Banner cycler

Artikel i Ingenioren omkring SAAB

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Strandberg
SAAB NET NYBEGYNDER

Artikel i Ingenioren omkring SAAB

18. apr 2011, 10:51

http://ing.dk/artikel/118419-den-svensk ... ver-krisen

Skal man virkelig ud og finde et andet maerke uden turbo benzin????? :evil:

mvh

Thomas

Nu: SAAB 9-3, B204L - 2.0L turbo med intercooler, 1999 testet til -20 grader

Nu: SAAB 9-3 Cab, B204L - 2.0L turbo med intercooler, 1999 Testet til +50 grader
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

18. apr 2011, 11:41

Man skal ikke tro på alt hvad man hører.
Saab har været dømt død indtil flere gange.
Indtil videre forventes produktionen genoptaget 26/4 -2011.

Grunden til at den kære underleverandør mener at det står så skidt til er bare et af deres argumenter for at kræve Forudbetaling...Hvilket faktisk var grunden til at Saab lige nu ligger stille.
Den type krav med en omsætning på 600 Mill SEK pr. md kræver en solid omstrukturering af finansieringen.
Og hvad angår Riksgälden, så har deres ventetid intet at gøre med om hvorvidt konstruktionen er sund.
De er bare ganske almindeligt russerforskrækkede.

Alt i alt er det en ualmindeligt dårligt skrevet og dokumenteret artikel.

Men sår'n med det..
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Jensen
Administrator

18. apr 2011, 13:18

Jeg har altid opfattet "Ingeniøren" som et sagligt og fornuftigt tidsskrift men jeg begynder at ændre opfattelse. Derudover er denne artikel bare et hurtigt afskrift/resume af en artikel fra en svensk tabloid.

En af årsagerne til at SAAB har måttet lukke produktionen ned er jo blandt andet også fordi de kører Lean, der gør at de stort set ikke har noget lager at trække på.
Havde de kørt et mere gammeldags produktionsform, så havde det sikkert ikke være nødvendigt at stoppe produktionen så tidligt. Men denne produktionsform er på langt sigt meget dyrere end det de kører nu.

Som jeg ser det:
Enhver anden fabrik der havde været udsat for det samme som SAAB har de sidste 14 måneder ville sikkert have lukket og slukket langt inden.
Selvfølgelig er det en usikker tid for SAAB, men som jeg ser det er det ikke mere usikkert end det var for et år siden. Planen har altid været at de dyre EIB lån skulle omlægges til andre billigere lån. Problemet er at den Svenske stat skal godkende denne omlægning, samt investorer og evt. ny storaktionærer. Det vidste SAAB godt for 14 måneder siden da de søgte EIB om lån, hvorfor dette skulle virke som et kortsigtet lån indtil en mere solid investor var på plads. Man har så ment at et år var rigeligt for den Svenske stat til at få tingene på plads så lånet kunne omlægges. Her har SAAB så taget fejl, og nu står de akut og mangler penge fordi den svenske stat ikke har kunnet få "fingeren ud" populært sagt.
Og igen: De problemer SAAB har for øjeblikket er vand i forhold til for 14 måneder siden. Jeg er sikker på at der om et halvt år er fuld knald på, og at al denne virak vil være for længst glemt. Det er, som det længe har været skrevet på blandt andet SaabsUnited, kun den svenske stat der kan redde SAAB. Ikke ved at give dem flere penge, men blot ved at få "fingeren ud" og få gang i sagsbehandlingen. Så skal SAAB og deres investorer nok klare resten. Politisk set er der ikke nogen fordel i at SAAB "udgår på en teknisk detalje" som denne. Det vil koste den svenske skatteyder langt flere penge hvis SAAB dør nu, end hvis de overlever. Så derfor skal SAAB nok overleve denne gang også.

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
DFJ
SUPER SAAB FREAK

18. apr 2011, 13:49

Skuffende at Ingeniøren bringer artikler som denne... Det ville være meget mere passende om de bragte artikler om f.eks. den nye trifuel løsning, der jo er meget mere relevant for deres læsere...

Men hvad havde Vi forventet fra Jantelovens hjemland? :(
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

19. apr 2011, 19:13

Sikken gang bull sh.. at skrive sådan noget ....

Jeg er nu blevet meget klogere og ud fra den store indsigt som ingeniøren nu har givet mig, kan enhver idiot da se at lean, og just in time, er modefænomener, lissom mobil tefoner og internettet...

Nej må vi be om en gang bulk produktion som i USA, for de kan baaare lave kram derovre.....

come on ingeniøren...... på maskinmester skolen lavede vi jokes om ingeniører, at der kun skulle et 14 dages kursus forløb til for at blive til en, denne artikel afkræfter ikke ligefrem denne holdning.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

19. apr 2011, 19:18

Begyndende agurke tide, så de laver lige en Google translate af gammelt material...

De har nok haft en junior maskinmester til at Google :bigsmile
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
slyngborg
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

19. apr 2011, 20:46

Hov hov kan vi så snakke pænt om ingeniører :wink:

Generelt synes jeg der er stor tendens til ikke at se realiteten i øjnene her på siden - desværre. Det bliver tit til en diskussion om at de er helt forkerte på den og det passer ikke osv. Dog var Ingeniørens artikel ikke speciel objektiv IMO.

Jeg synes SAAB har store problemer, og en af de største problemer er stadig deres markedsføring, eller manglen på samme. Folk der ikke er født med saab i blodet ved ikke hvad de står for, og dette problem har de haft hele mit 24årige liv, og måske længere.

