Banner cycler

At lukke skidtet?

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 19:29

Er jeg virkelig den eneste herinde der efterhånden synes det ville være bedst hvis man bare lukkede Saab? Jeg synes det ville være synd hvis Saab skulle ende ligesom Chevrolet som bare er japanerbras med et fint logo? Vi er allesammen vilde med Saab, men kan vi ikke godt blive enige om at det ikke ligefrem er gået fremad for Saab på det seneste? Og selvom det bedste skulle ske og Saab blev overtaget af den svenske stat (hvilket efter alt at dømme aldrig vil ske) så ville der gå LANG tid før man får udviklet, bygget og solgt en fornuftig bilmodel og der kommer økonomi i skidtet...

Er jeg helt galt på den?

Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:02

Det er i hvert fald skidt med de små risdåser, der kører rundt med et Chevrolet skilt på.
Om SAAB får lov til at beholde sin indentitet vides ikke, men vi kan da kun håbe!
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:06

Men Saab har jo allerede mistet en stor del af den identitet det havde engang. Ikke at en bilproducent ikke skal udvikle sig, men de har jo forsøgt at gå væk fra nichemarkedet og komme ind på det brede marked i stedet som jeg ser det.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:09

Tjoh..

Lige nu er der også meget lille sandsynlighed for at kinesere/japanere/koreanere lige er på banen.
Da det er dem der leverer en meget stor del af det vi forbruger betyder vores lille økonomikrise at de er rigtigt, rigtigt hårdt ramt.

Så er der vel kun et par europæiske giganter tilbage, som bestemt heller ikke har det godt.

Og den Svenske Stat: De forhandler ikke med Terrorister(læs GM)..Ikke lige et firma der levet op til kravet om "Due Care and Diligence"

Så en videreeksistens vil vel kun kunne komme på tale efter en endegyldig konkurs som får GM helt ud af systemet uden at de trækker for mange penge med til deres slunkne US-kasse.

Og så har du ret: Det vil tage lang tid at få udviklet en ny model. Og Økonomi..Usch..

Ikke for at være sortseer, men alligevel

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:12

Men selvom det ikke lige er Østen der står til at redde fabrikken, så har jeg bare svært ved at se noget lys for enden af tunnellen. Men jeg håber da inderligt!
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:20

Jamen jeg venter også spændt på hvilket resultat den Svenske Stat kommer frem til når de er færdige med at lave de helt store samfundsøkonomiske analyser.
Det er nu nok dem der i sidste ende afgør fremtiden for Saab.

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:26

jeg kan kun give dig ret Ydegaard.
jeg håber bare så inderligt at de får færdiggjort den nye 9-5. den ser absolut sprød ud, og vil helt sikkert være en bil jeg godt kunne se mig selv køre i ......... maaannge år ud i fremtiden. :biglove
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
coope
ULTRA SAAB FREAK

Re: At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:30

fugmann skrev:Det er i hvert fald skidt med de små risdåser, der kører rundt med et Chevrolet skilt på.
Om SAAB får lov til at beholde sin indentitet vides ikke, men vi kan da kun håbe!

HOV HOV... de såkaldte "risdåser med chervolet mærker på" er OPEL`er der er billigere og har ikke meget med ris og gøre (jeg er udlært hos opel, chervolet og nissan)
OG900 85` T16 made in Trollhättan.
SAAB Turbo: Den lette vej til klip i kørekortet...

coope@sol.dk
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

23. feb 2009, 20:46

coope skrev:HOV HOV... de såkaldte "risdåser med chervolet mærker på" er OPEL`er der er billigere og har ikke meget med ris og gøre (jeg er udlært hos opel, chervolet og nissan)
Hmmm, er det ikke et definitionsspørgsmål?

