Banner cycler

Tændings punkt! 16 grader f.ø.d ?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

Tændings punkt! 16 grader f.ø.d ?

15. apr 2004, 20:39

Hej Saab folk.
Vi skulle kontrollere tændingen på min 900 t16 fra ´90. Jeg så i instruktionsbogen at tændingen skulle stå 16 grader f.ø.d, så det satte vi den på det forskrevne, men da jeg skulle prøvekøre den, så tændings bankede den, og måleren til ladetrykket gik kun op til midt i det gule.
Så rettede vi tændingen ned til ca lidt før 15 grader, så kører den fint og nålen til ladetrykket går op til starten af det røde.
Har en af jer oplevet det før eller er der en speciel måde at kontrollere tændingen på.

MVH. Lars - Nordjylland

PS.: Jeg er kommet i den triste situation, at jeg desværre ikke har mulighed for at komme med til Herning i denne weekend. Og det er jeg dæleme ked af, nu har jeg ellers gået og glædet mig i flere måneder.
Jeg ville gerne have hørt det om tuning med Jakob Jensen.
Hvis der bliver taget billeder af bilerne, er der så nogle som vil lægge dem ud på nettet?
Jeg kommer til Vadum weekenden efter!

Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

15. apr 2004, 23:44

hej lars

det er tit sådan at man skal stille tændingen lidt ned for at undgå tændingsbanken, jeg kører selv med 13 grader før top ellers tændingsbanker min også helt vildt.
My Turbo Turns Faster Than Yours
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

16. apr 2004, 11:46

Hej Jakob
Nu bliver jeg lige lidt i tvivl... Hvordan kan der opstå tændingsbanken når bilen har APC :shock: ? Det har måske slet ikke noget med hinanden at gøre?
Et anden ting ang. tændingsindstilling: Kan man bruge odmr. tælleren i bilen eller skal man have et nøjagtigere instrument ved indstilling med en stroboskoplampe?
....og lige en sidste ting vedr. karburatormotorer: Er der nogen der ved hvad en "fordröjningsventil" er? Den skulle i flg. Haynes forsinke strømfordelerens reaktion på et forøget vacuum ved acceleration så der går ca 3-5 sek. fra man giver gas til tændingen forskydes. Sidder jf. Haynes indskudt i slangen mellem karb. og strømfordeler. På min brors 900 sidder kun en "envejs" ventil og tændingen forskydes øjeblikkeligt ved acceleration, ledsaget af tændingsbanken der forsvinder når motoren er kommet op i omdr. Kan den evt. sidde andre steder og hvordan ser den ud :?:
Og rigtig god fornøjelse til alle der skal til træf i Herning! Håber at arrangementet engang kommer lidt længere mod øst... :)
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

19. apr 2004, 13:49

@ PeterM: Der kan godt opstå tændingsbanken selvom bilen har APC, f.eks får jeg masser af tændingsbanken når jeg kører på 95 fremfor 98 oktan. APC reducerer turbotrykket når den registrerer tændingsbanken i motoren, den kan ikke fjerne det. APC er et elektrisk system der fungerer via den sorte magnetventilen der sidder øverst på køleren (tre vacuum-slanger går ud fra den, ligesom der sidder et stik i toppen af den). Håber det kan hjælper lidt.. Med hensyn til dine andre spørgsmål, vil jeg lade andre kommentere på dem, da jeg ikke ved noget om det...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Gæst

19. apr 2004, 14:49

Tak Daniel:) Nu er jeg med: APC'en kan selvfølgelig ikke fjerne banken der ikke har noget med ladetryk at gøre :oops:
Peter.

Tilbage til "Modern Forum"