Synes det er lidt trist at der kun kører en SAAB til DHB (Danmarks Hurtigste Bil i Vandel) nemlig Bjarne Pedersens vilde 900 med voldsom mange kræfter på forhjulene, så jeg har tilmeldt min 99er til DHB.
Er først rigtig gået igang med bilen her i går aftes, for har haft alle mulige andre SAABer der skulle laves først, men nu er butikken lukket et stykke tid for nu står der grøn 99t på programmet.
Ting der lige skal fikses :
Bilen skal synes og have nr. plader på. Har lige lavet bremser her til aften og skiftet bærekugler. Der er kommet ventilerede skiver på foran fra en og900 aero 87er så nu bremser den sikkert bedre men det vigtiste er jo ikke om den kan bremse
Regner med at have den synet i starten af næste uge. Smider en motor i dyret i morgen efter arbejde og så ellers bare få den lavet klar til syn.
Når den er synet har jeg nok en anden motor lavet færdig til den. Motor : 9000 t16 motor som lige får siderne + andre detalje byttet ud fra en 900 motor så den bliver som en motor til en og900. Topstykket der kommer på er en 2,3 kort top fra en ng900 94er, den passer ikke på som den er, men har fået en flink fyr fra Esbjerg til at hjælpe med at få den til at passe på den gamle blok ved hjælp at et stykke aluplade der er svejst på. Indsugningen laver jeg selv i rustfri stål, gasspjældet der kommer på er fra ng900 2,3 og er 5mm. i diameter større end den originale på en og900 t16. I frontspoilen kommer til at sidde en stor intercooler fra en Dodge SRT-4. Til at puste igennem den har jeg en Garrett trim 60 turbo med 3” ”batteri bøjning” Alt det vilde skal styres af Megasquirt (motorstyring) Dysserne er fra en 9ooo 2,3t Høj Ohms lucas, de skulle give 10% mere end de røde fra 9000 2,3 aero. Hvis alt går som planlagt så kommer der DI tænding på som skal styres af MS. Alle de vilde Elge der forhåbentligt kommer ud af motoren skal så afsted fra det 9kg tunge svinghjul over på en lille let ”racer kobling” og så ned på den stakkels gearkasse. Gearkassen består af indmaden fra en 90er 5 trins gearkasse som er flyttet over i en krokkille støbt hus (skulle holde bedre), hvilket er fræst lidt ud så det kan være der. Mellem lejerne er der stålringe som skal være med til skittet kan holde, bagerste plade er af tyk jern så huset ikke kan give sig så let.
Kontakten til vejen skal et sæt Mickey Thompson 235/60-15 ET Street Radial sørge for.
Det var i grove træk hvad mit lille projekt går ud på. Lidt billeder af projektet kan ses her på min hjemmeside under Projekt DH SAAB 99 : http://henriksolgaard-jakobsen.magix.net/