #240 Imolarød 1998 alá "Classic"
På indkørsel så efter en lille "testrunde" en smuk #219 Talladegarød "Turbo S"
Det var bare med at få byttet om dem:
Og så se på "sagen"
Kan hurtigt konstatere, at det er ikke en bil i org. stand der er tale om her.
3" udstødning fra JT incl. den berømte "Batteriböj:" samt nogle mærkelige -
blå slangestumper på trykrør
Men hvad jeg ikke helt fik fortalt fra start af, det var at -
A havde selv startet på dette arbejde med byte af pakning, men så skete der direkt dette her:
Han fik "kolde fødder" og kontaktede så mig
Dagen han afleverede tøsen, ja så kom der også lige lidt andre småting op -
hvis jeg da ellers havde tid/lyst....
Byte af den manifoldpakning på en T16 kan da godt være lidt af et stort arbejde -
dette hvis man aldrig har gjort det før.
Jeg selv kan nu godt lide det, for som sådan er det ret enkelt -
der er ikke rigtigt plads for nogle "genveje" så man må tage det lidt "systematisk" fra en ende af
Startede som det aller første, med at se efter om der nu også skulle ske det samme for min del med resten af møtrikker etc etc -
er jo sådan her det helst skal se ud:
De gav da også fint op en efter en, så det var bare med at komme videre, aftapning af vand etc etc
Her ser man 1 stk "Mitshu" som næste der skal demonteres, den som blev standard på T16 MY 1990 -->
Videre i demonteringen så får jeg øje på dette her -
hvorfor pokker sætter man dog et "stripes" her hvor der ikke er "overtryk"
Og vupti så var Mitshu "borte"
Servopumpen er også med på et hjørne, men den behøver vi ikke at demontere -
er nok man "aflaster" den:
Bagefter går turen så til den ene del af motorophæng -
nærmere bestemt den høje/øvre del:
Man skal lige huske af "støtte" op undertil, ellers kommer hele "pakken" til at krænge lige vel meget ned til højre -
og lægge unødig meget "belastning" på de øvrige "puder"
Billedet her forklare bedst, hvorfor man bør demontere ophæng.
Pindbolt i topstykke, er så lange at manifold ikke kan komme "forbi/ned" ellers:
To Be Continued
1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Redaktør: Bestyrelsen
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Hvor er det bare en fin 900 du har haft under neglene. Du er vildt sej til at lave de projekt tråde og virkelig god til at få dokumenteret dit arbejde! Jeg syntes altid når jeg makker med noget så glemmer jeg at tage billeder og hvis jeg gør kan største delen ikke rigtig bruges til noget
Hvor meget effekt er der egentlig at hente ved at montere det udstødningen på en standard turbo, er det gamle udstødning da for dårligt på de gamle 900? Jeg er med på at hvis man vi have større turbo skal der også bedre udstødning til.
Hvor meget effekt er der egentlig at hente ved at montere det udstødningen på en standard turbo, er det gamle udstødning da for dårligt på de gamle 900? Jeg er med på at hvis man vi have større turbo skal der også bedre udstødning til.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Batteribøj giver bundtræk og bedre flow i toppen.
Vi havde engang en superliste her på siden med div. tuningstiltag mht Saab 900...
Vil se om jeg kan grave det frem...
2,1 manifold og batterifold hjælper meget på B202L
Men gærkassen er egentlig show stopperen.
200 HK kan gå, forstærket rækker den til 220 HK, alt over det koster hurtig gearkasse rep. og det gør nas, for 900 er praktisk mht. kobling men gearkasse skift avvvvv
(Væk med aksler, op med motoren, adskilde kasse og motor, (rep kassen: Nej det kan man ikke skaffe dele til. Ny kasse: Nej dem kan man ikke skaffe gode) så lad vær med at tune for groft på 900) spil lotto og få kassen reppet. Samle det hele og brænd to weekender af på det..)..
Så er man total tunings vild:Køb en Scoopy WRX STI og nyd Saab inden for rimelighedens grænser..
Vi havde engang en superliste her på siden med div. tuningstiltag mht Saab 900...
Vil se om jeg kan grave det frem...
2,1 manifold og batterifold hjælper meget på B202L
Men gærkassen er egentlig show stopperen.
200 HK kan gå, forstærket rækker den til 220 HK, alt over det koster hurtig gearkasse rep. og det gør nas, for 900 er praktisk mht. kobling men gearkasse skift avvvvv
(Væk med aksler, op med motoren, adskilde kasse og motor, (rep kassen: Nej det kan man ikke skaffe dele til. Ny kasse: Nej dem kan man ikke skaffe gode) så lad vær med at tune for groft på 900) spil lotto og få kassen reppet. Samle det hele og brænd to weekender af på det..)..
Så er man total tunings vild:Køb en Scoopy WRX STI og nyd Saab inden for rimelighedens grænser..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Ja den kunne jeg da heller ikke modstå da der kom tilbud på at -
få lov til at "kæle" lidt med den tøs
Jeg har faktisk aldrig tænkt så meget over det med mine billeder, har så godt som til 99% -
altid kamera med "på" mig og det er der, lidt som mit ekstra øje.
Det var noget jeg begyndte på for snart 15 år siden -
dengang vi begyndte at få de der små fine compact-kamera
Så er der også det med det, når jeg senere på aften "downloader" og kigger billederne igennem -
ja så sker det jeg ser ting og sager jeg ikke "så" derude.
Det er også en god ting til at lave før/efter og så igen som nu her, kunne bruge dem som en slags fortælling -
det siges jo at "et billede siger mere end 1000 ord" så der kan man spare lidt tid/arbejde
Lidt som Viking skrev, så er det mere for at "hente" betydeligt bedre bundtræk, men -
det er ofte internt sagt, at en B-bøj på frisk motor kan give op til 10Hk.
Der er nogle som mener/syntes at den org DP som Saab monterede -
den er en "fejl", men jeg er nu ikke sikker på andet end det var et 110% bevist valg
Mener bare at, tænk lige på det var 1984 T16 kom på markedet, den var allerede "hidsig" nok -
og så i en "familiebil"
Montere man så også evt 3" udstødning som der også sidder på tøsen og igen en model større IC -
fra t.ex DO:88 der lavede en "model anpasset" af slagsen, ja så......
Man skal ikke helt undervurdere den Mitshu der kom til 1990 på OG 900
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Ja den kunne jeg da heller ikke modstå da der kom tilbud på at -
få lov til at "kæle" lidt med den tøs
Jeg har faktisk aldrig tænkt så meget over det med mine billeder, har så godt som til 99% -
altid kamera med "på" mig og det er der, lidt som mit ekstra øje.
Det var noget jeg begyndte på for snart 15 år siden -
dengang vi begyndte at få de der små fine compact-kamera
Så er der også det med det, når jeg senere på aften "downloader" og kigger billederne igennem -
ja så sker det jeg ser ting og sager jeg ikke "så" derude.
Det er også en god ting til at lave før/efter og så igen som nu her, kunne bruge dem som en slags fortælling -
det siges jo at "et billede siger mere end 1000 ord" så der kan man spare lidt tid/arbejde
Lidt som Viking skrev, så er det mere for at "hente" betydeligt bedre bundtræk, men -
det er ofte internt sagt, at en B-bøj på frisk motor kan give op til 10Hk.
Der er nogle som mener/syntes at den org DP som Saab monterede -
den er en "fejl", men jeg er nu ikke sikker på andet end det var et 110% bevist valg
Mener bare at, tænk lige på det var 1984 T16 kom på markedet, den var allerede "hidsig" nok -
og så i en "familiebil"
Montere man så også evt 3" udstødning som der også sidder på tøsen og igen en model større IC -
fra t.ex DO:88 der lavede en "model anpasset" af slagsen, ja så......
Man skal ikke helt undervurdere den Mitshu der kom til 1990 på OG 900
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Voilá
Manifold kom til sidst af, vi kom nu ind til sagens kerne, selve det som det hele drejede sig om: Endnu et af disse job's, som viser hvor meget arbejde der skal til for at bytte en pakning -
en af dem til ikke særligt mange $$
Nå men af kom den og "smukt" ser det heller ikke ud og igen -
jo den var god nok med lækage.
Man kan t o m se at pakningen heller ikke "holder sammen" længere (Og nej, det er ikke en sprikke i cyl til højre, er rester af støbning og lys-skygge )
Når man ser på manifold så kan man blot konstatere at -
nogle af hestekrafterne er "sprunget fra"
Dette her bliver helt sikkert et problem der dukker op mere og mere i fremtiden: Men til alt held, så havde denne manifold -
ikke lagt til sig den dumme ting med "småsprikker" Og her finder man så resten af pakningen: En anden lille ting der også var på "to do" listen....
Ejer havde konstateret at der af og til lå en lille "pøl" lidt under bagtil -
det var glykolvand, så det skulle der også tjekkes op på.
Man tænker først det kunne sikkert være vandpumpe, men næ nej -
for den fejl opdagede jeg hurtigt hvad det så var for noget
Tøsen havde motorvarmer monteret, og med manifold demonteret, kunne jeg så se -
at det var begyndt at dryppe fra den, pakningen her var "syndebukken" Ejer bestemte sig så for at det hele skulle demonteres, resten at delene til den -
fandtes alligevel ikke.
Jeg havde på det tidspunkt en masse af de der små "huse" på lager -
så det var jo endelig bare 3 skruer og så var det "nede" for regning, men .......
Hvorfor da ikke for sjov skyld, efter så lang tid -
se om det kunne demonteres Eftersom det nu ikke skulle bruges igen -
så så gik demonteringen s'følge helt uden problem
Nå, men leg og spøg til side, vi er kun ved "anden halvleg" her
Ikke at forglemme, før den nye pakning og manifold kan komme op på plads igen -
så skal vi lige have 7 stk gamle pindbolte "ud/demonteret" og dette meget gerne i "et stykke"
Bingo Her er det så at man skal takke guderne, for at man i sine unge dage -
havde en af disse fra den gamle skole til "læremester"
Nu skal vi så lige have en rengøring på dette her: Og igen og igen .. igen .. igen, dette her er altså A og O -
med sådan et stykke arbejde: Rengøring og så bagefter tjekke op på hvad der evt mere skal skaffes af dele -
så som måske denne rem til servopumpe som ansøgte om "pension": Den blev hastebehandlet og godkendt
To Be Continued
Manifold kom til sidst af, vi kom nu ind til sagens kerne, selve det som det hele drejede sig om: Endnu et af disse job's, som viser hvor meget arbejde der skal til for at bytte en pakning -
en af dem til ikke særligt mange $$
Nå men af kom den og "smukt" ser det heller ikke ud og igen -
jo den var god nok med lækage.
Man kan t o m se at pakningen heller ikke "holder sammen" længere (Og nej, det er ikke en sprikke i cyl til højre, er rester af støbning og lys-skygge )
Når man ser på manifold så kan man blot konstatere at -
nogle af hestekrafterne er "sprunget fra"
Dette her bliver helt sikkert et problem der dukker op mere og mere i fremtiden: Men til alt held, så havde denne manifold -
ikke lagt til sig den dumme ting med "småsprikker" Og her finder man så resten af pakningen: En anden lille ting der også var på "to do" listen....
Ejer havde konstateret at der af og til lå en lille "pøl" lidt under bagtil -
det var glykolvand, så det skulle der også tjekkes op på.
Man tænker først det kunne sikkert være vandpumpe, men næ nej -
for den fejl opdagede jeg hurtigt hvad det så var for noget
Tøsen havde motorvarmer monteret, og med manifold demonteret, kunne jeg så se -
at det var begyndt at dryppe fra den, pakningen her var "syndebukken" Ejer bestemte sig så for at det hele skulle demonteres, resten at delene til den -
fandtes alligevel ikke.
Jeg havde på det tidspunkt en masse af de der små "huse" på lager -
så det var jo endelig bare 3 skruer og så var det "nede" for regning, men .......
Hvorfor da ikke for sjov skyld, efter så lang tid -
se om det kunne demonteres Eftersom det nu ikke skulle bruges igen -
så så gik demonteringen s'følge helt uden problem
Nå, men leg og spøg til side, vi er kun ved "anden halvleg" her
Ikke at forglemme, før den nye pakning og manifold kan komme op på plads igen -
så skal vi lige have 7 stk gamle pindbolte "ud/demonteret" og dette meget gerne i "et stykke"
Bingo Her er det så at man skal takke guderne, for at man i sine unge dage -
havde en af disse fra den gamle skole til "læremester"
Nu skal vi så lige have en rengøring på dette her: Og igen og igen .. igen .. igen, dette her er altså A og O -
med sådan et stykke arbejde: Rengøring og så bagefter tjekke op på hvad der evt mere skal skaffes af dele -
så som måske denne rem til servopumpe som ansøgte om "pension": Den blev hastebehandlet og godkendt
To Be Continued
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Super spændende tråd(e) du laver til os - takker
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
De sørgelige rester fra manifold, hvor der også var en "mystisk" rørhylse
Nytt e och blir nytt, skönt få det bytt.... ◀⬅⬅⬅ som de siger over i det svenske )
Til det lille "hus" har vi sådan en fin omgang her:
Eftersom der ikke var noget galt med det org hus, ja så få det da lov til at komme tilbage igen.
