Banner cycler

Lucas i tomgang

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

Lucas i tomgang

25. jan 2005, 08:11

Hej drenge, nu ved jeg godt vi ikke er bedst kørende vedr. lucas insp. Men jeg har fået et problem med tomgangen især når det er koldt!
Ligeså snart motoren bliver bare lidt varm, så når man kobler ud, så dør bilen, og hvis man så starter den igen, så er den lige ved at gå ud, den står i tomgang med ca. 200 - 300 omdr.
Men det sjov gør den kun end til jeg har stoppet bilen med at køre, altså hvis jeg stopper bilen 100% imens der stadig er liv i motoren, så lige så snart i samme sekund jeg bremser bilen op, så går tomgangen op på de 800 - 900 omdr. som den skal være! Og så kører den fint resten af turen.
Jeg har renset tomgangsmotoren og kontrolleret for utætheder, alt skulle være i den skønneste orden. Jeg har måske en idé om der evt. sidder en sensor et eller anden sted, som føler når bilen bevæger sig.
Jeg har skiftet motor temperstur sensoren, men den nye er den som sidder i en bil med bosch indsp. Det kunne måske også være den som driller.
Hvad kan det være?

MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

25. jan 2005, 10:25

Lars, jeg tror de to forskellige sensorer er forskellige, og dermed leverer forskellige output ved forskellige grader... Hvis du har mulighed, så bør du skifte til en fra Lucas... Jeg er ikke skrå-sikker, men det er et bud...
Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

25. jan 2005, 23:10

Hej Lars

ifølge min table over temperatur føleren i Lucas systemet så skal Grader C / Ohm være følgende

-10.C 9100-9300 ohm
0.C 5700-5900 ohm
20.C 2400-2600 ohm
40.C 1100-1300 ohm
60.C 500-700 ohm
80.C 300-400 ohm
100.C 150-200 ohm

hvis den er helt gal med føleren så skulle du kunne udlæse en fejlkode der hedder 13214
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
900LTT
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Hej..

25. jan 2005, 23:33

Ganske udemærket indlæg her...

Jeg kan bestemt nikke genkendende til nogle af de ting Lars remser op.
Vi kører begge to med Lucas.
Det ligger efterhånden på min rygrad at jeg lige skal give bilen et lile dap på speederen ved igangsætninger når bilen er varm.

På fredag når jeg skal hen og have købt et par ting ved den lokale Saab forhandler, så vil jeg da lige orientere dem om problemet og høre hvilke løsningsmuligheder der er og lige kigge bilen efter.

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt hvor forskellig henholdsvis min Saab og firmaets nye Toyotaer går i tomgang efter koldstart. Sidstnævnte kører i flere minutter efter start med ca. 2000 O/min - næsten som en elpisker hehe..
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

26. jan 2005, 07:45

Ok, kommer du lige tilbage med en tilbagemelding, når du har været henne og snakke med dem!
MVH Lars Kristensen
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

26. jan 2005, 07:48

Martin, jeg kom til at tænke på, der er et par ting du kan kigge efter, skrue tomgangs motoren ud og rens den med karburatorsprit og gi' den en smule WD40 inden du skruer den i igen. Også kig efter utæte vacuumslanger osv. Men nu ved jeg godt din by pass ventil er skiftet, men det kunne også være den.
Men jeg ser frem til at høre hvad de siger på værkstedet!

Casper: Har du selv prøvet at udlæse fejlkoder?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. jan 2005, 12:25

Hej Lars jeg skal nok lige prøve at lave en beskrivelse af det i aften en gang
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
900LTT
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Hej.

