Ok, så skete det! Efter lidt heftig kørsel på motorvejen blev der rusket lidt rigeligt i gearene, da en Mercedes skulle sættes på plads. Efterfølgende inspektion viste en ødelagt, fjederbelastet nylonring, som sidder oven på gearkuglen og holder gearstangen på plads.
Skiven er bestilt, men min bekymring går på om det er nødvendigt at fjerne gearknoppen, for at montere ringen eller jeg på en eller anden måde kan få den lusket på nedefra.
Nogen der har prøvet og kan give et fif?
Mvh,
CphSaab
Gearskift problemer i Saab 9000 Cse, 94
Redaktør: Bestyrelsen
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jeg har selv ved flere lejligheder "rodet" en del rundt med denne anordning på div. 9000´ere, senest en ombygning i en 91´er til en nyere udgave!
Må nok desværre meddele, at du er nødt til at fjerne gearknoppen for at montere denne nylonring med fjeder
Hvis du anvender flg. instruks, mindsker du risikoen for at "smadre" denne:
Først løsner du gearmanchetten fra dennes krave, dernæst anvender du en passende stor svensk- eller fastnøgle og lade denne "gabe" ind over det sorte plastrør lige under knoppen. Med en hammer (
) banker du forsigtigt (men bestemt!) fra undersiden af nøglen, indtil knoppen begynder at give sig, medens du "justerer" slagkraften med hammeren, indtil knoppen "ryger af" (hø, hø!)
Det sorte plastrør har 3 modhager, som griber fat i gearknoppen, og denne vil muligvis følge med op, men det gør ingen verdens ting
Dernæst er det pærelet....god fornøjelse!
/Henrik
Jeg har selv ved flere lejligheder "rodet" en del rundt med denne anordning på div. 9000´ere, senest en ombygning i en 91´er til en nyere udgave!
Må nok desværre meddele, at du er nødt til at fjerne gearknoppen for at montere denne nylonring med fjeder
Hvis du anvender flg. instruks, mindsker du risikoen for at "smadre" denne:
Først løsner du gearmanchetten fra dennes krave, dernæst anvender du en passende stor svensk- eller fastnøgle og lade denne "gabe" ind over det sorte plastrør lige under knoppen. Med en hammer (
Det sorte plastrør har 3 modhager, som griber fat i gearknoppen, og denne vil muligvis følge med op, men det gør ingen verdens ting
Dernæst er det pærelet....god fornøjelse!
/Henrik
- CphSaab
- SAAB NET NYBEGYNDER
Hej Henrik,
Tak for dit grundige svar, selv om det var det, jeg frygtede! Er ikke meget for at hamre opad på gearpinden i betragtning af det skrøbelige setup, Saab har valgt i skiftemekanismen.
Havde håbet på at det kunne lade sig gøre at afmontere gearpind med knop og derefter fjerne kuglen.
Ved du (eller andre) om kuglen kan afmonteres eller om den er en fast integreret del af pinden?
/CphSaab
Tak for dit grundige svar, selv om det var det, jeg frygtede! Er ikke meget for at hamre opad på gearpinden i betragtning af det skrøbelige setup, Saab har valgt i skiftemekanismen.
Havde håbet på at det kunne lade sig gøre at afmontere gearpind med knop og derefter fjerne kuglen.
Ved du (eller andre) om kuglen kan afmonteres eller om den er en fast integreret del af pinden?
/CphSaab
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Den er mig bekendt svejst fast på gearstangen, men der sker nu ikke noget ved nævnte fremgangsmåde, blot man ikke er alt for brutal!
/Henrik
/Henrik