Banner cycler

Køb af Saab 99 Cabriolet, årg. 1973

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

mikkelpoulstrup
SUPER SAAB FREAK

Køb af Saab 99 Cabriolet, årg. 1973

14. jul 2005, 18:23

Kan sådanne en bil indregistreres i Danmark? Bilen er synet, godkendt og indregistreret som cabriolet i sverige. Bilen er forstærket 4 steder og er i følger sælger, stabil.

Jeg mener at have læst at SBI ikke kan nægte at godkende en bil, når den har været synet og indregistreret i et andet EU-land.

Og så vil jeg gerne have en oversættelse af nedenstående tekst.

----------------------------------------------------------
Kopplingen tar långt ner så den ska jag ordna på något sätt.
Ska byta förgasare samt tändstift på bilen så att motorn går jämnare i motorgången.
Det skakar lite när man kör, har hört mig för och det kan vara slitna drivaxlar eller medbringaren i växellådan men det vet jag inte exakt ännu.
Avgasröret läcker på några ställen, men bilen låter väldigt gott och den går som ett skott :)
Kan kolla upp om det går att få tag på något avgasrör eller dom delarna som läcker åt dig.
Min Saabkompis sa att han trodde det var lättat svänghjul på motorn, därav att den var rappare upp i varv än original samt den oroliga tomgången på motorn.

Han sa också att det inte var den Triumphmotor som jag först trodde det var, utan den bästa motorn som satt i Saab 99 och att jag verkligen inte fick byta motor i denna utan att jag skulle fixa ordning motorn tyckte han.

Bilen är ett hemmabygge men registrerad som cab och går igenom besiktningen i Sverige då bilen är gjord efter godkänd ritning.
4 stora förstärkningar i karossen:
Em balk längs var sida om bilen, en balk tvärs över baksätet och en mellan hjulhusen bak gör att bilen är väldigt stabil.
Tack vare dessa förstärkningar är gjorda har dom inte svetsat igen dörrarna utan dom går att öppna vilket är praktiskt och bra.

Här i sverige klassas den som veteranbil eftersom den är mer än 30 år gammal och därmed betalar man ingen skatt för den här, vet inte om det är samma vilkor hos er i danmark.

Den låga plastfronten på bilen har en stor spricka undertill, skall försöka laga upp denna så gott som det går.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "kaleche på bilen", men antar att du menar om bilen har någon suflett.
Och det finns en båtsuflett till bilen, har tyvärr inget idag bättre kort på sufletten på än detta.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... _liten.jpg
Kan ordna mer kort på bilen efter helgen då ja har semester.
Sufletten fungerar okay när man är ute och kör, man får ta det försiktigt så att inte den lossnar när man möter lastbilar, sitter lite halvdåligt tyvärr, så helst max 80 km/tim för att vara på säkra sidan.
Den läcker in lite vatten om bilen står och det regnar på den, men det är inte så farligt.
Läcker inget när man kör bilen tack vare det övertryck som bildas inne i kupén.

Jag har fått väldigt mycket uppmärksamhet med bilen, finns förmodligen bara ett fåtal till sådan här hemmabyggen i hela sverige, så om du köper den kommer du vara garanterat ensam i Danmark :)

Visst kan du få mitt mobilnummer om du vill ringa mig, så kan vi prata mer.

Jag håller bilen till dig tills du har bestämt dig, så du behöver inte bestämma dig idag.
Har väldigt mycket att göra i helgen så kanske inte kan prata med dig då, men du är välkommen att ringa till veckan på min semester.

----------------------------------------------------

Billeder af bilen kan ses på http://www.garaget.org/?car=6822

MVH.

Mikkel Poulstrup

Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

14. jul 2005, 20:15

umiddel bart så skriver han lidt om at den ikke går ordentligt i motoren. han skriver at det nok har noget med enten karburatoren eller tændrørene at gøre. dog mener hans kammerat at svinghjulret nok er lettet og det er derfor den ikke går ordentligt i tomgang. der ud over er det et problem med træk akslerne eller driv knuderne.

om den kan synes i dk er et godt spørgsmål. men men det er jo en ældre bil og dem må man jo nogen gange gøre nogle ting ved som man ikke må ved nyere biler. så vidt jeg husker havde jakob jensen nogle tegninger over hvad der skulle gøres ved bilen for at den blev til en cab. endda noget halv officielt fra saab af hvis ikke jeg tager meget fejl

er den for øvrigt til salg eller blev du bare lun på idén ?
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
mikkelpoulstrup
SUPER SAAB FREAK

14. jul 2005, 20:48

Den er til salg. Sælger har fået et par bud på bilen, men har lovet at holde den tilbage til mig indtil weekenden er ovre. Jeg er meget interesseret i den - men ikke hvis bilen ikke kan synes, godkendes og indregistreres i DK. Desuden mener jeg at den pris, jeg har fået tilbudt bilen til, er fornuftig.

