Da jeg ikke gad at pille HU ud, og rode med ledninger og trække dem om i bagagerummet, har jeg valgt en lidt kontroversiel løsning, nemlig at tage signalet, fra de 4" højttalere, der standard sidder i hattehylden, istedet for at trække signalet direkte fra HU. Jeg var lidt nervøs for, hvor meget effekt der gik tabt i de tynde kabler hele vejen fra HU, men de spiller faktisk ganske udmærket. Strømmen til forstærkeren, har jeg taget fra sikringsboksen, der jo bekvemt nok sidder under venstre panel i bagagerummet. Med den løsning, tænder og slukker forstærkeren også samtidig med at tædningsnøglen drejes til on, så det var to fluer med et smæk. Dog tænder forstærkeren ikke, hvis man kun stikker nøglen i og ikke drejer den, hvor man ellers kan tænde radioen, men det gør vel heller ikke noget. Det var altså en meget smal sag, at få forstærkeren installeret, da jeg ikke skulle trække nogle kabler forfra.
Jeg har netop også bestilt 3,5" Phoenix Gold 30W RMS til at erstatte de standard 3,5" højttalere i intrumentbrættet i højre og venstre side, som fortsat skal trækkes af den indbyggede forstærker i radioen, og 4" Phoenix Gold 40W RMS til at sidde i de 4" udskæringer i hattehylden ved siden af de 6x9".
Dørhøjttalerne har jeg ikke tænkt mig at installere, da jeg egentlig synes at "dækningen" er fin nok, men at renheden og bassen er elendig i standardhøjttalerne. De 6x9 leverer også en fin bass, så der er ikke grund til også at installere en subwoofer.
Projektet har alt i alt kostet ca. 3000 kr, hvilket jo er ret pænt for 6 højttalere og en forstærker, og er betydeligt billigere, og sandsynligvis bedre end diverse originale opgraderingssæt, som man kan købe rundt omkring. Jeg har hørt om mange 9-3SS ejere, der nærmest har opgivet at opgradere lyden i deres bil, pga. den mærkelig måde det kan være skruet sammen på, men med denne løsning kan alle 9-3SS ejere med SS1 systemet, altså det mindste med 4 højttalere, (2x 3,5" i strumentbrættet og 2x 4" i hattehylden) altså for små penge få en gevaldig opgradering, på kun en halv dags arbejde, så man ender med et 6-højttalerssystem, som sandsynligvis spiller bedre end det 7-højttalers SS2 standard Saab lydanlæg, som er næste trin i standard-rækken.
Der kan ses lidt billeder af projektet her. Det er på ingen måde færdigt, og jeg mangler stadig at få forstærkeren op at hænge, og at få sat højttalerne på plads. Desværre passer huller i PG'erne ikke helt i de skruehuller Saab har lavet i metalkabinettet, så jeg må til at lave nogle nye.

Så er fase 2 af projektet overstået. Nu er alle højttalere installeret, og forstærkeren hængt op. Det eneste stykke arbejde der mangler nu, er desværre det kedeligste og mest besværlige, nemlig at få det hele til at se pænt og standard ud, og få alle ledninger gemt af vejen. Siden sidst har jeg fået monteret 4" Rainbow fuldtone i hattehylden, ved siden af Phoenix Gold'erne, og 3,5" Earthquake i intrumentbrættets venstre og højre side.
Det var mildest talt et helvede at få 3,5" højttalerne til at passe i hullerne i instrumentbordet, dels fordi magneten er både dybere og bredere end standard, og fordi højttalerne har en lille kondensator som gjorde dem endnu bredere, men med lidt snilde med en lille tang kom kondensatoren af, så den kan hænge i sine ledninger end andet sted, og af med gummibåndet på magneten, så kunne den være der. Dog stikker diskanten i midten stadig højere end jeg havde regnet med, så låget til højttalerhullet kan ikke sidde 100% ordentligt på, så jeg tænker stadig over en løsning.
Forstærkeren er også kommet op at hænge med velco (man må jo udnytte, at man har bagagerummet beklædt med "hun-velcro". Resten af højttalerne er faktisk også kun fastgjort med velcro, og hjælp fra tyndgekraften, og det virker samtidig vibrationsabsorberende. Dette er en nødløsning, da jeg fandt ud af, at de originale skruehuller er så uendeligt små, at man ikke kan finde skruer i den tykkelse, der samtidig har et hoved, der er stort nok til at holde dem på plads, og at det er umuligt at få en boremaskine ind under bagruden, og at det ville kræve, at man afmonterer halvdelen af ledningsnettet i bilen, hvis man skulle have hele metalkabinettet som højttalerne sidder på ud.
Her er lidt billeder: