Jeg er i process med at købe nyt bremserør værktøj.
Kan i anbefale et super kvalitetsmærke ???
Biltema og div. skuffer i kvalitet.
Til almindeligt kraveværktøj bruger jeg IMPERIAL Eastman 275-FS Flaring (45 grader)
https://www.raptorsupplies.dk/pd/imperial/275-fs
Det er den type vi brugte til fabrikation og installation of topkvalitets kølesystemer.
Men det kan kun lave krave ikke dobbeltkrave som man bruget til bremserør....
Det her ser robust ud:
https://sparkoeb.dk/vare/bremse-tilbeho ... DWEALw_wcB
Hvad bruger i ?
NB: Jeg vil have et værktøj der jeg kan bruge i mindst 25 år !!! Så Kina junk, kommer ikke på hylden....
Værktøj til bremserør, kraver ???
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Værktøj til bremserør, kraver ???
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Eller skal det være det her:
https://www.sykes-pickavant.com/product ... g-tools/63
Det kan de mest gængse størrelser:
SAE Single & Double Flares:
3/16, 1/4, 5/16, 3/8, 1/2”, 4.75, 6, 8, 10, 12mm
Så skulle der være værktøj til resten af min tid med bil sjov....
Thansen, har et værktøj, men det ligner "Kina" kopi....
https://www.thansen.dk/vaerktoj/special ... 698106912/
PS. "man lever kun en gang, så livet er for kort til dårligt værktøj"
https://www.sykes-pickavant.com/product ... g-tools/63
Det kan de mest gængse størrelser:
SAE Single & Double Flares:
3/16, 1/4, 5/16, 3/8, 1/2”, 4.75, 6, 8, 10, 12mm
Så skulle der være værktøj til resten af min tid med bil sjov....
Thansen, har et værktøj, men det ligner "Kina" kopi....
https://www.thansen.dk/vaerktoj/special ... 698106912/
PS. "man lever kun en gang, så livet er for kort til dårligt værktøj"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Dobbeltkrave på bremserør er et lovkrav. Jeg bruger Biltema rørværktøj, det er noget billigt lynkineserlort. Det er lidt tricky, men man får hæderlige krave. Jeg har osse lidt Stahlwille værktøj. Sykes-Pickavant er supergodt britisk grej. Det koster boksen..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Hej,
Jeg bruger et Biltema værktøj som er 30+ år gammel, fra før Biltema kom til DK, fra den tid Biltema bil reservedele var ok.
Det er knap så brugervenlig men ok, bruges langt fra hvert år.
Jeg bruger et Biltema værktøj som er 30+ år gammel, fra før Biltema kom til DK, fra den tid Biltema bil reservedele var ok.
Det er knap så brugervenlig men ok, bruges langt fra hvert år.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
sykes værktøjet er nærmest standart på ethvert værksted, der laver deres egne bremserør.
Der hvor jeg er nu har vi et gammelt, ca. 30 år, godt brugt, men laver stadig kraver hurtigt og nemt uden problemer.
Men til hobby brug er det nok et overkill, der holder det nok et par hundrede år.
Thansen udgaven, ser ud til at være en kinakopi, man kan være udmærket til hobby brug.
Og have den levetid du forventer, og fordelen ved at handle på netter er at du altid kan lade handlen gå tilbage, hvis produktet ikke lever op til forventningerne.
Biltema varianten kan også lave kraver, men er særdeles tidskrævende for at lave en ordentlig krave.
MVH
Morten
Der hvor jeg er nu har vi et gammelt, ca. 30 år, godt brugt, men laver stadig kraver hurtigt og nemt uden problemer.
Men til hobby brug er det nok et overkill, der holder det nok et par hundrede år.
Thansen udgaven, ser ud til at være en kinakopi, man kan være udmærket til hobby brug.
Og have den levetid du forventer, og fordelen ved at handle på netter er at du altid kan lade handlen gå tilbage, hvis produktet ikke lever op til forventningerne.
