Vi har vel alle en ide om at der er lidt mere kram i en Saab end i normale biler .. men hvor meget hold er der i det? Er det en forsvarlig investering at købe en 9000 istedet for en nyere "almindelig" bil? Hvad har det f.eks. kostet dig at holde din 9000 kørende (service og reparation) i årligt gennemsnit?
Henrik
reparation / service udgifter på 9000
Redaktør: Bestyrelsen
- PoulDue
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Den gamle saab 9000 er ikke kram, og det hjælper ikke med alderen. Køb hellere en VW. Hvis du ikke er interesseret i at skrue selv, bliver det bare værre.
Min 86'er hører nok til de slemme. Jeg købte den for 11000. Men da den skulle til syn havde jeg ikke selv tid, så det kostede 25000, året efter generator 2700 (er set meget billigere siden) og dæk 2900. året efter bremser kalipre bag skiver og klodser 2600 udstødning næsten komplet 3500. I år kopling, slavecylinder og rør 3900 de 1200 løn. Desuden har jeg planer om:
Nye fælge 600, dæk~3000
Undervognsudmåling~1400
Skift af tandstang(servo) 1000
Evt opretning af undervogn(fusk)meget bøvl
Desuden har jeg vel brugt ca 3000 på olie, filtre tændrør mm
ialt 60000. Jeg har kørt 75000 km sååå??
Når alt kommer til alt, drejer det sig om lykken ved at få krammet på sin turbo-tøven og få fyret den af så de andre står stille, ellers er en Skoda faktisk en udemærket bil.
Ps Jeg glemte at jeg købte en gearkasse for 1500 en gang, som jeg også har planer om at montere, ellers ser jeg frem til de næste 100000 km uden andet end alm vedligehold. Måske renovering af ac, men det bliver nok nærmere at købe en damebil=ny model 9000, efter 95
Min 86'er hører nok til de slemme. Jeg købte den for 11000. Men da den skulle til syn havde jeg ikke selv tid, så det kostede 25000, året efter generator 2700 (er set meget billigere siden) og dæk 2900. året efter bremser kalipre bag skiver og klodser 2600 udstødning næsten komplet 3500. I år kopling, slavecylinder og rør 3900 de 1200 løn. Desuden har jeg planer om:
Nye fælge 600, dæk~3000
Undervognsudmåling~1400
Skift af tandstang(servo) 1000
Evt opretning af undervogn(fusk)meget bøvl
Desuden har jeg vel brugt ca 3000 på olie, filtre tændrør mm
ialt 60000. Jeg har kørt 75000 km sååå??
Når alt kommer til alt, drejer det sig om lykken ved at få krammet på sin turbo-tøven og få fyret den af så de andre står stille, ellers er en Skoda faktisk en udemærket bil.
Ps Jeg glemte at jeg købte en gearkasse for 1500 en gang, som jeg også har planer om at montere, ellers ser jeg frem til de næste 100000 km uden andet end alm vedligehold. Måske renovering af ac, men det bliver nok nærmere at købe en damebil=ny model 9000, efter 95
Mvh Poul Martin Due
Klubmedlemnr: 257 håndbremsebruger
9000 CS 2,3 turbo 92, 3" udstødning.
Klubmedlemnr: 257 håndbremsebruger
9000 CS 2,3 turbo 92, 3" udstødning.
- boc
- EXTREME SAAB FREAK
Efter min mening ER det kram - også de ældre modeller. Selvfølgelig skal man se efter, når man ser på en bil med 15 - 20 år på bagen (ofte med mange km. på klokken), hvilket vel er generelt for alle bilmærker. Forskellen på Saab og mange andre bilmærker er, at Saab allerede for flere år siden udviklede biler med køreegenskaber, som lever op til de nyere biler vi ser idag.
MEN en ældre bil kræver mere vedligeholdelse, og det gør absolut intet, hvis man er lidt "fingernem" og bare en lille smule entusiastisk.
Mvh boc
MEN en ældre bil kræver mere vedligeholdelse, og det gør absolut intet, hvis man er lidt "fingernem" og bare en lille smule entusiastisk.
Mvh boc
Mvh Bo
Medlem nr. 324
Medlem nr. 324
- Aresdk
- SAAB-MANIAC
Helt enig med boc, Saab 9000 _er_ kram. Kører du den på autoriseret værksted så bliver du bollet i røven og jeg gætter på du ikke er interesseret i det, så derfor er det en nødvendighed for dig at du kan selv samt evt. kender nogen som kender nogen.
Køber du en 9000'er så hold dig væk fra dem fra før 92/93 - efter den årgang får de bedre rustbeskyttelse og i 94 og frem bliver gearkassen forbedret VÆSENTLIG.
Køber du en 9000'er så hold dig væk fra dem fra før 92/93 - efter den årgang får de bedre rustbeskyttelse og i 94 og frem bliver gearkassen forbedret VÆSENTLIG.
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.