26. jan 2005, 18:11

Hej Lars

Her for lidt siden har jeg været ude på en tur på ca. 15 km i Saaben og der kørte den bare perfekt - altså både generelt og i tomgang.. det er måske en periodisk fejl eller også har bilen ikke været rigtig varm.
Mon fugt kan have en negativ indflydelse på ujævn tomgang eller at bilen går i stå.
Ja gad vide om det kan være en temp. føler som Casper skriver noget om?
I weekenden skal jeg godt nok en hel masse og tror ikke jeg kommer i nærhenden af Internet før mandag, men skal nok give en tilbagemelding om hvad de siger ved Svend Wind i Højer.

Martin
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. jan 2005, 19:58

Hej Lars jeg skal her prøve at komme med en forklaring på hvad man gør når man skal udlæse fejlkoderne i boxen.

du skal have en kontakt sat ind imellem stel og den gul/hvide ledning i det frit liggende 3 polede stik ved kupe luft indtaget.

aner ærlig talt ikke hvor det præcist sidder

men du gør følgende når du har fundet stikket og forbundet ledningen

1. drej tændingsnøglen til "Chack Engien" lampen lyser
2. tryk på kontakten så der er stel forbindelse. Check Engien slukker. og efter ca 2 sekunder kommer der et kort blink. slip nu knappen
3. der vil komme et langt blink der ikke har noget med fejlkoden som sådan at gøre og så begynder første fejlkode at blive vist
4. fejl koden kommer i 5 sekmenter af blink og pauser efter fuldt af et langt blink. fejlkoden vil blive vist igen og igen indtil du beder om den næste
5. for at se den næste fejlkode trykkes knappen atter on og slukkes efter et kort blink. nu vises næste kode nøjagtigt som den første
6. gentag procedyren ind til der blot kommer en serie lange blink og pauser.
7a. ønsker du at se samtlige fejlkoder igen så tændes knappen atter og slukkes straks efter 2 blink
7b. ønsker du at slette alle fejlkoder tændes knappen igen og slukkes efter 3 blink

fejl koden 13231 vil altid være den første du møder da denne er fejl på signalet for omdrejninger. forsvinder denne fejl ved at kører med start motoren i ca 5 sekunder og slippe nøglen er der ikke en fejl. motoren skal slukkes igen da fejludlæsningen ikke er mulig med startet motor

Lars hvis det her er helt volapyk så må du lige ringe

PS. ledningrne i diagnose stiket er som følger
ben 1 gul/hvid
ben 2 grå/hvid
ben 3 grøn/grå
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

26. jan 2005, 21:09

Hej Casper, denne guide har jeg set et eller andet sted før. Dette dianose stik sidder under bagsædet, det er kun fra vores årgang de sidder der!
Det som jeg gerne ville vide var om du selv havde prøvet at udlæse fejlkoder på din bil?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. jan 2005, 21:32

nope ikke endnu men det kommer. det undrer mig bare at dette stik skulle ligge under bagsædet når det i saab´s egen værksteds håndbog over Lucas CU 14 systemet skriver at det ligger oppe ved luft indtaget til kabinen
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

26. jan 2005, 21:36

Jeg ved ikke lige hvor dette skulle være, jeg snakker engang imellem med den gamle saab forhandler i Aalborg "altså værkstedet" de siger også at stikket sidder under bagsædet!
Og hvis du kigger, så er der rigtig nok 3 ledninger i et multistik!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. jan 2005, 22:00

Ja Lars blot for at kvæulerer så står der både i værksteds håndbogen "0 Nyheder M90" & "2:3 insprøjtnings systemet CU14" at stikket sidde ude i motor rummet begge bøger er fra 1989. der ud over står der i værksteds håndbogen "1:5 diagnose og fejlsøgning" (fra 1993) at stikket sidder under bagsædet i højre side (men ej CU14) og så er der en fine tegning af hvor stikket sidder både ved bosch og Lucas CU14.

men jeg går da lige ud og undersøger sagen nærmere
Senest rettet af Casper_Ankersen 26. jan 2005, 22:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. jan 2005, 22:43

Hmmmmm Ja nu er forvirringen da ikke til at tage fejl af længere. i samtlige bøger saab´s egne eller andre står der at stikket skal sidde ude i motor rummet. men rent fysisk så sidder stikket inde under bagsæset som Kaas siger. hvis vi tager og kigger på stikket så er benene nummereret ude fra højre baghjul og frem 1 2 3 4. i 1 & 2 sidder der ben og 3 & 4 er tomme. det er så ben 2 man skal på så vidt jeg kan se. det er det ihvertilfælde hvis det er Bosch. men da stikket er det samme i min Lucas (de to midterste ben er osse brugt i begge) så burde det jo være samme ben der skal bruges både på Bosch & Lucas

Det kan i nogle af bøgerne godt lyde som om stikket til Lucas CU14 bliver flyttet ind i bilen fra M90 hvor Bosch allerede fra M89 er flyttet ind i bilen. men det står der ikke noget ende gyldigt om
900LTT
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Hej igen..

2. feb 2005, 22:33

Hej Lars

Ja nu har jeg så været ude ved forhandleren og bilen blev gået lidt efter.
Tomgangsregulatoren blev renset og gasspjældet set efter, men der var ikke så meget at komme efter.
De sagde at når der ikke lyste nogen motorlampe (så temp. føleren måtte være ok).. jah.. then is it bare sårn..jo jo.
Jeg ville gerne have kommet med en løsning, men der er åbentbart ikke så mange fejlkilder.

Nu har jeg så lige skiftet olie på den og givet den 5W30 - det virker til at den går lidt blødere nu.
Hvor gammel er din luftmængdemåler egentlig?

Martin
Brugeravatar
T-Slot
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

2. feb 2005, 23:05

HEj

PÅ min 900S fra 1990 lusac, havde jeg præcis de samme iriterende problemer med tomgang.

Jeg fandt ud af at det ikke er nok bare at skrue tomgangsmotoren af og "skylle" den igennem. Jeg løsnede den store bolt på "bagsiden" hvorefter den kan skilles af. Derefter fik indmaden en grundig omgang med benzin, palen + fjederen kan også skrues ud og renses + smøres med WD40.

Måske er det bare held, men det har kørt upåklagelig i over et ½ år nu.

Håber det kan hjælpe jer.

MVH Tommy
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

3. feb 2005, 06:21

Min luftmængdemåler er fra 1990, jeg tror aldrig den er blevet skiftet. Jeg har en ekstra til at ligge, som er Kristoffers, der kan jeg se der er blevet pillet ved den juster skrue, som sidder under det blå dæksel. Den er vist til luft/benzin blanding!
MVH Lars Kristensen
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

3. feb 2005, 06:29

Hej Tommy! Det er længe siden, vi har hørt noget fra dig! How goes?
Jeg prøvede samme metode som dig her i forig weekend, skal vi ikke bare sige at det var heldig jeg havde en ekstra til at ligge :D Jeg tænkte nemlig at kunne være sjovt at se hvordan den ser ud inden i selve motoren, så jeg borede de 3 små stifter ud, som sidder i toppen, så selve elektronik dele kunne skilles ad. Det skulle jeg aldrig have gjort, der sidder 4 bitte små elektroer, som er loddet på, de blev revet over! Så tænkte jeg, når de skal da bare loddes på igen, men nej! Det er ikke til at se hvordan de skal sidde.
Så den anden blevet renset af og blevet testet, den kørte ud og ind, som den skulle, så i kom den :D Men det kan da være at der skal en helt ny til, måske! Der skal lige siges jeg har monteret en åbent dump.

Martin: Prøv dette http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... oblems.php det er samme guide som Tommy nævner!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
T-Slot
Kontakt:

4. feb 2005, 21:48

Hej Lars.

Det var da træls med tomgangsmotoren, min har der ikke været problemer med siden den blev renset.

Ja jeg har desværre ikke så meget tid mere, blev far for anden gang for knap 4 måneder siden og har rigtig meget arbejde,,,, men en ledig stund finder jeg dog ind i mellem.