Biltema varianten kan også lave kraver, men er særdeles tidskrævende for at lave en ordentlig krave.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Jeg bruger Rothenberger cu-rør værktøj, de er verdensklasse..
Jeg holder meget af cu-rør arbejde..
er som Edwins, værktøjssnob.
Det kraveværktøj jeg viste fra Imperial Eastman er super godt, til 45grad kraver, som man bruger i køleindustrien, ikke til bremserørskraver.
Værktøj fra P-S brugte vi en del i England. Det er ret ok kvalitet.de har speciale i værktøj til biler og auto værksteder. lidt ala Würth.
Ang. bremser så har jeg mødt 3/16, 1/4 5mm og 6mm.
Sonetten har 3/16" rør, de er myre små, burde ændres til 6mm..
Det her ser også rimeligt ud.
Det kan DIN, SAE og 45grd
Det kan lave 4,75 i både DIN og SAE , 4,75 er egentligt 3/16
https://www.carbuilder.com/uk/professio ... aring-tool
Jeg holder meget af cu-rør arbejde..
er som Edwins, værktøjssnob.
Det kraveværktøj jeg viste fra Imperial Eastman er super godt, til 45grad kraver, som man bruger i køleindustrien, ikke til bremserørskraver.
Værktøj fra P-S brugte vi en del i England. Det er ret ok kvalitet.de har speciale i værktøj til biler og auto værksteder. lidt ala Würth.
Ang. bremser så har jeg mødt 3/16, 1/4 5mm og 6mm.
Sonetten har 3/16" rør, de er myre små, burde ændres til 6mm..
Det her ser også rimeligt ud.
Det kan DIN, SAE og 45grd
Det kan lave 4,75 i både DIN og SAE , 4,75 er egentligt 3/16
https://www.carbuilder.com/uk/professio ... aring-tool
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Der er også den her:
https://www.amazon.com/MASTERCOOL-72475 ... B01NCYKQSN
Så er man "dækket ind"
også til brændstof rør til div. biler. (Hvor det ikke er plastik rør).
https://www.amazon.com/MASTERCOOL-72475 ... B01NCYKQSN
Så er man "dækket ind"
også til brændstof rør til div. biler. (Hvor det ikke er plastik rør).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Viking hvor er du stødt på bremserør i 6 mm. ?
Det eneste sted jeg er stødt på dem er imellem hoved cylinder, og ESP blok.
Og det giver mening da ESP systemet kan sutte en del væske, når det er aktivt.
Efter blokken er det konventionelle rør på 4,75 mm.
Hvad er fordelen ved et 6 mm. rør ?
For hvis man sætter sig ned og regner efter så er det en meget lille volumen af væske der skal flyttes, når man træder på bremsen.
Røret til koblingen er typisk på 6 mm. men her er det en større volumen af væske der skal flyttes, og ved et langt lavere tryk i systemet.
MVh
Morten
Det eneste sted jeg er stødt på dem er imellem hoved cylinder, og ESP blok.
Og det giver mening da ESP systemet kan sutte en del væske, når det er aktivt.
Efter blokken er det konventionelle rør på 4,75 mm.
Hvad er fordelen ved et 6 mm. rør ?
For hvis man sætter sig ned og regner efter så er det en meget lille volumen af væske der skal flyttes, når man træder på bremsen.
Røret til koblingen er typisk på 6 mm. men her er det en større volumen af væske der skal flyttes, og ved et langt lavere tryk i systemet.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Har stødt på dem på Mitsubishi , nye Jaguarer, Audi mf..
Fordelen ved 6mm er mindre friktionstab i røret.
Ulempen kræver mere plads og mere væske der kan fjedre.
Hvis man har sportsvogne med kalibre med mange stempler går fabrikanten ofte op i rør størrelse.
Vores Clio har vist 5mm, har dog aldrig bikset med dem, da bilerne ret nye, den bremser nu fabelagtigt godt, har langt mere bid i bremsen end har nogen side har haft på Saab..
Der skulle Clio bremser på Sonetten, så springer sikkerhedsselerne.
