Hvem kan give mig et hint?
Min OG900 2.1 årgang 1993 starter ikke normalt når den er kold. Den har altid skullet køre længe med selvstarteren, men er altid kommet - uden at speederen skal røres. Nu er den begyndt kun at (kold-)starte, når jeg rører speederen. Men så kommer den også. Hvis jeg i løbet af det næste 1 til 2 minutter slipper speederen helt, går den i stå.
Efterhånden som den bliver mere og mere varm, begynder den at kunnne holde sig igang i tomgang, men ved ekstremt lavt omdrejningstal. Tomgangen vil so stige, så den ved driftsvarm motor ligger på de normale ca 900 o/min.
Har nogen af jer erfaring med samme problematik? Hvor starter jeg fejlfindingen?
Min bil har i øvrigt en tydelig tikkende/raslende lyd i det første minuts tid efter en koldstart, men denne forsvinder fuldstændigt, når motoren er varm.
Carsten
Start- og tomgangsbesvær, OG900 2,1 1993
Redaktør: Bestyrelsen
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

Den tikkende raslende lyd når den er kold er vist helt normalt for en 2,1'er...
det andet skyldes sandsynligvis din tomgangsregulator / tomgangsmotor.. eller koldstartdyse..
prøv at søg på de tre ting her på forummet.. er belyst en del gange.
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... ile=search
det andet skyldes sandsynligvis din tomgangsregulator / tomgangsmotor.. eller koldstartdyse..
prøv at søg på de tre ting her på forummet.. er belyst en del gange.
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... ile=search
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- SGT
- SAAB-MANIAC
Eneste gang jeg har rodet med en 2,1er, skyldtes den raslende lyd opslidt kæde, tandhjul og kædestyr. Kæden var simpelthen løs og strammeren var helt udspændt.
Tror at det, i dette tilfælde, skyldes enten for lange olie-skift intervaller, den relativt lave gearing eller begge dele.
Det med starteren, lyder som om din retur-ventil på benzin-tilførslen kan være defekt. Dvs. der er ingen benzin i systemet og dette så først skal fyldes op før motoren kan starte.
Tror at det, i dette tilfælde, skyldes enten for lange olie-skift intervaller, den relativt lave gearing eller begge dele.
Det med starteren, lyder som om din retur-ventil på benzin-tilførslen kan være defekt. Dvs. der er ingen benzin i systemet og dette så først skal fyldes op før motoren kan starte.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet