Banner cycler

Kørelys og andre modifikationer

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Kørelys og andre modifikationer

17. aug 2004, 00:32

Hej SAABvenner.

Er der nogen der er kommet op med nogen smarte ideer til etablering af kørelys på gamle modeller, f. eks. noget der tænder selv, uden at det pæne instrumentlys brænder med? (og dermed bli'r "slidt")
Findes der nogle fornuftige ekstralygter, der egner sig til montering på gamle 9000'ere?

Ligeledes: En metode til at kunne lukke de elektriske vinduer når man nu HAR stoppet motoren, men sæføli' lige har glemt en enkelt rude...

Hvordan får jeg forresten nemmest fat i et komplet el-diagram til min 9000'er fra 88? (Jeg skal nok holde mig fra perlegruset hvad mekanikken angår - men el'en... det vil jeg nu ikke love ikke at pille lidt i...)

Hvordan med højttalere? Den venstre knaser tydeligt! Er der nogen der har forslag til nogen mere moderne end de fabriksmonterede fra forrige årh. som passer ned i de gamle huller?

Mvh

Marcel

PeterZ

17. aug 2004, 11:11

Du kan købe de originale SAAB manualer hos nogle af de ikke autoriserede SAAB specialværksteder: Asbjørn/MH-Parts/Nielsen Auto

Hilsen
Peter
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
rene
SAAB-PSYCHO

18. aug 2004, 13:04

Hej...dine vinduer kobler du bare direkte til batteriet (med en sikring imellem selvfølgelig) så virker de selvom du sidder med nøglen i hånden.. :)
Gæst

19. aug 2004, 01:20

Hej
Indtil jeg får repareret kørelyset i min bil, har jeg valgt at skrue helt ned for blusset på instrumentbelysningen i dagtimerne. Så er det blot at justere op for styrken igen, når man har brug for det.
Alt i alt sparer det mange timers belastning af pærerne.
Mvh.LarsT
Brugeravatar
marcel

19. aug 2004, 11:40

Tak for svarene. Jeg prøver også selv at huske at skrue ned for instrumentlyset - men det ville jo være mere fikst hvis man ku' slippe.
Jeg har eksperimenteret en del på min gamle bil med - ved hjælp af diverse relæer - at koble nærlyspærerne i serie med hinanden som kørelys, (så går de hver på ca. 1/3 lysstyrke) og så koble dem normalt ved almindelig tænding af lyset. (styret af parkeringslys) Det virker fint i teorien, men er mere tricky i praksis fordi der jo er fælles stel med fjernlyset i pærerne. Hvorvidt det lader sig praktisere nogenlunde nemt i en 9K'er må afhænge af ledningstrækket, så jeg glæder mig til min nybestilte Haynesmanual ankommer (sammen med et fikst kabel, der skulle omsætte de moderne radioers ISO-kontaktsæt til SAABs ældre standard. det er svært at undvære CD-spillen, så tak til den unavngivne gæst (der nok er en af "kendingerne", der bare har glemt at logge sig ind) for linkene.)

Hvis jeg selv finder nogle fornuftige højttalere til erstatning for de indbyggede, så skal jeg nok lade det forlyde her på forummet.

Mvh

Marcel

Tilbage til "Modern Forum"