De gode bremserør kit kan også lave "benzin rør"
Fordelen ved 6mm er mindre friktionstab i røret.
Ulempen kræver mere plads og mere væske der kan fjedre.
Hvis man har sportsvogne med kalibre med mange stempler går fabrikanten ofte op i rør størrelse.
Vores Clio har vist 5mm, har dog aldrig bikset med dem, da bilerne ret nye, den bremser nu fabelagtigt godt, har langt mere bid i bremsen end har nogen side har haft på Saab..
Der skulle Clio bremser på Sonetten, så springer sikkerhedsselerne.
De gode bremserør kit kan også lave "benzin rør"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Viking - det kraveværktøj du linker til fra Thansen har jeg købt og brugt få gange.
Det synes jeg fungerer udemærket til mit behov, skal dog indrømme, at jeg ikke har prøvet andre.
Når røret er afskåret og afgratet, er det bare, at sætte det mod stop, dreje til første krav, klem, drej til anden krave, klem. Altså faktisk hurtigt og nemt.
Dog ikke anvendeligt hvis du skal lave krave på er eksisterende indbygget rør, det tror jeg vil være for bøvlet, men det virker i skruestikken.
Det synes jeg fungerer udemærket til mit behov, skal dog indrømme, at jeg ikke har prøvet andre.
Når røret er afskåret og afgratet, er det bare, at sætte det mod stop, dreje til første krav, klem, drej til anden krave, klem. Altså faktisk hurtigt og nemt.
Dog ikke anvendeligt hvis du skal lave krave på er eksisterende indbygget rør, det tror jeg vil være for bøvlet, men det virker i skruestikken.
SAAB - the most intelligent car ever built.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Værktøj til bremserør, kraver ???
Dobbelt kraveværktøj er ikke til at lave kraver "på bilen" , det er til at fabrikerer rør der efterfølgende monteres i bilen.
Er det umuligt at komme til bruger man samles led.
Men det rigtige er at skifte hele stykker.
Til min Sonett laver jeg helt nye rør. Den har stålrør der er plateret / hvidgalvaniseret.
Rørene er egentligt ikke angrebet af rust eller hullet, men de er fuldstændigt fyldt med sort slam og rust der ikke kan vaskes ud.
Hydraulik skal være pinligt rent !
Hvorfor bliver de sorte indvendigt ?
Slam for omløst gummislange, slam fra fugt, sort snaske fra kaliberne (hvis man gud forbyde det) trykker stemplerne tilbage ved skift af bremseklodser (det sender sort snask tilbage i systemet). Hvis stempler er meget fremskuds, bør kaliberen adskildes, renses og monteres med nye pakninger. Pakninger koster meget lidt. (60-100 kr/enhed).
Kan det sorte snask opløses: Nej egentlig ikke
Så der er kun muligheden: Nye rør.... Da den får ny hovedbremse enhed, renset beholder, total renoveret kalibre med nye stempler og nye enheder i trumlerne.
Er det umuligt at komme til bruger man samles led.
Men det rigtige er at skifte hele stykker.
Til min Sonett laver jeg helt nye rør. Den har stålrør der er plateret / hvidgalvaniseret.
Rørene er egentligt ikke angrebet af rust eller hullet, men de er fuldstændigt fyldt med sort slam og rust der ikke kan vaskes ud.
Hydraulik skal være pinligt rent !
Hvorfor bliver de sorte indvendigt ?
Slam for omløst gummislange, slam fra fugt, sort snaske fra kaliberne (hvis man gud forbyde det) trykker stemplerne tilbage ved skift af bremseklodser (det sender sort snask tilbage i systemet). Hvis stempler er meget fremskuds, bør kaliberen adskildes, renses og monteres med nye pakninger. Pakninger koster meget lidt. (60-100 kr/enhed).
Kan det sorte snask opløses: Nej egentlig ikke
Så der er kun muligheden: Nye rør.... Da den får ny hovedbremse enhed, renset beholder, total renoveret kalibre med nye stempler og nye enheder i trumlerne.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"