Banner cycler

Saab 9-5 i trafikulykke

Redaktør: Bestyrelsen

Gæst

Saab 9-5 i trafikulykke

1. apr 2006, 16:24

Jeg har lige været til et trafikuheld ved Tinglev, 3 biler og trailer impliceret. Den bil var en Saab 9-5...

videoklip: www.saab900.dk/uge.mpg

Billeder:
http://www.saab900.dk/video/uge1.jpg

http://www.saab900.dk/video/uge2.jpg

http://www.saab900.dk/video/uge4.jpg

http://www.saab900.dk/video/uge6.jpg

EDIT: Billeder rettet til links af moderator, Saab-Daniel.

Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

1. apr 2006, 16:26

blev smidt af indlogningen... sorry..
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

1. apr 2006, 19:00

Jeg kan faktisk godt blive lidt forarget over at se de billeder. Jeg kan huske der for ikke så længe siden i medierne blev omtalt, hvor trælst det var for politiet og redderne at udføre deres arbejde, når folk stod og åndede dem i nakken og tog billeder, og jeg kan egentlig godt forstå dem.
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Aresdk
SAAB-MANIAC

1. apr 2006, 19:01

Rune du ved godt Dragen er pressefotograf og bliver betalt for den slags?

Men ellers er vi enige..
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
autoanders
Kontakt:

1. apr 2006, 23:26

Derfor kan rune godt have en mening og jeg giver rune ret , det kunne være en af os der sad der en dag
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

2. apr 2006, 00:27

Hej Anders.

Nu er det jo således, at Dragen (bevidst) ikke viser tilskadekommende og øvrige passagerer fra bilerne, så...

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Brugeravatar
Peter

2. apr 2006, 00:51

1.: Pressens (og herunder fotografers) eksistensberettigelse er at formidle stort og småt til offentligen (dvs. os allesammen), og det er dens ret at gøre dette uanset om nogen måtte finde det ubehageligt.

2.: Det formidlede må formodes at skulle opfylde visse journalistiske væsentlighedskriterier (altså: Der skal være et berettiget formål med at vi skal se/høre det)

3.: Ang. netop denne optagelse: Jeg synes IKKE at hr. pressefotograf Smedegaard går over stregen lige her. Altså: Intet blod, ansigter på tilskadekomne eller den slags. At jeg ikke mener et kamera har noget at gøre dér er en anden sag.

4.: Og helt generelt: Hvor er det dog usmageligt med pressens forkærlighed for at svælge i andre menneskers ulykke. Og kig på punkt 2 igen: Hvad har nogen ud af at høre om andres trafikulykker, endsige se billederne?

Vi er selv ude om det, venner. Fotografen tager billederne, som købes af aviser og tv - for drama og ulykke sælger jo som bekendt. Og hvem er det der afgør dét i den sidste ende? Dig og mig, der køber lortet.

Men igen, lad os ikke skyde på fotografen her. Optagelsen er er sober nok - men vé den pressefotograf der stikker et kamera helt ind i hovedet på mig, kæresten eller min datter, den dag jeg/vi sidder fastklemt i vraget af 900 T16'eren på en jysk landevej. Vedkommende kunne ved en senere lejlighed hurtigt få brug for et sæt nye tænder.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
autoanders
Kontakt:

2. apr 2006, 00:52

Der er blå blink og der sidder nogle i den ene bil
Brugeravatar
Peter

2. apr 2006, 01:02

Tjae, dét at man kan se folkene i én af bilerne kunne jeg også godt ha' undværet - man kan tænke sig til hvordan det føles at blive filmet mens man sidder dér med brækkede ben. Ovenstående pointe var egentlig også: Man kan ikke forbyde fotografen at være der, og man HAR set værre optagelser. Jeg bryder mig heller ikke om det. Ytrings- og pressefrihed, hurra hurra....
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

2. apr 2006, 09:34

Jeg syntes drage har sin ret til og skrive det her inde, da det er et offenligt forum, men der skal dog måske nok siges, at billederne ikke burde komme direkte på forummet, men at han måske burde og lave et link til billederne, så kan man jo selvom om man vil se billederne ved og klikke på linket.
Jeg kan godt forstå drage, da det er hans levebrød, og ved han skriver og viser det her inde, viser jo bare at han er villig til at dele nyheder "hvis man kan kalde det det" med os, gratis! Men igen, så burde han ikke at sætte billederne direkte ind, men indirekte og lave et link til billederne!

