Salget af SAAB er aflyst !
Redaktør: Bestyrelsen
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

Salget af Saab er afblæst
24-11-09: 17:25 | af: krja / Ritzau
General Motors salg af Saab er aflyst, siger den svenske bilproducent Koenigsegg.
I en pressemeddelelse siger Koenigsegg, at forhandlingerne med General Motors om at købe datterselskabet Saab er afsluttet, og at Koenigsegg ikke køber Saab alligevel.
24-11-09: 17:25 | af: krja / Ritzau
General Motors salg af Saab er aflyst, siger den svenske bilproducent Koenigsegg.
I en pressemeddelelse siger Koenigsegg, at forhandlingerne med General Motors om at købe datterselskabet Saab er afsluttet, og at Koenigsegg ikke køber Saab alligevel.
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- Ydegaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
- slyngborg
- Kontakt:
De vil da i høj grad sælge.. Det er bare de andre der ikke vil købe.
Det har hele tiden været et problem for dem at få det lån igennem. Det har de sagt ved alle pressemeddelelser.
Det er umuligt at gisne om givende årsager, det er ikke for sjov sådanne forhandlinger.
Det har hele tiden været et problem for dem at få det lån igennem. Det har de sagt ved alle pressemeddelelser.
Det er umuligt at gisne om givende årsager, det er ikke for sjov sådanne forhandlinger.
1983 OG900 T8 Projekt!
2001 9-3 SE Cab
2001 9-3 SE Cab
- BAAS
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
_______
900 2.0i ´93 (133hk)
- tono
"Vi beklagar att vi efter sex månader av intensivt och målinriktat arbete har kommit till den smärtsamma och svåra slutsatsen att vi inte kommer att kunna genomföra förvärvet av SAAB Automobile", säger Christian von Koenigsegg i ett pressmeddelande.
Ja det med den skudte bjørn sidder vi hvis alle tilbage med........... (useriøs)
Ja det med den skudte bjørn sidder vi hvis alle tilbage med........... (useriøs)
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
- Johannesen
Kort indslag fra SVT vedr. sagen. Sådan noget PIS.
http://svtplay.se/v/1785438/koenigsegg_ ... ab-affaren
Er det så det? Slut med SAAB?
http://svtplay.se/v/1785438/koenigsegg_ ... ab-affaren
Er det så det? Slut med SAAB?
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- FlorianAreiter
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Har vi bud på hvad der muligvis kommer til at ske nu???
Jeg tror ikke længere på at Saab overlever..... det VED jeg at den gør!!
tidligere: OG900i 1989
NG900 2.0 S, 1994, med benzinfyr
nuværende: Volvo V70 2.5 10v, '97
drømmen: 9-3 AeroX
tidligere: OG900i 1989
NG900 2.0 S, 1994, med benzinfyr
nuværende: Volvo V70 2.5 10v, '97
drømmen: 9-3 AeroX
- Saabine
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 259762.ece
Her er endnu en artikel... Det ser desværre ud til at dette nok kan blive enden på SAAB
Her er endnu en artikel... Det ser desværre ud til at dette nok kan blive enden på SAAB
SAAB 99 GLi 4d 1983
SAAB 900 T16 AERO 1987
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=327618

Savner de gode gamle SAAB-tider..
SAAB 900 T16 AERO 1987
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=327618

Savner de gode gamle SAAB-tider..
- BAAS
Det må betyde at den nye 9-5 bliver solgt til en latterlig lav konkussalgspris 
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
_______
900 2.0i ´93 (133hk)
_______
900 2.0i ´93 (133hk)
- aksaab
- EXTREME SAAB FREAK
jeg fatter ik den svenske stat , vil de virkelig lade saab død , bare fordi gm ikke kan finde ud af at sælge saab til en ordenlig pris , det må sku da være bedre at få en lidt mindre pris for saab , i stedet for ikke få noget , eller mener GM at de for skrot premie for saab 
I LOVE SAAB
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
Det mest latterlige er, at Volvo havde lige så store problemer som Saab i starten af finanskrisen. Og hvad skete der? Volvo fik 7,5 milliard af den svenske stat til rekonstruktion. Og Saab? Ja, der vil den svenske stat ikke engang stille sikkerhed for et skide lån på 3 milliarder kroner!
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Det kan betyde at brugt priserne for saab siger : plump lige som det der skete for Rover
De første 2 år er det garanti fra forhandleren, derefter er festen forbi og hvad så med 8 års motor garanti
Det kunne godt være jeg skal se at få købt et par friske klokker til min gearkasse.... inden nøglen drejes for bixen
Festen er nok forbi for en så lille fabrikant af main stream biler.......
De første 2 år er det garanti fra forhandleren, derefter er festen forbi og hvad så med 8 års motor garanti
Det kunne godt være jeg skal se at få købt et par friske klokker til min gearkasse.... inden nøglen drejes for bixen
Festen er nok forbi for en så lille fabrikant af main stream biler.......
- Edwins

- Kontakt:
De dygtige og navnkundige Fokker flyfabrikker i Holland vred nøglen om for 2-3 år siden. Slut på 80 års luftfartshistorie.
Stork Aviation sørger for at man stadigt kan få stumper til flyene, som der flyver masser af endnu og som der også vil gøre om 20 år..
Sådan vil det vel også være med SAAB.
Her Fokker F-27 Friendship, "Workhorse of the air", DC-3'erens afløser, som jeg for små 20 år siden fløj som flyvende mekaniker på i et par år, i den søde ungkarletid:

Fordi fabrikken vrider nøglen om stiller man jo ikke flyene på jorden, det gør man vel heller ikke med biler. Jeg kan få stumper til mine svenske knallerter, hvis fabrik lukkede i '83..
Brugtpriserne er heldigvis for mig ikke interessante. Når jeg køber, er det ikke for at sælge..
Stork Aviation sørger for at man stadigt kan få stumper til flyene, som der flyver masser af endnu og som der også vil gøre om 20 år..
Sådan vil det vel også være med SAAB.
Her Fokker F-27 Friendship, "Workhorse of the air", DC-3'erens afløser, som jeg for små 20 år siden fløj som flyvende mekaniker på i et par år, i den søde ungkarletid:

Fordi fabrikken vrider nøglen om stiller man jo ikke flyene på jorden, det gør man vel heller ikke med biler. Jeg kan få stumper til mine svenske knallerter, hvis fabrik lukkede i '83..
