Dørene på min 96 årh 1972 har været afmonteret.
Dørene er også monteret igen. Jeg kan bare på ingen måde få dem til at sidde korrekt igen.
Det vil sige, at jeg godt kan få dem til at passe, men når jeg så spænder møtrikkerne inden i døren til, sidder døren igen helt ad h til.
Er der nogen der har et tip?
Indtil videre har jeg brugt 3 timer på ikke at få dem på plads!!!
Justering af døre Saab 96
Redaktør: Bestyrelsen
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Hej
Kan du ikke finde den oprindelige placering ud fra spor på gevind og døre? Og så evt. småjustere herfra?
Ellers er det, så vidt jeg husker, et tomandsjob, hvor den ene holder døren, mens den anden finder rette placering op/ned/sideværts samt den korrekte position af møtrikkerne på begge sider. Eventuelt kan man bikse lidt med donkraft eller andre hjælpemidler, hvis man ikke har en tålmodig hjælper ved hånden. Det gode er, at justeringsmulighederne nærmest er uendelige (så man kan få dørene til at sidde perfekt), det dårlige, at man (som du åbenbart oplever) kan komme helt på Herrens Mark.
Held og lykke med det!
Mvh/NC
Kan du ikke finde den oprindelige placering ud fra spor på gevind og døre? Og så evt. småjustere herfra?
Ellers er det, så vidt jeg husker, et tomandsjob, hvor den ene holder døren, mens den anden finder rette placering op/ned/sideværts samt den korrekte position af møtrikkerne på begge sider. Eventuelt kan man bikse lidt med donkraft eller andre hjælpemidler, hvis man ikke har en tålmodig hjælper ved hånden. Det gode er, at justeringsmulighederne nærmest er uendelige (så man kan få dørene til at sidde perfekt), det dårlige, at man (som du åbenbart oplever) kan komme helt på Herrens Mark.
Held og lykke med det!
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Hvis du har slidte dørhængsler, så kan det tage meget lang tid.
Da man skal kompensere for sliddet.
Dvs. døren skal sidde lidt højere når man spænder hængslerne.
Det bedste er at renovere eller finde friske hængsler. Hvis du har slidte hængsler.
MVH
Morten
Da man skal kompensere for sliddet.
Dvs. døren skal sidde lidt højere når man spænder hængslerne.
Det bedste er at renovere eller finde friske hængsler. Hvis du har slidte hængsler.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- michno
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Hængslerne virker ikke slidte
Når vi har døren plads og spænder til, bevæger døren sig en del indad, så den ender med at sidde alt for "dybt"
Poul Martin Michno
Når vi har døren plads og spænder til, bevæger døren sig en del indad, så den ender med at sidde alt for "dybt"
Poul Martin Michno
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Hej Poul Martin
"For dybt"? -altså som i, at den sidder fint "midt i hullet" set fra siden, men klemmer alt for langt ind, når man forsøger at lukke? Så er I nødt til at skabe noget modhold (klodser, dækjern eller hvad der nu kan passe) mellem dørside og topnøgle, så møtrikken ikke "trækker" døren utilsigtet indad ved tilspænding.
Det kan lade sig gøre at få et perfekt resultat (jeg har selv været der ), men jeg husker det heller ikke som et misundelsesværdigt job. Der er ikke meget at rette sig efter, hvis man først har haft det hele skilt ad.
Mvh/NC
PS: Jeg blev faktisk temmelig overrasket, da jeg opdagede, at det ikke var normalt med så vide justeringsmuligheder på andre biler
"For dybt"? -altså som i, at den sidder fint "midt i hullet" set fra siden, men klemmer alt for langt ind, når man forsøger at lukke? Så er I nødt til at skabe noget modhold (klodser, dækjern eller hvad der nu kan passe) mellem dørside og topnøgle, så møtrikken ikke "trækker" døren utilsigtet indad ved tilspænding.
Det kan lade sig gøre at få et perfekt resultat (jeg har selv været der ), men jeg husker det heller ikke som et misundelsesværdigt job. Der er ikke meget at rette sig efter, hvis man først har haft det hele skilt ad.
Mvh/NC
PS: Jeg blev faktisk temmelig overrasket, da jeg opdagede, at det ikke var normalt med så vide justeringsmuligheder på andre biler
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Er dørhængslet svejset fast i dørstolpen ?
Hvordan ser systemet ud?
Jeg har hørt noget om 2 gevindjern der går ind i døren, til at justere vinklen på døren, og centrering i længden.
Men så mangler jeg justering ind ud, og op ned, medmindre hullerne i døren er så store at de klarer alle justeringer.
Det er før set at der sidder bolte inde i dørstolpen, man kan bruge til justering.
MVH
Morten
Hvordan ser systemet ud?
Jeg har hørt noget om 2 gevindjern der går ind i døren, til at justere vinklen på døren, og centrering i længden.
Men så mangler jeg justering ind ud, og op ned, medmindre hullerne i døren er så store at de klarer alle justeringer.
Det er før set at der sidder bolte inde i dørstolpen, man kan bruge til justering.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Hej Morten
For en gangs skyld er du ude, hvor din viden ikke rækker . Hængslerne er skruet fast til dørstolpen, og går ind i rigeligt store huller i døren med gevindjern med møtrikker på begge sider. Der er altså frit slag for justering (og fejljustering). Jeg har mistet mine link til de gamle værkstedshåndbøger, der beskriver systemet, og der findes vist ikke WIS for disse årgange. Men har du prøvet noget tilsvarende en gang, har du måske et tip?
Mvh/NC
For en gangs skyld er du ude, hvor din viden ikke rækker . Hængslerne er skruet fast til dørstolpen, og går ind i rigeligt store huller i døren med gevindjern med møtrikker på begge sider. Der er altså frit slag for justering (og fejljustering). Jeg har mistet mine link til de gamle værkstedshåndbøger, der beskriver systemet, og der findes vist ikke WIS for disse årgange. Men har du prøvet noget tilsvarende en gang, har du måske et tip?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Rent logisk så burde der være justeringsmuligheder på beslaget der er boltet på dørstolpen.
Op ned og ud ind.
Men det kræver nok at man kan løsne skruerne, of en stump træ og en hammer for at flytte dem
Alternativet er at lave nogle shims i træ således at døren flugter forskærmen ind ud op ned.
Sætte dem i klemme imellem ramme og dør luk døren, og spænde døren fast,
Det er svært at sige hvad er skal gøres, når man ikke har prøvet det selv.
Men hver bilmodel, har sine egne løsninger det siger min erfaring.
Den mest åndsvage løsning er på min 9-3 hængslerne er svejst fast uden justerings mulighededer.
Medmindre man går amok med en vinkelsliber.
Men de passer stadig pænt, og bilen har åbenbart ikke haft en større skade, eller lider af slidte hængsler.
MVH
Morten
Op ned og ud ind.
Men det kræver nok at man kan løsne skruerne, of en stump træ og en hammer for at flytte dem
Alternativet er at lave nogle shims i træ således at døren flugter forskærmen ind ud op ned.
Sætte dem i klemme imellem ramme og dør luk døren, og spænde døren fast,
Det er svært at sige hvad er skal gøres, når man ikke har prøvet det selv.
Men hver bilmodel, har sine egne løsninger det siger min erfaring.
Den mest åndsvage løsning er på min 9-3 hængslerne er svejst fast uden justerings mulighededer.
Medmindre man går amok med en vinkelsliber.
Men de passer stadig pænt, og bilen har åbenbart ikke haft en større skade, eller lider af slidte hængsler.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Min Sonett er magen til, så jeg kender systemet
Det er "super godt"/det er jo svensk og rimeligt nemt. Da det kan justeres op, ned, ind ud
En nem måde at vise det på er som i Wheeler dealers:
https://www.youtube.com/watch?v=mCygSumxnfI
Se fra ca. 2.11
Ang. slidte hængsler, det løses med en ny hængselspind og evt. bøsninger der presses i hængslet,
"Hængslespinde" kan stadig skaffes:
Det er "super godt"/det er jo svensk og rimeligt nemt. Da det kan justeres op, ned, ind ud
En nem måde at vise det på er som i Wheeler dealers:
https://www.youtube.com/watch?v=mCygSumxnfI
Se fra ca. 2.11
Ang. slidte hængsler, det løses med en ny hængselspind og evt. bøsninger der presses i hængslet,
"Hængslespinde" kan stadig skaffes:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Justering af døre Saab 96
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"