Banner cycler

LED lys i værkstedet(armatur ombygning), tak til Claus L

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

LED lys i værkstedet(armatur ombygning), tak til Claus L

30. nov 2020, 09:47

Mit dejlige Saab hygge værksted har 7 dobbelte lyststofarmaturer.
Original Phillips, made in Holland. 2x1500mm rør
Armatur med forkromet reflektorpanel, i proff kvalitet og med elektronisk forkoblingsenhed/ballas enhed, uden glimttænder.

Forkoblingsenheden en det ene element er brændt ud, og rør er ligeledes ved at være udbrændt.

Så der skal LED rør til. Gerne i samme betoning som de gamle, nemlig i varmhvid/gylden som ægte lyspære.

Hvis man vil ombygge std. armaturer med glimttænder er det lige til. Det er bare at skifte glimttænderen ud med en medleveret sikring.

I mit tilfælde er det lidt mere kringlet da der ikke er glimttænder.

De nye LED rør spændingforsynes med 230 volt direkte i en ene ende at røret, se foto.
Forkoblingsenheden afkobles og armaturet mærkes, så man kan se hvilken ende de nye rør for spænding og hvad vej de skal vendes.

Claus, vores næstformand i SKD, skaffede de brugte armaturerne til mig for nogle år siden, de skulle udskiftes og kastes bort. Men nu sidder de i værkstedet og giver fint lys, og Claus fortalte at nye led rør ”bare” skal kobles i den ene ende som LED pære, da fasekompenseringen foregår i de nye rør, og ikke eksternt med forkoblingsenhed.
Så stor tak til Claus for armaturer og faglig snak. Claus kommer på værksteder af og til. Til Saab snak og hygge 😊

og NemSaab, Saab ven var forbi værkstedet og hjalp med at hænge dem op :D

Godt bevis på at SKD klubben virker og vi hjælper hinanden :D

30 kr. pr. LED rør 23Watt 3000K varmhvid :
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/le ... w-t8-3000k

Mere beskrivelse kan ses her:
https://www.masterpiece.dk/UploadetFile ... ing_T8.pdf
Vedhæftede filer
Skema.jpg
31162_16911058-3104-4157-b243-8badfa03a158.jpg

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Re: LED lys i værkstedet(armatur ombygning), tak til Claus L

30. nov 2020, 21:42

Det er jo herligt, vi kan hjælpe hinanden :D :D :D
Glædelig jul til Alle
Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
viking

Re: LED lys i værkstedet(armatur ombygning), tak til Claus L

2. dec 2020, 12:36

Tak Claus :-) og god jul dig og din familie.

Mht. farvetemperatur

Jeg har valgt 3000K rør, det passer overens med min forkærlighed for glødepærelys og naturligtlys.
De eksisterende Neonrør er også 3000K enheder, så det bliver til samme "betoning"

Mit værksted er til hygge og afstressning med mindre projekter på mine Saab biler, motorcykler og lidt hygge projekter med venner af "Viking Garage".

I det tilhørende garageanlæg hvor der er 4 stk. armaturer med 2x38W neon, bliver rør også skiftet til LED, da de tændere hurtigt og ikke nægter at arbejde i kulden, som neon gør :-)

Så der er lige lidt arbejde forude....

Her er hvad der skrives om farvetemperatur:
Kilde: https://www.xcen.dk/vaelge-rette-farvetemperatur

Citat "Farvetemperatur er en benævnelse for lysets farvetone, og den måles i Kelvin. 3000K betragtes ofte som standarden, der giver et ”normalt” lys. Med de højere farvetemperaturer får du et koldere, blå lys, og med en lavere farvetemperatur bliver lyset varmere og mere rødligt/gult. Se vores eksempel på en temperaturskala nedenfor.

Det ”normale” lys, som ligger omkring 3000K, er stadigvæk varmt-hvidt, men noget hvidere end det traditionelle glødelampelys på 2700K, som vi er vant til. Et lys på 3000K gengiver farver på en flot måde og passer derfor godt i butikker, der sælger makeup eller tøj, samt til restauranter. Skal du i stedet sælge smykker eller køkkengrej, anbefales der et koldere lys på 4000K.

Effektiv belysning ved hjælp af farvetemperatur

Lysets farvetone påvirker os mennesker på forskellige måder, og ved at bestemme lyskildens farvetemperatur, alt afhængigt af formål og miljø, kan man skabe en effektiv belysning og den helt rigtige stemning. Det er derfor vigtigt at tænke på farvetemperaturen i alle lokaler og miljøer, ikke mindst i butikker. Et lokale med en høj koncentration, hvor der skal udføres en masse arbejde, bør have et koldere lys, som ligger mellem 4000K og 5000K, og som fremhæver kontraster og konturer; et lys, der opkvikker. Til de mere rolige miljøer vælger man ofte 2700K, som giver et mere behageligt lys og skaber et varmere og hyggeligere miljø, som passer godt ind i et hjem. Farvetemperaturer over 5000K kommer hurtigt til at give et blåligt lys, hvilket kan give en lidt kold og steril følelse indendørs."
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"