Banner cycler

Bacho motor / kabine varmer - funktion?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

9. apr 2009, 20:43

Hejsa,

Idag var jeg ude for at ordne lidt ting på den gamle trubbnos, og skulle da lige prøve benzinfyret.
Nu har jeg ikke lige prøvet et fyr af den slags før, men uret er stort og indelt i 24 felter hvoraf de to første er røde.
Drejer man uret fra 0 / 24 og om til 2 begynder det at ryge fra fyret og ca. 1 minuts tid senere starter det. Den blæser ind til kabinen og jeg kan mærke på udstødningen på fyret at det kører.

1.) Jeg syntes ikke luften er varm....
2.) fyret stopper igen efter blot et par minutter.

Er der nogen der kan forklare hvordan sådan et kan / skal fungere?

Til information er der lavet en splitter så brændstofslangen fra benzintanken deler sig ud til to brændstofpumper i motorrummet. 1 til selve motoren og 1 til selve fyret.
Fra brændstofpumpen ved fyret går der en slange op til fyret, og fra fyret går en ud til en lille beholder. Jeg synes dog ikke jeg kan høre fyrets brændstofpumpe køre, og der kommer heller ikke noget over i den lille beholder. Men det kan vel ikke køre i et par minutter uden noget juice?
Fyret hedder Bacho 3000

PFT

/Vels

Billede
Brugeravatar
Jensen
Administrator

11. apr 2009, 11:45

Jeg kender ikke til Bacho fyr men jeg har rodet lidt med nyere Eberspächer fyr som kort ridset op virker således:

Fyret modtager signal om at tænde (styrestrøm)
Blæser starter kort op og slukker igen
gløderøret tænder og varmer i 30 sekunder ca.
pumpen går igang (dak-dak-dak)
Blæseren sætter igang og sætter langsomt hastigheden op.
Hvis brændstoffet antænder lyder en dyb rumlen sammen med blæseren
Hvis ikke brændstoffet antænder slukker blæseren efter et par minutter og proceduren gentages.

Hvis der udvikles en del røg kan det være gløderøret der er delvist defekt. Hvis der ingen røg dannes kan det være 100% defekt. I dit tilfælde tyder det dog på en defekt brændstofpumpe. Prøv evt. at sætte spænding direkte på brændstofpumpen, og se om den pumper.

Uret er sikkert et 24-timers ur, som så kan stilles i 22 timer hvorefter fyret vil køre i 2 timer, hvis det ikke slukkes inden. Det er bare et gæt.

Jeg har monteringsanvisning og fejlsøgningsskema til en gammelt Eberspächer kabine-luftvarmer i min v4 værkstedshåndbog, men det er nok ikke helt det samme...

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
jeppe
SAAB NET NYBEGYNDER

3. maj 2009, 20:56

Hej

Jeg har selv et par stykker af Bacho 3000 til at ligge... Så i den forbindelse har jeg fået fat i brugsvejledning og værkstedshåndbog til sådan en.

Hvis du er interesseret kan jeg godt scanne dem ind til dig. Send mig en mail på jeppe@volvoamazon.dk

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

3. maj 2009, 21:01

Yes sir!
Det vil jeg mægtig gerne - den mikro smule info jeg har fundet på den har sjovt noget været på svenske volvo forums :-)

/Vels
Billede

Tilbage til "Veteran Forum"