Hej forum
Jeg har på et tidspunkt hørt at det skulle være godt for Aircon/klima anlægget også at bruge det engang imellem om vinteren.
Men ca. hvormeget, og bliver der ikke hulens koldt inde i bilen ?
Fjerner det fugt fra luften ?
Mvh.LarsT
Aircon om vinteren
Redaktør: Bestyrelsen
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Ja, du skal også benytte din aircon om vinteren. Det hænger sammen med at der i kølemidlet er olie, der smører anlægget. Benytter du det ikke hele vinteren, risikerer du at lejer m.v. tørrer ind = ny kompressor. Det bør benyttes ihvertfald én gang hver én til to uger.
Anlægget køler ikke, når man når under en bestemt temperatur, mener det er 5 - 8 grader. Derudover virker det jo også når temp-reguleringen står på varme.
Og ja, det vil hjælpe dig med at holde ruderne dugfri om vinteren.
M.v.h.
Ja, du skal også benytte din aircon om vinteren. Det hænger sammen med at der i kølemidlet er olie, der smører anlægget. Benytter du det ikke hele vinteren, risikerer du at lejer m.v. tørrer ind = ny kompressor. Det bør benyttes ihvertfald én gang hver én til to uger.
Anlægget køler ikke, når man når under en bestemt temperatur, mener det er 5 - 8 grader. Derudover virker det jo også når temp-reguleringen står på varme.
Og ja, det vil hjælpe dig med at holde ruderne dugfri om vinteren.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Mine forældres der er '93 starter på auto, så man kommer ikke uden om at bruge den 
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Du programmerer simpelthen hvad den skal starte på: Econ eller Auto, temp m.v.
Der står hvordan i din manual. Hvis du ikke har en sådan, så sig til, så kan jeg hjælpe dig med at (om)programmere den. Du kan også udlæse om der er evt. fejl på anlægget - og i givet fald hvad.
M.v.h.
Du programmerer simpelthen hvad den skal starte på: Econ eller Auto, temp m.v.
Der står hvordan i din manual. Hvis du ikke har en sådan, så sig til, så kan jeg hjælpe dig med at (om)programmere den. Du kan også udlæse om der er evt. fejl på anlægget - og i givet fald hvad.
M.v.h.
- marcel
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Er du sikker på - 9000Turbo - at kompressoren slår til - og dermed får smøring - i stilling "auto", også når udendørstemperaturen er lav?
Er man ikke nødt til at vælge "low" på temperaturindstillingen for at være sikker på at skidtet bli'r smurt?
(min starter også op i"Auto.")
Mvh
Marcel
(Med helt ny kompressor - der gerne skulle holde mere end vinteren over..)
Er man ikke nødt til at vælge "low" på temperaturindstillingen for at være sikker på at skidtet bli'r smurt?
(min starter også op i"Auto.")
Mvh
Marcel
(Med helt ny kompressor - der gerne skulle holde mere end vinteren over..)
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Der står intet om i manualen at det skulle være nødvendigt at stille temp-vælgeren på low.
Hvad har du givet for en ny kompressor?
M.v.h.
Der står intet om i manualen at det skulle være nødvendigt at stille temp-vælgeren på low.
Hvad har du givet for en ny kompressor?
M.v.h.
- marcel
Det kan du læse alt om her...
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... highlight=
Men alt i alt i alt præcis 8.000 incl. moms
Mvh
Marcel
Det kan du læse alt om her...
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... highlight=
Men alt i alt i alt præcis 8.000 incl. moms
Mvh
Marcel
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Awwwww......... *smider sig på knæ og be'r til at min holder i hundrede år* 
M.v.h.
M.v.h.
- LarsT
- EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Pyha, det var mange penge - ber også til at min holder længe endnu...
Men inden jeg omprogrammere på min;
vil jeg lige hør om flg. er rigtigt opfattet, hvis den starter op i AUTO:
1) Der køles de første minutter, indtil varmeapparatet begynder at virke (Ulempe, koldt...)
2) Kompressoren bliver automatisk 'rørt' hvergang bilen er ude og køre (Fordel, skal
ikke tænke på dette ellers i løbet af ugen)
Kobler I så ikke om på ECON lidt efter bilen er startet ?
Mvh.Lars
Men inden jeg omprogrammere på min;
vil jeg lige hør om flg. er rigtigt opfattet, hvis den starter op i AUTO:
1) Der køles de første minutter, indtil varmeapparatet begynder at virke (Ulempe, koldt...)
2) Kompressoren bliver automatisk 'rørt' hvergang bilen er ude og køre (Fordel, skal
ikke tænke på dette ellers i løbet af ugen)
Kobler I så ikke om på ECON lidt efter bilen er startet ?
Mvh.Lars
Saab 9000 CS 2.3 Turbo S , årg.1992 , 400000 km
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Jeg ved faktisk ikke helt, hvordan det hænger sammen. Jeg har altid min stående til at starte på ECON.
