Banner cycler

stigende grundladetryk

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

stigende grundladetryk

18. okt 2004, 20:21

Jeg har nu fået mit projekt på vejen og trillet de første par tusinde kilometer for at være sikker på, det hele er kørt til.
Min 900T16 ´87 er nu udstyret med en Jörgen Eriksson 4 trins forstærket kokille-gearkasse med 7ér gearing.
På motorsiden: Nyrenoveret motor med åbent luftfilter monteret i ve. forskærm, 2,1 insug , 9000ic, 2,3 top, 3 tommer batteribøj- men original udstødning resten af vejen uden kat. 3 bars benzintrykstregulator, røde 431 dyser og chip fra Mats. Turboen er vandkølet TE05-12b6.
APCén er modificeret men ikke justeret endnu!

Mit problem er, at jeg tidl. (med original top og indsug inden renovering) kørte med grundladetryk på 0,5 bar stabilt gennem hele omdrejningsregistret. Nu begynder grundladetrykket at stige fra ca. 4000 omdr. Indtil ligger det stabilt på knap 0,5 bar men ender helt oppe på 0.9-1 bar,- og så er hele ideen med apc kontrol jo ligesom gået fløjten ikke!!

Jeg kan selvfølgelig bare skrue ned til o,4-0,45 bar, hvor grundladetrykket formentligt vil være stabilt (har ikke haft tid til at prøve endnu). Man siger jo, at en frisk wastegate actuator på original turboerne max kan holde 0,45-0,5 bar i grundladetryk og det er grunden til, at man ikke bare kan høje det til en ønsket værdi uden ustabilt grundladetryk og dermed risiko for motoren. Jeg er bare ikke tilfreds med 0,4-0,45 bar, idet apc arbejder bedst ved 50% af maxtrykket og mit mål er ca 1,3 bar som max og ca 1,0-1,1 bar ved 6000 omdr. og med 0,4 bar kørte bilen ikke optimalt tidligere.

Så kommer spørgsmålet:

Er der nogen, der har erfaring med at montere hjælpefjeder?? info modtages gerne!

Nogen, der har erfaring med stærkere wastegateactuator (tryk-klokke)??
Jeg ved "forge" laver én,- men synes jeg har læst om en del problemer med montering og indstilling!!

Er der noget med, den er stærkere på T8érne??

mvh Svante

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

18. okt 2004, 21:06

Hej Svante. Det lyder dæleme som noget af en fed opdatering du har fået dig der! Den vil jeg gerne prøve en dag :D Det er RIGITG meget grundladetryk du har :D også FOR MEGET! Jeg tror at du selv er inde på noget af det rigtige med wastegaten, der er simpelt for meget tryk til at wastegaten kan holde det! Jeg mener jeg har set et sted "evt speedparts" hvor man kan købe en stærkere wastegate. Jeg mener nu også jeg har set en på saancentral.com som har monteret en ekstra fjedre på wastegaten, eller var det 900aero.com ? Hvornår jeg kan prøve en tur i din jetjæger ?
MVH Lars Kristensen
kelys
SAAB NET NYBEGYNDER

18. okt 2004, 23:17

Hvad skal en kraftiger fjeder hjælpe?. det der sker er at der skal bruges mere tryk for at åbne wastegaten, som jo styres af apc boksen. At den først åbner ved 0,9-1 bar er jo godt, det betyder at du ikke har tændingsbanken.
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

18. okt 2004, 23:49

Kelys, når han kører uden APC, så vil bilen holde et maks-tryk på hvad grundladetrykket (glt) er. Og glt bør ikke svinge som det gør her! Jeg kunne forstå, hvis den taber lidt af trykket fordi fjederen er for slap, men det omvendte er da mærkeligt!
Svante: Får du flere kræfter når ladetrykket stiger, eller er det bare nålen der indikerer det? Hvis det er det sidste, er det formentligt membranen i actuatoren der har sat sig, det har jeg prøvet, med SINDSYGT højt ladetryk til følge, uden at bilen af den grund kørte hurtigere... Det blev løst med en lille smule tryk-luft ned i slangen fra magnetventilen til actuatoren, og jeg mener MEGET lidt luft, da man ellers kan sprænge den... Angående en Forge actuator, så vil beslaget ikke passe til din nye turbo, men det har www.partsforsaabs.com rådet bod på, idet man nu kan få et beslag til netop denne turbo... Mener ikke det var specielt dyrt, kender i øvrigt ham der laver dem :D
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

18. okt 2004, 23:53

Nej det er da ikke godt :D Da det er grundladetryk han snakker om, den er jo sat til ca 0.5 bar i grundladetryk! Han har jo slet ikke sat APC'en til! Min teori er at når den lader så meget i grundladetryk, så er det fordi at wastegaten ikke kan holde modtrykket fra udstødningen.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

19. okt 2004, 00:09

Modtrykket? Du mener simpelthen at den bliver holdt lukket af turboen? Men det er jo kun en TE05-12, den er da ikke kraftig nok til, at en wastegate i god stand ikke kan åbne den? Forstår ikke helt, det er da komplet modsat, af hvad min logik siger mig...?
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

19. okt 2004, 00:17

Ja det er min tanke, men det er da ikke sikkert det er rigtigt! Trykket må jo gå begge veje!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

19. okt 2004, 00:29

Som hovedregel, holder wastegaten jo LUKKET indtil trykket bliver så højt, at fjederen ikke kan holde den lukket mere... Når det sker, fiser trykket ud i manifolden, inden det når at skubbe turbine-bladene mere rundt... Derfor kan jeg ikke se det andet :D
Men er ikke skrå-sikker her, det er min logik der taler til mig, haha, hvis den ellers kan bruges til noget :D
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