Hvad angår de tilskade kommende, så kan det være godt og ondt. Det er selvfølgelig træls og se sig selv og sine uheld offenligt op nettet, men så igen, så kan billederne måske hjælpe de tilskade kommende til og huske hvad der skete, for mange gange sker uheld jo så ufattelig hurtig, og bag efter kan man godt tænke, hvad skete der, hvem havde skylden, og det kan billederne måske hjælpe til med!
MVH Lars Kristensen
Gæst

2. apr 2006, 09:50

Måske man lige skulle "gribe i egen favn" inden man brokker sig over Dragen´s billeder.
Efterhånden er det her et chat-forum istedet for et Saab-forum, fyldt med diverse mærkelige ting, lige fra Ekstrabladet-artikler til andre underlige film m.m..
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

2. apr 2006, 10:33

Anonymous skrev:Måske man lige skulle "gribe i egen favn" inden man brokker sig over Dragen´s billeder.
Efterhånden er det her et chat-forum istedet for et Saab-forum, fyldt med diverse mærkelige ting, lige fra Ekstrabladet-artikler til andre underlige film m.m..
Jo jo det er rigtig, og det er også derfor at der blev lavet diverse forum´s her inde. I højre side af skærmen står der bl.a teknisk forum, det er til tekniske spørgsmål og svar osv. Der er også noget som hedder off tropic, det handler bl.a om alt andet end saab! Jeg kan se drage har lagt dette emne ind under billeder, det har han nok gjort pga der er billeder af en 9-5'er. Jeg flytter emnet til off tropic. Men som sagt, det er et offenligt forum og alle har ret til og komme med hvad de vil! Hvis siden udelukket var for saab klub danmarks medlemmer, så havde det været en anden sag! Jeg har jo bl.a også lige skrevet et emne om mit tag og skorsten, hvis folk kun vil læse om saab, så læs overskriften på emnet først, eller de emner som fx kun er i teknisk forum eller salg/køb osv!

Jeg kan desværre ikke flytte emnet, det er nok pga det hakker angreb dengang. Så emnet bliver under billeder!
Senest rettet af Kaas 2. apr 2006, 10:37, rettet i alt 1 gang.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jensen
Administrator

2. apr 2006, 10:35

Hvorfor vil folk ikke logge sig ind eller bare skrive under når de poster de kritiske indlæg. Jeg synes det er fint at man har en holdning, men hvis man ikke står ved holdningen med navn, så kan vi andre jo ikke rigtigt bruge den til noget, og så er den i bund og grund ligegyldig.

Allervenligst
Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Aresdk
SAAB-MANIAC

2. apr 2006, 10:38

Jensen, fordi det er det nemmeste at gemme sig bag et anonymt dække.. men så er det jo godt vi admins stadig kan se hvem folk er ;)

Er enig med Kaas ... det er et off topic indlæg og hører under off topic. Jeg er bestemt ikke enig i at det er endt som et chatforum.. men der er bestemt mere aktivitet end der har været tidligere og det er på alle måder super!!! Der er ikke noget værre end et dødt forum :(

Så op med humøret alle sammen og post løs! :)
// Martin Johansen
rene
SAAB-PSYCHO

2. apr 2006, 11:05

Jeg kunne nu også sagtens undværre links til div underlige videoklip fra nettet...men ud over det syns jeg da at forum'et generelt handler mest om Saab biler...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

2. apr 2006, 11:51

off-topic er til ting der ikke hører hjemme under et af de andre fora, og jeg syntes også dette indlæg burde være der. Men som Kaas skriver, så kan vi ikke flytte det endnu (turboand er underrettet om fejlen).
Syntes, som det er sagt tidligere, bør man linke til billederne fremfor at lægge dem direkte herind. Måske dragen vil tage dette til efterretning og melde tilbage?
Vi kunne som moderatorer gå ind og låse/slette tråden, men syntes det er fint lige at få debatten først, så tager vi (moderatorer og redaktører) beslutningen bagefter.
Mvh,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
dragedems