Fik du rep. dine APC bokse, var det ikke noget med at de blev ustabile.

MVH Tommy
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

5. feb 2005, 08:59

Hej Tommy, tillykke med familie forøgelsen :D
Nej jeg har stadig ikke fået styr på mine APC bokse, jeg er også ved at være godt og grundig sur. Jeg sendte begge ned til nillerborg, Lars i Viborg. Og det er ved at være længe siden, og jeg har stadig ikke hørt noget fra ham, jeg har sendt ham flere beskeder, men ingen respone! Jeg ved ikke om det er fordi han han pisse travlt eller hvad der sker? Jeg vil gerne have en boks i så hurtig så muligt, jeg har ikke indication om hvis den tændings banker, ud over hvis jeg kan høre det, og jeg har ikke hørt noget endnu, men det ville stadig være mere sikker med en lys diode der virker!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
T-Slot
Kontakt:

5. feb 2005, 23:18

Hej Lars.

Takker.

Det er da mega træls med dine APC bokse. Måske skulle du prøve at finde en anden boks så du kan komme over grundladetryk igen.

Gik det galt da du modificerede dem udover R42 og R138?

MVH Tommy
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
900LTT
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Hej.

5. feb 2005, 23:19

Hej Lars og tak for linket.

Min Saab er ikke gået i stå en eneste gang siden tomgangsmotoren er blevet renset igennem, så er ret tilfreds nu.
Den går kun minimalt ned i omdrejninger nu hvis man skal bremse og holde i et lyskryds.
Har du gjort en masse ting ved din og fået nogle resultater nu?
Hvor meget ladetryk kører du egentlig med for tiden?

Martin
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

5. feb 2005, 23:34

Hej Tommy! Jeg leder også med lys og lygte :D Men de hænger desværre ikke på træerne :D Jeg kører så dog ikke med grundladetryk pt. Jeg har en bleeder ventil i "manuel boost control"
Det var den helt nye mod. jeg prøvede, jeg ved ikke om du kender den! Jeg har en mistanke om de komponenter jeg brugte ikke vare gode nok, selvom jeg målte dem ud til at have den rigtige ohm værdi! Jeg ved ikke om watt værdien har noget at sige!

Martin : Der er da fedt at din tomgang nu virker! Jeg tror mit problem er min dump, men jeg håber det bliver bedre når jeg får den rigtige intercooler rør, som Jakob Jensen er ved at lave! Eller må jeg jo sætte en af de der gasspjælds dæmper på, så burde det at virke!
Jeg ved ikke hvad den mbc har givet, men noget har den, det er helt sikkert, du har jo selv prøvet den! Jeg mangler bare 9000 intercooleren, jeg mangler de der gummi bøjninger som vi har snakket om, ellers er den lige til at monterer, rørne laver jeg samme dag som jeg monterer intercooleren, de tager ikke lang tid at lave, det er udeluukende de gummi fanden'er der stopper mig! Så er jeg ved at finde den rigtige indstilling på min dump også, min er jo justerbar! Pt. lader jeg med 1.1 bar og ved høje omdr. daler den langsom til 1.0, men den kommer aldrig der under. Men lige så snart jeg får 3" forrør på "som ligger nede ved Torben i Århus" og 9k intercooler og en APC boks, så kommer ladetrykket op på 1.2 måske 1.3.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
T-Slot
Kontakt:

5. feb 2005, 23:42

Hej Lars.

Ja det lyder jo vildt med 1,3 bar. Pas nu på tænderne i din gearkasse :-)

Har Jacob Jensen ikke en APC boks liggende? Det mener jeg engang at have læst...men det er jo ikke sikkert den er tilsalg.

Jeg har også set nogle APC bokse ligge og flyde på en hylde hos Saab autogaarden /Kibæk

MVH Tommy

Tilbage til "Modern Forum"