Banner cycler

Instrumentbelysning/ reostat

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

MogensBen
SUPER SAAB FREAK

3. mar 2009, 01:18

Hej!
Jeg har længe syntes, at lyset i speedometer og temp/benzinmåler var meget svagt.
Samtidig har det også irriteret mig, at reostaten ikke virkede, og jeg tænkte, at den defekte reostat måske på en eller måde blokerede for fuld lysstyrke.
Så jeg pillede reostaten ud og koblede de to ledninger (grønne) sammen - men det eneste jeg fik ud af det, var jeg at jeg nu har "black panel" i V4'en - altså slet ingen lys i instrumenterne ud over kontrollamperne.
Så jeg vil gerne have nogle gode råd til at få lyset tilbage!

Mogens

Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

3. mar 2009, 08:00

Som regel mest en konsekvens af trætte gamle pærer....desværre er de ikke super lette at komme til men du må rundt på ryggen og op bag instrumentbordet.... jeg ved at de sidder i små fatninger direkte i instrumenterne men har ikke selv prøvet at skifte dem.

/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
dragedems

3. mar 2009, 10:15

det er et helvede at skifte dem :shock:
det nemmeste er hvis man kan løsne den skrue der holder instrumentets mont. bøjle og tage det hele ud..
fjern luftkanalen midt under instrm.bordet, den sidder med to skruer, så er det nemmere at komme til skidtet oppe bagved..
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
MogensBen
SUPER SAAB FREAK

3. mar 2009, 20:39

Hvorfor mindede I mig ikke om regel nr. 1: Tjek sikringen..........
Det er åbenbart sådan, at der bliver for meget strøm i systemet, når reostaten er ude af billedet.
Nu er jeg ikke el-nørd - men logikken er vel, at der skal mere modstand i systemet - og hvordan og hvor meget gøres det?
Mogens
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

3. mar 2009, 22:21

Der skal ikke mere modstand i systemet. Når rheostaten er vredet til fuld styrke, er der ingen modstand i ledningerne til pærerne, udover den specifikke modstand for de givne ledninger..

De fleste baldrede sikringer som jeg kender til, er sprunget fordi man har haft sine fingre i el-systemet... :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator

3. mar 2009, 22:55

Når man kører SAAB V4 bør man også være bekendt med begrebet at "nuldre sikringer" Pludselig mangler noget elektrisk udstyr, så kan kan godt åbne sikringsboksen og lige dreje lidt på alle sikringerne. Jeg har ladet mig fortælle at en SAAB 99 fra samme årgang ikke har samme problem, hvorfor det må være et eller flere elementer i sikringsboksens konstruktion der gør udfaldet. Måske valget af legering til kontaktfladerne.
Jeg er enig med Edwins i at manglen af rhesostat ikke bør have noget at sige. Til gengæld er det sandsynligt at noger strømførende har rørt stel da du rodede med forbindelserne.
Har du et ledningsdiagram? det er helt uundværligt når man roder med løse forbindelser...
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
MogensBen
SUPER SAAB FREAK

3. mar 2009, 23:38

Tak alle sammen!
Problemet er løst - jeg prøvede igen at forbinde ledningerne - og nu er der lys, hvor lys være skal.
Jeg har både Haynes og Verkstadshandboken på PDF, så ledningsdiagrammerne er blevet studeret flittigt.
Og så må jeg i øvrigt sige, at den gode Saab er meget tålmodig, når man skal gøre sine fejltagelser.
Romerne sagde Errare Humanum Est. Det kan oplagt forkortes til EHE - og vi, der kan tysk ved jo godt, hvad det betyder................
Mogens
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

4. mar 2009, 07:38

MogensBen skrev:Tak alle sammen!
Problemet er løst - jeg prøvede igen at forbinde ledningerne - og nu er der lys, hvor lys være skal.
Jeg har både Haynes og Verkstadshandboken på PDF, så ledningsdiagrammerne er blevet studeret flittigt.
Og så må jeg i øvrigt sige, at den gode Saab er meget tålmodig, når man skal gøre sine fejltagelser.
Romerne sagde Errare Humanum Est. Det kan oplagt forkortes til EHE - og vi, der kan tysk ved jo godt, hvad det betyder................
Mogens
Og for de lidt mere tungnemme som mig, der brugte samtlige tysktimer i skolen på at bevise hvor mange flødeboller jeg kunne inhalere på et kvarter, der må jeg gætte på betydningen af EHE.

Måske betyder det bare :arrow: og der var lys i instrumentbordet på min saab96 igen :?: :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
dragedems

4. mar 2009, 08:41

Speedy skrev:
MogensBen skrev:Tak alle sammen!
Mogens
Og for de lidt mere tungnemme som mig, der brugte samtlige tysktimer i skolen på at bevise hvor mange flødeboller jeg kunne inhalere på et kvarter, der må jeg gætte på betydningen af EHE.

Måske betyder det bare :arrow: og der var lys i instrumentbordet på min saab96 igen :?: :)
Errare Humanum Est (menneskeligt at fejle) = EHE = ægteskab

:lol: :twisted:
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. mar 2009, 10:34

Der bør nu være en rheostat i bilen. På helt mørke veje kan det være nødvendigt at dæmpe lyset, og om dagen er der for eget vedkommende skruet ned for lyset.

Det er en vane, ved hjemkomst om aftenen, at slå lyset over på hjørnelys og dæmpe instrumentbelysningen. Når så man kører næste dag "glemmer" man ikke at man har stort lys på, og lyset i urene er slukket. Når man så får brug for instrumentlyset bliver pærerne softstartede da man jo drejer op for rheostaten. De fleste pærer springer når de tændes, pga. det kolossale thermiske shock de udsættes for.

På min hverdagsbil er bytte af instrumentlyspærer og forlygtepærer, 90/100, ikke rigtigt noget jeg gør i. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Veteran Forum"