2. apr 2006, 12:11

jeg er afskåret fra at ændre/slette billederne i første indlæg da jeg blev smidt af loggen, og jeg kan jo ikke edit et guest-indlæg.
jeg lagde billederne inde på billedgalleriet da det primært var for at vise 9-5 eren med skade foran hvor kabinen var intakt.
men ok, det kan da godt være nogen har opfattet det som noget andet, men jeg mener ikke der er noget på billederne der kan være anstødeligt. der er ingen personer der kan identificeres osv. i øvrigt kom ingen alvorligt tilskade. og ingen af billederne har været bragt i nogen medier.

men fint at vi tager debatten generelt
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

2. apr 2006, 12:20

Nuhar jeg rettet billederne i dragedems' post.
Så kan man selv vælge om man vil se disse eller ej.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

RuneSM

2. apr 2006, 18:15

Sikke noget jeg fik startet. Til at starte med dragen, så vidste jeg ikke du var pressefotograf, men igen, tænk lige over hvordan det ville være at se et billede på internettet af en bil som du havde kørt galt i, noget der virkelig bragte dårlige minder frem. Det ville have været okay for mig. Billede 2 er det eneste som jeg synes er iorden, for det er det eneste der faktisk kun viser den 9-5'er i ulykken. De andre billeder synes jeg slet ikke har nogen relevans, for der ser man reddere, politiblink og den ødelagte polo.
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Brugeravatar
9000cset
EXTREME SAAB FREAK

2. apr 2006, 21:05

Kunne man overveje at lave det sådan at 'last forum posts', altså oversigten på forsiden, ikke indeholdt off-topic indslagene. Jeg tror, at mange foretrækker at læse de nyeste Saabindslag som udgangspunkt og så evt. vælge at klikke sig ind på off-topic.

mvh
Anders
Min Saab-historie :Saab 900i 8v'86, Saab 9000i 2.0´86, Saab 900 T8 155´88,Saab 9000 2.3 T 200´94
Nu : Saab 900 T16 Cabrio ´90
Medlem nr. 419.
autoanders
Kontakt:

3. apr 2006, 00:10

Du har fat i noget af det rigtige Anders, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre
Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. apr 2006, 08:21

Der er ikke gjort meget for at skjule nummerplader på billederne!
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Brugeravatar
dragedems

3. apr 2006, 08:31

Gundestrup skrev:Der er ikke gjort meget for at skjule nummerplader på billederne!
hvorfor mener du de skal skjules ??
det er offentligt tilgængeligt område og ikke privat område. og bilerne er ikke involveret i noget kriminelt, fx som når TV filmer en kørende spritbilist (i Station2 på Patrulje)og der selvfølgelig afmasker nr.pladerne fordi der efterfølgende foretages anholdelse og sigtelse.
Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. apr 2006, 08:34

dragedems skrev:
Gundestrup skrev:Der er ikke gjort meget for at skjule nummerplader på billederne!
hvorfor mener du de skal skjules ??
det er offentligt tilgængeligt område og ikke privat område. og bilerne er ikke involveret i noget kriminelt, fx som når TV filmer en kørende spritbilist (i Station2 på Patrulje)og der selvfølgelig afmasker nr.pladerne.
Det er korrekt, men hvis du ikke ønsker man skal kunne identificere de involverede personer/bilens ejer burde de skjules.
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Christina
SUPER SAAB FREAK

LAD DE SURE KÆLLINGER KOMME TIL!

3. apr 2006, 19:33

Det der indlæg, det er bare ikke i orden!

Mange grimme ting kan blive sagt og gjort på det her forum, men den slags er bare moralsk forkasteligt!

Jeg ved godt, det er fedt at få lidt spænding i livet, men så få det på en anden måde.

Prøv at tænke på, hvor rædselsfuldt de mennesker, der er kommet til skade har det. (Og deres bil, for det er åbenbart også det, der har været det helt essentielle ved at lægge billeder og klip ind på forum'et i første omgang.)

Er vi ikke på vej ind i en etisk gråzone, hvad det her angår??
Er det ikke en tilbagegang, eller er tilhængerne af det her bare dybt ufølsomme og ikke særligt fornuftige mennesker??

