Banner cycler

T16-Vacuumdåse og tændingsindstilling

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

T16-Vacuumdåse og tændingsindstilling

6. aug 2004, 14:24

Hej Daniel, Lars og andre som har rodet med vacuumdåse og tændingsindstilling. Nu har jeg leget lidt videre med det og har fundet et rimeligt godt set-up. Hvis det har interesse, skal jeg gerne give en uddybende forklaring :D
Peter

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

6. aug 2004, 14:35

Det må du MEGET gerne :-) Jeg har nemlig tænkt på at kigge på min efter middag.
MVH Lars Kristensen
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

6. aug 2004, 20:18

Jeg har lige prøvet det med at slibe af vacuumdåsen, men jeg tror jeg har slebet for meget af nu. For tændingen står på ca 20 grader f.ø.d i tomgang og ca 6-7 grader f.ø.d med 0.8 bar tryk! Skal jeg nu have fundet en anden dåse eller tror i det kan gå an?
Jeg har hørt at den skal stå 16 og 5 grader f.ø.d.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

7. aug 2004, 11:43

Tror ikke det betyder det helt vilde lars, hvis bilen trækker godt, og ikke banker, så går det nok!
Men vil også gerne høre mere, skal have slebet min i næste uge!
Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

8. aug 2004, 10:44

Hej drenge.
Ja, jeg har altså ikke lige haft mulighed for at skrive før... Jeg ville gerne have så avanceret tænding som muligt, men havde jo problemer med at den bankede så snart der begyndte at komme ladetryk. Da havde jeg filet ca 2 mm af og kørte med 22 grader fødp. Men det er jo ved nærmere eftertanke logisk, at hvis man bare stiller tilbage til 22 grader og filer lidt af stoppet, så har man stadig rykket hele "skalaen" som tændingen kan justeres over. Dvs, at man ved samme ladetryk har en mere avanceret fortænding end før. Hvis den f.eks. stiller 3 grader ned ved 0,2 bar vil den stadig stille 3 grader ned ved 0,2 bar selvom der er filet noget af stoppet. Så kører man pludselig med 19 grader fødp. ved 0,2 bar og derfor banker den. Løsningen er selvfølgelig en blødere fjeder som tillader at der ved samme tryk stilles meget længere ned i fortænding. Jeg skar dåsen over med en nedstryger. Det er lidt svært at forklare hvor det skal gøres, men skriv lige hvis I har tænkt jer at gå i gang. Så skal jeg prøve at lave en tegning el.lign. Indtil videre er den kun samlet med kinesertråd, mens jeg eksperimenterer med fjedrene. Men resultatet er fint jeg kører med 22 gr. fødp som stilles ned i 10 gr. (95 oktan) og jeg får masser af ladetryk og ingen banken. Indtil videre ser det også ud til at forbedre økonomien.
God fornøjelse!
Hilsen Peter.
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

8. aug 2004, 10:46

Ellers ring til mig på 51900554, så skal jeg gerne forklare.... :wink:
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

8. aug 2004, 22:49

Hej Peter! Jeg tror ikke det er nødvendig med en anden fjedre! Jeg har 20 grader f.ø.d i tomgang og 6 grader f.ø.d med 0.8 bar. Imorgen vil jeg dog have stillet tændingen 19 grader f.ø.d i tomgang og 5 grader med ca 1 bars tryk!
Jeg snakkede med en saab mekaniker og han sagde på de nye 900 med turbo, kan han se med tech2 tester, at den stiller ned til 5 grader f.ø.d.
Jeg skal dog også lige have justeret mit grundladetryk 0.1 bar op, men jeg skal lige have en kammerat til at hjælpe da wastegate stangen knækkede pga. alderdom, sidste gang. Så den blev svejst og det skal den igen og jeg har desværre ingen svejser :-(
Min lader med ca 1.0 - 1.1 bar og der er ingen tændingsbanken, den regulere heller ikke trykket ned pga. dårligt P og F indstilling, MEN i 5 gear omkring 3500 omdr. stiller den roligt lidt ned til omkring 0.9 bar, der tror jeg det er pga. mit grundladetryk skal op til 0.5 bar fra 0.4
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

9. aug 2004, 00:08

Peter, hvilke fjedre er der tale om du bruger? Nu har jeg kun 1 vacuum-dåse, så der bliver ikke lavet noget med at skære i den, det vil jeg ikke risikere på nuværende tidspunkt, MEN det er da yderst interessant, det du har observeret...
Kan man dog ikke forestille sig, at hvis man samtidigt med at man filede noget af stoppet også filede lidt af pinden, kunne redde noget? Eller ved nærmere eftertanke vil det jo bare give mere ændring af tænding og ikke hjælpe helt vildt... Vi må arbejde videre med det, tror vi kan få noget godt ud af det her :D
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

9. aug 2004, 11:18

Lars, jeg tror du misforstår mig lidt. Der hvor jeg havde problemer var jo netop ved lavt ladetryk, dvs. længe inden den for alvor stillede ned. Derfor er var det ligegyldigt hvor meget jeg filede af, for den nåede jo aldrig så langt før den bankede. Ved at skifte fjederen har jeg gjort, at den flytter tæningstidspunktet flere grader ved samme tryk. MEN hvis din kører uden banken, 20 gr. (på 95 okt) så er det jo rigtig godt (selvom det jo ikke er 22 gr :). Jeg er heller ikke bombe sikker på at alle dåser er ens.
I øvrigt tror jeg du har filet lidt rigeligt af. Den kan sagtens køre med fuldt tryk og ca. 9 gr. fødp. Der sker jo ikke noget ved det, med ydelsen er teoretisk set bedre hvis den ikke stiller mere tilbage end nødvendigt.
Daniel, jeg købte nogle forskellige fjedre i Råd&Dåd. Med en bidetang osv. lavede jeg en fjeder der er lidt blødere end originalen. Jeg er også ret sikker på, at der kan blive noget godt ud af det, ikke mindst økonomisk. Jeg skal lige eksperimentere lidt mere med nogle mellem indstillinger, så jeg ender med en dåse der hele vejen giver den optimale fortænding til 95 oktan. Næste projekt er at file endnu mere af stoppet, bore et hul, lave gevind og sætte en skrue i, så max forskydning bliver justerbar.
Hilsen Peter
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

9. aug 2004, 12:06

Giftigt, det lyder rigtigt godt det du har gang i der peter... Det må vi lige have en demo af en dag... Du burde race til jylland og finde dig et sted at bo, så var det noget nemmere når der var garagetræf...!
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Gæst

9. aug 2004, 14:02

Til JYLLAND :shock: Du må ha' spist papsøm! Men skulle jeg havne derover engang, skal jeg gerne demonstrere. Jeg vil heller ikke påstå at jeg har fundet den gyldne opskrift, men indtil videre fungerer det rigtig godt. Jeg er dog næsten sikker på at det stadig kan optimeres så jeg leger lidt videre med det. Skal nok opdatere med seneste erfaringer.
:mrgreen: Peter

Tilbage til "Modern Forum"