Fint at der komme spændende nye biler, men de skal altså også sælges!

Vi har set dem klare sig igennem værre; så de klarer nok også den her. Det er en dum sag, da folk ikke just får mere tillid til dem.
1983 OG900 T8 Projekt!

2001 9-3 SE Cab
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

19. apr 2011, 20:53

Klodset artikel. :roll:

Jeg omgåes en del ingeniører, både privat og på job. De er sgu OK. Mange gange er de jo så kvikke at man kan få dem med op på niveau, og hvis man så viser dem hvordan tingene fungerer i real life er de helt med. :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. apr 2011, 21:49

Hej

Jeg har hele tiden været af den opfattelse at den økonomi Spyker har fået skruet sammen til at redde SAAB er alt for svag.
Efter Opel's behandling og lang tids usikkerhed skal tilliden opbygges igen inden bil salget kan komme på et niveau som kan give overskud. Der er mange andre opgave at tage fat på, f.eks. salgsorganisation.
Som jeg fornemmer det har Spyker gjort meget rigtig men mangler en håndfuld milliarder for at kunne gøre opgaven færdig.
Til slut må jeg indrømme at jeg er Ingeniør.

/Peter
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

19. apr 2011, 22:07

Tjah..mht realiteter er de eneste realiteter der er kendt at Saab har solgt for få biler i forhold til deres forretningsplan, at det har været og stadig er en noget langsommelig affære at få Antonov godkendt som investor, og at visse leverandører er begyndt at kræve meget korte betalingsfrister.

Det primære mål lige nu er at få produktionen i gang.
Der står en produktportefølje der er potentielt meget salgbar i Europa, og i høj grad på det svenske hjemmemarked.
Lav-emmisions dieseler og 9-5 SC er en efterspurgt vare i SE.
Ynnor, som er firmaet bag firmaleasing i SE vurderer Saabs overlevelseschance til 80%, og anbefaler stadig at man køber Saab

9-4X kommer på det amerikanske marked, og vil give en noget højere indtjening over there fordi den bygges i Mexico i stedet for at skulle importeres til USofA, med alle de indbyggede lovbegrænsninger og den dårlige vekselkurs det medfører.

9-4X bliver eksporteret til Brasilien med en stor fordel fordi den fra starten er etanolklar, og der er en samarbejdsaftale mellem Brasilien og Mexico der medfører lavere afgifter.
Brasilien er et stort marked.

Grunden til produktionsstoppet er et likviditetsproblem.
Ikke at pengene er brugt alle til hobe.

Antonov vil gerne ind, men den langsommelige sagsbehandling giver stor skade på Saab fordi underleverandørerne har stoppet deres produktion og skal i gang igen.
Og de vil også have noget der ligner Cash on Delivery.
Altså skal Saab fremtrylle finanser til at overleve udgiften til produktion i 6-8 uger før de får pengene ind igen.
Udgifterne til dele alene udgør omkring 600 Mill SEK pr. md. ved nuværende produktion og vil stige ved yderligere salg.
Så en stødpude på 1 mia. SEK er det ønskelige.
Saab sidder på nogle af pengene selv, men der skal tilskud til, hvilket er det Antonov kan levere.
Og der skulle så også lige laves genberegninger af forretningsplanen så den var i overensstemmelse med de faktiske tal , og i SEK frem for USD, som er en noget ustabil valuta lige nu.

Der er mange problemer, men der er så til gengæld også mange der arbejder på en løsning, og den er på vej, her og nu på kort sigt, men den middellange finansiering er på vej, og nu begynder BAIC at røre på sig igen mht. at købe sig ind på den nye Phoenix platform fra Saab, hvilket giver lidt til den langsigtede finansiering.

Det var kort om det.

Artiklen i Ingeniøren var stadig dårlig journalistik. Punktum

Der er ingen tvivl om at Saab mangler en historie at fortælle, en historie der kan tiltrække kunder og kan fortælle hvad Saab er og vil være
Der er heller ingen tvivl om at der stadig er tendenser til GM syge i organisationen, hvilket vil sige at man ikke gør for meget selv, og har været vant til at storebror betaler hvis det kniber.
Og så vil man jo helst sælge til leasingmarkedet. Og helst erhverv.
Hvilket også er et GM syndrom

Problemet med den historie der skal fortælles om Saab er at Saab er så mange forskellige ting for mange mennesker.
I US er det "Born From Jets" turbohyl og overkill, i SE er det den lidt finere familiebil.
Herhjemme er den mestendels set i nyere årgange i Nordsjælland med folk bag rattet der kan købe hvad de vil uanset pris.( jeps, jeg generaliserer)
I UK skal den primært køre lang på diesel og have en super affjedring og specialafstemt undervogn

Det er nogle svære historier af få sammenhæng imellem og få et fælles udtryk på som kan bruges i marketing.
Det vil der nok blive brugt en del tid på at få sammensat til en fælles indsats

Marketing for Saab i DK er ligegyldig.
Der er solgt knapt 50 biler indtil videre i år, og de fleste til firmakunder. Så med den takt er salget faktisk uændret eller snarere i stigning.
Saab bliver aldrig folkebil i DK igen, af den simple grund af Saab DK målretter deres salg til firmakunder.

Hvad angår Ingeniører og andre faglærte:

Grunden til at man sætter folk i lære er at så kan de da i det mindste én ting ordentligt.

Vi andre skal kunne det hele...selv..
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349

Tilbage til "Saab-Spyker News"