Brugtpriserne er heldigvis for mig ikke interessante. Når jeg køber, er det ikke for at sælge..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- birck
- SAAB NET NYBEGYNDER
Lyt til indslag fra Orientering på P1 25. november med Matts Carlsson fra Göteborg Management Institute:
»Grundlæggende set handler Koenigseggs nej til SAAB ikke om at virksomheden er en dødsejler - men at det mere handler om en intern strid imellem to af hovedaktørerne.
Det var nemlig ikke Koenigsegg alene, der skulle overtage SAAB, men blandt andet også en amerikansk finansmand, Augie K. Fabela og den kinesiske bilfabrikant, BAIC.
Og de skulle være disse to, som være uenige om hvem, der skulle have kontrollen, noget begge parter insisterede på.«
Og videre:
»Attraktionen i SAAB ligger i kvaliteten af bilerne, og ikke mindst at teknologien er høj og forhandlernettet er stort.«
Hør selv: http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag ... 174232.htm
»Grundlæggende set handler Koenigseggs nej til SAAB ikke om at virksomheden er en dødsejler - men at det mere handler om en intern strid imellem to af hovedaktørerne.
Det var nemlig ikke Koenigsegg alene, der skulle overtage SAAB, men blandt andet også en amerikansk finansmand, Augie K. Fabela og den kinesiske bilfabrikant, BAIC.
Og de skulle være disse to, som være uenige om hvem, der skulle have kontrollen, noget begge parter insisterede på.«
Og videre:
»Attraktionen i SAAB ligger i kvaliteten af bilerne, og ikke mindst at teknologien er høj og forhandlernettet er stort.«
Hør selv: http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag ... 174232.htm
- Edwins

- Kontakt:
Her en artikel om hvad jeg skrev i mit indlæg, hvor jeg brugte Fokker som eksempel:
http://www.business.dk/industri/ingen-g ... saab-ejere
http://www.business.dk/industri/ingen-g ... saab-ejere
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- tterp
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Håbe på at det bliver en Bijing ejer og al SAAB produktion skal foregå i Kina...
Så heller lukke mærket.. og slutte med lidt ære.
Så kan Beijing Automotive selv tegne deres egne logo.
Så heller lukke mærket.. og slutte med lidt ære.
Så kan Beijing Automotive selv tegne deres egne logo.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- viking

Saab kan intet selv
De har lukket motor divisionen i SV
De har ingen platform de selv kan lave
De ene model er en opel, den anden er en gammel opel
De kan således ikke leve med GM
Men de kan heller ikke leve uden...
En opel med saab mærker er ikke interessant for saab nørder eller opel folket.
Saab er ikke længre det lux mærke det engang var.
De har kun to modeller at byde på.
Det se dælme sort ud for et mærke der er udsultet gennem mange år.
Skal de blive til kina saab, nej.
Så heller lade tæppet falde og sige:
"Saab begynde af fabrikerer biler i 50erne. og holdt årtusinde ud.
I starten af årtusinde havde saab nogle omtumlede år inden bil og finans krisen stoppede den tidl. så stolte fabrik.
Teknik kunne der laves, men det kneb gevaldigt med at tjene penge..."
Lad os glæde os over de stolte og gode år...
Saab kan intet selv
De har lukket motor divisionen i SV
De har ingen platform de selv kan lave
De ene model er en opel, den anden er en gammel opel
De kan således ikke leve med GM
Men de kan heller ikke leve uden...
En opel med saab mærker er ikke interessant for saab nørder eller opel folket.
Saab er ikke længre det lux mærke det engang var.
De har kun to modeller at byde på.
Det se dælme sort ud for et mærke der er udsultet gennem mange år.
Skal de blive til kina saab, nej.
Så heller lade tæppet falde og sige:
"Saab begynde af fabrikerer biler i 50erne. og holdt årtusinde ud.
I starten af årtusinde havde saab nogle omtumlede år inden bil og finans krisen stoppede den tidl. så stolte fabrik.
Teknik kunne der laves, men det kneb gevaldigt med at tjene penge..."
Lad os glæde os over de stolte og gode år...
- Jsa
- EXTREME SAAB FREAK
Man sidder sådan lidt med en fornemmelse af, at man egentligt burde synge: Om lidt blir der stille, når den sidste bil formentligt ruller af båndet. Man vil jo ikke have at det skal ende, men desværre. Så skal det i det mindste ske i Sverige, og ikke i: langt Østistan. Som Frederik et eller andet sagde. Jeg vil dø i min rede.
Nu:
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
- Ydegaard
- Kontakt:
Har du kørt i både Opel og Saab? Du skulle tage og prøve det. Der er ikke mange sammenligningspunkter. Saab har (når man ser bort fra de rent tekniske facts) mere tilfælles med f.eks. Mazda end de har med Opel. Jeg vil sige at de på trods af GM's indblanding har formået at lave en bil som ikke bare er en Opel med nyt klistermærke. Jeg snakker her om 9-3. Jeg har ikke prøvet hverken 9-5 eller Opels/Mazdas pendant
Har du kørt i både Opel og Saab? Du skulle tage og prøve det. Der er ikke mange sammenligningspunkter. Saab har (når man ser bort fra de rent tekniske facts) mere tilfælles med f.eks. Mazda end de har med Opel. Jeg vil sige at de på trods af GM's indblanding har formået at lave en bil som ikke bare er en Opel med nyt klistermærke. Jeg snakker her om 9-3. Jeg har ikke prøvet hverken 9-5 eller Opels/Mazdas pendant
- viking

Den er bare ikke bedre en sin opel søster. Mere smart og fix. Men den kører ikke bedre.
Jeg har prøvet den nye opel insignia, dælme en fin men lidt opel kedelig vogn.... Den ville sikkert være en sællert og NG9-5 er jo klar...
Saab Og900 car en lux og velbygget bil i sin tid.
9k var en klasse op og tildels foran de andre
9-5 ok, men de andre havde overhalet saab allerede i sen 90erne og saab kom sig aldrig.
