Banner cycler

at skære hul i venstre bagskærm...

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

gramstrup
SAAB FREAK

at skære hul i venstre bagskærm...

12. jul 2005, 10:37

Jeg skal igang med at montere en el-antenne på min org900i, og dertil skal der skæres hul i venstre bagskærm for at få den rette vinkel op til antennehul.
Jeg har aldrig før skåret i en bil, men havde tænkt mig at jeg kunne gøre det med en kraftig stiksav med en klinge til metal. Tænkte at jeg lige ville spørge jer mere erfarne mennekser, om det kan lade sig gøre, før jeg får skamferet min SAAB... :shock:
Og så skal jeg jo også have lukket skærekanterne og de huller jeg borer, så rusten ikke finder et godt sted at tage fat. Hvad bruger jeg der?
På forhånd tak, og vh.
Hans

Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

12. jul 2005, 11:53

Hej Hans.

Husk ihvertfald at sætte tape på lakken, inden du borer/skærer, så du ikke skamridser lakken.

Evt. huller kan vel lukkes med gummipropper...

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. jul 2005, 13:01

Hej Hans.
Kan da slet ikke forstå hvorfor du skal skære hul i bagskærmen for at sætte en EL-antenne i... Den kan da i hvert fald ikke være original??? Du er da i hvert fald velkommen til at komme forbi Jyllinge og se hvordan den sidder ab fabrik. Jeg har også div. udstyr til at skære i plade hvis det virkelig skulle være nødvendigt...
Mvh.
PM
gramstrup
SAAB FREAK

12. jul 2005, 20:21

PeterM,
Det er en original antenne og af monteringsanvisningen fremgår det, at der i 3-døres versionen i modeller fra 81 til 83 og alle 5-døres versioner af 900i skal skæres et hul for at kunne fitte den ind. I alle andre modeller, 2-, 4- og nyere 3-døres modeller, passer motoren ind i den eksisterende ovale udskæring i bagskærmen. I øvrigt pænt illustreret med billeder af de forskellige løsninger.
Og tak for tilbuddet mht. lån af værktøj, men jeg satser på at skære et hul med min stiksav.
Jeg har iøvrigt ikke det originale monteringsbeslag, så hvis een af jer ligger inde med et, vil jeg meget gerne købe det.
Tak for svar!
mvh.
Hans
Aresdk
SAAB-MANIAC

12. jul 2005, 23:16

gramstrup skrev:PeterM,
Det er en original antenne og af monteringsanvisningen fremgår det, at der i 3-døres versionen i modeller fra 81 til 83 og alle 5-døres versioner af 900i skal skæres et hul for at kunne fitte den ind. I alle andre modeller, 2-, 4- og nyere 3-døres modeller, passer motoren ind i den eksisterende ovale udskæring i bagskærmen. I øvrigt pænt illustreret med billeder af de forskellige løsninger.
Og tak for tilbuddet mht. lån af værktøj, men jeg satser på at skære et hul med min stiksav.
Jeg har iøvrigt ikke det originale monteringsbeslag, så hvis een af jer ligger inde med et, vil jeg meget gerne købe det.
Tak for svar!
mvh.
Hans
Er det hullet til selve antenne vi snakker om??

På min 9000CST er det hul ikke større en Ø1cm eller noget i den stil, så brug et 10-15mm bor afhængig af hvor stort det skal være.

Stiksav lyder IMHO .. MEGET... voldsomt :shock:
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

13. jul 2005, 08:26

Ok Hans, der kan man bare se... Det er nok pga. årgangen som du skriver. Jeg går næsten ud fra, at det er pladen som udgør venstre væg i bagagerummet der skal skæres i, det kan simpelthen umuligt være rigtigt at der skal skæres hul i skærmen????
Held og lykke under alle omstændigheder.
PM
gramstrup
SAAB FREAK

13. jul 2005, 11:03

PeterM,
du har selvfølgelig ret i, at det ikke er i selve bagskærmen, men i panelet der udgør venstre side i bagagerummet. Det kaldte jeg i en snæver vending for bagskærmen og det er det selvfølgelig ikke!

Aresdk,
selve antennehullet i fenderen/skærmen er der allerede, så det slipper jeg for at skulle bore selv. Heldigvis! Det vi diskutere er tilpasning inden i baggagerummet, hvor motoren der driver antennen normalt passer ind i de eksisterende ovale og "trekant"-ovale udskæringer, der er i panelerne i forvejen. Det gælder for de fleste modeller, bare ikke i 5-dørs versionen (combi coupé) - som beskrevet ovenfor. Her skal der skæres et firkantet hul i panelet, for at motoren kan være der. Egentlig ikke særlig smart designet af SAAB når nu de havde løst det uden ekstra skærearbejde i de andre modeller.

mvh.
Hans
Aresdk
SAAB-MANIAC

13. jul 2005, 13:47

Gramstrup, ahh okay så er jeg med igen :-)
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.

Tilbage til "Modern Forum"