Hejsa alle.
Siden der nu er det her forum vil jeg da meget gerne lige fortælle lidt om mit projekt selvom det ikke er så dyrt og ambitiøst som de andre på det her temaforum. Jeg købte en motorskadet Saab 900 T16 fra 1986.
Faktisk pæn inde og ude, men der var selvfølgelig to skærmkanter foran der skulle have hele turen med CO2-eren. Motoren skulle skiftes, den havde kørt med alt for lavt benzintryk, hvilket simpelthen kremerede stemplerne. Jeg lagde først en 1985 9000-motor i den, men den gik desværre ad helvede til, og var ikke meget for at tage turbotryk. (hvis nogen vil prøve lykken med at lægge en 9000-motor i en 900 er jeg meget gerne behjælpelig, i mine øjne ikke et projekt man skal være bange for at gå i gang med!)
Så dukkede der en 900 LTT-motor med gearkasse på op, så i stedet for at bruge enorme tidsmængder (og $$$) på 9000 motoren købte jeg den. Den skulle selvfølgelig konverteres til FTT (fuldtryksturbo), og det er den så nu. Jeg skal lige kontrollere tænding, og så skal den ud at køre!!
Den har jo Mitsubishi turbo som skulle være bedre end Garrett'en
Og så står den med rustfri udstødning fra Kat og bagud (den sad fandme på uden at jeg havde set det da jeg købte den)
OG!!! Et opråb til de meget kloge hoveder der læser det her: Jeg skal naturligvis have makket lidt med APC'en, og erfaringer med en stabil opsætning og evt. hjælp til indstilling og lodning er meget velkommment!
Jeg sætter billeder på hjemmesiden så snart jeg kan, men det bliver i første omgang billeder af renoveringen, derefter billeder af resultatet.
Det var lidt om mit projekt! Ligesom de andre her i forum opdaterer jeg lige når der er noget nyt i sagen.
Mvh Kristoffer
Mit beskedne projekt _=NYSYNET=_
Redaktør: Bestyrelsen
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Jep, og jeg er også behjælpelig med APC-tuning, og det samme kunne jeg forestille mig Nillerviborg er!
Alle projekter er velkomne i dette forum, og du skriver da vist også selv, at du skal til at lodde APC, og så er den da ikke standard mere
Daniel
Alle projekter er velkomne i dette forum, og du skriver da vist også selv, at du skal til at lodde APC, og så er den da ikke standard mere
Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- krfogh
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Mange tak for jeres svar, det skal sgu nok blive sjovt! Jeg har jo også fået en tur i Caspers bil, og den APC-tuning (+lidt andet) er virkelig noget der sparker r..!!
Har I erfaring med en holdbar og stabil løsning med APC-mods?
Mvh Kristoffer
Mange tak for jeres svar, det skal sgu nok blive sjovt! Jeg har jo også fået en tur i Caspers bil, og den APC-tuning (+lidt andet) er virkelig noget der sparker r..!!
Har I erfaring med en holdbar og stabil løsning med APC-mods?
Mvh Kristoffer
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
Knirker't så virker't
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Hej Kristoffer! Det er altså lidt nemmere at forklare over telefonen, men jeg kan da komme med lidt overskrifter på hvad jeg har gjort ved min og det er de mest holdbare og stabile resultater jeg er kommet frem til! Hvis din bil ellers er sund med nye tændrør osv. så skulle du kunne trække ca 195 hk'er, det har jeg gjort, nu har jeg nogle andre specs. men selvfølgelig også nogle andre heste 
Hvor skal jeg starte hmmmmm, jo.
1 - Fil vaccumdåsen, så tændingen står 16 grader f.ø.d og den advancere ned til ca 5.5 grader ved ca 1 bar tryk.
2 - APC mod. efter www.900aero.com P værdi = 13.7 k.ohm og F værdi = 332 ohm.
3 - Grundladetryk ca 0.45 bar
Det var vist i store træk, det du kan gøre! Hvis du ikke ændre tænding "som jeg syntes du skal" Så skal P være 23.2 og F 295, men som Daniel skriver så er vi begge behjælpelig, så det er bare at sige til!
PS nu har du været med Casper ude og køre, vendt til du har været ude en tur i min 
Torben E. kom med en rigtig fed kommentar engang - Welcome to the dark side -
Hvor skal jeg starte hmmmmm, jo.
1 - Fil vaccumdåsen, så tændingen står 16 grader f.ø.d og den advancere ned til ca 5.5 grader ved ca 1 bar tryk.
2 - APC mod. efter www.900aero.com P værdi = 13.7 k.ohm og F værdi = 332 ohm.