Hvis Saab skal overleve skal de bygge Audi / BMW kvalitet. Det kan man IKKE på opel basis.......
Saab har ikke selv kunne bygge biler siden 80 erne.
9 k platformen var de dog med til at forme, men herefter var det slut...
Saab kan muligvis overleve som en Lotus "hånd bygget" i alu. med en motor der IKKE lider af oil sludge. MEN det kommer til at koste mia. af $$. Kan alle de penge tjenes tilbage , sikkert ikke....
Skal Saab så blive en Kina billig wanna be bil. NEJ så er den svenske kvalitet død.
Så det ser vildt sort ud for den lille fabrik....
GM skulle bruge Saab på samme måde som BMW brugte "Mini" Lille kvalitets bil der kan sælges til overpris !!!
Der skulle være noget unikt over saab for at sælge dem til over pris. Det er der PT ikke..
Det er synd og skam. MEN Saab er "udsultet" i mange år og det bliver rigtigt dyrt at vende skuden....
Den er bare ikke bedre en sin opel søster. Mere smart og fix. Men den kører ikke bedre.
Jeg har prøvet den nye opel insignia, dælme en fin men lidt opel kedelig vogn.... Den ville sikkert være en sællert og NG9-5 er jo klar...
Saab Og900 car en lux og velbygget bil i sin tid.
9k var en klasse op og tildels foran de andre
9-5 ok, men de andre havde overhalet saab allerede i sen 90erne og saab kom sig aldrig.
Hvis Saab skal overleve skal de bygge Audi / BMW kvalitet. Det kan man IKKE på opel basis.......
Saab har ikke selv kunne bygge biler siden 80 erne.
9 k platformen var de dog med til at forme, men herefter var det slut...
Saab kan muligvis overleve som en Lotus "hånd bygget" i alu. med en motor der IKKE lider af oil sludge. MEN det kommer til at koste mia. af $$. Kan alle de penge tjenes tilbage , sikkert ikke....
Skal Saab så blive en Kina billig wanna be bil. NEJ så er den svenske kvalitet død.
Så det ser vildt sort ud for den lille fabrik....
GM skulle bruge Saab på samme måde som BMW brugte "Mini" Lille kvalitets bil der kan sælges til overpris !!!
Der skulle være noget unikt over saab for at sælge dem til over pris. Det er der PT ikke..
Det er synd og skam. MEN Saab er "udsultet" i mange år og det bliver rigtigt dyrt at vende skuden....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- khrisdk
- Webmaster
For nu lige at dvæle ved den gamle historie med Oil sludge, som mange har svært ved at glemme: Den er overstået.
Og det var ikke noget SAAB opfandt og indførte. Det er skam en AUDI / BMW etc. opfindelse som de så kopierede hos GM for at være med på Øko-noderne.
Det kan godt være at B234R er en super-over engineered motor, men den havde også været forældet idag og ville få prygl som den forurenende antikvitet den er.
Fin til tunere som ikke går op i renlighed og økonomi.
Hvad angår Audi /BMW kvalitet:
Nah. Det er stadig nogle røvsyge biler med store motorer som slubrer olie.
Efter min mening kører de stadig som lastvogne.
Snakker vi sjove køreegenskaber er det ikke i Tyskland de skal findes (måske lige med undtagelse af Porsche)
Og de er alle sammen groft overvægtige ligesom også Insignia og NG9-5.
SAAB valgte for rigtigt mange år siden, faktisk allerede fra OG900 at lægge sig i et markedssegment der styrer efter luksusmarkedet.
Det er det de betaler prisen for nu.
Mvh
Og det var ikke noget SAAB opfandt og indførte. Det er skam en AUDI / BMW etc. opfindelse som de så kopierede hos GM for at være med på Øko-noderne.
Det kan godt være at B234R er en super-over engineered motor, men den havde også været forældet idag og ville få prygl som den forurenende antikvitet den er.
Fin til tunere som ikke går op i renlighed og økonomi.
Hvad angår Audi /BMW kvalitet:
Nah. Det er stadig nogle røvsyge biler med store motorer som slubrer olie.
Efter min mening kører de stadig som lastvogne.
Snakker vi sjove køreegenskaber er det ikke i Tyskland de skal findes (måske lige med undtagelse af Porsche)
Og de er alle sammen groft overvægtige ligesom også Insignia og NG9-5.
SAAB valgte for rigtigt mange år siden, faktisk allerede fra OG900 at lægge sig i et markedssegment der styrer efter luksusmarkedet.
Det er det de betaler prisen for nu.
Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..
Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- Toxe
- SAAB NET NYBEGYNDER
- khrisdk
- Webmaster
For at holde rygtemøllen i gang, så tror jeg det indtil videre korteste resume hedder (og kun baseret på rygte, hear-say og hvad vi ellers har:)
Hovedgrunden til sammenbruddet i forhandlingerne og at Koenigsegg trak sig ud skulle være at BAIC (kineserne) var begyndt at stille krav om indsigt i teknologi.
Noget som bekymrede GM meget, da der er Opel viden i Saab, og der derfor bliver spillet kort i hænderne på potentielle konkurrenter.
Koenigsegg Group har så virket som mellemmænd i de forhandlinger.
Muligvis har der også ligget nogle krav i samme forbindelse fra US Government omkring teknologi, og dem er GM nødt til at lytte til i øjeblikket
Der kunne så ikke opnås enighed, og så faldt planen og KG trak sig ud.
Hvis det er sandt er tanken om BAIC som køber ikke spiselig for GM.
Her er det så at Merbanco kommer ind i billedet.
Det er også et investeringsselskab som handler på andres vegne, men har været tæt knyttet til AGCO som ejer Massey-Ferguson, Fendt og en hel del andre landbrugsmaskinfabrikanter.
Tilsyneladende er der altså nogle tunge drenge bag.
Og tilsyneladende er der interesse i Saab både fordi det er et stærkt brand og fordi der er en forkærlighed for Saab.
Samtidig er det amerikansk. Det mindsker problemerne med flow af teknologi til Kina.
Igen iflg. rygterne har de været i kontakt med GM igen, og også direkte med Saab.
Hvad angår EIB finansieringen der også har været draget i tvivl, er ansøgningen lavet af Saab og ikke KG, og derfor vil en ny køber kunne overtage den finansiering.