Jeg blev imponeret over hvor rent det var på bagsiden, har ikke rørt det der
tyder på der er blevet taget godt hånd om kølersystemet på tøsen
De fleste ting og sager, de er til for at bruges -
så derfor sidder "huset" atter på sin plads
Voilá
Kan godt lide når det kan "ses" at man har været "der" og lavet et stykke arbejde
Nu er der sikkert nogle som undrer lidt over billedet her -
"Hvorfor har han allerede monteret motorophæng på plads, nu kommer manifold jo ikke på " Men det skyldes at, det var fyraften da dette billedet blev taget.
Jeg havde ikke lyst med at "pakken" ikke stod stabil/sikkert eller korrekt under natten -
så det var bedre for nattesøvnen lige bruge 5 min her på det
Dagen efter var turen så kommet til de der 7 stk pindbolte -
og dem kunne jeg godt lege fint med, selv med motorophæng på plads:
Når nogen, eller noget mødes, ja så skal det være på lige vilkår -
m a o så skal det være rene overflader:
Motorophæng atter demonteret:
Og så lige det sidste før montering af manifolden -
en lille smuk "klat" med kobberpasta på samtlige gevind
Pakningen på plads, manifold sidder her monteret lige tilpas, "løst" med møtrikken i midten -
resten af delene ligger klar på ventilkåben så man kan "styre" det hele sikkert på plads: Langsomt men sikkert: Lige til den sidder der den gør det bedst Så er jo "selve arbejdet" afklaret og alligevel ikke -
nu skal vi så lige have resten monteret igen
To Be Continued
Nå men, det skal så lige byttes ud med dette her
(Til det lille "hus" har vi sådan en fin omgang her:
Eftersom der ikke var noget galt med det org hus, ja så få det da lov til at komme tilbage igen.
Jeg blev imponeret over hvor rent det var på bagsiden, har ikke rørt det der
tyder på der er blevet taget godt hånd om kølersystemet på tøsen
De fleste ting og sager, de er til for at bruges -
så derfor sidder "huset" atter på sin plads
Voilá
Kan godt lide når det kan "ses" at man har været "der" og lavet et stykke arbejde
Nu er der sikkert nogle som undrer lidt over billedet her -
"Hvorfor har han allerede monteret motorophæng på plads, nu kommer manifold jo ikke på " Men det skyldes at, det var fyraften da dette billedet blev taget.
Jeg havde ikke lyst med at "pakken" ikke stod stabil/sikkert eller korrekt under natten -
så det var bedre for nattesøvnen lige bruge 5 min her på det
Dagen efter var turen så kommet til de der 7 stk pindbolte -
og dem kunne jeg godt lege fint med, selv med motorophæng på plads:
Når nogen, eller noget mødes, ja så skal det være på lige vilkår -
m a o så skal det være rene overflader:
Motorophæng atter demonteret:
Og så lige det sidste før montering af manifolden -
en lille smuk "klat" med kobberpasta på samtlige gevind
Pakningen på plads, manifold sidder her monteret lige tilpas, "løst" med møtrikken i midten -
resten af delene ligger klar på ventilkåben så man kan "styre" det hele sikkert på plads: Langsomt men sikkert: Lige til den sidder der den gør det bedst Så er jo "selve arbejdet" afklaret og alligevel ikke -
nu skal vi så lige have resten monteret igen
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Videre så er "Mitshu" igen kommet tilbage på sin plads:
Pindbolte her
Årsag der til, jo de gamle kom af sådan her -
ikke noget stå "slås" med når der nu var nye på lager.....
En ellers sjov/praktisk løsning SAAB lavede her til udstødning (Bare synd der ofte går "kludder" i gevind på gearkasse)
Så er vi så småt ved at være der: En sidste "check" på alt, igen fylde på med kølervand..... Og så en opstart med endnu en "check" -
denne gang med udsigt "underground" Hvor der ikke er noget at anmærke på Så mangler gjorde bare, en "lille" prøvetur ude i det fri
To Be Continued
Så skal vi have olie samt vand koblet på igen:
Det blev også lige til nogle nye ikke noget stå "slås" med når der nu var nye på lager.....
