Banner cycler

metalisering

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Carsten.R.B
EXTREME SAAB FREAK

metalisering

10. mar 2005, 22:56

Hello.

Er der nogen som har erfaring med metalisering af div emner/evt holdbarhed??
Jeg har fået en ide om, at skille hele bilen (96'er red.) af i atomer, og så få hele bilen lagt ned i et bad + dele som har tendens til at ruste væk :(
Er der nogen som har prøvet sådan noget ??

Rgds:.
Carsten

Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

10. mar 2005, 23:23

hej

metalicering er en forzinkning som sprøjtes på, man kan godt få dele dyppet men hvis man skal have en hel karosse dyppet så tror jeg det bliver dyrt, de fleste får bunden metaliceret og malet det holder meget godt.
My Turbo Turns Faster Than Yours
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

10. mar 2005, 23:46

Hej

Der er flere firmaer som sandblæser og metalicere. Jeg læste lidt om det på nettet. Jeg kender ikke nogen af firmaerne, så jeg vil ikke linke til nogen.

Bjarne
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

11. mar 2005, 09:20

Hej

Jeg har selv søgt virksomheder der udfører metalisering. Det viste sig at være en større opgave. Derfor forhørte jeg mig hos forskellige mærkeklubber. Jeg har alle steder fra fået anbefalet Jyderup Sandblæseri. Arbejdet skulle være 114% i orden (altså bedre end Toyota), og være til at betale.

Her er linket: www.jyderup-sandblaeseri.dk

Håber at du lige giver en tilbagemelding når du har fået arbejdet udført. Har selv en gammel spand der skal have den store tur :D

Øffe
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

11. mar 2005, 09:45

Hej Carsten.

Jeg har hørt om problemer i forbindelse med "nedsænkning" af hele karosser. Noget med at de kan vride sig p.g.a. varmen. Og dét er sgutte nogen spøg.

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

11. mar 2005, 19:17

Hej

9000Turbo: Du har fuldstændig ret i din pointe med varmgalvaseringen. Det som Carsen evt. skal have gjort ved sin karosse er en el-forzinkning eller koldgalvanisering. I Jyderup mener jeg at det bliver sprøjtet på med "malergrej". Så vidt jeg ved, er der vist heller ikke nogen her i DK der frivilligt galvaniserer en bilkarosse i et zinkbad. Jeg kunne ihvertfald ikke finde nogen der ville, og samtidig havde kar der var store nok. Der skal man nok kende nogen, der kender nogen..............

Nogle kritiske røster vil nok mene at det ikke holder i længden, og det er sikkert også rigtigt nok hvis overfladen ikke bliver efterbehandlet. Men i dette her tilfælde skal forzinkningen sådan set "bare" fungere som et lag ekstra beskyttelse under mellem lakken og støbejernet:)

Udover SAAB'en, har jeg også en 32 år gammel BMW som skal genopbygges. Største problem ved bilen er frontmasken som ruster som ind i h...... og koster en formue, hvis man da kan finde en. Hvis frontmasken på en gammel BMW ikke får ekstra beskyttelse, er der ikke noget at gøre. Tectyl er desværre ikke nok. En del tyske entuiaster har haft supergode erfaringer med el-forzinkning af netop frontmasken.

Øffe
Brugeravatar
Carsten.R.B
EXTREME SAAB FREAK

12. mar 2005, 01:22

Jeg har også stødt ind i navnet Jyderup sandblæseri, har forøvrigt været der for omkring 10! år siden.... Det med badet forveksler jeg med hvis man skal have forkromet noget :roll:
Rgds:.
Carsten
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

23. mar 2005, 16:34

Hvis i varmegalvaniserer hele karossen. (Som foregår ved 400 C ) Vrider hele vognen sig og bliver aldrig den samme igen. Pladerne for rynker og hulrum bliver uformelige.
2CV-en kunne købes som galvaniseret, med det er jo også en ramme med på boltet skærme mv.
De var i øvrigt bulede ved leveringen til kunden.

Hvis karossen derimod sandblæses og metalliseres, beholder den oprindelig form og er holdbar over for rustangreb. Dog ikke i hulrum. (Så dem må Pava hjælpe med.)

Min kammerat fik sin Jaguar blæst og metalliseret. Ingen rust problemer selv efter 10 År med salt og dansk vinter.

Metalliseringen foregår ved at en zink legering smeltes foran en ilt/gas brænder og blæses på overfladen. Metoden bliver brugt til gamle stålskibe (eks. Esbjerg) og efter behandling holder stål og maling væsentligt længere.

God fornøjelse, husk at sende nogle billeder hvis i for blæst/metali.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
rene
SAAB-PSYCHO

27. mar 2005, 19:39

Kan man ikke el-forzinke?...eller bliver det også varmt... :?:
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

28. mar 2005, 09:30

Kan man sagtens. Jeg forhørte mig på Århus Zinkværk for et års tid siden og de skulle have 500 for en dør, der vel at mærke var blæst ren for ALT og kom direkte fra sand/glasblæseren. Mht. at el-forzinke en hel karosse: har jeg også undersøgt og kunne ikke finde nogen i DK der gjorde i sådan noget. Der er simpelthen ikke nogen her til lands der har kar der er store nok, som også er interesserede i at gøre det. Jeg prøvede zinkværket i Herning, men der var man ikke interesseret i at el-forzinke for private og da slet ikke biler :cry:

Mvh.
Øffe
rene
SAAB-PSYCHO

30. mar 2005, 23:53

ØV...vi lever generelt i et lorteland hva angår biler... :evil:

Tilbage til "Modern Forum"