26. nov 2021, 00:52
Hej
Et forbud mod sommerdæk i vintermånederne? What a brillant idea! (citeret fra (vistnok) David Coultard om et råd fra pitten om, at han skulle forsøge at overhale

). Dog ingen sarkasme herfra -jeg synes faktisk, det er en fremragende ide, der kunne få mange usikre biler/bilister væk fra vintervejene.
Det undrer mig således meget, at FDM som forbrugerorganisation holder fast i anbefalingen om skift mellem sommer- og vinterdæk for alle, når en stor del af danske bilister ikke har et årligt kørselsbehov, der gør det økonomisk ansvarligt at have to sæt hjul (dækkene ældes, længe før de bliver slidt op). En historie fra den virkelige verden: Vi fik monteret CrossClimate-dæk på konens Micra ved leveringen, da de havde fået fine anmeldelser på det tidspunkt. Efterfølgende er begejstringen kølnet noget, og de anbefales ikke længere i "rigtigt vinterføre". Med andre ord: Vi kan ikke bruge bilen til heldags- eller langture i vintermånederne, medmindre vi er forberedt på at tage en (ekstra) overnatning, hvis det pludseligt skulle blive snestorm/isslag. Desuden larmer de en del.
Omvendt var jeg forrige sommer noget doven, og lod mine V-dæk blive på langt hen på sommeren. Jeg oplevede ikke noget kørselsforbud i den anledning

. Det ville selvfølgelig ikke gælde en sommertur på autobahn, men det kunne en passende høj hastighedskode på mine V-dæk jo have afhjulpet. Jeg er ikke den vilde handling-entusiast, men ind imellem vil jeg da gerne lege lidt med de 200 heste, og det klarer mine Good Year-vinterdæk til UG

. Så skal jeg vælge, bliver det vinterhjulene til helårsbrug med mit nuværende kørselsbehov.
Mvh/NC
PS: Jeg har tidligere været utrolig glad for Conti-dæk (især sommer, men også vinter), men de nyeste erfaringer siger nu Michelin Primacy om sommeren og Good Year om vinteren.