Det kan godt være at der er en Opelstump eller to i dem, måske sågar også en motor. Men de er da vist samlet i Korea og hed førhen "Daewoo".... :)

Hilsen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:46

En af de sensete nyheder på di.se indeholder oplysninger om at der er flere investorer der har rettet henvendelse til den svenske stat om evt. køb af saab så nogen må der jo sidde der ude med lidt spare skillinger på kiste bunden.

lige ledes beretter di.se om at den nye 9-3X skulle vare produktions klar om 14 dage. en ansigts løftning på hele 9-3 serien er planlagt til næste år. desuden lanceres den nye 9-5 sent i år eller tidligt næste år. den nye 9-4x skulle komme på banen sent næste år. en helt by 9-3 skal efter planen komme på vejen om 3-4 år

summa sumarum så er det jo ikke ligefrem et tomt projekt man kan købe men en fungerende fabrik med en fremtids plan for de kommende 5-6 år. det burde give en evt. køber lidt luft til at få stablet lidt mere på benene
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:51

Hmmm er det bare mig (nu har jeg ikke været med så længe), eller giver krisen sammenhold hér på siden? Jeg synes ikke at jeg på noget tidspunkt tidligere, har oplevet bare tilnærmelsesvis så mange besøgende på siden, ad gangen...?

Hilsen
Brugeravatar
coope
ULTRA SAAB FREAK

23. feb 2009, 20:52

Steffen2352 skrev:
coope skrev:HOV HOV... de såkaldte "risdåser med chervolet mærker på" er OPEL`er der er billigere og har ikke meget med ris og gøre (jeg er udlært hos opel, chervolet og nissan)
Hmmm, er det ikke et definitionsspørgsmål?

Det kan godt være at der er en Opelstump eller to i dem, måske sågar også en motor. Men de er da vist samlet i Korea og hed førhen "Daewoo".... :)

Hilsen

der er ikke kun "et par stumper i" det er undervogn, motorer, motorstyring næsten alt...
FX. deawoo Nexia karroseri er næsten identisk med en kadett E

coope@sol.dk
SOAP
SUPER SAAB FREAK

At lukke skidtet?

23. feb 2009, 20:56

noen av de store dealers vil inte røre ping-pong modellerne uten de bær arbetshandsker, de vil kun gøre service på ækta chevy´s, inte discount utgaver. berettet for mej av en auktorisert dealer
Full Trothle-No Brakes
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

23. feb 2009, 20:56

Steffen2352 skrev:Hmmm er det bare mig (nu har jeg ikke været med så længe), eller giver krisen sammenhold hér på siden? Jeg synes ikke at jeg på noget tidspunkt tidligere, har oplevet bare tilnærmelsesvis så mange besøgende på siden, ad gangen...?

Hilsen
Sad faktisk med samme tanke da jeg skrev mit sidste indlæg i tråden
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

23. feb 2009, 20:57

Der er ikke meget tiltro til Saab når en ford mondeo koster mere end en Saab !!!

Saab mangler en lille høj kvalitets by bil ala Mini. Lille mini bil til mega pris.....

Saab har vundet mange kundet til 9-3. Den er frisk og kan godt holde et par år mere, men 9-5 har overskredet sidste salgsdato.... Det var en fin bil for 10 år siden..

NEJ ikke luk men ryd op og forny kraftigt...
Senest rettet af viking 23. feb 2009, 21:00, rettet i alt 1 gang.
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

23. feb 2009, 20:58

coope skrev:der er ikke kun "et par stumper i" det er undervogn, motorer, motorstyring næsten alt...
Nu kan Nexia'en så slet ikke sammenlignes med de nyere Daewoo, da lige netop den bil ér en Kadett produceret i Korea. Daewoo købte rent faktisk presse værktøjerne til Kadett E, fra Opel, dengang de startede produktionen af den. Dog med små modifikationer af front- og bagparti...

Nu kører jo både Saab 9-3, Saab 9-3SS og Saab 9-5 med Opel stumper. Men derfra og så til at kalde det for Opel'er er i dén grad langt fra sandheden. Dels er pladsen langt bedre i en Opel, sikkerheden og indretningen bedre i Saab og samtidig er undervognen/platformen modificeret...

