Banner cycler

Projekt B234 i NG900

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
SimonGeert
SAAB FREAK

Projekt B234 i NG900

3. jul 2011, 20:13

Hej Gutter.
Min B204 stod desværre af efter 80.000km pressede kilometer.
Problemet bestod af et sæt ødelagte stempler pga. måske lidt for højt tryk, dumme dumme Simon.
Jeg fik åbnet motoren konstateret fejlen og blev mere nysgærrig hvilket førte til en komplet adskillelse af motoren og topstykke.
Jeg må sige at jeg er extremt imponeret. Motoren har gået 315.000 hvoraf de sidste 80,000 med et ladetryk på 1.4 bar og cirka 300-320 heste, på trods af dette var de eneste fejl jeg kunne finde et mindre slidt kædestyr og et meget lidt slidt plejlleje, intet man hørte. Hvis ikke jeg lige havde skulle prøve at presse det sidste ud af den er jeg overbevist om at motoren stadig ville have kørt ubeklageligt :D
Efter megen søgen lykkedes det mig at finde et nyt sæt smedede stempler til en mindre formue, men da slog det mig at min oprindelige plan med bilen jo var en B234, hehe.
Ind på blocket og lede, fandt en perfekt motor, nyrenoveret og kun 500 svenske mil siden renovering, 5.000km.
Afsted i firma gryde for at møde en gal svensker med laden fyldt, jeg mener FYLDT med alle mulige Saab'er, 99, 9000, NG900, OG9-3 alle mulige. Efter jeg havde måbet lidt aftalte vi at den skulle koste mig 3500kr.
Motoren lækkede lidt olie fra kædedækslet grundet dårligt tætningsmidel, så jeg tænkte det fikser jeg lige hurtigt.
Til min ærgelse opdager jeg at balancekæden ser slidt og træt ud, det fik mig til at tænke på om han havde sprunget over andre steder, så der gik ikke meget mere end et par timer før denne motor også var splittet ad.
Han havde skiftet noget, stempelringe, timing kæde, plejllejer men det var så det. Resten lignede noget der havde kørt 1.6 million km i forhold til min egen, oven i det var blokken og balanceaksler fuld af dybe ridser og man kunne se den havde brændt olie på cyl. 3 grundet totalt ødelagt ventilpakdåse. NYRENOVERET?? Ja tak...
Men nu får den den store tur. Har bestilt alt nyt til den, bygger så 2.3 indmaden over i min gamle 2.0 blok, nyrenoveret topstykke skift af alt hvad der minder om en pakning, så mon ikke det bliver godt??? :wink:
Nu må vi se hvordan den kommer til at køre, hvis der er nogen der har kendskab til lignende projekter og erfaring med resultatet er i velkomne til at dele, hehe.
Glæder mig som et lille barn :lol:

Mvh. Simon Geert
SS performance, we demand more boost!
NG900 '97, B234, GT2876R, Turbolar exh. manifold, 3" all the way, Walbro 255 l/hr, Bosch Green Giants 465cc, større intercooler, tryllet lidt med T5 suite ;D

Tilbage til "Projekt Forum"