3 - Grundladetryk ca 0.45 bar
Det var vist i store træk, det du kan gøre! Hvis du ikke ændre tænding "som jeg syntes du skal" Så skal P være 23.2 og F 295, men som Daniel skriver så er vi begge behjælpelig, så det er bare at sige til!
Torben E. kom med en rigtig fed kommentar engang - Welcome to the dark side -
MVH Lars Kristensen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
visse ting skal man bare lade være med at kommenterer da de er lige så nemme at pakke ind som 5 gram røg
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- krfogh
Lige en opdatering: Nu har jeg samlet bilen igen, og kørt en lille tur på privat vej. DEN RYKKER! Jeg glæder mig som et lille barn til at få den på vejen. Indenfor de kommende to uger (senest) er den synet og indregistreret. Og så skal man ikke være ret gammel for at regne ud hvad der skal gøres ved boxen;-)
I hører fra mig
Kristoffer
Lige en opdatering: Nu har jeg samlet bilen igen, og kørt en lille tur på privat vej. DEN RYKKER! Jeg glæder mig som et lille barn til at få den på vejen. Indenfor de kommende to uger (senest) er den synet og indregistreret. Og så skal man ikke være ret gammel for at regne ud hvad der skal gøres ved boxen;-)
I hører fra mig
Kristoffer
Kristoffer
Knirker't så virker't
Knirker't så virker't
- Saab-daniel

- Kontakt:
Så er det bare at komme igang
Lige en måske ubegrundet løftet pegefinger, but nontheless, husk husk husk nu, at køre øsen helt varm før den får klø, det er alfa omega for levetiden på en c900!
Daniel.
Så er det bare at komme igang
Lige en måske ubegrundet løftet pegefinger, but nontheless, husk husk husk nu, at køre øsen helt varm før den får klø, det er alfa omega for levetiden på en c900!
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- krfogh
Jeps, det er sgu dejligt.
Bilen havde stået startet længe før jeg tillod mig at give den en smule turbo-tryk. Med alt det arbejde ville det være surt at smide det hele ud ad vinduet fordi jeg mangler tålmodighed;-)
Jeg ser frem til vi allesammen mødes og ser på sagerne!
Kristoffer
Jeps, det er sgu dejligt.
Bilen havde stået startet længe før jeg tillod mig at give den en smule turbo-tryk. Med alt det arbejde ville det være surt at smide det hele ud ad vinduet fordi jeg mangler tålmodighed;-)
Jeg ser frem til vi allesammen mødes og ser på sagerne!
Kristoffer
Kristoffer
Knirker't så virker't
Knirker't så virker't
- Saab-daniel

- Kontakt:
Lyder godt, bare den er ordentligt varm inden, det er simpelthen for syn andet... Og lad den stå og køre lidt efter du har givet den peber, så olien i turboen kan blive skiftet rundt... Gerne 1 minuts tid eller så...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- krfogh
Så er her endnu en opdatering. I går blev min bil synet og fik plader. I kan så gætte lidt på hvem der er en meget, meget glad mand!!
Alt hvad der var lavet var i orden, selv de to nye kardantunneller oppe foran (som jeg ikke har lavet før). Bilen måtte forurene 4,5% CO og den forurenede 0.035% CO...fin motor/kat etc;-)
Så nu er der to år til der skal laves klar til syn igen, og man har så chancen for at holde den pæn med rust etc. Og pengene kan bruge på at forskønne fremfor at opfylde statanes krav!
Nu er der jo gode muligheder mht træf osv.
Vi ses i 'miljøet'
Kristoffer
Så er her endnu en opdatering. I går blev min bil synet og fik plader. I kan så gætte lidt på hvem der er en meget, meget glad mand!!
Alt hvad der var lavet var i orden, selv de to nye kardantunneller oppe foran (som jeg ikke har lavet før). Bilen måtte forurene 4,5% CO og den forurenede 0.035% CO...fin motor/kat etc;-)
Så nu er der to år til der skal laves klar til syn igen, og man har så chancen for at holde den pæn med rust etc. Og pengene kan bruge på at forskønne fremfor at opfylde statanes krav!
Nu er der jo gode muligheder mht træf osv.
Vi ses i 'miljøet'
Kristoffer
Kristoffer
Knirker't så virker't
Knirker't så virker't
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
- krfogh
Her en lille update på projektet:
Jeg afspadserede fra arbejde i går, og fik taget mig sammen til at montere de nye skærmkanter jeg havde skaffet mig. Det er den type skærmkanter der sidder på 1992/93 modellerne, så de er lidt bredere, ca 30 mm. Jeg gav 125 kr/stk. Det var helt utorlig svært at montere dem, det tog lang tid, og var enormt fysisk krævende!! Men de kom på, og de sidder VIRKELIG godt fast. Resultatet er faktisk rigtig godt. De passer godt med airflow-kittet/glasfiberkofangerne.
