Banner cycler

Forlygtepærer

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
JKA
SUPER SAAB FREAK

Forlygtepærer

1. dec 2004, 16:43

Nu har jeg skiftet forlygtepærer for 3. gang på 1½ år, da de brænder af.
Er jeg den eneste der har det problem, eller er spændingen lidt for høj på min bil ??

MVH Jakob

9-3 SC 2.0T, Hirsch 240hk
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

1. dec 2004, 17:35

Hej Jakob. Det problem har jeg også/haft. Der har bl.a lige været en artikel om det i motormagaskinen. Hvis jeg husker det imorgen, kan jeg lige finde et link, det har jeg i min mail boks ude på arbejdet.
Men det bedste du kan gøre et at sætte long life i næste gang! Er det H4 eller H7 på en 9-3'er? Hvis det er H4, så kan jeg huske phillips vare nummer, det er 12342LL
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

1. dec 2004, 19:01

Hehe, Lars, du er reservedels-nørd :lol:
Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
900LTT
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Hej..

1. dec 2004, 19:21

Uha.. det lyder jo næsten som den nye Avensis - de har også et meget stort pære forbrug, især H7 pærer. 15-20 min bruger nogle mekanikere på at skifte forlyftepærer i denne bil - ja man skulle tro det var løgn!
H7: 90981 13063 og H4: 90981 YZZAJ :-) .
Er noget af en opgave at skifte pære på sådan en bil.
På en c900 kan man jo snart sætte en ny pære i med luffer på hehe - dæleme gennemtænkt.
Hos Opel kan man købe nogle modstande til at løse problemet med.

Jeg vil anbefale Osram/Philips long life pærer.

Martin
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

1. dec 2004, 20:24

Hov, en reservedels nørd mere :D Udsprunget fra samme skole :D
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
JKA
SUPER SAAB FREAK

2. dec 2004, 09:45

Det er H4-pærer. Jeg så godt i Berlingske Motor sidste søndag, at der var en artikel vedr. nogle nye pærer Night-Guard el. sådan noget lign. Der stod, at nogle bilmærker havde problemer med for høj spænding. Der anbefalede de også Longlife-pærer, men var der ikke noget med, at de ikke lyste så kraftigt ?
Det er iøvrigt lidt besværligt at lirke klemmen at til pærerne på en 9-3, da man ikke kan se hvad man laver.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

2. dec 2004, 10:08

Her var artiklen http://www.motormagasinet.dk/nyheter/in ... rtid=78308
Jeg er ikke klar over om, de lyder mindre, men det tror jeg ikke!
Så skal du bruge 2 stk 12342LL vores pris er knap 50,- per stk. + moms og afgift. Ca. 66,- per stk.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
JKA
SUPER SAAB FREAK

2. dec 2004, 10:23

Tak for oplysningen.

Kender du iøvrigt noget til de nye pærer der var omtalt i Berlingske (Nu læser du jo nok mest Jyllands posten deroppe mod nord). De lyser vist blåt i højre side, hvidt midt på vejbanen og gult i venstre side. prisen skulle være omkring 300 kr for et sæt.

Hov - nu er jeg blevet SAAB FREAK - det ver da dejligt.

Jakob
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

2. dec 2004, 11:26

Dem har vi også, men jeg er ikke lige klar over det med farverne. Dem som har prøvet dem, siger at de er gode. De hedder 12342NG og koster ca 255,- for et sæt.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

2. dec 2004, 20:32

Ja nu er der jo flere ting der er vigtige at tænke på bland andet

Om det er den rigtige størrelse pære der sidder i (her tænker jeg på Watt) en for stor pære har den egenskab at der kommer mere lys fra forlygterne men desværre har det osse den negative virkning at den sveder parabolerne af hvor efter lys udbyttet falder der ud over risikerer man osse at fatningen smelter en for stor pære har osse det minus at den har sværere ved at komme af med varmen og derfor hurtigere slides

Det er osse vigtigt at hus at man aldrig må rører pæren ude på glasset da der der ved afsættes en lille smule fedt fra fingrene og denne med tiden brænder huld i glasset og så er pæren død. derfor har du rørt ved glasset på pæren så få den affedtet med en gang sprit inden du monterer den

Så er der spørgsmålet om longlife pære eller ej. normal vis kan en gløde pære holde i 1000 timer i snit og halogenpærer i 3000 - 4000 timer. jeg har så altid hørt at H4 pærer har en gennemsnits leve tid på 1000 timer så phillips fine tal på 1050 timer er jeg egentligt ikke synderligt imponeret af (phillips pærerne er dog konstrueret til en lidt højere spænding hvilket kan gøre en forskel) til sammenligning så kan et lysstof rør normal vis holde i 12.000 timer hvor i mod et ægte longlife lysstofrør kan holde i 42.000 timer

Og så er der det med farverne........... havde jeg en oversavet pumpgun i bilen så skød jeg sku alle de der ireterende blå xenon lamper istykker som jeg mødte på vejenefor det er da noget forfærdeligt blændende skrammel
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

2. dec 2004, 21:05

Nemlig ja Casper :D Sidste år, her ved denne tid, gik den ene pære i min bil, det var de pærer som sad i bilen da jeg købte den. Ca en uge senere, sprang den anden, så jeg havde kun positions lys :( Jeg plejer også at skifte begge pære!
Så ville jeg være lidt god ved bilen, så jeg købte den dyreste fra Biltema, med blå lys. De havde bare glemt det blå lys :D Og de sprang efter 14 dage :( Så købte jeg et sæt phillips blue vission, ude hos os selv. De har holdt ca et halv år! Nu har jeg sat ganske almindelige phillips premium H4 i. De lyser godt nok ikke så meget, men de holder endnu. Jeg har kørt med dem i et par måneder nu. Jeg tror jeg vil prøve de der night guard næste gang!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
9-3carsten
SUPER SAAB FREAK

3. dec 2004, 19:28

Der er ikke så meget mere at sige. Jeg havde en 900 fra 1996. Den brugte rigtig mange pærer. Flere forklaringer kunne der være herpå. Den ene var en lidt for høj spænding (nogle mente at det havde sammenhæng med forbruget af Opel dele i netop denne 900), men mange biler har et højt forbrug af pærer.
En anden forklaring kunne være, at parabolerne grundet materialevalg og udformning ikke leder varmen godt nok væk fra lampen........Hvis ikke det er for højt et spændingsniveau, så er det nok det sidste.
Så der nok kun én vej: Fat i måleudstyret. Heldigvis er Saab 9-3 ikke den værste bil at skifte pærer på......
Min nuværende 9-3 fra 2000, har ikke brugt en eneste pære endnu.
Min (også nuværende) 900 fra 1990 kører også mange km på en pære.

Og så lige en kommentar til de blå pærer: Jeg er meget enig med Casper. Jeg lider af en lille synsforstyrrelse på det venstre øje, og netop de blå xenon lygter tager hele synet fra mig. Forestil jer, at I kigger på et skarpt lys gennem en meget dugget rude. Det hele forsvinder i et stjernehav....På samme måde kan jeg slet ikke fokusere på og læse de blå tal, der fx er på speedometeret i VW's biler, så jeg sender mange venlige tanker til Saab, der anvender grønligt lys, med klare orange visere og som har fundet på at udstyre bilerne med Night panel - Det kan ikke blive bedre.

Carsten
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

5. dec 2004, 20:47

Carsten,

Dine øjne er mere følsomme end de flestes. Men din observation er interessant.

Grunden til at Saab anvender grøn instrumentbelysning i bilerne er deres erfaringer fra jagerfly-afdeligen. Under udviklingen af både Draken (i 50'erne) og Viggen (60'erne) forskede man intensivt i hvilke farver der egner sig til instrumentbelysning - .:

Man kan godt have blå og røde advarselslamper, men IKKE instrumentbelysning. Hvorfor? Det kræver en noget højere lysstyrke (end den i en advarselslampe) at belyse et instrument ordentligt, derfor er rød og blå uegnet som farve, da det blå og det røde lys forstyrrer nattesynet.

Den røde farve er uhensigtsmæssig i bilen fordi det gør det lidt sværere at se genskinnet fra halogenlygter (ikke det direkte lys, men det reflekterede f.eks. set bag en bakketop).

Den blå farve er uhensigtsmæssig fordi lysstyrken på en blå instrumentbelysning skal være relativt høj for ønsket synligt lysudbytte, og selv da kan det være vanskeligt at læse en skala. Målinger viser at piloter læser en given skala på et instrument væsentligt langsommere ved blå belysning, fordi øjet har vanskeligere ved at skifte fokus lynhurtigt fra "lang afstand" (når man ser ud af forruden) til "kort" (instrumenterne), og du oplever tilsyneladende noget lignende.

Én ting til...: En detalje som mange ikke bruger er reostaten til justering af lysstyrken i instrumentpanelet. Man bør kun køre i mørke med netop den lysstyrke der er nødvendig for at kunne læse skalaerne uden problemer - men mange kører bare med max. blus, fordi det er så flot... (?) Det er at gøre sig selv en bjørnetjeneste, idet man let blænder sig selv til skade for nattesynet. Jeg ved ikke om andre har gjort samme observation, men jeg synes at især mange ejere af VAG's produkter synes at foretrække at køre med rigeligt blus på de røde og blå lamper. Tsk tsk...

Emnet var vist forlygtepærer...? Mine har altid holdt længe, undtagen på 9000'eren. Årsagen skulle være at pærerne på en 9000 let går itu når man lukker motorhjælmen lidt ublidt.

Klagerne over dårlig holdbarhed på pærerne på NG900/9-3/9-5 er hørt før, og jeg TROR det skyldes overspænding, men jeg VED det ikke. Men OPEL har samme problem. Hurra for GM!...

/Peter
autoanders
Kontakt:

5. dec 2004, 22:51

Det med motorhjælmen gælder osse 900 www.slettet grundet GDPR.....dk
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

5. dec 2004, 22:54

Det var dog nogle interasante oplysninger du kunne komme med om kring de forskellige farver på instrumentbelysning.
en anden ting er at rødt lys jo ofte bruges til at indikerer fejl og farer hvor imod grønt er en indikering af at alt er okay
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

5. dec 2004, 23:00

Saab vandt priser for deres instrument-belysning da den grønne farve kom frem, så de vidste hvad de havde med at gøre...
Det gør de forøvrigt stadigvæk :D
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

5. dec 2004, 23:05

Ja med Black Panel som det vist hedder i de nyere modeller har saab da formodet at fjerne alt overflødig belysning og kun tænde for det igen hvis der er noget der er unormalt
Brugeravatar
Peter

5. dec 2004, 23:32

Man er vel nørd...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.

Tilbage til "Modern Forum"