En ellers sjov/praktisk løsning SAAB lavede her til udstødning (Bare synd der ofte går "kludder" i gevind på gearkasse)
Så er vi så småt ved at være der: En sidste "check" på alt, igen fylde på med kølervand..... Og så en opstart med endnu en "check" -
denne gang med udsigt "underground" Hvor der ikke er noget at anmærke på Så mangler gjorde bare, en "lille" prøvetur ude i det fri
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Det gik så hen og blev en køretur som bekræftede en del af "konceptet" med den røde APC box -
og så sammen med batteribøj incl 3" udstødning....
Gav en smuk og dejlig "respons" når tøsen "vågnede"
men det gav desværre også en frygtelig "larm" der bag ved/omkring udstødning
Det er noget som man desværre ser af og til med dette JT-system, pasformen er ofte ikke helt 100 -
samt at det allerede er hyggeligt svært og få til det over bagtøj, selv med org bil.
Her er det så også lige det at, der åbenbart er eftermonteret Lesjöfors sænkningssats -
så måske kan det være årsagen til den opstået larm efter denne montering
Det var sådan da ejer handlede tøsen, og han var da også mest til at det skulle helt af og skiftes ud -
ikke p g a "larm" fra 3" men just at det gik voldsomt imod
Det syntes jeg dengang det lød som noget af en udfordring, så var da bare med at -
komme igang se om man nu ikke også kunne få det "ned" igen
Langsomt men sikkert, bid for bid Men helt kønt bagefter bliver det ikke Det findes der dog en løsning på Det vi ser er "rester" efter forhjulslejre fra OG900, har lige pasformen til at "krybe ind" -
så man med hjælp af en hammer kan få det nogenlunde bedre/finere: Sådan, så er vi helt klar til den udfordring, her mangler -
det lange rør efter "Catten" men det sidder allerede oppe igen Det er utroligt vigtigt , at man får røret efter "Catten" helt lige med bilen -
for ellers går der "ged" i det med resten.
Det kan være et arbejde i sig selv med en 1/2 sats, er der så også en batteribøj på det -
ja så skal man også være grundig........ Men her er vi godt på "G" og har da også selve lyddæmper oppe: Ikke meget til rustbeskyttelse tænker nogle sikkert......
Det er også rigtigt, men tøsen har boet det meste af sit liv langt oppe i det nordlige hvor der ikke saltes.
Så er det hele på plads, sidder lige "løst" nok så man kan "justere" alle delene og -
her ser man da også et spor af det har ligger på/gået imod bagtøj: Men dette her er da bare alt for vildt -
At man virkelig er parat til at skære ud af sidestykke p g a dårlig pasform på udstødning.... .... Endnu et spor af "modgang" ......
Sådan
Nu sidder gummi da lige, ikke mere "kontakt" mod kofanger, ej heller -
mere "bøvl" med sidestykke Og det bedste af det hele, fik en fin/den rigtige "afstand" på endestykke til udstødning -
det er jo ikke Simons med "hagelbössan" der er tale om her Så blev vi til sidst færdig, og klar til endnu en testrunde som for håbenlig -
skulle bekræfte at jeg havde lykkes med justere udstødning korrekt:
To Be Continued
og så sammen med batteribøj incl 3" udstødning....
Gav en smuk og dejlig "respons" når tøsen "vågnede"
men det gav desværre også en frygtelig "larm" der bag ved/omkring udstødning
Det er noget som man desværre ser af og til med dette JT-system, pasformen er ofte ikke helt 100 -
samt at det allerede er hyggeligt svært og få til det over bagtøj, selv med org bil.
