Hejsa,
Jeg harkigget på en Saab 9000 Turbo 16 fra '89, som i store træk virker fint. Desværre viste en prøvetur at udrykkerlejet var gået sig en tur og den hoppede ud af 2. gear nogle gange, og dermed står gearkassen vist også over for en renovering/udskiftning.
Hvad kan man forvente skift af gearkasse samt kobling ryger op i?
Bunden på bilen var rigtigt fin, men alle 4 dørbunde var desværre lidt for boblede. Er det muligt at finde repstykker, eller skal bilen have 4 nye døre?
MVH
Claus Fabritius
Gearkasse og kobling - Rep/udskiftning
Redaktør: Bestyrelsen
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Asbjørn Auto i Silkeborg tager ca. 7.000,- inkl. løn + moms at renovere en 9000-gearkasse. En ombytter koster tit det dobbelte. Hertil kommer så koblingen, som stort set kun vil være materialer, da gearkassen jo er afmonteret. Det kan godt løbe op i 3.000,-. Hoved- og slavecylinder koster vel hver især godt 1.200,- Kan det klares med rep.-sæt er prisen 200,-
Udrykkerleje koster under 200,-
M.h.t. dørbunde ved jeg ikke om der kan fåes repstykker. Men vælger du at finde nogle brugte døre, så sørg for at det er fra en CS'er ('92 og frem), da de døre er noget bedre rustbeskyttede.
I det hele taget ville jeg vælge en CS p.g.a. rust m.m. Og en 2,3-liters motor.
M.v.h.
Asbjørn Auto i Silkeborg tager ca. 7.000,- inkl. løn + moms at renovere en 9000-gearkasse. En ombytter koster tit det dobbelte. Hertil kommer så koblingen, som stort set kun vil være materialer, da gearkassen jo er afmonteret. Det kan godt løbe op i 3.000,-. Hoved- og slavecylinder koster vel hver især godt 1.200,- Kan det klares med rep.-sæt er prisen 200,-
M.h.t. dørbunde ved jeg ikke om der kan fåes repstykker. Men vælger du at finde nogle brugte døre, så sørg for at det er fra en CS'er ('92 og frem), da de døre er noget bedre rustbeskyttede.
I det hele taget ville jeg vælge en CS p.g.a. rust m.m. Og en 2,3-liters motor.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
-
FabritiusFa
Jeg har snakket med sælgeren. Han har undersøgt sagen og siger at grunden til at den hopper ud af 2. gear skyldes et slidt motorophæng samt forbindelsesstængerne fra gearkassen der trækker den ud af gear. Lyder det rigtigt? Jeg er måske lidt skeptisk. Måden det skete på var at jeg trillede afsted med neutral gas i andet gear, og så hoppede den bare ud af gear. Det gjorde den vist 3 gange over en strækning på 500 meter.
Han skriver også at den lyd som min kammerat bedømte som et udrykkerleje* ikke skyldes et leje, men at den skal have skiftet olie. Det lyder heller ikke helt rigtigt i min verden. Nogle bud?
*efter at have kørt en tur kørte vi ind til siden for at lytte lidt til motoren. Jeg satte den i frigear og da vi gik ud kunne vi høre en kraftig skurrende lyd. jeg hoppede ind i bilen, koblede ud og slap koblingen igen, hvorefter lyden forsvandt. Den gjorde det samme da vi kom retur med bilen og parkerede den ved sælger.
Med hensyn til rust ser den fin ud, borset fra dørene. Den har lidt små pletter, men generelt er den pæn og der er tilsyneladende intet i bunden. Jeg ville godt have fingrene i en 2.3'er, men prisen vil være noget helt andet.
Det er en 89'er der står til 30.000 og har kørt 230.000. Mit indtryk er at kilometerne ikke burde være noget problem.
Hilsen Claus
Han skriver også at den lyd som min kammerat bedømte som et udrykkerleje* ikke skyldes et leje, men at den skal have skiftet olie. Det lyder heller ikke helt rigtigt i min verden. Nogle bud?
*efter at have kørt en tur kørte vi ind til siden for at lytte lidt til motoren. Jeg satte den i frigear og da vi gik ud kunne vi høre en kraftig skurrende lyd. jeg hoppede ind i bilen, koblede ud og slap koblingen igen, hvorefter lyden forsvandt. Den gjorde det samme da vi kom retur med bilen og parkerede den ved sælger.
Med hensyn til rust ser den fin ud, borset fra dørene. Den har lidt små pletter, men generelt er den pæn og der er tilsyneladende intet i bunden. Jeg ville godt have fingrene i en 2.3'er, men prisen vil være noget helt andet.
Det er en 89'er der står til 30.000 og har kørt 230.000. Mit indtryk er at kilometerne ikke burde være noget problem.
Hilsen Claus
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Det kan godt være forbindelsesledene til gearkassen der er årsagen.
M.h.t. lyden, så glem historien om at det er p.g.a. olieskift. Dét er noget vrøvl.
Kilometertallet betyder intet.
M.v.h.
Det kan godt være forbindelsesledene til gearkassen der er årsagen.
M.h.t. lyden, så glem historien om at det er p.g.a. olieskift. Dét er noget vrøvl.
Kilometertallet betyder intet.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
-
GæstGæ
Jeg er netop ved at sælge min 2.3T årg 91, den har kørt 325.000 km
og har ingen fejl i gearkassen, selvfølgelig kan man se at den er en ældre bil, men den er generelt i fin form.
ingen aircondition,soltag, men den har alt i el.
jeg sælger den kun fordi jeg har købt en nyere 9000.
pris: 33.000kr incl. vinterdæk på fælge
email: skalmeje@worldonline.dk
Tlf: 97144248
Jeg er netop ved at sælge min 2.3T årg 91, den har kørt 325.000 km
og har ingen fejl i gearkassen, selvfølgelig kan man se at den er en ældre bil, men den er generelt i fin form.
ingen aircondition,soltag, men den har alt i el.
jeg sælger den kun fordi jeg har købt en nyere 9000.
pris: 33.000kr incl. vinterdæk på fælge
email: skalmeje@worldonline.dk
Tlf: 97144248
-
FabritiusFa
"Gæst" Jegt vil da godt høre lidt mere om din bil. Er det en CD'er eller en CS'er? Hvordan er standen, generelt, hvornår skal den synes og kan du ikke sende mig en bunke billeder på need4speed1@fabritius.nu.
MVH
Claus
MVH
Claus