Lige så lidt er de nyere Vectra'er Saab'er, blot fordi motor og gearkasse stammer fra Trollhättan... ;)

Hilsen
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

23. feb 2009, 21:02

[quote=". Men derfra og så til at kalde det for Opel'er er i dén grad langt fra sandheden. Dels er pladsen langt bedre i en Opel,
[/quote]

øhhhhh. :?
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

23. feb 2009, 21:04

hmm nu gik der da vist ged i den,,,, det er nok fordi der er fler end nettet kan klare :D :D :D
krise min bare...
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

23. feb 2009, 21:05

svenT16 skrev:hmm nu gik der da vist ged i den,,,, det er nok fordi der er fler end nettet kan klare :D :D :D
krise min bare...
Snup dig en romtoddy og en valium :wink:
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
coope
ULTRA SAAB FREAK

23. feb 2009, 21:06

Steffen2352 skrev:
coope skrev:der er ikke kun "et par stumper i" det er undervogn, motorer, motorstyring næsten alt...
Nu kan Nexia'en så slet ikke sammenlignes med de nyere Daewoo, da lige netop den bil ér en Kadett produceret i Korea. Daewoo købte rent faktisk presse værktøjerne til Kadett E, fra Opel, dengang de startede produktionen af den. Dog med små modifikationer af front- og bagparti...

Nu kører jo både Saab 9-3, Saab 9-3SS og Saab 9-5 med Opel stumper. Men derfra og så til at kalde det for Opel'er er i dén grad langt fra sandheden. Dels er pladsen langt bedre i en Opel, sikkerheden og indretningen bedre i Saab og samtidig er undervognen/platformen modificeret...

Lige så lidt er de nyere Vectra'er Saab'er, blot fordi motor og gearkasse stammer fra Trollhättan... ;)

Hilsen
Så er der jo også mere opel i dem en ris..... ikke??

coope@sol.dk
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

23. feb 2009, 21:06

øøøøhhh hvorfor,,, eller nej jeg mener rettere tak, så tager jeg en mere :bigsmile
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

23. feb 2009, 21:07

svenT16 skrev:
Steffen2352 skrev:. Men derfra og så til at kalde det for Opel'er er i dén grad langt fra sandheden. Dels er pladsen langt bedre i en Opel,
øhhhhh. :?
Du glemte vist en slutklamme ( ] ). ;)

Hilsen
Brugeravatar
coope
ULTRA SAAB FREAK

23. feb 2009, 21:11

Men vi kan godt blive enige om at det er noget billigt skrammel..... :wink: :wink:

coope@sol.dk
Brugeravatar
viking

23. feb 2009, 21:26

Nu kan i jamre over opel men de havde overskud 2006 og et fornuftig 2007.

Hvornår har saab haft det. ( vel engang i 60 erne ).

OG900 og saab 9000 blev faktisk forbedret da GM kom ind og fik gang i kvalitet tjek af modellerne... i 90erne...

Siden har de tabt pusten mht. saab......

Brugt penge på 9-7 da SUV markedet var totalt overmæt.

Lavet en 9-2 ingen kunne li..... Subaru folk vil ikke betale mere for deres egen bil og saab folk vil ikke have en japser...

Så kom der en mægtig fin Aero X og en flot 9-4 men de var bare rene luft kasteller. I stedet blev alle kr. i europa brugt i tyskland.

Begynde at produkserer kiksede dollargrin i sv ingen gider have og flytte 9-5 produktionen til tyskland..

Ja de har vist selv skabt katastrofen...

Saab har haft døds krampen i hele det ny årtusinde...

Saab er død ( næsten ) længe leve den svenske saab kvalitet...
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

23. feb 2009, 22:15

vi skal vist ikke længere tilbage end til 2007 for at finde et år hvor der var + på saabs bundlinje
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

23. feb 2009, 22:38

vi skal vist ikke længere tilbage end til 2007 for at finde et år hvor der var + på saabs bundlinje
Desværre jo. I de seneste 10 år har Saab gennemsnitligt tabt ca. 2,4 mia. SEK om året
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
Brugeravatar
Jensen
Administrator

23. feb 2009, 23:15

For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål
Ydegaard skrev:Jeg synes det ville være synd hvis Saab skulle ende ligesom Chevrolet som bare er japanerbras med et fint logo?
Mit favorit knallert mærke er Kreidler. De lavede fantastisk slidstærke knallerter hvor ingen af konkurrenterne kunne være med. De gik konkurs på grund af at de solgte for lidt reservedele siges der. Mærket genopstod for nogle år siden som thaiwanesisk plasticscooter :evil: :sosick
Søger man på dba eller qxl på kreidler er halvdelen af det der dukker op disse plastictingester som forsøger at lukrere på det hæderkronede mærkes gode rygte.