Her er det så også lige det at, der åbenbart er eftermonteret Lesjöfors sænkningssats -
så måske kan det være årsagen til den opstået larm efter denne montering
Det var sådan da ejer handlede tøsen, og han var da også mest til at det skulle helt af og skiftes ud -
ikke p g a "larm" fra 3" men just at det gik voldsomt imod
Det syntes jeg dengang det lød som noget af en udfordring, så var da bare med at -
komme igang se om man nu ikke også kunne få det "ned" igen
Langsomt men sikkert, bid for bid Men helt kønt bagefter bliver det ikke Det findes der dog en løsning på Det vi ser er "rester" efter forhjulslejre fra OG900, har lige pasformen til at "krybe ind" -
så man med hjælp af en hammer kan få det nogenlunde bedre/finere: Sådan, så er vi helt klar til den udfordring, her mangler -
det lange rør efter "Catten" men det sidder allerede oppe igen Det er utroligt vigtigt , at man får røret efter "Catten" helt lige med bilen -
for ellers går der "ged" i det med resten.
Det kan være et arbejde i sig selv med en 1/2 sats, er der så også en batteribøj på det -
ja så skal man også være grundig........ Men her er vi godt på "G" og har da også selve lyddæmper oppe: Ikke meget til rustbeskyttelse tænker nogle sikkert......
Det er også rigtigt, men tøsen har boet det meste af sit liv langt oppe i det nordlige hvor der ikke saltes.
Så er det hele på plads, sidder lige "løst" nok så man kan "justere" alle delene og -
her ser man da også et spor af det har ligger på/gået imod bagtøj: Men dette her er da bare alt for vildt -
At man virkelig er parat til at skære ud af sidestykke p g a dårlig pasform på udstødning.... .... Endnu et spor af "modgang" ......
Sådan
Nu sidder gummi da lige, ikke mere "kontakt" mod kofanger, ej heller -
mere "bøvl" med sidestykke Og det bedste af det hele, fik en fin/den rigtige "afstand" på endestykke til udstødning -
det er jo ikke Simons med "hagelbössan" der er tale om her Så blev vi til sidst færdig, og klar til endnu en testrunde som for håbenlig -
skulle bekræfte at jeg havde lykkes med justere udstødning korrekt:
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Og.................
Så kom det hele endelig på "plads" så som det skal være, med en tøs der flyver dejligt stille og lavt samt -
ikke mere "larm" end det der forventes bagtil
Jeg har jo som oftest, altid mit kamera med mig -
og denne gang var da heller ikke nogen undtagelse
Så det er altså herfra billedet stammer med "de der fejl"
Sådan en Turbo S er lidt af en "sjælden fugl" i dag:
Husker det som at årgang 1991 var den sidste omgang -
hvor der blev solgt fint ud af dem fra ny af:
Årgang 1992 blev der derimod kun solgt 14 Stk
Og den sidste årgang 1993 blev det "endast" til små 4 stk -
hvoraf 1 var i sort og boede kun 10 min fra mig af Som årgang 1993 var en Turbo S "gammel" og oppe mod den "nye" 9000 Aero -
men smuk er hun
Og byder på et superdejlig "Cocpit": En sidste "check" af maskinrummet Og så kan man godt ringe efter "Husse"
Som for øvrigt sendte dette billede her fra en af deres sommerudflugter
The end
Så kom det hele endelig på "plads" så som det skal være, med en tøs der flyver dejligt stille og lavt samt -
ikke mere "larm" end det der forventes bagtil
Jeg har jo som oftest, altid mit kamera med mig -
og denne gang var da heller ikke nogen undtagelse
Så det er altså herfra billedet stammer med "de der fejl"
Sådan en Turbo S er lidt af en "sjælden fugl" i dag:
Husker det som at årgang 1991 var den sidste omgang -
hvor der blev solgt fint ud af dem fra ny af:
Årgang 1992 blev der derimod kun solgt 14 Stk
Og den sidste årgang 1993 blev det "endast" til små 4 stk -
hvoraf 1 var i sort og boede kun 10 min fra mig af Som årgang 1993 var en Turbo S "gammel" og oppe mod den "nye" 9000 Aero -
men smuk er hun
Og byder på et superdejlig "Cocpit": En sidste "check" af maskinrummet Og så kan man godt ringe efter "Husse"
Som for øvrigt sendte dette billede her fra en af deres sommerudflugter
The end
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 1991 OG900 Turbo S En lille "flirt"
Tak for historien - får helt lyst til en 900 igen.
Ringe efter ‘Husse’ - mener, at ‘Husse’ er et svensk udtryk, som i dette tilfælde hentyder til bilens ejer, som vist hed Andreas
Ringe efter ‘Husse’ - mener, at ‘Husse’ er et svensk udtryk, som i dette tilfælde hentyder til bilens ejer, som vist hed Andreas
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK