Banner cycler

Projekt bedre lyd i 9-3SS

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

Projekt bedre lyd i 9-3SS

3. aug 2009, 15:09

Så er projektet skudt i gang :) Jeg fandt ud af, at den standard SS1 (det mindste lydsystem, med kun 4 højttalere som jeg har) forstærker, som er indbygget i radioen, kun yder 35W, kunne den på ingen måde trække et sæt 6x9 højttalere alene. Jeg har derfor fået indkøbt et sæt Phoenix Gold SD 80W RMS 6x9 højttalere til de udskårne huller i hattehylden, og en Xzound 250W RMS forstærker. Ja, jeg ved godt at Xzound ikke er toppen af poppen, men den gør arbejdet med at levere strøm, og den er udmærket til prisen, til dette lille projekt :) Med den forstærker, er der rigelig strøm til at udnytte hele højttalernes potentiale

Da jeg ikke gad at pille HU ud, og rode med ledninger og trække dem om i bagagerummet, har jeg valgt en lidt kontroversiel løsning, nemlig at tage signalet, fra de 4" højttalere, der standard sidder i hattehylden, istedet for at trække signalet direkte fra HU. Jeg var lidt nervøs for, hvor meget effekt der gik tabt i de tynde kabler hele vejen fra HU, men de spiller faktisk ganske udmærket. Strømmen til forstærkeren, har jeg taget fra sikringsboksen, der jo bekvemt nok sidder under venstre panel i bagagerummet. Med den løsning, tænder og slukker forstærkeren også samtidig med at tædningsnøglen drejes til on, så det var to fluer med et smæk. Dog tænder forstærkeren ikke, hvis man kun stikker nøglen i og ikke drejer den, hvor man ellers kan tænde radioen, men det gør vel heller ikke noget. Det var altså en meget smal sag, at få forstærkeren installeret, da jeg ikke skulle trække nogle kabler forfra.

Jeg har netop også bestilt 3,5" Phoenix Gold 30W RMS til at erstatte de standard 3,5" højttalere i intrumentbrættet i højre og venstre side, som fortsat skal trækkes af den indbyggede forstærker i radioen, og 4" Phoenix Gold 40W RMS til at sidde i de 4" udskæringer i hattehylden ved siden af de 6x9".

Dørhøjttalerne har jeg ikke tænkt mig at installere, da jeg egentlig synes at "dækningen" er fin nok, men at renheden og bassen er elendig i standardhøjttalerne. De 6x9 leverer også en fin bass, så der er ikke grund til også at installere en subwoofer.

Projektet har alt i alt kostet ca. 3000 kr, hvilket jo er ret pænt for 6 højttalere og en forstærker, og er betydeligt billigere, og sandsynligvis bedre end diverse originale opgraderingssæt, som man kan købe rundt omkring. Jeg har hørt om mange 9-3SS ejere, der nærmest har opgivet at opgradere lyden i deres bil, pga. den mærkelig måde det kan være skruet sammen på, men med denne løsning kan alle 9-3SS ejere med SS1 systemet, altså det mindste med 4 højttalere, (2x 3,5" i strumentbrættet og 2x 4" i hattehylden) altså for små penge få en gevaldig opgradering, på kun en halv dags arbejde, så man ender med et 6-højttalerssystem, som sandsynligvis spiller bedre end det 7-højttalers SS2 standard Saab lydanlæg, som er næste trin i standard-rækken.

Der kan ses lidt billeder af projektet her. Det er på ingen måde færdigt, og jeg mangler stadig at få forstærkeren op at hænge, og at få sat højttalerne på plads. Desværre passer huller i PG'erne ikke helt i de skruehuller Saab har lavet i metalkabinettet, så jeg må til at lave nogle nye.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Så er fase 2 af projektet overstået. Nu er alle højttalere installeret, og forstærkeren hængt op. Det eneste stykke arbejde der mangler nu, er desværre det kedeligste og mest besværlige, nemlig at få det hele til at se pænt og standard ud, og få alle ledninger gemt af vejen. Siden sidst har jeg fået monteret 4" Rainbow fuldtone i hattehylden, ved siden af Phoenix Gold'erne, og 3,5" Earthquake i intrumentbrættets venstre og højre side.

Det var mildest talt et helvede at få 3,5" højttalerne til at passe i hullerne i instrumentbordet, dels fordi magneten er både dybere og bredere end standard, og fordi højttalerne har en lille kondensator som gjorde dem endnu bredere, men med lidt snilde med en lille tang kom kondensatoren af, så den kan hænge i sine ledninger end andet sted, og af med gummibåndet på magneten, så kunne den være der. Dog stikker diskanten i midten stadig højere end jeg havde regnet med, så låget til højttalerhullet kan ikke sidde 100% ordentligt på, så jeg tænker stadig over en løsning.

Forstærkeren er også kommet op at hænge med velco (man må jo udnytte, at man har bagagerummet beklædt med "hun-velcro". Resten af højttalerne er faktisk også kun fastgjort med velcro, og hjælp fra tyndgekraften, og det virker samtidig vibrationsabsorberende. Dette er en nødløsning, da jeg fandt ud af, at de originale skruehuller er så uendeligt små, at man ikke kan finde skruer i den tykkelse, der samtidig har et hoved, der er stort nok til at holde dem på plads, og at det er umuligt at få en boremaskine ind under bagruden, og at det ville kræve, at man afmonterer halvdelen af ledningsnettet i bilen, hvis man skulle have hele metalkabinettet som højttalerne sidder på ud.

Her er lidt billeder:

Billede

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af MacBaby 5. maj 2010, 15:21, rettet i alt 7 gange.

BEK
SUPER SAAB FREAK

3. aug 2009, 15:18

Spændende projekt - held og lykke med det :D

Uanset at det "kun" er en T-Hansen forstærker, giver det helt sikkert lyden et gevaldigt løft ift. standard løsningen.

Hvor tynde er de org. ledninger til højttalerne, siden du ligefrem mener det er kontroversielt ? :wink:
Saab 9-3SS BSR Stage 1 - brum brum :)
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

3. aug 2009, 15:22

Tak :D Ja, så længe det kun drejer sig om en forstærker, så synes jeg også Thansen's gør det udmærket, dog skal man holde sig langt fra deres højttalere! Standard kabelføringen er kun 1 mm., og jeg har så valgt at bruge 1,5 mm. fra forstærkeren til de nye højttalere. Ved heller ikke rigtig om det er kontroversielt, men det mest optimale er selvfølgelig at tage det direkte fra HU.
Brugeravatar
hmg
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. aug 2009, 17:10

Fint lille projekt :-).
-------------------------------------------
SAAB - Born From Jets....
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

3. aug 2009, 18:56

Tak :D Det er lige før jeg tror, at jeg også tager dørsiderne, og smider nogle 6,5" Phoenix Gold i, nu da de er til halv pris, bare for at gøre det komplet, jeg tror bare det er kompliceret, det med at pille dørsiderne af?
Brugeravatar
hmg

3. aug 2009, 19:05

Du kan måske bruge nogle af disse guides i forbindelse med udbygning af lydsystemet:

http://members.iinet.net.au/~mmo/guides.htm

Og dørsiderne er ret nemme at få af :-).
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

3. aug 2009, 19:07

Har læst de guides der, det var det der gav motivationen, når jeg fandt ud af hvor let det var, synes bare tit man hører om folk der bitcher over at det er så svært i en 9-3SS :D

Men vi er enige om at det er 6,5" i dørsiderne ikke? Og der er vel trukket signalkabler i dørsiden, og strøm til forstærkeren som skal ligge under sædet, når man kun har SS1? Det synes jeg ikke jeg kunne finde svar på i de guides, og tråden på STCS.
BEK
SUPER SAAB FREAK

3. aug 2009, 20:13

MacBaby skrev:Tak :D Ja, så længe det kun drejer sig om en forstærker, så synes jeg også Thansen's gør det udmærket, dog skal man holde sig langt fra deres højttalere
Personligt havde jeg nok fundet en forstærker af en anden kvalitet, når det nu skulle være. Forstærkeren kan hurtigt blive det svageste led, hvis dine højttalere er af en fornuftig kvalitet. Men som sagt - det bliver et kæmpe løft uanset, valg af forstærker!
MacBaby skrev:Standard kabelføringen er kun 1 mm., og jeg har så valgt at bruge 1,5 mm. fra forstærkeren til de nye højttalere. Ved heller ikke rigtig om det er kontroversielt, men det mest optimale er selvfølgelig at tage det direkte fra HU.
Hvis du mener 1mm2, er det alt rigeligt. Om du selv trækker nye 1,5mm2 ledninger fra HU, eller bruger de eksisterende 1mm2, er IMO fløjtende ligegyldigt i denne sammenhæng - du vil aldrig kunne høre forskel.
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

