24. okt 2004, 18:41
Hej Sean
Jeg ved ikke om 90'eren er et tabu, men der er nok mindst to gode grunde til, at de ikke nævnes meget i det her forum: For det første var 90'eren de sidste krampetrækninger af den gamle 99'er, som oprindeligt daterer sig tilbage fra (såvidt jeg husker) '68, og den produceres og solgtes i et meget beskedent tal og kun i et par år. Derfor kører der ikke ret mange af dem rundt. Den anden årsag er for så vidt den samme, nemlig at det er en lidt underlig og nok også lidt uskøn krydsning mellem den gamle 99'er og den nyere 900's bagdel, i et sidste forsøg på at holde salget af 99'eren kørende lidt længere. Altså en lidt gammeldags model og, efter min mening, rent æstetisk et tilbageskridt ift. 99'eren.
Når det er sagt, var 99'eren ophavet til 900'eren - 900'eren er lidt forenklet sagt bare en forlænget 99'er - og 90'eren fra midt i 80'erne er dermed en meget gennemprøvet og sikkert også pålidelig bil. Med hensyn til faldgruber kender jeg ikke meget til bilen, men jeg vil vove et gæt, og påstå, at den sikkert har nogenlunde samme svagheder som 900'eren, specielt hvad rust angår. Dvs. kig efter rust i bunden af dørene (nærmere betegnet nederst på indersiden under gummilisten) og i vangerne i forvognen. Sidstnævnte er en ubehagelig dyr fornøjelse - og førstnævnte er vel nærmest uundgåelig og dybest set uoprettelig, når det er for sent.
Om det er det rette køb for dig, kan du kun selv svare på; jeg vil tro, at 90'eren er en robust og pålidelig bil, næsten ligesom en volvo 240 (90'eren kører sikkert også betydeligt bedre). Hvis den er ligesom 900'eren, burde den sagtens kunne køre flere gange længere end de 150.000 km. Men andre vil sikkert kunne fortælle mere om de mekaniske deles holdbarhed. Typisk er Saab dog kendt for at have en lortetrransmission

- hvilket dog også i mange tilfælde skyldes turboladningen, som du ikke finder på en 90'er
Men du skal nok ikke forvente meget sport ud af den! Og du skal nok satse på din charme fremfor 90'eren som scorebil ( - men okay, det kan godt være, at det også gælder 900'eren

).
/Søren