M.v.h.
Jeg ved faktisk ikke helt, hvordan det hænger sammen. Jeg har altid min stående til at starte på ECON.
M.v.h.
- marcel
Jeg håber også på at nogen der ved det præcist, melder sig her på tråden.
Min fornemmelse er, at automatikken virker ens i econ og i Auto - bortset fra at kompressoren ikke får lov til at slå til i stilling econ - uanset hvor varmt det måtte blive. Til gengæld burde blæseren så køre det stærkere i econ, hvis udeluften alene skal køle en solvarm bil ned.
Trykker jeg på en af blæsertasterne, så slås al automatik fra, og blæseren kører med den valgte hastighed.
Jeg formoder at temp.reguleringen nu stadig er aktiv, men det må vente til det bli'r lidt koldere før jeg kan få verificeret dette.
Typisk lader jeg den nu blot stå i auto, idet jeg formoder at når systemet melder "heat", så kører kompressoren ikke.
OG DERFOR tror jeg - ind til nogen oplyser mig om det modsatte - at jeg, for at TVINGE kompressoren til at køre, kan blive nødt til at vælge low nogle minutter om ugen om vinteren af hensyn til smøringen.
Men sikker viden vil være rart.
Ja - jeg har også hørt at systemet skulle affugte luften og dermed holde ruderne dugfrie. Men man kan nu kun fjerne fugt fra luft ved at køle ned - og så skal luften jo altså helst varmes op igen, inden den sendes ind i kabinen.
Jeg aner altså ikke om dette sker om vinteren, men vil da prøve om jeg kan mærke forskel de her fugtige efterårsmorgener, hvor jeg sætter mig ud i bilen kl 05.05 sharp!

Bemærk i øvrigt på billedet, at der ligger noget skumgummi og flyder inde bag gitteret. slettet grundet GDPR.... skal ved lejlighed splitte styrehuset ad og sætte det fast hvor det skal sidde.
Det ligger ikke voldsomt i vejen, men forhindrer at man kan lukke helt for luften med drejeknappen i midten. (Til at leve med...)
Jeg har i øvrigt på en engelsk saabside (www.saab9000.com) læst at det skulle være et problem at isoleringsmaterialet i ventilationskanalerne kunne løsne sig og sætte sig fast i blæsermotoren - med havari af denne til følge. (Så er det dyrt!)
Her har det dog løsnet sig efter blæseren.
Nogen der har erfaringer med dette?
Mvh
Marcel
Min fornemmelse er, at automatikken virker ens i econ og i Auto - bortset fra at kompressoren ikke får lov til at slå til i stilling econ - uanset hvor varmt det måtte blive. Til gengæld burde blæseren så køre det stærkere i econ, hvis udeluften alene skal køle en solvarm bil ned.
Trykker jeg på en af blæsertasterne, så slås al automatik fra, og blæseren kører med den valgte hastighed.
Jeg formoder at temp.reguleringen nu stadig er aktiv, men det må vente til det bli'r lidt koldere før jeg kan få verificeret dette.
Typisk lader jeg den nu blot stå i auto, idet jeg formoder at når systemet melder "heat", så kører kompressoren ikke.
OG DERFOR tror jeg - ind til nogen oplyser mig om det modsatte - at jeg, for at TVINGE kompressoren til at køre, kan blive nødt til at vælge low nogle minutter om ugen om vinteren af hensyn til smøringen.
Men sikker viden vil være rart.
Ja - jeg har også hørt at systemet skulle affugte luften og dermed holde ruderne dugfrie. Men man kan nu kun fjerne fugt fra luft ved at køle ned - og så skal luften jo altså helst varmes op igen, inden den sendes ind i kabinen.
Jeg aner altså ikke om dette sker om vinteren, men vil da prøve om jeg kan mærke forskel de her fugtige efterårsmorgener, hvor jeg sætter mig ud i bilen kl 05.05 sharp!

Bemærk i øvrigt på billedet, at der ligger noget skumgummi og flyder inde bag gitteret. slettet grundet GDPR.... skal ved lejlighed splitte styrehuset ad og sætte det fast hvor det skal sidde.
Det ligger ikke voldsomt i vejen, men forhindrer at man kan lukke helt for luften med drejeknappen i midten. (Til at leve med...)
Jeg har i øvrigt på en engelsk saabside (www.saab9000.com) læst at det skulle være et problem at isoleringsmaterialet i ventilationskanalerne kunne løsne sig og sætte sig fast i blæsermotoren - med havari af denne til følge. (Så er det dyrt!)
Her har det dog løsnet sig efter blæseren.
Nogen der har erfaringer med dette?
Mvh
Marcel
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Da mit aircon virkede (c900) fjernede det ALT dug fra ruden når det blev slået til, og det kan som bekendt kun køle/ikke køle...
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Christina
- SUPER SAAB FREAK
Hmmm, har ALTID lært sku slå aircon'en fra ved minusgrader...