Det vil da for mig være det værst tænkelige scenarie for SAABs overlevelse...

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

23. feb 2009, 23:23

Øøøh nej! Saab har givet overskud ét af årene fra 2005 - 2007. Men på grund af tekniske fiks-fakserier, fik GM kanaliseret overskudet ned til Opel.

Historien går også på at, at GM i udpræget grad har benyttet sig af tranfer-pricing - altså kunstigt høje priser mellem landene. F.eks. skulle fabrikken i Trollhättan betale SEK 6.000,- for en motor, når den kom fra motorfabrikken i Södertälje, men hele SEK 20.000,- for en skaldet 1,8i-motor fra Rüsselsheim...

Mere kan læses fra svenske Expressen hér:

Låt oss avliva myten om att Saab enbart ger förluster
Rekonstruktion - är det ett trappsteg mot undergång, eller är det ett helikopterlyft mot en tryggare framtid?
Det återstår att se. Klart är i alla fall att en hel del fordringsägare, inte minst GM, kommer att bli blåsta på pengar.

Låt oss avliva en myt. Det hävdas gång på gång att Saab enbart levererar förluster.
Det är inte sant. Åtminstone ett av åren 2005,2006 eller 2007 gick Saab de facto med vinst, trots att det på papperet redovisades förlust.
Skälet? Ett GM Europa-knep. Opel skulle redovisa vinsten, inte Saab. Om det var skatteskäl eller något annat vet jag inte.
Folk har naturligtvis hört av sig efter mina krönikor. En av dem satte siffror på en uppgift som cirkulerat ett tag. Nämligen att Opel tar oförskämt mycket betalt för komponenter till Saab.
Han hävdade att Saab tidigare betalade 6000 kronor till Södertälje för den minsta 1,8-litersmotorn. I dag betalar man 20 000 för samma motor, men till Opel. Stordrift och långa serier är tydligen inte alltid det bästa. Eller?
Vinst eller förlust är ganska ofta en redovisningsteknisk finess. Så också här.
Gæst

24. feb 2009, 09:46

hmmm. facts og rygter blander sig her på siden. Jeg er relativt ny Saab-entutiast, men som jeg ser det, så havde Saab engang en evne til at tænke nyt og lave noget virkelig unikt. Senere blev mange af deres gode idéer planket af GM og de blev tvunget af tidens udvikling og GM's herredømme til at aftage flere og flere stumper fra standardproduktion og indarbejde dem i deres biler.

Hvis Saab skal blive til noget i fremtiden tror jeg de skal arbejde på at finde ind til den kerne af innovation centreret om køreglæde, der engang gjorde dem til noget helt unikt, men selvfølgelig uden at sætte økonomien i projektet over styr.

Det bliver en svær balancegang....
Brugeravatar
Solgaard
Kontakt:

24. feb 2009, 19:45

viking skrev:Der er ikke meget tiltro til Saab når en ford mondeo koster mere end en Saab !!!

Saab mangler en lille høj kvalitets by bil ala Mini. Lille mini bil til mega pris.....

Saab har vundet mange kundet til 9-3. Den er frisk og kan godt holde et par år mere, men 9-5 har overskredet sidste salgsdato.... Det var en fin bil for 10 år siden..

NEJ ikke luk men ryd op og forny kraftigt...
Helt enig

Alt den snak om at SAABs modeller er forældet er noget vrøvl, SAAB 9-3 SS er da helt i top med design og kørerglæde, SAAB er da kendt for at være forud for sin tid og nytænkning. SAAB 9-5 trænger da til fornyelse men der kommer jo også snart en ny 9-5er og 9-4.

Det værste SAAB har lavet er efter min mening NG 900 94- den var fyldt med dårlig og forældet teknik.

Når SAAB kommer ud af GM og får nye investorer skal det være med SAABs ånd og jeg tror bestemt ikke at det går som Chevrolet der blev til Daewoo med Chevrolet logo.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

24. feb 2009, 20:37

Viking skrev:

OG900 og saab 9000 blev faktisk forbedret da GM kom ind og fik gang i kvalitet tjek af modellerne... i 90erne...

