Hej
Er der nogen der har erfaring med turboombygning af en Saab 90 fra 1986 med H-motor som i klassisk 900 med kaburator?
Kan det være en ide og kan det overhovedet betale sig?
Mvh.
Shakil
Saab 90 turbo ombygning
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 90 turbo ombygning
Betale sig som i kr og øre. Nej det kan det ikke !!!!
Men hvis du ønsker at udfordre biltilsynet, og told og skvat så kan det være et projekt.
Når du ikke engang har mulighed for at montere en udstødning, så vil jeg tro at det er et dødfødt projekt
MVH
Morten
Men hvis du ønsker at udfordre biltilsynet, og told og skvat så kan det være et projekt.
Når du ikke engang har mulighed for at montere en udstødning, så vil jeg tro at det er et dødfødt projekt
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- RuneSM
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 90 turbo ombygning
Sådan en var min første bil, også med turbo.
Jeg savner den sådan.
Dengang blev jeg fældet af, at told og skat så det som ombygning og skulle svare ny skat.
Idag tror jeg at jeg vil udfordre den påstand, i og med sagen om den ford fiesta der blev stoppet i et program i tv af politiet, hvor bilen blev beslaglagt til vurdering af ny afgift.
Politiet tabte sagen, for der var faktisk ikke en bil som var tilsvarende ombygningen, som der kunne betales afgift af.
For 90 gælder det jo, at den kun findes i karburatormodeller, så der vil ikke være en turbomodel som de kan "trække" den på niveau til.
Når det så er sagt, så er det ikke sikkert det er så lykkelig en slutning på told og skat-problematikken uanset.
Næste problematik er bilsyn. Velkommen til 2017 reglerne for biler før euro1.
Max 40% effektforøgelse har nogle lempede regler med sig, som jeg læser som nemme at opnå/overholde.
Turboladning ansees altid for værende over 20% tuning da det er nemt at manipulere ladetrykket til at give mere end en evt måling, derfor skal turbo dimensioneres til (her snakker jeg ud fra hukommelsen) max 20% effekt OVER den højest tillade stigning på 40% - dvs da den har 100hk standard er det ret nemme tal, max 140hk effekt tilladt, turboen må derfor max være dimensioneret til 168hk.
Hvad bremser/karosseri angår, så har du så kæmpe held, at saab i gamle dage skrev, at 99/90/900 karossen tager (hukommelsen igen her) ca 180hk med saab 900 turbo bremserne (bestemt størrelse og tykkelse, og de rigtige kalibre kræves i henhold til saabs dokument).
Desværre er den mindste original turbo på h-motor 145hk lavtrykker (0,45bar mener jeg). Det bliver lidt tricky at finde en turbo lille nok, som samtidig ikke kvæler motoren totalt.
Når alt det så er sagt, sålænge det ikke direkte kan påvises at effektforøgelsen er skyld i et eventuelt uheld, så må forsikringen ikke nægte at dække. Men den rute vil jeg slet ikke anbefale at tage.
Savner min gamle 177hk, 298nm saab 90
Jeg savner den sådan.
Dengang blev jeg fældet af, at told og skat så det som ombygning og skulle svare ny skat.
Idag tror jeg at jeg vil udfordre den påstand, i og med sagen om den ford fiesta der blev stoppet i et program i tv af politiet, hvor bilen blev beslaglagt til vurdering af ny afgift.
Politiet tabte sagen, for der var faktisk ikke en bil som var tilsvarende ombygningen, som der kunne betales afgift af.
For 90 gælder det jo, at den kun findes i karburatormodeller, så der vil ikke være en turbomodel som de kan "trække" den på niveau til.
Når det så er sagt, så er det ikke sikkert det er så lykkelig en slutning på told og skat-problematikken uanset.
Næste problematik er bilsyn. Velkommen til 2017 reglerne for biler før euro1.
Max 40% effektforøgelse har nogle lempede regler med sig, som jeg læser som nemme at opnå/overholde.
Turboladning ansees altid for værende over 20% tuning da det er nemt at manipulere ladetrykket til at give mere end en evt måling, derfor skal turbo dimensioneres til (her snakker jeg ud fra hukommelsen) max 20% effekt OVER den højest tillade stigning på 40% - dvs da den har 100hk standard er det ret nemme tal, max 140hk effekt tilladt, turboen må derfor max være dimensioneret til 168hk.
Hvad bremser/karosseri angår, så har du så kæmpe held, at saab i gamle dage skrev, at 99/90/900 karossen tager (hukommelsen igen her) ca 180hk med saab 900 turbo bremserne (bestemt størrelse og tykkelse, og de rigtige kalibre kræves i henhold til saabs dokument).
Desværre er den mindste original turbo på h-motor 145hk lavtrykker (0,45bar mener jeg). Det bliver lidt tricky at finde en turbo lille nok, som samtidig ikke kvæler motoren totalt.
Når alt det så er sagt, sålænge det ikke direkte kan påvises at effektforøgelsen er skyld i et eventuelt uheld, så må forsikringen ikke nægte at dække. Men den rute vil jeg slet ikke anbefale at tage.
Savner min gamle 177hk, 298nm saab 90
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag