Banner cycler

9000 2,3t 1991 - symptomer

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Rasmaestro
SAAB NET NYBEGYNDER

9000 2,3t 1991 - symptomer

10. nov 2007, 10:41

Hejsa

Min debut herinde, så jeg tillader mig at spørge dumt - og er i øvrigt ikke teknisk smart. Men kan godt lide at orientere mig inden en mekaniker kommer ind i billedet ;)

Bilen har automat-gear...og er i nogenlunde stand, selvom den det sidste års tid har fået skavanker.
Den taber kølervand - uden at det rigtig kan ses nogen steder. Og der er en del olieslip fra den - det skal jeg have undersøgt inden længe.

I går, efter et par timer på motorvejen, kom der dog noget nyt til, desværre.

Den startede på en svag, hylende og højfrekvent lyd - specielt når farten kom op over ca. 80. Troede først det var dækkene, men det kommer altså fra motoren, er jeg ret sikker på. Tilsyneladende er er Turbo/APC nålen samtidig sat ud...reagerer ikke.
Jeg er i tvivl om den mangler træk i accelerationen (har ikke haft tid til at afprøve den ordentligt igen).

Er der nogen der kan genkende disse symptomer? Er min turbo stået af?
Og hvad kan jeg se frem til af pris for en reperation?

Gode råd om SAAB mekanikere i Østjylland modtages i øvrigt også - jeg er ingen rigmand, og man elsker jo sin SAAB :)

villads
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

10. nov 2007, 13:16

Hvis du er heldig, kunne det måske være en vaccumslange der var hoppet af eller flækket.
Det med kølevandet kan skyldes dit varmeapparat, hvis ikke det er skiftet. Døjer du med dug? De har en slem tendens til at blive utætte.
Hivs turbo/apc-nålen ikke reagerer overhovedet, så har du i hvert fald en død slange.
9KCDE2,3Taut.95.sævsjø.camp

1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
Rasmaestro
SAAB NET NYBEGYNDER

10. nov 2007, 13:51

Takker - jeg har også hørt fra andet hold at slangen sandsynligvis er sprunget læk.

Angående køleren, så startede det som lejlighedsvise "Check radiator" meddelelser, men beskeden er nu blevet permanent. Temperaturen er dog ikke voldsomt påvirket...den når aldrig højere et lille stykke over middel på måleren.
Samtidig svinder vandet i ekspansionstanken ret kraftigt, jeg bliver nødt til at toppe op hver 4.-5. dag, i hvert fald.

Jeg overvejer at skifte kølervæsken helt - og derefter toppe op og tilføje noget kølertætner - ved ikke om det er smart?
Brugeravatar
kim96v4
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

10. nov 2007, 18:19

hejsa
hvis der ikke er vand i kølesystemet hvor vandtemp føleren sidder kan du ikke regne med måleren den vil typisk vise en meget lavere temp.
det skal lige siges jeg ikke ved hvor føleren sidder på en 9k
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
Brugeravatar
Jake
EXTREME SAAB FREAK

10. nov 2007, 18:22

Hej.

Min 9000 gjorde det samme som din. Startede med at fylde den op hver gang den manglede vand. En dag tabte den ALT vandet, da kølerslangen var revnet. Den havde åbenbart være en smule utæt indtil den revnede helt. Uheldigvis havde jeg forinden frakoblet min vandføler da den lyste check radiator level konstant ( viser sig så den var smeltet), selvom den var fyldt med vand. Så fandt først ud af af bilen havde tabt alt vandet da der stod damp op fra motoren :(
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

10. nov 2007, 20:48

Skift hoved kølerslangerne ASAP, så som :

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1795

samt slangen fra motor til køler.

De dør.

Hvad med varmeapparatet er det tæt ?

En rigtigt saab øv ting....

http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php

Jeg har haft flere saab 9k, og problemer med varmeelementet i alle sammen !!!...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
LarsT
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

10. nov 2007, 22:33

Hej rasmaestro

Du efterlyser også en mekaniker i østjylland. Jeg kan varmt anbefale GEPA (Gert) på Navervej i Hinnerup.
Han er dygtig, hurtig og har udelukkende arbejdet med Saab i mange år. Mange af os der har Saab vælger
ham fremfor de autoriserede, og kører gerne lidt længere.

mvh.Lars
Saab 9000 CS 2.3 Turbo S , årg.1992 , 400000 km
Rasmaestro
SAAB NET NYBEGYNDER

11. nov 2007, 09:43

Tusind tak for alle svarene - det gør en lidt fortrøstningsfuld at folk har de erfaringer :)

Jeg har andre skavanker at prale af, men tror radiatoren og den turboslange er det værste lige pt.

Det er også muligt at den skal sælges inden for længe, da jeg ikke rigtig har tid til at sætte mig ind i det tekniske - og uforudsete regninger er lidt ødelæggende for familiebudgettet :P
Hvis nogen er særligt interesseret, så er de velkomne til at kontakte mig!

Tak igen.

Tilbage til "Classic Forum"