GM har ikke gjort en skid. Specielt Og900 må have været en torn i øjet på dem. Produktionsmetoden var irrationel og bilen var fyldt med godter, som jo er at kaste perler for svin.

En kringlet forrude, som flyttede "A"-stolperne næsten ud af synsfeltet. Ruder i gummilister, motor som ikke er sammenbygget med fortøjet og som bare kan klaskes op i karrosseriet i én varme, som på en nyere bil, dobbelte triangler i fortøjet, som i dag kun findes på rigtigt svinedyre biler, bremse-og fuelrør inde i bilen, gearskiftemekanisme inde i bilen, dørhængsler som er skruet på skroget, med rigtige dørdorne i, osv. Bosch-grej og svenske elektriske artikler i bilen, i stedet for Valeo-skrammel, ja man kan blive ved.

GM har ikke bidraget med nogetsomhelst teknisk på bilerne, i hvert fald ikke noget positivt. De har bare haft en større salgsorganisation, det skulle da være det eneste som SAAB har profiteret lidt på, i dette arrangerede ægteskab..

- Og nu smider GM så kællingen ud, hun er for dyr i drift. Kærlighed gør blind. Giftermålet giver så en synet tilbage.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Tiwar
EXTREME SAAB FREAK

25. feb 2009, 21:43

Det er lidt irriterende med ham edwins, for når man endelig har tid til at kikke på sitet, så læser man noget som egentlig kræver noget respons, men hvem har allerede skrevet det du egentlig ville ..........ja.
Nå jeg vil lige tilføje at jeg købte min første SAAB 96 totakt i 1967, og den sidste og900 2.1 i 1992. Da knækkede, efter min mening, SAAB's tråd mht kvalitet og image.
Min daglige bil er i øjeblikket en Toyota, den har ingen af 900's dyder, men den er pålidelig, den er bare en bil.
Det jeg vil frem til er at vi er entusiaster og det er GM's folk absolut ikke, de er pengemennesker, der laver hvad flest vil have til den lavest mulige pris.
Så med mindre der dukker en entusiast op med penge, så luk SAAB og lad os undgå at se flere amerikanske kæmpekasser med SAABlogoet på.
Jeg glemte lige at 900 2.1, 96 v4 samt 900 turbo '80 stadig kører her fra matriklen.
Gæst

26. feb 2009, 01:19

Jeg er enig med Edwins, kunne ved gud heller ikke se at kvaliteten blev bedre på min sidste 9000 årgang 97 kontra min foregående årgang 93. Tværtimod var der sparet hist og her. Et eksempel var gulvtæpperne, her var der barberet godt og grundigt på herlighederne i 97 modellen i forhold til 93´eren. Så for mig at se blev der sparet alle mulige steder efter GM overtog showet.
Gæst

26. feb 2009, 09:50

Det er helt givet at der blev sparet hist og her. Jeg mindes også at priserne blev sat dramatisk ned over en periode, for at booste salget. Da 9000 modellen udgik kunne den købes sfor "kun" 300.000 kr. som ny. Det var faktisk billigere end en Ford Scorpio - der forøvrigt var tudsegrim til sidst, men det er en anden historie. Efter at GM overtog biksen gik man også mere op i Branding af mærket. I min optik betyder branding, at man ikke har ret mange gode tekniske salgsargumenter, men derimod næsten udelukkende forsøger at sælge på mærket......
I betragtning af, at det er mere end 10 år siden at 9000 udgik og mere end 15 år siden at OG900 udgik, er det ret imponerende så mange der stadig kører af disse biler!

De nyeste Saaber er hammergode biler. Ingen tvivl om det. Og Saab burde kunne klare sig i konkurrencen med både BMW og AUDI. Faktisk er de billigere. Man kan diskutere om ikke der er givet køb på sjælen. Det føler jeg, at der er i forhold til OG900.
Jeg tror, et af Saabs problemer er, at de hele tiden hænger på en gammel Opel-platform, der hidtil ikke har været alt for nemme at have med at gøre. 9-5 er et eksempel på at Saab kører rundt med en platform, der er to generationer "for gammel". 9-5 er stadig en superbil. Jeg kørte bag en her til morgen, og blev helt forelsket - selv om jeg sad bag rattet i min OG 900.