3. aug 2009, 21:25

Ja, Xzound er ikke det bedste der findes, men i starten var det fatisk et spørgsmål, om at finde en 2-kanals forstærker, som var så lille, at den passede til venstre for den venstre klap i bagagerummet (ind til sikringsboksen), for imellem den og den udbuling der er ved tårnet, er der nemlig et plant helt plant stykke på ca. 25 cm., og efter at have kigget lidt rundt, fandt jeg ingen forstærkere der var så små og var til at betale, udover Xzound's SL500, og da prisen var rimelig, og jeg alligevel skule hente højttalerne i Thansen, blev det altå til sådan en. Jeg har tit hørt kritik af Xzound's højttalere, og jeg har også selv haft lidt dårlige erfaringer med dem, men generelt siger folk at deres forstærkere skulle været ret problemfrie, så jeg valgte at smide de 800 kr. og tage chancen. Hvis den så skulle gå i stykker, så græder man heller ikke så meget, og så køber man bare en ny :)
Brugeravatar
stump
SUPER SAAB FREAK

3. aug 2009, 22:36

De orignale højtaler i hattehylden, får de hele " frekvensen " mener og have hørt der er en form for delfilter :?:

men hvis du har god bas og fylde i lyden kan det vel ikke være tilfældet.... og det skulle vel være det samme på min med 7 højtaler eller hvad

En ting er sikkert det ville være dejligt med lidt lyd bag fra :bigsmile
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

3. aug 2009, 22:45

Hmm... Hvorfor vælger du kun at opgradere lyden bagi? Kører du tit med bagsædepassagerer? Uanset så ser det helt fint ud, jeg kan anbefale et komponentsæt i dørsiderne frem for en fuldtone, det lyder langt bedre. Men hvis det er har jeg et sæt Blaupunkt 6,5" fuldtoner du gerne må få hvis du kommer til Jylland engang. Hvis du vil have mig på posthuset med dem kommer det til at koste knaster :D Dovenskaben længe leve!
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

3. aug 2009, 23:00

stump - Har ingen anelse, men jeg kan jo justere frekvensen på forstærkeren hvis det er.

Ydegaard - Jeg opgradere jo de to forresten 3,5" i intrumentbrættet. Det lyder ikke af meget, men de spiller faktisk ret højt, og jeg kan godt lide, at det meste af lyden og bassen kommer bagfra. Sådan nogle 6x9 kan skam sagtens spille hele bilen op alene hvis det skulle være :D Senere hen laver jeg måske også dem i dørsiderne, men det er et lidt større projekt da man skal have førersædet og begge dørsider af for at lave det.
Brugeravatar
stump
SUPER SAAB FREAK

3. aug 2009, 23:20

Hmm.... hvis signalet er " afskåret " vil du vel ikke kunne justerer dig ud af det på forstærkeren, da den kun vil få det begrænsede signal og arbejde med....
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

4. aug 2009, 01:10

stump - Jeg er ked af det, men jeg aner ikke hvad du snakker om. Jeg tror umiddelbart, at de forreste højttalere får mest basfrekvens, sådan lød det i hvert med standard i, men jeg kan jo selv regulere bassen på forstærkeren til baghøjttalerne, og basknappen på radioen regulere jo både for og bag.
BEK
SUPER SAAB FREAK

4. aug 2009, 12:35

Problemet omkring delefrekvenser, findes kun hvis der hvis der er fabriksmonterede forstærkere i bilen.
Brugeravatar
Magni
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:

4. aug 2009, 13:26

Jeg kan fortælle at i min gamle Honda Accord brugte jeg de originale højttalerledninger i bilen til lyd foran, jeg tog stikket af bag radioen og satte 4 lus i stikket derefter satte jeg forstærkeren i bagagerummet til de originale ledninger i bagagerummet og sendte lyden baglæns igennem systemet op til front højttalerne, det virkede kanont.

Men må så nok indrømme at i dag trækker jeg højttalerkabler fra bagagerummet til fronthøjttalerne når man alligevel skiller bagge paneler ad for at trække div. kabler baglæns.

Setuppet i min 9K er

Head Unit: Blaupunkt og Denon linie equalizer

Front: Macrom 4" (1 kg per stk.) plus discanter.
Phenix Gold 2 x 100 Watt

Bag: Cerwin Vega 6x9
PhenixGold 2 x 100 Watt

Sub: Dali 12"
earthquake 1500 Watt digital monoblok

Div. kabler, fordeler blokke og 6 Farad kondensator

Det spiller rigtigt godt og kan spille alt fra Hevy, opera og teckno

Hilsen
Magni
Magni Larsen
Ikke SKD medlem p.t.
Brugeravatar
stump
SUPER SAAB FREAK

4. aug 2009, 14:14

Min med 7 højtaler har jo netop en forstærker under fører sædet, om den så bare driver højtalerne i dørene ?
og de andre så får ubeskåret juice fra HU..... men det må da kunne måles om der er fuldt " signal " til hattehøjtalerne, for hvis der ikke kommer det må der da komme til og mangle noget i lydbilledet :roll:
BEK
SUPER SAAB FREAK

4. aug 2009, 14:43

stump skrev:Min med 7 højtaler har jo netop en forstærker under fører sædet, om den så bare driver højtalerne i dørene ?
og de andre så får ubeskåret juice fra HU..... men det må da kunne måles om der er fuldt " signal " til hattehøjtalerne, for hvis der ikke kommer det må der da komme til og mangle noget i lydbilledet :roll:
Så vidt jeg husker - det er noget tid siden jeg læste op på det - bliver HU konfigureret alt efter hvilken højttalerpakke man har valgt. Man kobler simpelthen computeren til bilen, og programmerer hvordan bilens udstyr er.

Hvordan det forholder sig med frekvenserne, er ret nemt at finde ud af. Find en 20hz - 20Khz test tone på nettet, brænd den på en CD, og hør hvordan bilen gengiver lyden. Jeg har før brugt test tonerne fra denne side: http://users.swing.be/hdepra/home/P22/E-sounds.html
Brugeravatar
hmg

4. aug 2009, 14:56

stump skrev:Min med 7 højtaler har jo netop en forstærker under fører sædet, om den så bare driver højtalerne i dørene ?
Forstærkeren under førersædet i det originale system med 7 højttalere driver kun de to bashøjttalere i fordørerne. Når denne opgraderingspakke (fra 4 til 7 højttalere) monteres, skal anlægget programmeres med en Tech 2. Derfor vil det lyde "forkert", hvis man - i en 9-3SS med 7 højttalere - tager signalet fra de allerede monterede højttalere i hattehylden og trækker det videre til to nye 6x9" i hattehylden - der vil simpelthen mangle bas (har hørt et sådant setup (7+2 højttalere), og det lød overhovedet ikke bedre end standard 7 højttalere netop p.g.a. den manglende bas i de nymonterede højttalere, da signalet var trukket fra de allerede eksisterende hattehylde-højttalere).
Brugeravatar
stump
SUPER SAAB FREAK

4. aug 2009, 15:05

hmg det var lige der jeg ville hen.... men øv, så er der nok ikke nogen nem løsning for mit vedkommende :Idonno
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

4. aug 2009, 17:32

Lige en tilføje til hmg's indlæg: Forstærkeren under førersædet driver både de to dørhøjttalere og centerhøjttaleren :)
Brugeravatar
hmg

4. aug 2009, 19:16

MacBaby skrev:Lige en tilføje til hmg's indlæg: Forstærkeren under førersædet driver både de to dørhøjttalere og centerhøjttaleren :)
Ja, den driver også centerhøjttaleren i instrumentbrættet (lige en forglemmelse :oops:).
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

5. aug 2009, 22:54

(Indhold flyttet til side 1)
Senest rettet af MacBaby 5. maj 2010, 15:20, rettet i alt 1 gang.
troels
SAAB-PSYCHO

5. aug 2009, 23:47

Fint projekt og super med nogle billeder!

Dine Rainbow højtalere er det KX100 eller ? og det er vel 2-vejs og ikke 3-vejs højtalere?

mvh
Troels
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

6. aug 2009, 00:22

Det er Rainbow SL100 2-vejs fra CarSound i København. Jeg kan desuden varmt anbefale den afdeling til andre, Allan er super flink og ved hvad han snakker om, og så ligger det jo på Banevingen, lige ved siden af Michael Lassen (Porsche, Lamborghini, Lexus, Bentley og Lotus forhandler). Så man kan jo lige få sig en kigger på vejen, nu da Saab jo mere eller mindre er en del af superbil-familien :D

Tilbage til "Projekt Forum"