Og så er jeg for øvrigt meget ligeglad med, om den, der har taget billederne er pressefotograf eller ej! Det er da sagen dybt uvedkommende alligevel. Jeg nægter at tro på, Dragedems får noget ud af at reklamere for sig selv og sine "talenter" på denne HP.
Skulle de tilskadekomne have behov for at gense deres ulykke, så får de det nok ikke gjort her på siden alligevel....

Jeg blev dybt forarget, da jeg hørte om tiltaget den her slags indlæg her på siden. Det er da simpelthen for PRIMITIVT!

Jo jo, ytringsfrihed, bla bla, men tænk på de mennesker, der sidder og blir til offentlig skue for en masse "bilulykkeliderlige" mennesker herinde.

FØJ FOR FANDEN!

(*Pause, er lige ude og knække mig*)

Jeg tror ikke, nogle af jer har sat jer helt ind i, hvordan I vil ha' det med at være tilskadekomne i sådan et tilfælde her.
Jeg håber aldrig, jeg selv kommer ud for sådan et uheld, hvis nogle af jer skulle komme kørende forbi...

Ja, surt opstød, jeg ved det godt. Men jeg er stadig dybt forarget.

Hold poterne for jer selv en gang imellem, det er helt sikkert værdsat!

Christina
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. apr 2006, 19:39

Christina, lige inden du får en blodprop, så få dog Jacob, Daniel, mig eller en anden admin til at slette hele tråden... ;)
// Martin Johansen
Christina
SUPER SAAB FREAK

3. apr 2006, 19:50

Det tror jeg ikke, jeg får Jakob med på....

Han har slet ik set tråden endnu :roll:
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. apr 2006, 19:53

Sover han i timen?? hehe.
// Martin Johansen
flemse
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:

3. apr 2006, 19:55

Ja lad os få noget cencur! (joke)
Hvad F****n er der galt i at vise hvor meget/lidt biler bliver skadet ved en ulykke? Så vidt jeg kan se på billederne kan man ikke se nogen mennesker der ser ud til at lide nød eller er kommet til skade. Vist er det da ubehageligt at køre galt og det vil nok ikke være rart for de involverede at se billederne på en side som denne, men det er sq da at overreagere det der...
Billederne kan måske få folk til at tænke over deres fart eller kørestil.
Oprindeligt tror jeg ikke at det var meningen at fokus skulle lægges på de involverede personer, deres familie, deres traumatiske oplevelse, deres psykiske tilstand eller chokket ved at køre galt. Meningen er nok ganske simpelt at vise hvordan en Saab ser ud efter et sammenstød så slap dog af folkens...
Saab 9-3. 2,0t 2001.
Gæst

3. apr 2006, 20:22

lad os alle boykotte Saab museet forde de for nogle år siden havde en ng900 stående i deres udstilling som var blevet torpoderet af en mini bus der ikke overholdt sin vige pligt i et kryds og derved ramte ng900ér lige i B stolpen med 80Km/t. for det er da at udstille folks ulykke og enda tage penge for det
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

3. apr 2006, 20:23

ja og det var så mig der skrev ovenstående
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
RuneSM

3. apr 2006, 20:28

Du har ligesom misset hele pointen, Casper. Det er scenariet der er usmageligt. Hvis han havde taget billeder af bilen bagefter hvor den stod alene, uden alle de folk som gør deres job omkring den, ville det have været en anden sag.

Selve det med bilen har jeg ikke noget imod, det er sådan set fint nok at se lidt svensk byggekram.
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. apr 2006, 20:30

Personligt kunne jeg godt have undværet 2 af billederne.. de har intet med SAAB'en og gøre. Men ellers rager det mig godt nok en høstblomst... der er ingen der kan identificeres og finder intet usmageligt i det.
// Martin Johansen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

3. apr 2006, 21:00

Ej, Christina, prøv lige at læse dragedems' begrundelse for indlægget! At kabinen på den der 9-5'er stadig er i god stand, og at personerne i den bil sikkert har klaret sig bedre end var det i en anden bil, er essensen! Syntes ikke nogen har noget ud af det udbrud, og desuden er debaten sund at få, fordi dragen formentligt i fremtiden har tænkt sig at begrunde et sådan indlæg mere indgående.
Jeg har ikke hørt lignende udbrud da der blev postet en video af en mand der bliver kørt ned af sin egen bil fordi han spiller kong-gulerod. Det er nøjagtigt det samme, bortset fra det ikke er nogen her fra siden der har optaget video'en...
Billederne er blevet rettet til links, som man nu selv kan vælge at klikke på eller ej.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
englewood
EXTREME SAAB FREAK