Men for at overleve skal Saab sælge biler med overskud. Og hvis vi ønsker at de skal fortsætte - måske i fremtiden som selvstændigt selskab - er vi nødt til at købe deres biler. Det er det eneste, der kan sikre deres eksistens.

Carsten
Gæst

26. feb 2009, 12:48

Nej så længe opel baljerne sælger kommer de ikke med andre....

De er nød til at komme med saab biler og bare en astra lux.

9-5 er en fin bil, den er bare 10 år gammel ! og i min optik ikke 500.000 kr. værd.

De kan selvfølgelig blive ved at sætte prisen ned til pris og kvalitet passer sammen, eller bygge en kvalitets bil der kan trække en kvalitets bils pris...

Der er grund til at BMW, Audi og Mercer kan sælge til høje priser....
Gæst

26. feb 2009, 15:05

9-5 kan idag fås fra ca. 390.000 kr med automatgear og meget andet. og en 9-3 fra lige under 300.000, men det er så med Opels tandremsmotor.
Hvad skulle den grund dog være??
Den eneste grund, jeg kan komme på er at de er stærkere brands. og at de givet vis har et større forhandlernet.
For år tilbage blev der lavet en undersøgelse af hvem, der købte de forskellige bilmærker, og her var de to yderpunkter Saab og Mercedes, og fortolkningen var, at Saabejeren var en person med høj uddannelse og høj indkomst, og Mercedesejeren var en lavt uddannet med høj indkomst.....
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

zfhqneeraxc

11. mar 2009, 21:37

hmmmm hvad dælen, eller hvem dælen er det der sidder derude, og synes at dette er sjovt :Hvadhulen
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

Re: zfhqneeraxc

12. mar 2009, 20:06

svenT16 skrev:hmmmm hvad dælen, eller hvem dælen er det der sidder derude, og synes at dette er sjovt :Hvadhulen
Ja jeg vil da gerne undskylde, men igår da jeg læste indlægget, var det bare en stor gang tegn, noget lign. dette: x¤"#%&,
jeg gik derfor ud fra at det var nogen der lavede sjov, eller rettere sabotage. :wink:
sorry.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

12. mar 2009, 20:20

Hej Sven

Bare rolig

Du har ikke set syner..
Det var bare et bot angreb.
Jeg har slettet indlæggene så hurtigt som jeg kunne finde dem, og desværre midlertidigt været nødt til at spærre for Gæsters adgang til at skrive i Saab Krise forum..
Mvh

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

12. mar 2009, 20:23

Jamen i er da bare for seje gutter :mrcool
hverdagen helte. tak fra ghettoen.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
ih514
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

26. mar 2009, 09:40

De skal ikke lukkes men opel skal ud og der skal slettes gæld og det skal gøres mere trendy at køre SAAB for SAAB er i manges øjne forbundet med en gammelmands bil og enormt mange tror at en SAAB er en stor tung benzinslugende kolos men samtidig er det jo ikke en bil som står i naboens indkørsel , for mange mennesker køber efter hvad naboen anskaffer sig og de skal slet ikke stå tilbage for naboen, han skriger jo af grin når han lige har købt en sprit ny audi og de så kommer trillerens hjem i en SAAB for det er jo en gammelmandsbil og med den psyke eller mangel på selvtilid som efter min mening mange lider af idag er naboens store grin jo et alvorligt slag under bæltestedet for mange mennersker, det er jo kun sådan nogle individer som os der sende ham til tælling forklare torsken at det meste af alt det noderne udstyr han har i sin fine nye audi,ford eller hvad den nu hedder blev opfundet i en SAAB for mange år siden så aldt det nye han står og praler af har jeg også i min gamle SAAB.
OG DEN EVIGE OPTIMIST PÅ DETTE OMRÅDE SKRIVER SAAB SKAL IKKE LUKKES DEN LUKKER IKKE OG KINESERNE MŨIKKE FÅ FINGERE I DEN.

ps. Jeg er vandt til at tage kampen min ene bror er ford idiot den anden er audi gal den 3. har honda men taler varmt om SAAB.
Mvh Preben
Saab 9-5 Aero automatic 2001
mail: prebenjensen514@gmail.com
www.pj-technology.dk
Brugeravatar
viking

26. mar 2009, 11:43

I nær fremtid er bedste løsning :
Vauxhall + Opel + Saab i et EU selvskab.

