Banner cycler

Debat: Ville du købe en SAAB elbil?

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Lollikken
SUPER SAAB FREAK

Debat: Ville du købe en SAAB elbil?

6. aug 2009, 19:27

En anden tråd inspirede spørgsmålet: Ville du købe en SAAB elbil?

For mig er SAAB lig Turbo. Der er selvfølgelig andre kvaliteter ved SAAB mærket, men Turboerne og AERO er nok det som står klarest under min personlige definition af SAAB.
Dette skaber en lille konflikt når der pludselig tales om at fremtidens biler er Hybrider og derefter Elbiler, for der er ikke megen brug for en turbo på elbil ;)

Jeg ser ikke noget problem i at skabe en SAAB elbil, det er det mindste problem, men ville det være en SAAB og ville det være noget som I (vi) forbrugerne og SAAB entusiasterne ville købe? :)
Hvilke kvaliteter ville SAAB elbilen besidde som gjorde den til en SAAB?

Saab 9000 CD 2,3i fra '93 (4. ejer pr. 4/12-2008)
Importeret fra Tyskland til Sverige i 2000 af 1. ejer.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

6. aug 2009, 19:58

Nej, desværre.

Jeg har ikke råd. Måske i et andet land i Europas Forende Stater, men viljen til at købe en ny bil, uanset drivmiddel er ikke til stede, som Dansker. Jeg kan høre latterbrølet fra mine frænder i de omkringliggende EU-broderlande, når jeg skal betale 3 gange så meget for et sådant køretøj som de skal.

Jeg ser frem til elbilernes indtog, men vi skal ikke lade os stikke blår i øjnenene. Det røg og svineri som ikke længere kommer ud af et udstødsrør vil for mit vedkommende komme ud af endnu større udstødsrør, nemlig Ørstedsværkets skorstene. En elbil, som fodres af et atomkraftværk vil være endnu mere attraktiv, når vi tænker CO2 udslip.

Det Barsebäck som jeg kan se fra kysten og som jeg har forbisejlet så mange gange lever ikke mere. Jeg skænkede det aldrig en tanke, nok fordi jeg ved i detaljer hvordan et sådant værk virker (Kogvandsreaktortypen) og ikke lod mig rive med af Sextrabladets artikler om værket, som var det en hydrogen-atombombe af Teller-Ulam design.

Eldrift bliver først en fidus når atomkraft er kraftkilden. :wink:

Jeg har aldrig sat lighedstegn mellem SAAB og hårtørrere. Jeg havde med stor tilfredshed ladet min muskuløse krop fremføre i mærket i over 20 år, før jeg selv fik en turbobil. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

6. aug 2009, 20:45

Lidt kortere svar end Edwins:

Nej.
SOAP
SUPER SAAB FREAK

6. aug 2009, 20:49

no way
Full Trothle-No Brakes
Brugeravatar
Jsa
EXTREME SAAB FREAK

6. aug 2009, 20:51

Europas forenede stater, har sagt at de vil have 20 procent af deres energibehov dækket af vedvarende, energi, i år 2020 heriblandt vindkraft, (Vi fra siemens i brande siger tak for tilliden). Så hvis ellers SAAB kommer på banen et par år inden, med deres Maxi-ellert, så kan vi jo til den tid købe, en ny brugt elbil, og når man så tæller refelkspælene langs vejen, så kan man glæde sig over at op af hver 5., er mælkebøtten lidt grønnere end af de andre.
Jeg så på topgear, James, var i californien, og tste en co2 neutral bil. Jeg kan ikke huske hvad den hed. Kører kører, hen til tanken, på med koblingen til brint-tanken, brintmotor driver dynamo, der så laver el, til bilens el-motor. Den havde faktisk glimrende præstationer, og var en rummelig familiebil. Men den bil i hele verden, der er den mest miliø-venlige, set over hele dens levetid, det er en........ (fanfare)....... Land Rover. Yes Baby, set på hele bilen levetid, de recurser der går i at lave bilen, er den faktisk mere miliøvenlig end duskebarnet Yoyota Prius - Æd den, risgumler. Priusen er så dyr, at producere, og har en forventet samlet levetid, der gør at den gamle Landrøver, overhaler den, fordi den er så såresimpelt og billig at bygge, og holder så længe, (det er hen ved 90 procent af alle der kør den dag i dag), at det er langt under de recurser den koster at bygge Priuser og kører i dem, og bygge nye i det samme tidsrum. Jeg er ked af tanken omkring Atom-kraft. Ja, jeg kan sagtens se alle fordelene, sikkert nemt, masser af energi, osv. Men der er bare et eller andet der siger mig at det nok ikke bliver det vi kommer til at satse på i lille Danimarcia. Løsningen på energiproblemet, er at lagre strøm, den dag det kan gøres nemt og billigt, i små enheder, så skal vi bare have nogle 3,6 Megawatt møller op ude ved vestkysten, og så direkte i nettet og ud til bilerne. Så kan Fuskerene sku komme op og kikke på møller mens de bader i vesterhavet.
Men det er jo bare min mening... :mrcool Nu når vi snakker grøn energi, kan vi så ikke få en smily med et peacetegn. :teethsmile
Nu:
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