19. okt 2004, 01:41

hej

hvis wastegaten er for slap kan den ikke holde ladetrykket på da den så bliver blæst op. wg ventilen sidder sådan at den åbener hvis man får for meget ladetryk altså kan turboen ikke selv blæse den i.

jeg tror også ligesom daniel at menbranen evt. har sat sig så den ikke kan åbne nok.
My Turbo Turns Faster Than Yours
nillerviborg
SUPER SAAB FREAK

19. okt 2004, 02:13

- Og man kan ikke forestille sig, at der skal så meget gas igennem, at WG passagen er for snæver til at det kan lade sig gøre at lede udstødningstrykket udenom?
Jeg aner ikke hvordan det er bygget, og sidder og gætter i blinde... *SS

Lars / Viborg
Flaaa li'glaaa hvad du si'r...
- jeg synes morfarbilen er feeee nok...!
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

19. okt 2004, 07:43

Det var/er også min tanke med at wastegaten har sat sig, men jeg syntes bare det er underligt at den først stiger over 0.5 bar ved 4000 omdr. De første 0 - 3999 omdr. der ligger den jo fint på 0.5 bar i glt. Og det ser også underligt ud at den har kunne køre 0.5 bar glt inden han begyndte ombygningen. Nu er jeg ikke helt klar over hvordan wastegaten er bygget op iforhold til turboen, det er sku for længe siden jeg har skilt sådan en ad :D Hvordan sidder klapen i forhold til udstødnings strømningen af gas?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

19. okt 2004, 09:50

hej kaas

klappen sidder sådan at den ikke skal bevæge sig imod trykket, da der altid vil være mindre tryk i forrøret end i turbinehuset/manifolden.

det er også derfor man skal have en strammere aktuator for at hæve/holde ladetrykket uden bleedventil eller APC.
My Turbo Turns Faster Than Yours
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

19. okt 2004, 13:49

nillerviborg skrev:- Og man kan ikke forestille sig, at der skal så meget gas igennem, at WG passagen er for snæver til at det kan lade sig gøre at lede udstødningstrykket udenom?
Med den "lille" turbo svante har på, burde det ikke være et problem overhovedet...

Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2004, 14:44

hej!

tak for de mange svar!

jeg synes også selv, det er underligt, at bilen inden ombygningen (der jo primært øger flowet gennem motoren) uden problemer kunne holde glt på 0,5 bar,- og nu stiger glt ved høje omdr. hvor flowet jo også er højere. Har selv tænkt som lars/viborg har nævnt ovenfor!

Hvis det er membranen, der er defekt, er det så sandsynligt at glt er stabilt under ca 4000 omdr.??

Jeg har chekket alle slanger og rør - tilsyneladende ingen utætheder.
Problemet er fortsat ikke løst, men jeg vil forsøge at lustere lidt ned og se om jeg kan få glt stabilt.

Kaas: Lige så snart den kører som den skal er alle da velkomne til at komme og få en tur :)

mvh Svante
Torben.E.
EXTREME SAAB FREAK

19. okt 2004, 17:15

Enten er det fordi din acurator er for slap, og derved spændt så meget at vandringen er formindsket, eller turbo´ens wastegatekanal er simpelthen for lille.
Torben E
sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

26. okt 2004, 21:41

Hej!

Har nu prøvet at skrue på wastegaten. Skruede ned for glt,- først én omgang på wastegaten og glt var stadig 0,5 bar, men tendensen til stigning lidt reduceret. Så en omgang mere og glt var nu ...... 0,5 bar og steg endnu mindre dog stadig til 0,75 i højeste gear og lidt mindre i næsthøjeste. Så en halv omgang mere og glt var nu... 0,495 bar /nålen rører ved o,5 men er lige under) og glt stiger nu til 0,65 i højeste gear ved 5500 omdr (det går lidt stærkt dér :( ) Underligt at det ikke falder mere, når man skruer på wastegaten!!!
Jeg anser det for acceptabelt med glt 0,5 der stiger, kun i højeste gear og efter 4500 omdr og ender i 0,65bar ved 5500 omdr. med røde 431 dyser med chip og 3 bar benzintryksregulator - mener i ikke det er forsvarligt nok??
Nu er der bare det sjove tilbage - at skrue apc. Indtil videre ca 1,1 bar der falder til 0.9 bar ved 20 graders tænding i tomgang, der stiller ned til 10,5 ved 1 bars ladetryk, - men jeg er ikke færdig endnu

Bilen føles dog lidt mindre voldsom i de respektive gear med den nye gearkasse, hvor gearene er lidt længere (60 i 1, knap 110 i 2. 160 i 3 og topfart 235 i 4.(svarer næsten til 6ér gearingen - så hvis nogen har 8éren til salg er jeg én blandt mange købere ;)
til gengæld mærker jeg reduktion i spool-up på den ellers hurtige TE05-12b efter montering af ovennævnte dele ved indsug og udstødning.
hmm Måske man skulle ha en større mølle? Jeg skal dog lige se, hvad jeg kan få ud af den her først.

Torben: Andre lader fint 0,5 glt og 1,3 bar i mellemregistret og 1,1 bar ved 6000 omdr. så jeg tror mere på det første du skriver end det sidste,- til gengæld kunne ovennævnte godt passe med det første du skriver ikke?

Mvh Svante
Torben.E.
EXTREME SAAB FREAK

26. okt 2004, 21:55

Jo, den er for slap, og derfor strammet for meget.
Torben E

Tilbage til "Modern Forum"