Saab kan IKKE stå alene, de solge den mulighed da OG900 stoppede (modellen med saab platform. )
Saab bør lave en hvermand kvalitets bil ala 9-3 samt en lux direktør vogn ala Ala audi A6/A8/BMW 7xx

Jeg er totalt ligeglad om I ikke kan li Audi A6 (jeg skal heller ikke have en) men de sælger rigtigt godt og fabrikken tjener gode penge. Uden penge gør det ondt.

9-3 og 9-5 er alt for tæt på hinanden.
Desuden burde de komme med en Aero sportsvogn.

Opel Insignia ser ikke helt dårlig ud. Men mangler klasse
Egen vægt 2,0 T :shock: OG CAB vægt 1,3T :wink: 700 kg tysk flæsk
2,0T 220HK 2,8T 260 HK de har stjålet godt af saabs hjerteblod. :cry:
(jaks insignia har rødt instrument lys :cry: føj. Grønt er saab, OG900 har tusmørke grønt instrumentlys)
Born from Jets !!! :twisted: Not born in Reberbahn :shock: :lol:
Senest rettet af viking 26. mar 2009, 12:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

26. mar 2009, 12:14

Nu må I sgu' snart holde...

OG900 var i produktion alt, alt for længe. Da modellen udgik i 1993 var den lige til teknisk museum. Ta' ikke fejl, jeg er vild med den, har selv haft 8 stk., men helt ærligt: Tænk hvis man havde brugt flere kræfter på produktudvikling i tide. Jeg forstår udmærket dens tekniske fordele (vel talt, Edwins), men til sidst var modellen SÅ langt over sidste salgsdato... Man skulle hellere forbande at disse fordele ikke levede videre i en nyere model.

Den bil vi nu kender som NG900 hed oprindelig "Projekt 102", udseendet var identisk med NG900, men tanken var at platformen skulle være Saabs egen. Da GM købte sig ind begyndte miséren med Opel-platformene, og "Projekt 102" skiftede nummer til 104 og blev til den pudsige blanding af Opel Astra/Vectra og Saab vi kender i dag. Pointen: Tænk hvis Saab havde nået at lave den bil færdig på egen platform. Den ville jeg gerne ha' prøvet.

Mht. påstanden om at 9000-modellen skulle være ramt af sparekniven i de senere årgange: Det er i dén grad et spørgsmål om øjnene der ser. Ejerne er ikke i tvivl: De mest tilfredse 9000-ejere overhovedet skal findes blandt ejerne af årgangene 1996 til 1998. Bilerne er simpelthen meget mere pålidelige, bedre bygget og bedre rustbeskyttet. At tæpperne i kabinen måske er en kende tyndere.. hmm ... ja, måske.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Peter

26. mar 2009, 12:23

I øvrigt, Edwins, så er din påstand forkert. GM har gjort en skid, og bilernes kvalitet - i produktionen - blev ikke så lidt bedre efter 1990. Både 900 indtil M90 og 9000 indtil ca. M93 kunne være noget slemt l*rt og sætte deres ejere mange grå hår i hovedet.

Kvaliteten var særdeles ujævn, nogle biler kørte upåklageligt mens andre nærmest havde fast plads på værkstedet. Saab tabte MANGE kunder i de år, især i USA, pga. dette l*rt. GM rettede brutalt men effektivt op på det. En M93 900 er en meget bedre bil end en M90. Du var bare lidt uheldig med den motor...
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

26. mar 2009, 12:40

Jaeh

Da jeg jo kun har været den lykkelige ejer af en Opel 9-3 skal jeg hilse og sige at jeg nu ikke er helt utilfreds.
Derudover vil jeg så også med bævende ryst tilllade mig at henholde mig til Edwins påstand om at Saab årg. 60-64 er guldet.
Drømmebilen er 99T, hvis nu ikke lige det var at den rådner væk hurtigere end den kører.