3. apr 2006, 21:18

Nu må vi osse passe på ikke at blive uvenner.Jeg skriver osse i et andet forum vedr. et computerspil og der skete der det ubehagelige at en tråd udviklede sig så voldsomt at der kom rasistiske indlæg og trusler. Moderatorene var da tvungen at slette en hel del indlæg med det resultat at der blev endnu mere ballade hvorefter forummet lå død i dskillige måneder og er nu først ved at komme rigtigt igang igen.
Så måske vi lige skulle sætte os ned og tænke efter en ekstra gang inden vi farer i blækhuset og skriver et indlæg.Set fra dragens synspunkt som er presse fotograf og måske er vandt til at se billeder af denne slags tænkte han vel ikke lige i farten på at andre fandt billederne anstødende.
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. apr 2006, 21:22

Kan nu kun være enig.. der er ingen grund til at få blodtrykket derop hvor en læge begynder at bliver nervøs... ;)
// Martin Johansen
RuneSM

3. apr 2006, 21:29

Ja, lidt overhånd har det vidst taget. Alt jeg ville have var at han bare skulle prøve at tænke sig til at sidde på den anden side af den linse, tilskadekommen eller falckredder som forsøger at lave sit arbejde.

Godt ord igen
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. apr 2006, 21:35

RuneSM, jeg tror ikke det er dig der er synderen... ;)
// Martin Johansen
RuneSM

4. apr 2006, 12:05

Nej, men der skal jo kun et enkelt snefnug til at starte en lavine
rene
SAAB-PSYCHO

4. apr 2006, 12:17

Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt..

Når de "store medier" viser billeder og film fra div katastrofer og ulykker er der ikke noget i vejen for at sidde foran skærmen og svælge...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Jensen
Administrator

4. apr 2006, 14:01

rene skrev:Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt..

Når de "store medier" viser billeder og film fra div katastrofer og ulykker er der ikke noget i vejen for at sidde foran skærmen og svælge...
Hørt, og Dragen skev også i et tidligere indlæg at billederne IKKE er blevet bragt i nogle andre medier, og hvorfor ikke? Det er ligenøjagtig fordi der ikke skete nogen alvorlig personskade ved ulykken, og derfor er den ikke interessant for aviserne at bringe. Det virker som om at visse personer her på forummet aldrig har åbnet en avis, fordi der bringes flere gange om ugen billeder fra langt værre ulykker end denne. Der er en græns, ja, men den er efter min mening ikke overskredet med dette indlæg, man tæt på, måske?
MVH Mads
PS. Det er ikke min mening at ramme nogle konkrete personer der har skrevet indlæg i denne tråd, mere en generel henstilling, og dette indlæg er mit sidste i denne tråd, da jeg ikke ønsker nogen form for mudderkastning.
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Christina
SUPER SAAB FREAK

5. apr 2006, 17:05

rene skrev:Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt..

Æh, hov hov!
Sad vi ikke allesammen (jeg selv inkl.) klistret til skærmen, da Twin Towers styrtede sammen? Eller ved tsunamien den 26/12-04?
Jo... men det er VERDENSpresse.
Biluheld sker på daglig basis.
Så de mennesker der kommer ud for det, kan de ikke bare få lov at være i fred.
JO, så kan vi godt være enige om, at de tsunamiramte er mere ulykkesramte end dem i det omtalte biluheld...
Men har de tsunamiramte ikke også brug for den hjælp, som pressen jo lægger så meget op til, de har brug for?
Går de indfødte ikke selv hen til kameraet og råber om hjælp? (Og får den hjælp i form af vores almisser?)
Jeg tror sgu ikke, dem i biluheldet får så meget hjælp, andet end måske ret til et par sygedage....

Hvad angår det, at vise, hvordan 9-5'eren ser ud, når den er smadret, ja, så findes der adskillige billeder i Saab blade, på nettet og i aviser af den slags... Ved tests!
Så kunne I ikke sidde og tisse i bukserne over DE billeder i stedet for?

Christina

Tilbage til "Billed galleri."