Derefter var det tid til at kigge på drivknuderne. Casper Ankersen kom forbi og skruede med da jeg havde fjernet drivaksler med styreledene - efter at have fjernet kalibre og lidt bolte:-)
Til gengæld var denne operation virkelig straight-forward. Det var bare at skrue løs. Det tog ikke lang tid at fjerne dirvknuderne, og der var aldeles intet problem i at have dem begge fjernet fra gearkassen samtidig. Vi skiftede knuderne om, og nu vi var ved det, skiftede vi også de yderste lejer, de kunne bare fjernes og monteres med en hammer. Hvis nogen skulle være interesseret hedder lejerne SKF 6006 C3. Vi satte 6006 Z i som kun er forskellig ved at være lukket i den ene ende, vi vendte den åbne ende ind mod gearkassen.
Nye O-ringe og pakdåser monteret. Så skruede vi bare det hele sammen igen, og startede bilen op og prøvede forsigtigt at koble ind for at lede efter mislyde. Der var ingen.
Prøveturen: den trækker jævnt, vibrationsfrit og virker meget mere direkte i drivlinien. EN SAND FORNØJELSE - den kører bare så godt.
I mine øjne er der intet til hinder for at man selv skulle gå i gang med denne opgave, så hvis den bil ryster, så bare kom i sving. De totale udgifter blev 250 kr. + SKF-lejer.
I er også mere end velkommen til at henvende jer til mig hvis der er tvivlsspørgsmål i forbindelse med bytningen, jeg er gerne behjælpelig.
Jeg lover der snart kommer billeder herinde!!! Tager dem måske i dag hvis jeg får vasket bilen:-)
Mvh Kristoffer
Her en lille update på projektet:
Jeg afspadserede fra arbejde i går, og fik taget mig sammen til at montere de nye skærmkanter jeg havde skaffet mig. Det er den type skærmkanter der sidder på 1992/93 modellerne, så de er lidt bredere, ca 30 mm. Jeg gav 125 kr/stk. Det var helt utorlig svært at montere dem, det tog lang tid, og var enormt fysisk krævende!! Men de kom på, og de sidder VIRKELIG godt fast. Resultatet er faktisk rigtig godt. De passer godt med airflow-kittet/glasfiberkofangerne.
Derefter var det tid til at kigge på drivknuderne. Casper Ankersen kom forbi og skruede med da jeg havde fjernet drivaksler med styreledene - efter at have fjernet kalibre og lidt bolte:-)
Til gengæld var denne operation virkelig straight-forward. Det var bare at skrue løs. Det tog ikke lang tid at fjerne dirvknuderne, og der var aldeles intet problem i at have dem begge fjernet fra gearkassen samtidig. Vi skiftede knuderne om, og nu vi var ved det, skiftede vi også de yderste lejer, de kunne bare fjernes og monteres med en hammer. Hvis nogen skulle være interesseret hedder lejerne SKF 6006 C3. Vi satte 6006 Z i som kun er forskellig ved at være lukket i den ene ende, vi vendte den åbne ende ind mod gearkassen.
Nye O-ringe og pakdåser monteret. Så skruede vi bare det hele sammen igen, og startede bilen op og prøvede forsigtigt at koble ind for at lede efter mislyde. Der var ingen.
Prøveturen: den trækker jævnt, vibrationsfrit og virker meget mere direkte i drivlinien. EN SAND FORNØJELSE - den kører bare så godt.
I mine øjne er der intet til hinder for at man selv skulle gå i gang med denne opgave, så hvis den bil ryster, så bare kom i sving. De totale udgifter blev 250 kr. + SKF-lejer.
I er også mere end velkommen til at henvende jer til mig hvis der er tvivlsspørgsmål i forbindelse med bytningen, jeg er gerne behjælpelig.
Jeg lover der snart kommer billeder herinde!!! Tager dem måske i dag hvis jeg får vasket bilen:-)
Mvh Kristoffer
Kristoffer
Knirker't så virker't
Knirker't så virker't
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
lige et bette billed fra operationen taget ind i gennem kardang tunnelen og tværs igennem differentialet. beklager kvaliteten men med en kamera telefon bliver det ikke bedre

- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
og en langhåret blondine til at betjæne det så det ikke bliver smurt helt ind i olie og andet stas