Hejsa.
Har lige lavet en kompressionstest på min motor, og den viste et tryk på 155, 145, 155 og 160 psi. Dette tryk blev opnået efter 2-4 kompressionstakter. På sidste cylinder prøvede jeg at hælde lidt olie i og trykket steg fra 160 til 180 psi. Umiddelbart synes jeg det ser rimeligt fornuftigt ud (den har trods alt kørt 416.000), men jeg mangler nogle tal at sammenligne med. Er der andre der har lavet kompressionstest på T16 motoren, som kan huske hvad der kom ud af det?
Peter
kompressionstest
Redaktør: Bestyrelsen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
i min haynes manual står der ikke noget om hvad trykket skal være blot at det bør være over 10 bar da det kan være tegn på en ikke sund motor.
omregnet er dine psi tal 10,68 9,99 10,68 og 11,03 Bar. med olie i den sidste 12,41 Bar
de foreskriver yderligere at forskellen ikke bør være ret stor og at en forskel på 2 Bar eller der over indikerer at der er en fejl et sted
måden de foreskriver at man udfører testen på er at holde gas spjældet helt åbent imens man tester og så skal trykket være på max i løbet af 2 omdrejninger. hvis det tager længere tid er det tegn på slidte stempel ringe
Håber du kan få lidt ud af det
i min haynes manual står der ikke noget om hvad trykket skal være blot at det bør være over 10 bar da det kan være tegn på en ikke sund motor.
omregnet er dine psi tal 10,68 9,99 10,68 og 11,03 Bar. med olie i den sidste 12,41 Bar
de foreskriver yderligere at forskellen ikke bør være ret stor og at en forskel på 2 Bar eller der over indikerer at der er en fejl et sted
måden de foreskriver at man udfører testen på er at holde gas spjældet helt åbent imens man tester og så skal trykket være på max i løbet af 2 omdrejninger. hvis det tager længere tid er det tegn på slidte stempel ringe
Håber du kan få lidt ud af det
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Hmm, Casper, mener du det SKAl være over eller ikke bør være over 10 bar? Syntes dine ord er lidt forvirrende... Umiddelbart skulle man jo syntes at det skal være over 10 bar, men blev lige lidt i tvivl...Casper_Ankersen skrev: blot at det bør være over 10 bar da det kan være tegn på en ikke sund motor.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Ja det står jo på udenlandsk i den bog.....
Det skal være over 10 Bar
hvor stor betydning kompressions forholdet har i den hr sammenhæng kan jeg ikke lige gennemskue men umiddelbart så må der jo være et lavere måle resultat på en turbo motor end en uden turbo. hvad tallet skal være skrivr de ikke direkte noget om men foreslår at man kontakter sit lokale saab værksted hvis man ønsker nærmere oplysninger
Det skal være over 10 Bar
hvor stor betydning kompressions forholdet har i den hr sammenhæng kan jeg ikke lige gennemskue men umiddelbart så må der jo være et lavere måle resultat på en turbo motor end en uden turbo. hvad tallet skal være skrivr de ikke direkte noget om men foreslår at man kontakter sit lokale saab værksted hvis man ønsker nærmere oplysninger
Mvh Casper medlem no. 501