Banner cycler

Forkert bremsefordeling

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Poul
SAAB FREAK

Forkert bremsefordeling

19. okt 2004, 20:03

Jeg har i dag været til syn med min Saab 9000 2.3 CD 91. MEN, den gik ikke igennem da synsmanden mente at bremsefordelingen mellem for og baghjul ikke var i orden. :cry:

Mit spørgsmål er derfor; hvad skal jeg gøre for at gøre synsmanden tilfreds.

Jeg har lige skiftet bagskiverne og klodser. Kan det være på grund af at jeg ikke har skiftet for skiverne? Eller er der en reguleringsventil et sted?

På forhånd tak!

Mvh

Poul

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

19. okt 2004, 22:03

Hej Poul, jeg ved ikke om der sidder en reduktions ventil et eller andet sted, men det tror jeg ikke! Har du selv skiftet klodser og skiverne? Nu er jeg ikke helt inde i 9000 bremser, men på en 900 fra 1988 og frem sidder der en justere skrue bag på, i caliperen! Der plejer jeg at skrue skruen helt i bund, så hjulene er låst fast og så løsne skruen ca 1/2 - 3/4 omgange tilbage så hjulene kører frit! Hvad sagde syns manden, eller står det på rapporten? om den bremser for meget i bag eller for lidt i for, eller noget helt anden! Du kan jo prøve at sende mig din registrering nummer, så skal jeg prøve at finde ud af noget, måske hvis systemet virker!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2004, 22:05

Hej Poul.

Bremser den for meget el. for lidt på baghjulene
Har bilen ABS-bremser ?

Mvh Søren
Poul
SAAB FREAK

20. okt 2004, 09:35

Hejsa. Tak for svarene. Der er ikke ABS på vognen. Jeg har selv skiftet bremserne, sammen med en makker der er mekker. Vi justerede ikke på nogen skrue bag på kaliberen, måske det kunne have noget at sige!

Synsmanden sagde ikke noget specielt om det var for eller bag den bremsede for meget, men han fandt ud af det da han var ude at køre i den. Man kunne godt tro at den bremsede for meget på baghjulene siden han kunne mærke det når han blokkerede. Måske... Jeg ved ikke så pokkers meget om det!

Mvh

Poul
netroM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

20. okt 2004, 10:44

Når du lige har skiftet skiverne er bremseevnen nærmest væk. Der skal køres uden voldsomme opbremsninger de første 2-300 km, læs: Du må gerne bremse, blot ikke køre bremserne varme uden mulighed for at køle af. Så er skiverne "kørt ind", dvs. klodser og skiver nu passer sammen. Justérskruen i bagbremsen er til at indstille P-bremsen, som på en 9000 skal kunne holde bilen på en "stationært hældende grund", dvs. der er ikke direkte specificerede krav til virkningsgraden af P-bremsen. men for at vandringen på P-bremsen ikke bliver for lang, kan man spænde den op eller ud ved at pille NV13 bolten på bremseåget ud og spænde eller løsne med en 4mm Unbraconøgle. Jeg har selv erfaret, at det er vigtigt at glidefladerne ved klodserne er afrenset og smurt, for at bremserne - både for og bag - bremser ens.
Prøv evt. også at skifte bremsevæske og lufte ordentligt ud, der kan jo være lidt damp i væsken,
nu hvor klodserne har været slidt ned og man så skal flytte stemplet tilbage igen. Jeg plejer at bruge pumpen fra sådan en flydende håndsæbe til at dræne det meste ud af reservoiret, så skal man ikke ligger så lang tid og åbne og lukke for blødeskruerne. Hvis man lige tørrer lidt af snavset i bunden af reservoiret op i væsken med en vatpind, har man en tydelig markering af, at nu er den gamle væske ude af røret.
Morale: Skift ikke skiver og klodser dagen før syn!!!
Hvis den bremser for hårdt på baghjulene kan det være lastfordelerventilen, der ikke fungerer. Den sidder med forbindelse til bagakslen, sådan at hvis afstanden imellem aksel og vognbund øges (fronten dykker), aftager bremsekraften på baghjulene. Det gør den for at baghjulene ikke begynder at skride, for så mister man pludselig kontollen over bilen.
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

20. okt 2004, 11:15

Hej Morten! Er der ALB ventil på en 9000?
MVH Lars Kristensen
netroM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

20. okt 2004, 11:24

Jeg ved ikke præcis hvor den sidder, men tror at der må være det. Der er ihvertfald stor forskel på bremselyden, om bagagerummet er fyldt med havekalk eller ikke. Jeg kan heller ikke få min til at blokere på baghjulene når jeg kører fremad, hvis ikke der er godt læs i bagagerummet. Hvis jeg bakker og bremser hårdt, så bagenden dykker, kan baghjulene godt blokere.
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
Syntax
SUPER SAAB FREAK

20. okt 2004, 11:47

Morale: Skift ikke skiver og klodser dagen før syn!!!
Puuha, der er jeg godt nok også skyldig... Faktisk har jeg gjort det i TIMERNE før syn, fordi den der tidligere havde monteret skiverne havde smadret den ene monteringsskrue :evil:

Men den gik sgu igennem syn, måske mere held end forstand, men jeg var meget lettet bagefter! :)
Brugeravatar
Jensen
Administrator

20. okt 2004, 12:29

Hej Poul

Det som synsmanden har konstateret er at bilen overbremser på baghjulene, dvs. Den blokerer på baghulene inden den blokerer på forhjulene.
Grunden til at bilen blev kasseret er at det er direkte livsfarligt at køre i en bil der overbremser på baghjulene. Forestil dig at du kommer kørende på motorvejen med god hastighed, pludselig skal du foretagen en katastrofeopbremsning, men istedet for at trykke på bremsen, hiver du håndbremsen....
Dette resulterer i at bilen bliver helt umulig at styre. Det samme sker hvis bagbremserne er bedre en forbremserne...

Løsnigen på problemet, som jeg ser det, er at hvis du ikke allerede har gjort det, pille de forreste skiver og klodser af og få dem gjort rene og pudse dem af, så de der så gode som nye. Vær især opmærksom på om der er et lag "glas" på skiver og klodser. Laget kommer af skidt og bremsestøv der er blevet varmet op, og bevirker at bremserne praktisk talt ikke virker...

Hvis du allerede har gjort det, så ville det være en god ide at skifte skiver og klodser foran.

Håber at du kan bruge mit råd

Hilsen
Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

20. okt 2004, 15:03

Hej .

Her er noget fra Detailforskrifter for motorkøretøjer.
5.03.020 Bil. ( 3 ) Parkeringsbremsen skal kunne holde bilen stationært på en skråning med 18% hældning.

Mvh. Kennth
9000 CC Turbo
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Poul
SAAB FREAK

21. okt 2004, 00:02

Hej igen og tak for alle svarene! Jeg må tilstå at bremserne ikke havde kørt mere end 200 km efter skift, før jeg var til syn og endnu være er at bagbremserne godt nok blev lidt varme lige efter skift!!!

Men jeg tror lige at jeg vil prøve at skille skidtet af igen og se om det kunne have taget skade og skifte bremsevæsken!

mvh

Poul
Brugeravatar
LarsT
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

21. okt 2004, 00:18

Hej Poul
Du kan lave en hård opbremsning på f.eks. grusvej eller våd vej indtil nogle af hjulene blokerer - og forhjulene skal så blokere først !
Hvis som forventet baghjulene blokerer først ville jeg foreslå at du skiftede bremseklodser foran, måske er det tilstrækkeligt.
Mvh.Lars
Saab 9000 CS 2.3 Turbo S , årg.1992 , 400000 km
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:

21. okt 2004, 00:49

Jensen har forstået systemet hvis du gør som han skriver går du ikke galt i byen. Med nye skiver bag vil den altid bremse dårliger i starten så som jeg ser det må der være en fejl foran. Der skal ikke så meget til. WWW.slettet grundet GDPR.....DK
Poul
SAAB FREAK

16. nov 2004, 22:06

Så fik jeg endelig bremserne til at bremse med korrekt fordeling. Jeg var til omsyn med maskinen i dag og der var ingen bemærkninger på bremserne :)

Jeg fulgte nogenlunde de råd jeg blev givet her på siden og det var med stor succes. Jeg tog og skilte forbremserne ad og rensede det hele der, samt skiftede bremseklosserne. De var ikke særlig nedslidte, men var lidt krakkelerede.
Så blev den ged barberet! :lol:

Jeg takker mange gange for de gode råd!

Mvh

Poul

Tilbage til "Modern Forum"