Aircon/klima er jo tit forbundet med at køle... Men jeg bruger da lisså vel aircon når det er koldt som varmt.
Hvis jeg slår den fra, så får jeg den der tunge, alt andet end dejlige luft ind i dytten, og det gælder jo også selvom der er koldt udenfor.
Aircon/klima er jo tit forbundet med at køle... Men jeg bruger da lisså vel aircon når det er koldt som varmt.
Hvis jeg slår den fra, så får jeg den der tunge, alt andet end dejlige luft ind i dytten, og det gælder jo også selvom der er koldt udenfor.
- LarsT
- EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Jeg var fornylig omkring min Saab-mekaniker, og han havde flg. kommentarer ang. klimaanlægget:
Bør normalt stå på Auto.
Econ kan f.eks. anvendes:
1) Når det er varmt, og man ønsker at køre med åbne vinduer (soltag ?)
2) Når det er varmt, og man er 'sparsommelig' (blæser kører så med forhøjet hastighed)
Aircon frakobles iøvrigt automatisk ved >85% spjældåbning.
Mvh.Lars
N.B. Marcel - jeg havde samme problem med skumgummi i en tidligere bil. Det kunne fiskes ud med en pinzet
igennem ribberne - og skæres af med en skarp kniv i småbidder efterhånden. Normalt ingen grund til at genmontere det inde
bagved, hvor det evt. blæser løs igen senere.
Jeg var fornylig omkring min Saab-mekaniker, og han havde flg. kommentarer ang. klimaanlægget:
Bør normalt stå på Auto.
Econ kan f.eks. anvendes:
1) Når det er varmt, og man ønsker at køre med åbne vinduer (soltag ?)
2) Når det er varmt, og man er 'sparsommelig' (blæser kører så med forhøjet hastighed)
Aircon frakobles iøvrigt automatisk ved >85% spjældåbning.
Mvh.Lars
N.B. Marcel - jeg havde samme problem med skumgummi i en tidligere bil. Det kunne fiskes ud med en pinzet
igennem ribberne - og skæres af med en skarp kniv i småbidder efterhånden. Normalt ingen grund til at genmontere det inde
bagved, hvor det evt. blæser løs igen senere.
Saab 9000 CS 2.3 Turbo S , årg.1992 , 400000 km
- per
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Skal man være professionel for at konstatere om der evt. mangler kølemiddel på anlæget?
Ud over ineffektiv køling er der andre indikatorer man kan se efter for manglende kølemiddel.
Og - - kan man evt. selv fylde på, hvis det er nødvendigt, eller er det bedst at overlade det til proffs.
Per
Skal man være professionel for at konstatere om der evt. mangler kølemiddel på anlæget?
Ud over ineffektiv køling er der andre indikatorer man kan se efter for manglende kølemiddel.
Og - - kan man evt. selv fylde på, hvis det er nødvendigt, eller er det bedst at overlade det til proffs.
Per
#101 - En to tur bo -----
P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
- marcel
Der er vistnok tilsat et spormiddel, men hvordan det fungerer ved jeg ikke. Men du må nok til en prof. for at få det rigtige kølemiddel på.
Der er flere. Kan godt anbefale BIGAS i Birkerød.
slettet grundet GDPR.... i ..Slettet grundet GDPR... har også samarbejde med en prof. kølemand - så ikke engang en "rigtig" SAABmekaniker gør det selv - eller tager jeg fejl, Anders?
Der er flere. Kan godt anbefale BIGAS i Birkerød.
slettet grundet GDPR.... i ..Slettet grundet GDPR... har også samarbejde med en prof. kølemand - så ikke engang en "rigtig" SAABmekaniker gør det selv - eller tager jeg fejl, Anders?
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
68 - 96, V4 (x2)
- marcel
ca. 1000 kr for en efterfyldning - og nok hvertandet til 3. år, hvis systemet er TÆT. Hvis ikke - så oftere.
Problemet - og dermed udgiften - opstår vist hovedsagelig hvis man lader kompressoren "gro til" om vinteren, f. eks. ved at fjerne kileremmen for at spare på hestene. Det betaler man så i den sidste ende!
Lejlighedsvis skal tørfilteret også skiftes. Pris omkring en 500-kr.seddel
Problemet - og dermed udgiften - opstår vist hovedsagelig hvis man lader kompressoren "gro til" om vinteren, f. eks. ved at fjerne kileremmen for at spare på hestene. Det betaler man så i den sidste ende!
Lejlighedsvis skal tørfilteret også skiftes. Pris omkring en 500-kr.seddel
Den der ager med suge kommer også frem
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
68 - 96, V4 (x2)
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
68 - 96, V4 (x2)
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Jeg fylder selv mine ac anlæg. Jeg har en god ven der er køle mand ham kan jeg kontakte hvis jeg har brug for det. Men jeg klarer helst mig selv og det plejer da også at gå godt. www.slettet grundet GDPR.....dk