Mikkel
Senest rettet af mikkelpoulstrup 14. jul 2005, 20:50, rettet i alt 1 gang.
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

14. jul 2005, 20:49

Jeg fandt for noget tid siden en fransk cabrio fra 70´erne.
Her mener jeg at kunne huske der var nogen som skrev om, hvor svært det ville være at få en sådan indregistreret.
Prøv at søge på indlæg som jeg har skrevet: "peterkj".
Så finder du det.
rene
SAAB-PSYCHO

14. jul 2005, 20:52

Hej Mikkel..

Han skriver at koblingen tar ved helt i bund, men han vil lave det..det er nok en ny kobling...han sætter andre karburatorer og tændrør på, så motoren går bedre...den ryster lidt når den kører, han mener at det er trækknuderne eller skålene ved gearkassen men er ikke helt sikker endnu..

Det han skriver om avgasrøret og triumphmotor er jeg ikke helt sikker på... :)
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
mikkelpoulstrup
SUPER SAAB FREAK

14. jul 2005, 21:04

>>Peterkj: Jeg kan ikke finde det indlæg du snakker om. Er det i det gamle forum?

Jeg tror at jeg vil tage kontakt til Applus bilsyn imorgen og høre hvad de siger!! Men jeg synes det kunne være sjovt med en 99cab. i Danmark'

De tegninger som Jacob Jensen har haft, vil jeg gerne høre lidt mere om

Mikkel
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

14. jul 2005, 22:00

ÅHHHH, den så vi til SAAB festival, det er et ungt par som kørte i den!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

14. jul 2005, 22:15

hej mikkel

jeg har tegninger over hvad man skal forstærke på bilen for at få den godkendt i sverige.

jeg har gået med en saab 99 cab i tankerne i mange år, men der er meget at tænke på i sådan et projekt, hvad bliver afgiften på sådan en vogn osv.

det som gør det hele svært her i danmark er at man skal have en underskrift fra saab danmark, for at få den godkendt her i danmark,
uden at skulle en meget dyr tur forbi teknoligisk institut for at få testet bilen.

jeg tror ikke du bare lige kan regne med at få den godkendt fordi den er far et andet EU land, for vi har vores egen regler her i landet.

sverige har det som de kalder amatørbygge, og under den regel kan næsten alt lade sig gøre.
det er også dette der spiller ind under godkendelsen her i landet, for hvis bilen var bygget af et godkendt firma i sverige, så ville det nok kunne lade sig gøre, men det er den jo ikke.

men prøv at få en underskrift ud af saab danmark på at de mener at hvis saab havde bygget bilen, så ville den kunne type godkendes her i landet.
hvis det lykkes så vil jeg gerne have en kopi for så kommer der til at være to saab 99 cabber her i landet det er helt sikkert.

jeg sender gerne tegningerne til dig hvis du vil prøve hos saab danmark eller saab sverige.
My Turbo Turns Faster Than Yours
mikkelpoulstrup
SUPER SAAB FREAK

14. jul 2005, 22:22

Hej Jacob

Kan du ikke sende kopier af tegningerne til mig på mikkelpoulstrup@ofir.dk, så vil jeg se hvad jeg kan få ud af saab danmark og Applus bilsyn. Hvis du ikke har dem scannet ind kan du evt sende dem til min adresse

Helgolandsgade 62, 3.tv.
9000 Aalborg

Mikkel Poulstrup
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

14. jul 2005, 22:28

hej mikkel

jeg har prøvet syns hallen, og de siger underskrift fra saab danmark.
jeg skal have mine tegninger kopieret og så skal jeg nok lige sende dig et sæt, men jeg ved ikke om jeg får tid inden i næste uge.
My Turbo Turns Faster Than Yours
mikkelpoulstrup
SUPER SAAB FREAK

14. jul 2005, 22:34

Jeg ser frem til at modtage tegningerne. Imens vil jeg snakke lidt med Saab Danmark
nal
SUPER SAAB FREAK

15. jul 2005, 09:05

Kære Mikkel,

Har ikke haft tid til at nærlæse alle indlæggende, men læser at du har overvejet en 99 cab.

Spændende bil. Jeg har set een køre rundt på min egn i Nykøbing Falster på danske plader, så det må altså kunne lade sig gøre at få den indregistreret.

kh

Niels

Tilbage til "Modern Forum"