OG900 siger mig intet.
Jeg var groft babyfornærmet da den kom over at man tillod sig at ødelægge designet på den perfekt udseende bil.
OK det hjælper med lidt plastic i hjørnerne, men den er sq lige lovligt næsetung i designet.

9K er en Volvo nogen har trådt på næsen. Og så er det altså en Fiat den står på

NG900 er smuk, uanset evt. forringet udsyn, ændrede ophæng, kabelkobling etc. o.s.v.
OG9-3 er toppen af fødekæden hvad angår design.

9-3 SS kører godt og er som de andre, og 9-3SC har en taglinie der leder tankerne hen på en ligvogn.

9-5 Estate ligner en gammel Renault og er som adskillige gange tidligere nævnt antik.

Nå det var nu ikke helt med den passende ydmyghed, men sår'n med det.

Vi afventer i spænding hvad der sker i fremtiden...

P.S. Undskyld, men jeg er ikke ingeniør og det er ikke hjernen der styrer hvilken bil jeg køber

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
SÅB
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

26. mar 2009, 12:50

Undskyld Peter

Men jeg er den lykkelige ejer af en 9000cs, fra 1992.
De eneste problemer jeg har haft, fusk i benzinpumpe+dårligt tændrør. Ellers er det en rigtig god SAAB, ingen rust, andet lidt i skærmkant og lidt overfladerust, hvis du ikke tror mig kan du se den her.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=435351
Ellers kommer jeg til træf langfredag.
SAAB fik først kvalitetsproblemer da GM kom ind , V-rem var for lang på de første NG900, og de havde problemer med lakken røg af i flager, GM havde samme opfattelse som dig. DET ER NOGET LORT. Nej de manglede KUN et mere moderne design.
Teknisk var de gamle 900 + 9000 okay, der er sikkert mange herinde som vil give mig ret.

Savner min gamle 99èr fra 1976.

Hilsen Kim
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
Brugeravatar
SÅB
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

26. mar 2009, 12:53

P.S. jeg forstår Edwin ikke vil undvære sin "gamle" 99
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
Brugeravatar
Peter

26. mar 2009, 13:15

SÅB, jeg tror dig skam gerne. Du baserer din konklusion på et statistisk materiale bestående af én bil (din egen), og som jeg skrev: Nogle biler kører upåklageligt, mens andre giver grå hår. Nu ved jeg jo ikke hvor længe du har haft din bil, men i 2009 skulle de fleste produktionsfejl jo også gerne være rettet på en bil fra 1992.

M94 900 (første årgang af de nye) skal vi vist ikke ind på, for det er et kedeligt kapitel man kunne tale meget længe om. Faktum er at på de dengang eksisterende modeller (og900 og 9000) blev kvaliteten mærkbart bedre efter ægteskabet med GM.

Hvad er det helt præcist du mener at jeg (og GM) skulle synes var noget lort?
Brugeravatar
SÅB
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

26. mar 2009, 13:34

Er det den eneste SAAB du har haft?
Min far har en 9-3 turbo fra 1999, har vil hellere have en 9000.
Har haft OPEL Vectra fra 1994 den gav grå hår, jeg har ikke haft en SAAB der gav grå hår, har haft ca.10-14 SAABer.
Det med rem og lak er dokumenteret på svensk tv, og beklaget af SAAB
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
Brugeravatar
Peter

26. mar 2009, 13:41

Nu er jeg ikke helt med længere... Jeg har haft 26 Saab'er i alt: 96 totakt, V4, 99 med B- og H-motor, 900 både med karburator, indprøjtning og turbo (8 og 16v) samt 9000.

Du må altså forstå at selv 14 (eller for den sags skyld mine 26) Saab'er er et alt for lille grundlag at konkludere noget som helst på. Jeg udtaler mig ikke om mine egne biler, men om hvordan modellerne blev opfattet af ejerne helt generelt, og hvor pålidelige de er/var. Det er rent faktisk noget jeg ved temmelig meget om. Dog med forbehold for de nyeste modeller, for 9-5'eren siger mig ikke så meget - endnu. Måske når den bliver ældre...

Tilbage til "Saab-Spyker News"