Der er så faktisk også den mulighed at GM beslutter sig for at beholde Saab, fordi hele organisationen er i top og toptrimmet, nye modeller er på vej etc. og det går faktisk bedre for GM, så de er ved at falde tilbage i gamle vaner.
Selv om de vil få svært ved at forklare at de fyrer 9000 mennesker i Tyskland og bevarer 4000 arbejdspladser i Sverige. Specielt fordi de også skal have støtte i Tyskland.
Det var lige kort fra rygtesmedjen
Tirsdag giver nok lidt mere overblik når de har holdt bestyrelsesmøde i GM
Mvh
For at holde rygtemøllen i gang, så tror jeg det indtil videre korteste resume hedder (og kun baseret på rygte, hear-say og hvad vi ellers har:)
Hovedgrunden til sammenbruddet i forhandlingerne og at Koenigsegg trak sig ud skulle være at BAIC (kineserne) var begyndt at stille krav om indsigt i teknologi.
Noget som bekymrede GM meget, da der er Opel viden i Saab, og der derfor bliver spillet kort i hænderne på potentielle konkurrenter.
Koenigsegg Group har så virket som mellemmænd i de forhandlinger.
Muligvis har der også ligget nogle krav i samme forbindelse fra US Government omkring teknologi, og dem er GM nødt til at lytte til i øjeblikket
Der kunne så ikke opnås enighed, og så faldt planen og KG trak sig ud.
Hvis det er sandt er tanken om BAIC som køber ikke spiselig for GM.
Her er det så at Merbanco kommer ind i billedet.
Det er også et investeringsselskab som handler på andres vegne, men har været tæt knyttet til AGCO som ejer Massey-Ferguson, Fendt og en hel del andre landbrugsmaskinfabrikanter.
Tilsyneladende er der altså nogle tunge drenge bag.
Og tilsyneladende er der interesse i Saab både fordi det er et stærkt brand og fordi der er en forkærlighed for Saab.
Samtidig er det amerikansk. Det mindsker problemerne med flow af teknologi til Kina.
Igen iflg. rygterne har de været i kontakt med GM igen, og også direkte med Saab.
Hvad angår EIB finansieringen der også har været draget i tvivl, er ansøgningen lavet af Saab og ikke KG, og derfor vil en ny køber kunne overtage den finansiering.
Der er så faktisk også den mulighed at GM beslutter sig for at beholde Saab, fordi hele organisationen er i top og toptrimmet, nye modeller er på vej etc. og det går faktisk bedre for GM, så de er ved at falde tilbage i gamle vaner.
Selv om de vil få svært ved at forklare at de fyrer 9000 mennesker i Tyskland og bevarer 4000 arbejdspladser i Sverige. Specielt fordi de også skal have støtte i Tyskland.
Det var lige kort fra rygtesmedjen
Tirsdag giver nok lidt mere overblik når de har holdt bestyrelsesmøde i GM
Mvh
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Jeg skal lige love for at der ryger nogle finker af panden. Kan vi få lidt saglighed på banen, tak? Jeg har svært ved at følge din beskrivelse af B2x4 kort-motoren som en uøkonomisk, forurenende antikvitet, bedst egnet til tunere. B202 og den gamle B234 måske nok, meeen....
Og at sammenfatte Audi og BMW i samme sætning? Din beskrivelse passer måske nok på Audi, men tag en tur i f.eks. en BMW 3-serie med et af de store, sekscylindrede komfurer i (som dog drikker betragtelige mængder benzin), og du vil opleve en imponerende køredynamik. Speederrespons, dejligt skarpe køreegenskaber, køreglæde, feedback fra styretøjet som ingen Saab bygget efter 1980, gennemført kvalitet med forbehold for slidte bøsninger i undervognen (hvilket mange SAAB'er også lider af). Og BMW's nyeste treliters rækkesekser er ganske enkelt en perle af en motor. Dette sagt af manden der betragter Per Gillbrand som en del af den hellige treenighed.
Jeg kørte en tur i sådan en BMW for nylig, og de eneste Saab'er der er lige så skarpe er 96 TT og til dels OG900 Turbo - omend på en anden måde. Ejer selv begge. Min 9000 Aero er stærk og komfortabel, men også en stor klodset færge med et temmelig antikveret chassis. En 9000 på ujævn vej tramper som en brunstig elefant, affjedringen kan slet ikke absorbere hullerne. Og en nedbremsning i glat føre er en prøvelse for nervesystemet. Motoren, til gengæld: 342 Nm fra 1800 omdrejninger siger alt...
Du kan læse nogle af Edwins tråde om fordelene ved forhjulsophæng med dobbelte triangler. Disse har BMW dog ikke, men den er alligevel et bevis på at man kan lave en særdeles både skarp og behagelig forvogn med McPherson i både deres 3- og 5-serier. Det kan Opel/Saab bare ikke...:
Jeg har en STÆRK præference for SAAB, men lad os bare være ærlige: NG900, OG9-3 og 9-5 er direkte sørgelige at køre i sammenligning med f.eks. Bimmeren. Billige materialer i kabinen, og de temmelig OPEL'ske køreegenskaber gør absolut ikke køreoplevelsen nogen tjenester. NG900/OG9-3 på nordiske vinterveje er en direkte gyser. NG9-3 er udmærket, men der er ikke meget "juhuu!" over oplevelsen. Det er der derimod i f.eks. BMW's 3'er!
Prøv selv. Hvis du ellers tør være ærlig over dig selv og din bil, så er dén oplevelse lige til at tude over. I gamle dage var Saab det fedeste fede. I dag køber man dem fordi... Ja, hvorfor egentlig?
Jeg er stor fan af BBC's Top Gear. Og må erklære mig enig med deres anmeldere: Dagens Saab'er er hurtige, men ellers ret almindelige biler. I gamle dage, derimod...
Og at sammenfatte Audi og BMW i samme sætning? Din beskrivelse passer måske nok på Audi, men tag en tur i f.eks. en BMW 3-serie med et af de store, sekscylindrede komfurer i (som dog drikker betragtelige mængder benzin), og du vil opleve en imponerende køredynamik. Speederrespons, dejligt skarpe køreegenskaber, køreglæde, feedback fra styretøjet som ingen Saab bygget efter 1980, gennemført kvalitet med forbehold for slidte bøsninger i undervognen (hvilket mange SAAB'er også lider af). Og BMW's nyeste treliters rækkesekser er ganske enkelt en perle af en motor. Dette sagt af manden der betragter Per Gillbrand som en del af den hellige treenighed.