6. aug 2009, 21:40

På kort sigt, inden de får brintteknoligien 100% stabil og problemfrit op og køre, så bliver elbiler jo fremtiden, og om 20-25 år senest, tror jeg ikke at benzin og dieselbiler findes længere. Så nej, jeg ville aldrig købe en el-Saab, så længe der stadig fandtes benzin-alternativer, men den dag hvor alle biler er el/brint-biler, så kan man jo lige så godt købe en Saab. Allerede i år 2015, er loven om gratis parkering og ingen registreringsafgift for el-biler, jo planlagt til at blive ændret til samme vilkår for almindelige personbiler, så staten har åbenbart store forventninger om, at mange el-biler har taget sit indtog i Danmark allerede om 6 år.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

6. aug 2009, 21:44

Måske engang når tiden er moden til el-biler.
Det er den langt fra ennu ,el-bilen skal kunne lades meget billiger en el kan købes idag.

I en FDM test skriver de at Think El-blen koster 0,40 kr/km i ren el.
Dette giver 8 kr. for 20 km.
Konens 14 år gamle saxo kører 19,5 km for 9,5 kr.(1 liter benzin)
ift. en moderne disel bil der kører 25 km på en liter disel til 8 kr ,ser det ennu værer ud.

Når vi engang kan lade bilerne med billig overskuds el om natten ,så vil jeg måske begynde at kigge efter en el-bil.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
JJ9000CSE
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

6. aug 2009, 21:51

Måske
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

6. aug 2009, 21:55

Men jeg synes det er for tidligt at fordømme el-biler fuldstændig, bare fordi man har set et par mindre heldige el-biler. Saab er jo i forvejen meget langt fremme i skoene hvad angår miljøteknik, selvom de ikke laver nogle deciderede økobiler, så er Saab jo (så vidt jeg ved) verdens eneste bilfabrikant indtil videre, der har serieproduceret biler med bioætanol motorer, så det kan da godt være, at Saab laver en "almindelig" bil med holdbare og betalelige elmotorer, som ellers ikke er deciderede kedelige sparebiler, som de el-biler man har set indtil videre. Og turbo, ja det er et kendetegn for Saab, men nu har en elmotor jo 100% moment helt fra bunden, så hvis Saab fortsætter stilen, så tror jeg at der kommer nogle rigtig hurtige Saaber til den tid :D
troels
SAAB-PSYCHO

6. aug 2009, 22:20

Ja når/hvis elbilerne bliver til virkelighed og ikke blot en bybil samt prisen er konkurrende med benzin/diesel biler (indkøb/drift/vedligehold).

For mig er turbo en stor del af Saab selvom der jo ikke var turboer i starten, men jeg fatter simpelthen ikke dem der i dagens Danmark køber en NG9-3 SS med 1,8i Opel motor, ja man kan godt lide designet og måske signalværdien i Saab, men for helvede hvor må den være kedelig på linie med Toyota, Madza osv.

Gode køreegenskaber og trækkraft og sikker bil, så det kan sagtens forenes med elbil.

mvh
Troels
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. aug 2009, 22:24

Troels, min søde Pariserpopo var plantet i sædet i en '63 96TT med 38 HK i mine første 7 år som bilist. Det var bestemt ikke kedeligt. :D

Med lem nr. 262
troels
SAAB-PSYCHO

6. aug 2009, 22:31

Jaja jeg voksede også op med 99'ere uden turbo og min første OG900 var også uden turbo, men kan da sagtens huske drengedrømmen om en 9000 Aero som var hurtigere i mellemacceleration end Ferrari Testarosa? Det lød sgu godt når man pralede overfor klassekammeraterne selvom fars bil kun var en OG900 8'ier :D Senere også sjovt når venner diskuterede Pegøjt, Ford m.m., så kunne man jo nævne at mindste motorstørrelse i Saab var 2,0 og mange af dem med turbo, så blev der tit stille. Den første sjove bil jeg havde er min nuværende OG900T16. Jeps har kørt i sprit nye Audi A4 og A6 samt Opel Vectra, gaab :D ok Audien kunne da lidt, da det var en 1,8 turbo/kompressor? men savnede nu stadig saab'en haha.

mvh
Troels
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. aug 2009, 22:52

Mht. elektrisk acceleration kan jeg da nævne et lille kuriosum:

For nogle år siden byggede vennerne og jeg en elektrisk knallert.

En mountainbike ombyggedes. Væk med pedalerne. Fodhvilerne skal sidde fast på en (motor)cykel.

En Elettroitaliano permanent magnet DC-motor blev anbragt i en 2-gears Sachs knallertmotor. Krumtappen og cylinderen blev fjernet og Elettroitalianoens aksel blev påmonteret det lille tandhjul fra Sachsens krumptap, det som driver koblingsskålen. Elmotoren blev fastgjort i Sachsen.

5.5 Ah Ni-Cad celler blev seriekoblede, så vi havde 144 volt til motoren. Beslag blev påsvejst cyklen og motoren hængt på. Batteripakken blev fastgjort til cyklens vandrette barre. Cyklen fik Thyristorstyret pulsbreddemoduleret gashåndtag. Den kunne køre 45 km/t. i en time.

Denne kontraption nakkede min til ca. 6 HK tunede Monark knallert, som kunne/kan køre ca. 75 km/t. Cyklen accelererede fra min knallert, op til ca. 40 km/t. og det var nødvendigt at læne sig frem, når man startede fra standstille for ikke at stejle på den.

Vær ikke i tvivl, der kan godt være bid i elmotorer. :shock:

Med lem nr. 262
troels
SAAB-PSYCHO

6. aug 2009, 23:42

Edwins skrev:Vær ikke i tvivl, der kan godt være bid i elmotorer. :shock:
Det er også derfor jeg ikke har noget imod elbiler. Kunne da også godt tænke mig en Tesla Roadster eller hvad den nu hedder og den kan trods alt køre 300 km på en opladning, men stadig for lidt ift. benzin og samtidig skal den kunne oplades hurtigt.

mvh
Troels
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

7. aug 2009, 00:48

- Ja, det bliver næppe i vores tid, hvor man finder en kraftkilde som kan fylde kalorier på et køretøj med den hastighed som man kan, når man har mokket benzinpistolen i påfyldningen og har givet fuld gas.. :D

Med lem nr. 262
Lollikken
SUPER SAAB FREAK

7. aug 2009, 01:44

Så vil jeg også tilføje et par tanker til mit eget debat oplæg.

Ville jeg købe en SAAB elbil? Ja hvis jeg er overbevist om at lortet er holdbart, sikkert, har nogle gadgets og at der evt. er plads til at skrue lidt selv :D

Hvorfor stille spørgsmålet? Fordi jeg mener at det næste "logiske" skridt er en seriel hybrid bil, som i bund og grund er en elbil med en benzindrevet generator. På denne måde fås det bedste fra elbilen i form af elmotorer og emissionsfri kørsel i f.eks. byerne samt det bedste fra benzinbilen i form af hurtig tankning samt optimal udnyttelse af benzinens energi indhold da motoren altid vil køre ved optimal drift.

Så derfor spørgsmålet til en Elbil. For det er jo ligemeget om energikilden kommer fra benz, diesel, brint eller plutonium så længe at energien i sidste ende bliver til elektricitet.

Hvordan elektriciteten bliver produceret er så en helt anden sag, men det er muligt at lave CO2 neutralt og partikelfri EL med eksisterende teknologier.
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

7. aug 2009, 10:27

El bil bliver ikke til noget før end at batterierne er færdig udviklede, og for mig at se mangler der noget endnu.
hvad hybrid biler angår synes jeg ikke at det er den helt rigtige vej heller.
små biler til pendler transport synes jeg er ideelt lige nu.
Men spørgsmålet gik på om jeg ville købe en SAAB el bil og svaret er JA naturligvis, den vil stadig være speciel som SAAB er det nu.
SAAB ændrer sig jo ikke ved at fremdriften af bilen ændres. :D
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

7. aug 2009, 10:46

Jeg tror ikke rigtigt på hybridbilen længere. Toyota Prius er ikke så vanvitigt økonomisk. Jeg kørte i en taxa i Italien, som var en Prius. Han sagde at den kørte ca 19km literen ved kørsel i Milano og 24km/l på landevej.

Problemet er - tror jeg - at måske arbejder benzinmoteron i sit mest effektive område, tilgængæld skal den først konvertere energien til strøm, som skal lagres i et batteri, for derefter at suges ud igen, for til sidst at omsættes til rotationsenergi i elmotoren. Alt dette koster tab, som modsvarer den øgede effektivitet som benzimotoren har når den arbejder i sit mest effektive område. Derudover vejer det og er dyrt.

Så tror jeg lidt mere på rene elbiler til bykørsel og kortere ture.

På kort sigt, så tror jeg ikke så meget på super-elbiler med flere hundrede hk. På det punkt er batterierne slet ikke gode nok endnu. Problemet er jo at batteriet ikke kan indeholde al den energi. En Tasla roadster, som da er fed, kan tømmes på ca. 20min (det lykkedes ham i hvert fald i Top-Gear). De 300 km kan kun opnås hvis du kører ultra pænt.
Derudover ældes batteriet hurtigere når det får klø og det går sådan set hurtigt nok i forvejen. Prøv at check kapaciteten af batteriet på jeres bærbare. Allerede efter et års tid er den faldet betragteligt. efter 3 år ham nok nok nået 50% kapacitet med nuværende LI-ion teknologi. Så er Teslaens nominelle rækkevidde faldet til 150km.... Hvis man så kører friskt, hvad er den så? 75km?. Så batteriet i en elbil skal nok skiftes ret ofte. Især i en superelbil hvor batteriet får klø en gang imellem. Dyrt ad h.. til. Og hvad er miljøomkostningen ved batterierne? Jeg har altid lært at de er en stor miljøomkostning.

Til korte daglige ture til og fra arbejde i størrelses ordenen under 30km kan det nok du.

I øvrigt forurener en elbil kun mindre hvis den får sin strøm fra vedvarende energi og ikke fra kraftværket....En forudsætning for at elbieln skal blive så miljørigtig - som man får tudet ørende fulde med altid - er altså at man får løst det problem også.

Jeg tror at når euforien om elbilerne har lagt sig, så vil det vise sig at brændstofmotorer, hvor der optimeres ekstra på økonomien kan blive lige så godt, hvis ikke bedre.

Jeg tror at vi kommer til at leve med otto-motoren lidt endnu. Og turbo er sagen, da det øger effektiviteten. Jeg så en lille manifold med turbo på til en 3 cylindret 600ccm Smart bil hos Scan-turbo. Den var altså lidt nuttet. :D
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Lollikken
SUPER SAAB FREAK

7. aug 2009, 12:29

Kort om hybrider:
Problemet med at tale om hybrider er at alle tænker på Prius. Toyota Prius har en forbrændingsmotor som kan drive bilen alene og en elmotor som kan drive bilen alene, desuden kan begge motorer bruges sammen for maximal ydelse. Dette er en variation af den parallelle hybrid hvor forbrændingsmotoren kan drive bilen alene. I en Prius kan det populært siges at el motoren bliver brugt til at optimere forbræningsmotorens effektivitet.

En seriel hybrid har kun en elmotor til at drive bilen, og en forbrændingsmotor til at drive en generator som så lader batterierne op. Konceptet er ca. det samme i en brintbil hvor det bare er en brændelscelle som oplader batterierne i stedet. Eftersom de fleste danske bilpendlere kører mindre end 100 km om dagen så vil batteri capaciteten være heromkring. Det "smarte" i en seriel hybrid er så at man har friheden til at køre til Trollhätten efter en dag på arbejdet, ligesom man kunne i en normal forbrændingsmotorbil, man skal bare ind og tanke benzin ;) Ulempen er at man kører rundt med en lille benzingenerator i sin elbil, men det er prisen for friheden :D

Wikipedia link om hybrid systemer: http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_vehicle_drivetrain

Tilbage til "Saab-Spyker News"