Rusten højre forvange på en C900!
Redaktør: Bestyrelsen
- turbosøren
- EXTREME SAAB FREAK
Ny har jeg efterhånden kigget på 5 forskellige C900 og sjovt nok har de alle en næsten gennemrustet højre forvange, det er åbenbart helt normalt, men er det "slemt" at udbedre?
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Hej Turbosøren. hvis du selv kan lave det så er selve reperations stykket ikke så dyrt igen (ca 500-600 kr m.moms). det der tar tiden er af få vogne skilt ad og samlet igen.
Jeg har selv lige for nyligt lavet begge sider i min vogn for under 1500 kr alt incl. og operationen har vel taget 1½ dag. hvad prisen er ude i værkstederne rund omkring aner jeg intet om.
Hvad angår om det er slemt eller ej så kommer det meget an på om rusten har holdt sig til den vandrette bundplade og den lodrette plade ude ved hjulet så er det som regel til at komme til at lave. har det der imod taget den nederste del af stød dæmper tårner med sig kan det godt ende i en større reperation da der kun fås et helt tårn og bilen i princippet skal have motoren ud og for god ordens skyld og for at undgå at den vrider sig helst skal spændes op i en opretter bænk.
Summa sumarum. er det nederste og yderste plade del så kan det laves rimeligt "nemt" er det osse gået ud over tårnet så kan det godt blive hunne dyrt. hvis du vælger selv at gå i krig med projektet så skal jeg gerne komme med lidt mere viden om hvordan du skal gribe det an
Jeg har selv lige for nyligt lavet begge sider i min vogn for under 1500 kr alt incl. og operationen har vel taget 1½ dag. hvad prisen er ude i værkstederne rund omkring aner jeg intet om.
Hvad angår om det er slemt eller ej så kommer det meget an på om rusten har holdt sig til den vandrette bundplade og den lodrette plade ude ved hjulet så er det som regel til at komme til at lave. har det der imod taget den nederste del af stød dæmper tårner med sig kan det godt ende i en større reperation da der kun fås et helt tårn og bilen i princippet skal have motoren ud og for god ordens skyld og for at undgå at den vrider sig helst skal spændes op i en opretter bænk.
Summa sumarum. er det nederste og yderste plade del så kan det laves rimeligt "nemt" er det osse gået ud over tårnet så kan det godt blive hunne dyrt. hvis du vælger selv at gå i krig med projektet så skal jeg gerne komme med lidt mere viden om hvordan du skal gribe det an
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Det med at tårnet skulle være gennem tæret, har endnu ikke hørt om før, skulle ruste, så risikoen for at denne skal skiftes er ikke ret stor, med mindre den har haft en skade engang!
Det er ikke en vange som ruster, der lyder noget dramatisk
Det er som Casper skriver, bunden af tårnet, kaldet tårnbunden + den nedreste del af inderskærmen, der hvor trækakselen og styrestangen går igennem. Hvis det bare er tårnbunden, så kan det klares med at frilægge den nedreste bærearm, som er spændt med 4 bolte, men de fleste gange skal den nedreste del af inderskærmen også skiftes. Så vil det letteste være at afmontere hele hjul ophænget. Den øverste bærearm behøver ikke at komme af. Man skal så lige være lidt forsigtig når man skærer i karossen nedre omkring øverste bærearm, da der løber et par benzinrør, men det er i venstre side.
Som Casper nok også har købt, så findes der et rep. stykke som er hele tårnbunden + det nedreste del af den inderste skærm. Den går fra tårnbunden og op til og med toppen af hullet til trækaksel + styrestang.
Jeg har sådan et nyt rep. stykke til at ligge, som jeg købte engang til en tidligere vil jeg havde. Jeg kan bare ikke lige huske til hvilken side, men det kan jeg da finde ud af. Der findes også mindre rep. stykker, men jeg syntes du skal vælge det ovennævnte, for der kommer altid lidt mere som skal laves, når man først er begyndt med vinkelsliberen. Tro mig, det har jeg nemlig prøvet engang, på en gammel T8'er fra 1979.
Det er ikke en vange som ruster, der lyder noget dramatisk
Som Casper nok også har købt, så findes der et rep. stykke som er hele tårnbunden + det nedreste del af den inderste skærm. Den går fra tårnbunden og op til og med toppen af hullet til trækaksel + styrestang.
Jeg har sådan et nyt rep. stykke til at ligge, som jeg købte engang til en tidligere vil jeg havde. Jeg kan bare ikke lige huske til hvilken side, men det kan jeg da finde ud af. Der findes også mindre rep. stykker, men jeg syntes du skal vælge det ovennævnte, for der kommer altid lidt mere som skal laves, når man først er begyndt med vinkelsliberen. Tro mig, det har jeg nemlig prøvet engang, på en gammel T8'er fra 1979.
MVH Lars Kristensen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Ja nemlig ja. køb det store stykke hvor både bunden og siden er samlet fra leverandøren. dem jeg har skåret i går nu halvt op i hullerne til træk akslen. og så skal man lige være opmærksom på at man skal skifte hele stykket og ikke lade sig friste til at korte det af med vinkelsliberen ellers resikerer man at de kasserer den til syn. og husk så endelig osse at den skal punkt svejses der hvor den er punkt svejst og fuldsvejses der hvor man direkte har skåret pladen over og kun der ellers kommer den fæle syns mand osse efter dig. dog skal det siges at det er lovligt at skære vangen over på det stykker der er imellem torpedopladen og bunden af kabinen (skal selvfølgelig svejses sammen der igen)
Mvh Casper medlem no. 501