Jeg kørte en tur i sådan en BMW for nylig, og de eneste Saab'er der er lige så skarpe er 96 TT og til dels OG900 Turbo - omend på en anden måde. Ejer selv begge. Min 9000 Aero er stærk og komfortabel, men også en stor klodset færge med et temmelig antikveret chassis. En 9000 på ujævn vej tramper som en brunstig elefant, affjedringen kan slet ikke absorbere hullerne. Og en nedbremsning i glat føre er en prøvelse for nervesystemet. Motoren, til gengæld: 342 Nm fra 1800 omdrejninger siger alt...
Du kan læse nogle af Edwins tråde om fordelene ved forhjulsophæng med dobbelte triangler. Disse har BMW dog ikke, men den er alligevel et bevis på at man kan lave en særdeles både skarp og behagelig forvogn med McPherson i både deres 3- og 5-serier. Det kan Opel/Saab bare ikke...:
Jeg har en STÆRK præference for SAAB, men lad os bare være ærlige: NG900, OG9-3 og 9-5 er direkte sørgelige at køre i sammenligning med f.eks. Bimmeren. Billige materialer i kabinen, og de temmelig OPEL'ske køreegenskaber gør absolut ikke køreoplevelsen nogen tjenester. NG900/OG9-3 på nordiske vinterveje er en direkte gyser. NG9-3 er udmærket, men der er ikke meget "juhuu!" over oplevelsen. Det er der derimod i f.eks. BMW's 3'er!
Prøv selv. Hvis du ellers tør være ærlig over dig selv og din bil, så er dén oplevelse lige til at tude over. I gamle dage var Saab det fedeste fede. I dag køber man dem fordi... Ja, hvorfor egentlig?
Jeg er stor fan af BBC's Top Gear. Og må erklære mig enig med deres anmeldere: Dagens Saab'er er hurtige, men ellers ret almindelige biler. I gamle dage, derimod...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Edwins

- Kontakt:
Det er derfor at min interesse for SAAB fortager sig lidt efter 1993 modellerne: Bilerne er ikke længere af "quirky design" og udmærker sig mest ved kraftfulde motorer, men det er der sgu så mange biler der har..
Folk siger så: Der er sket meget siden 1993, Edwins. Det har jeg så ikke observeret og fortsætter min færd i min '83 turbobil uden de mindste intentioner om at udskifte den med noget nyere, da jeg ikke vægter en bils herlighedsværdi på dens antal HK. Den har rundt 150 og det er helt fint..
Det er derfor at min interesse for SAAB fortager sig lidt efter 1993 modellerne: Bilerne er ikke længere af "quirky design" og udmærker sig mest ved kraftfulde motorer, men det er der sgu så mange biler der har..
Folk siger så: Der er sket meget siden 1993, Edwins. Det har jeg så ikke observeret og fortsætter min færd i min '83 turbobil uden de mindste intentioner om at udskifte den med noget nyere, da jeg ikke vægter en bils herlighedsværdi på dens antal HK. Den har rundt 150 og det er helt fint..
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- svenT16
- SAAB-MANIAC
mage til gamle mennesker, der sammenligner en 96 tt med en ny bimmer
tja det kan godt være at det er mig..
og at køre med en og900 er da fint nok indtil der kommer huller i vejen... bang skramle ,, bang, det første jeg lagde mærke til da jeg fik min 9k, var at jeg ikke nervøst skulle søge udenom huller i vejen.
og hvorfor tage en bmw. når vi snakker om gode køreegenskaber, tag bare den nye scirocco, 1,4 turbo og kompressor 170 hk mener jeg, tager hjørner som en porsche
,,, om man så vil give 300kilo for en bil på gule plader.???
til ikke mange flere penge kan man få en fin 9-3 med alt i udstyr....
var ude at prøve med en vw buddy, han var såmænd mere imponeret over Saaben,
en forbandet lækker bil med oceaner af udstyr, og en stor momentstærk motor,,, og så til den pris... og jeg var vild med sciroccoen....
hvor dælen jeg egentlig vil hen med det her, kan jeg ikke huske....
nå men jeg tror det var noget med at saab egentlig laver fornuftige biler, og til en fin pris, men den hedder desværre ikke vw,,,, og face it, vw har lavet lort i den mht. kvalitet de sidste 5 år.. meen alligevel køber folk en vw fordi det er jo en tysk bil,,, hvad kan der så gå galt??... tja alt...
undskyld, det blev en rodet omgang, og undskyld, min lidt skarpe tone, det var absolut ikke ment på en anden måde end at vi skal have en lille diskussion igang.
så jeg er desværre ikke enig med " gamle mænd i gamle biler"
....- --. .... ja undskyld jeg skal lige have tørret brækket op....Edwins skrev:Hvor rammende og velskrevet, Peter.
mage til gamle mennesker, der sammenligner en 96 tt med en ny bimmer
tja det kan godt være at det er mig..
og at køre med en og900 er da fint nok indtil der kommer huller i vejen... bang skramle ,, bang, det første jeg lagde mærke til da jeg fik min 9k, var at jeg ikke nervøst skulle søge udenom huller i vejen.
og hvorfor tage en bmw. når vi snakker om gode køreegenskaber, tag bare den nye scirocco, 1,4 turbo og kompressor 170 hk mener jeg, tager hjørner som en porsche
til ikke mange flere penge kan man få en fin 9-3 med alt i udstyr....
var ude at prøve med en vw buddy, han var såmænd mere imponeret over Saaben,
hvor dælen jeg egentlig vil hen med det her, kan jeg ikke huske....
nå men jeg tror det var noget med at saab egentlig laver fornuftige biler, og til en fin pris, men den hedder desværre ikke vw,,,, og face it, vw har lavet lort i den mht. kvalitet de sidste 5 år.. meen alligevel køber folk en vw fordi det er jo en tysk bil,,, hvad kan der så gå galt??... tja alt...
undskyld, det blev en rodet omgang, og undskyld, min lidt skarpe tone, det var absolut ikke ment på en anden måde end at vi skal have en lille diskussion igang.
så jeg er desværre ikke enig med " gamle mænd i gamle biler"
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Solgaard
- Kontakt:
- svenT16
- SAAB-MANIAC
hehe Henrik, lad mig sige det sådan,,,,, jeg håber ikke de gør. om ikke andet skal de have lov at komme med den nye 9-5, og så har jeg bil til de næste mange år.Solgaard skrev:Tror stadig ikke på at SAAB lukker nu.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Edwins

- Kontakt:
- Hvis man vil have en sporsikker bil med følsomt, kontant styretøj, ja, så bliver den også følsom for huller i vejene.
Min amerikanske onkels Lincoln Town Car eller hans Cadillac Sedan de Ville tager huller i vejen mere suverænt end nogen bil SAAB har lavet. At de så kører ad røven til Alpernes hårnålesving er en anden sag.
Hvis Peter og jeg nu var hhv. 23 og 25 år gamle, ville vi så være unge mænd i gamle biler?
Når nu alderen skal indblandes, står de mig klart at de gamle mænd ser på mekanik, dynamik og konstruktion, modsat de unge mænd som ser på HK og størrelse forstærker i bagagerummet.
Mvh. Edwins, en tudsegammel nar på 49, med rollator og hat med lynafleder..
Alderen har dog altid tynget mig, jeg var gammel før jeg blev voksen. Min kone mener iøvrigt at jeg slet ikke er voksen.
At jeg var gammel før jeg blev voksen udmøntede sig f.eks i at jeg som 18-årig købte en SAAB 96TT fra 1963 med 38 hk og kørte i den i de næste 7 år og var aldeles overbevist om jeg jeg ejede verdens fedeste bil. For en ung mand er det en bunke værdiløst skrammel, med en udsøgt kraftsvag motor og ingen forstærker i bagagerummet..
Min amerikanske onkels Lincoln Town Car eller hans Cadillac Sedan de Ville tager huller i vejen mere suverænt end nogen bil SAAB har lavet. At de så kører ad røven til Alpernes hårnålesving er en anden sag.
Hvis Peter og jeg nu var hhv. 23 og 25 år gamle, ville vi så være unge mænd i gamle biler?
Når nu alderen skal indblandes, står de mig klart at de gamle mænd ser på mekanik, dynamik og konstruktion, modsat de unge mænd som ser på HK og størrelse forstærker i bagagerummet.
Mvh. Edwins, en tudsegammel nar på 49, med rollator og hat med lynafleder..
Alderen har dog altid tynget mig, jeg var gammel før jeg blev voksen. Min kone mener iøvrigt at jeg slet ikke er voksen.
At jeg var gammel før jeg blev voksen udmøntede sig f.eks i at jeg som 18-årig købte en SAAB 96TT fra 1963 med 38 hk og kørte i den i de næste 7 år og var aldeles overbevist om jeg jeg ejede verdens fedeste bil. For en ung mand er det en bunke værdiløst skrammel, med en udsøgt kraftsvag motor og ingen forstærker i bagagerummet..
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- khrisdk
- Webmaster
Jeg er nu stadig ikke overbevist om BMW's fortræffeligheder.
Jeg har jævnligt på arbejde den fornøjelse at køre rundt i de forskellige direktørers biler.
( Jeps,lille firma, mange store holdingselskaber=mange store biler).
Det kan godt være det er mig der er sart, men jeg kan altså ikke li' ret mange af dem, hverken indenfor eller at køre i dem.
Jeg syntes stadig de er klodsede.
Den mest interessante er en Brabus ML500, men det er nu mestendels fordi den er en go bid overudstyret i motorrummet.
Og så vil jeg da godt slå et slag for køreegenskaberne i en Jaguar XKR. Det er noget helt andet. Desværre har ejeren valgt at få den med automatgear
Personligt har jeg kun været ejer af en E21 BMW 323i dengang den var ny, så de store køresammenligninger dag til dag i en ny har jeg til gode.
Men dengang var jeg heller ikke begejstret.
Jeg er ikke i tvivl om at en 96TT er usædvanligt velkørende, men det er en original Fiat 500 Abarth og en original Mini Cooper S også.
Det skyldes nu ikke kun overlegen konstruktion, men også at det er en helt anden biltype og klasse. Små lette biler har en fordel uanset tid
Jeg skal slet ikke ytre min generelle mening om 9K, blot konstatere at den står ikke på min liste over biler der skal i samlingen.
Så tror jeg jeg vælger en Mercedes W124 med en af de store rækkeseksere i stedet.
Jeg indrømmer jeg er forudindfattet.
Jeg kan ikke li' tyske biler, jeg er til italienske biler og rent undtagelsesvis Saab.
Jeg indrømmer så også at det er en modsætning at jeg hellere vil ha en Mercedes end en Saab 9K og at jeg kører rundt i en Saab Vectra.
Hvad angår Saab Vectra'en så ta'r jeg det nu som et udtryk for at det er lykkedes for Saab at pille en go bid tysker ud af bilen.
Hvad angår motorerne:
Grunden til at der blev skiftet til en B2x5 med T7 var for at forbedre økonomi og udledninger.
At så de lige kvajede sig mht. oil sludge havde de ikke lige set. Lissom de andre fabrikker der også lider af Oil Sludge i samme tidsperiode.
De skulle så nok have ladet være med at forlænge serviceintervaller og påstå at man kun skal skift olie hver 30k km.
Hvis man overholder normale serviceintervaller og afholder sig fra at tune på en B2x5 er det en glimrende motor der kan køre lige så langt som en B2x4.
Eneste hage er at turbo'en er blevet en sliddel.
Den eneste grund til at hænge fast i B2x4 er hvis man ønske at tune.
På alle andre områder er B2x5 en bedre motor med en bedre motorstyring
Og B207 med T8 er bestemt ikke ringere end nogen af de andre
Egentligt var min pointe med indlægget at Saab med introduktionen af OG900 flyttede sig op i luksussegmentet og glemte at holde fast i de små biler.9K er ikke det mest ydmyge køretøj på denne jord
Det var en strategisk beslutning, og det er efter min mening den der rammer Saab i nakken nu
GM købte skam også Saab fordi det var et luksusbrand, ikke fordi de lavede gode biler.
Mvh en aldeles også aldrende herre på 45 med bedstefarstatus
.
Jeg har jævnligt på arbejde den fornøjelse at køre rundt i de forskellige direktørers biler.
( Jeps,lille firma, mange store holdingselskaber=mange store biler).
Det kan godt være det er mig der er sart, men jeg kan altså ikke li' ret mange af dem, hverken indenfor eller at køre i dem.
Jeg syntes stadig de er klodsede.
Den mest interessante er en Brabus ML500, men det er nu mestendels fordi den er en go bid overudstyret i motorrummet.
Og så vil jeg da godt slå et slag for køreegenskaberne i en Jaguar XKR. Det er noget helt andet. Desværre har ejeren valgt at få den med automatgear
Personligt har jeg kun været ejer af en E21 BMW 323i dengang den var ny, så de store køresammenligninger dag til dag i en ny har jeg til gode.
Men dengang var jeg heller ikke begejstret.
Jeg er ikke i tvivl om at en 96TT er usædvanligt velkørende, men det er en original Fiat 500 Abarth og en original Mini Cooper S også.
Det skyldes nu ikke kun overlegen konstruktion, men også at det er en helt anden biltype og klasse. Små lette biler har en fordel uanset tid
Jeg skal slet ikke ytre min generelle mening om 9K, blot konstatere at den står ikke på min liste over biler der skal i samlingen.
Så tror jeg jeg vælger en Mercedes W124 med en af de store rækkeseksere i stedet.
Jeg indrømmer jeg er forudindfattet.
Jeg kan ikke li' tyske biler, jeg er til italienske biler og rent undtagelsesvis Saab.
Jeg indrømmer så også at det er en modsætning at jeg hellere vil ha en Mercedes end en Saab 9K og at jeg kører rundt i en Saab Vectra.
Hvad angår Saab Vectra'en så ta'r jeg det nu som et udtryk for at det er lykkedes for Saab at pille en go bid tysker ud af bilen.
Hvad angår motorerne:
Grunden til at der blev skiftet til en B2x5 med T7 var for at forbedre økonomi og udledninger.
At så de lige kvajede sig mht. oil sludge havde de ikke lige set. Lissom de andre fabrikker der også lider af Oil Sludge i samme tidsperiode.
De skulle så nok have ladet være med at forlænge serviceintervaller og påstå at man kun skal skift olie hver 30k km.
Hvis man overholder normale serviceintervaller og afholder sig fra at tune på en B2x5 er det en glimrende motor der kan køre lige så langt som en B2x4.
Eneste hage er at turbo'en er blevet en sliddel.
Den eneste grund til at hænge fast i B2x4 er hvis man ønske at tune.
På alle andre områder er B2x5 en bedre motor med en bedre motorstyring
Og B207 med T8 er bestemt ikke ringere end nogen af de andre
Egentligt var min pointe med indlægget at Saab med introduktionen af OG900 flyttede sig op i luksussegmentet og glemte at holde fast i de små biler.9K er ikke det mest ydmyge køretøj på denne jord
Det var en strategisk beslutning, og det er efter min mening den der rammer Saab i nakken nu
GM købte skam også Saab fordi det var et luksusbrand, ikke fordi de lavede gode biler.
Mvh en aldeles også aldrende herre på 45 med bedstefarstatus
.
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Jeg køre både Saab 9-5 og Opel... der er mange ting, der minder om hinanden... og ja der er også ting i dem begge det minder mig om OG900... men, hvad gør det?
Fidusen ved at bringer mærker sammen er jo, at man kan tage den bedste viden fra flere sider, og få billigere biller og reservedele... Nogle gange kommer teknologien først i Saab andre gange i Opel, eller i andre GM modeller.
Jeg er stadig af den overbevisning at det konstante "underskud" i Saab siden '93 er en bevist ting fra GM's side - de vil ganske simpelthen ikke betale skat i Sverige. Ligesom Coca-Cola, McDonalds m.f. taber penge i Danmark, trods overpriser. At Saab fabrikkerne skulle være så ringe harmonere jo ikke rigtig med, at de lige er blevet kåret til Europas mest effektive produktionsvirksomhed (i 2009). Tag den! GM har suget viden ud af Saab i mange år og har ladt dem betale for udviklingsomkostningerne til andre fabrikker/mærker. Om skallen nu er tom vides ikke - men, de er stadig først ude men flere GM teknologier. Opel har heller ikke et match til den nye 9-5 '10... da deres Signum er stoppet.
Også til den med køregenskaberne... Saab'en er suverænt den bedste, også hvad kvaliteten angår. Der er ting på Opel'en, selv om den var ny, som går i stykker - sådanne fejl har aldrig set på mine Saab'er.
Så hvis Saab'en "bare" er en Opel - så er det trods alt en bedre og pænere Opel end den tyske udgave!!!
Jeg køre både Saab 9-5 og Opel... der er mange ting, der minder om hinanden... og ja der er også ting i dem begge det minder mig om OG900... men, hvad gør det?
Fidusen ved at bringer mærker sammen er jo, at man kan tage den bedste viden fra flere sider, og få billigere biller og reservedele... Nogle gange kommer teknologien først i Saab andre gange i Opel, eller i andre GM modeller.
Jeg er stadig af den overbevisning at det konstante "underskud" i Saab siden '93 er en bevist ting fra GM's side - de vil ganske simpelthen ikke betale skat i Sverige. Ligesom Coca-Cola, McDonalds m.f. taber penge i Danmark, trods overpriser. At Saab fabrikkerne skulle være så ringe harmonere jo ikke rigtig med, at de lige er blevet kåret til Europas mest effektive produktionsvirksomhed (i 2009). Tag den! GM har suget viden ud af Saab i mange år og har ladt dem betale for udviklingsomkostningerne til andre fabrikker/mærker. Om skallen nu er tom vides ikke - men, de er stadig først ude men flere GM teknologier. Opel har heller ikke et match til den nye 9-5 '10... da deres Signum er stoppet.
Også til den med køregenskaberne... Saab'en er suverænt den bedste, også hvad kvaliteten angår. Der er ting på Opel'en, selv om den var ny, som går i stykker - sådanne fejl har aldrig set på mine Saab'er.
Så hvis Saab'en "bare" er en Opel - så er det trods alt en bedre og pænere Opel end den tyske udgave!!!
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- troels
- SAAB-PSYCHO
I øvrigt kørte dieselbilen nu fint med få omdrejninger tror det var 60-65 km/t i 6.gear v/1.000 omd. og med tydelig dieselklapren ved tomgang/accelration, så du husker at tanke diesel når du holder på tankstationen.
mvh
Troels
Tjaa den med at nye opel'er går i stykker kan jeg skrive under på. Kørte i Opel Insignia som var 2 mdr. gammel og kørt 3-4.000 km dvs, sprit ny, men under kørslen så knækkede bagerste fjeder. Så om det er generel kvalitet eller om det var mandagsbil, det ved jeg ikke, men min fordom om Opel blev da fornyetnsb skrev:Også til den med køregenskaberne... Saab'en er suverænt den bedste, også hvad kvaliteten angår. Der er ting på Opel'en, selv om den var ny, som går i stykker - sådanne fejl har aldrig set på mine Saab'er.
mvh
Troels
- jens
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Volvo og Saab er indbegrebet af svenskhed og at miste nogen af dem vil unægteligt være et kæmpe tab. Men ville nogle af jer betale jeres surt tjente skattekroner for at holde liv i f.eks. Lego?.
Det vil gøre ondt at skulle lægge Saab i graven, men der er stadig puls, så vi skal ikke opgive håbet endnu.
Så vidt jeg ved (og ret mig endelig hvis det er forkert), har Saab's bilproduktion aldrig lavet overskud i de mange år den har eksisteret. Flyproduktionen har holdt "røven oppe" på bilfabrikken og da den kolde krig endte havde man Scania til at dække underskudet. Det er for mig en ret chokerende kendsgerning, for deres produkter har jo aldrig fejlet noget.SGT skrev: Er SAAB begyndt at tjene penge igen![]()
Om den Svenske stat burde gribe ind
Det vil gøre ondt at skulle lægge Saab i graven, men der er stadig puls, så vi skal ikke opgive håbet endnu.
- Edwins

- Kontakt:
Jeg har også læst engang at SAAB aldrig lavede reelle overskud på bilproduktionen udover hvad der var til drift og modeludvikling, pga. det relativt lave produktionstal og høje produktionsomkostninger pga. lønninger og materialeomkostninger. 
Produktionen af SAAB 340 og 2000 flyene er forlængst standset, pga. manglende indtjening på produktionen af dem. SAAB 340 er verdens hidtil bedst sælgende commuterfly. For at være et propelfly, flyver SAAB 2000 svimlende stærkt, 680 km/t...
Produktionen af SAAB 340 og 2000 flyene er forlængst standset, pga. manglende indtjening på produktionen af dem. SAAB 340 er verdens hidtil bedst sælgende commuterfly. For at være et propelfly, flyver SAAB 2000 svimlende stærkt, 680 km/t...
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- svenT16
- SAAB-MANIAC
Det er det jeg mener med at i er gamle :bigsmile
jeg er blevet kastet rundt på bagsædet i min storebrors 96 så mange gange så jeg ikke kan huske den længere.
den havde køreegenskaber som en speedbåd.
og ja jeg har da osse selv kørt i gamle saaber, som lå godt på vejen, men de har jo kun 900 kg at slæbe på, og det koster jo større bilen bliver.
min kone har haft golf 1ère der lå skidegodt på vejen osse..
De gav ingen store knald lyde over huller og lign??
Hehe, jeg så dagens lys i 74..Peter skrev:"Gamle mennesker"...? Jeg er født i 1973, hvad med dig, SvenT16?
Det er det jeg mener med at i er gamle :bigsmile
jeg er blevet kastet rundt på bagsædet i min storebrors 96 så mange gange så jeg ikke kan huske den længere.
den havde køreegenskaber som en speedbåd.
og ja jeg har da osse selv kørt i gamle saaber, som lå godt på vejen, men de har jo kun 900 kg at slæbe på, og det koster jo større bilen bliver.
min kone har haft golf 1ère der lå skidegodt på vejen osse..
De gav ingen store knald lyde over huller og lign??
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Edwins

- Kontakt:
Sven, så er du da blevet slæbt rundt i noget defekt skrammel?
Der kommer da ingen knald-lyde fra vores vognpark af gamle gryder når de passerer huller i vejen?
Men min sænkede Og900 slår hårdt igen ved hulpassage, så jeg tisser blod, får blodnæse, spytter tænder ud og skal skubbe brillerne op på plads igen. Det gør konens bil med fabriksaffjedring ikke. Ejheller Cabben, den blævrer bare lidt..
Da jeg var i din alder var jeg 35. Nu er jeg så 49 og overhovedet ikke gammeldags i bærret. Jeg har hår på hele hovedet, men det er sgu blevet gråt af ægteskab og nathold. Kuffert har jeg heller ikke, udover Samsonites på loftet. Nogle vil sikkert også mene at jeg har rotter på loftet..
Jeg er dog så gammel at jeg har indset at rationaliseringseksperterne til tider har overhalet udviklingseksperterne, så meget at det skidt der spyttes ud i dag er noget argt, kvalitetsbilligt lort uden holdbarhed.
Der kommer da ingen knald-lyde fra vores vognpark af gamle gryder når de passerer huller i vejen?
Men min sænkede Og900 slår hårdt igen ved hulpassage, så jeg tisser blod, får blodnæse, spytter tænder ud og skal skubbe brillerne op på plads igen. Det gør konens bil med fabriksaffjedring ikke. Ejheller Cabben, den blævrer bare lidt..
Da jeg var i din alder var jeg 35. Nu er jeg så 49 og overhovedet ikke gammeldags i bærret. Jeg har hår på hele hovedet, men det er sgu blevet gråt af ægteskab og nathold. Kuffert har jeg heller ikke, udover Samsonites på loftet. Nogle vil sikkert også mene at jeg har rotter på loftet..
Jeg er dog så gammel at jeg har indset at rationaliseringseksperterne til tider har overhalet udviklingseksperterne, så meget at det skidt der spyttes ud i dag er noget argt, kvalitetsbilligt lort uden holdbarhed.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262