Banner cycler

Første biosaab i DK solgt i Højer...

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Gæst

Første biosaab i DK solgt i Højer...

23. feb 2006, 08:50

JydskeVestkysten, Tønderudgaven i dag:

Billede

Miljøvenlig Saab på vejen uden biobrændsel
ØKOLOGI: Værsgo hr. minister. Landets første miljøvenlige Saab er netop solgt i Højer. Nu mangler bilen bare det miljøvenlige biobrændsel.

Af Martin Franciere
tlf. 7472 0899 –16, mfr@jv.dk

HØJER: Landets første miljøvenlige Saab af mærket Biopower 9-5 er netop solgt i Højer. Bilens nye ejer bor på østkysten og værdsætter miljøet så meget, at han netop har betalt 464.000 kroner for stationcaren. Det er præcis 16.000 kroner mere end for den »traditionelle« model.

Bilen er solgt af Hans Jørgen Wind, og han understreger, at bilens ejer krævede, at den kunne køre på det miljøvenlige ethanol-brændstof.
Han egen beslutning

– Jeg har bestemt ikke sagt, at han skulle. Det var hans egen beslutning, siger Hans Jørgen Wind og fortæller, at bilen kan køre på en blanding af op til 85 procent ethanol og 15 procent benzin.

– Den forurener slet ikke, fastslår han.

Hans Jørgen Wind forventer ikke at sende tilsvarende biler på vejene. Ikke foreløbig i det mindste.

– I første omgang tror jeg, at det er en enlig svale. I hvert fald indtil regeringen beslutter at fjerne afgiften på biobrændsel, siger bilsælgeren, der undrer sig over regeringens politik. På den ene side vil man miljø og sundhed, på den anden side vil man ikke tillade grønt brændstof. Men når alt kommer til alt, er det vel et spørgsmål om økonomi.

– Jeg synes, det er dobbeltmoralsk. Man vil indføre bompenge for at sænke forureningen i storbyerne, men den kunne fjernes med et slag, hvis benzinen blev erstattet af ethanol, undrer Saab-manden sig og sætter sin lid til et ethanolanlæg i Tønder. Så kan Saab’en også komme ud at køre på den miljøvenlige måde.
Altædende motor

Indtil videre må bilens ejer klare sig med almindelig benzin, der kaperes lige så godt af motoren, der ikke er så kræsen: Den tager begge dele.

I øvrigt skal bilejeren bemærke, at når der fyldes biobrændsel på tanken, så kører bilen hele 30 procent kortere per liter. Men når stoffet er uskadeligt, går det ikke ud over naturen og miljøet – allerhøjest pengepungen.

Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

23. feb 2006, 08:52

var logget ind til ovenstående med blev smidt af under "udfør"... sært...
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Gæst

23. feb 2006, 09:31

Er der nogen der har prøvet E85 på en gammel 9k med APC ventil ?

Jeg kunne bedst forestille mig at der skal større dysser til pga. forøget forbrug pga. mindre brændværdi.

Viking
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

23. feb 2006, 17:12

dragedems, der var da meget sjovt at du lige er faldet over den artikel. det viser jo at der er folk der er villige til at smide det ekstra den slags biler koster på trods at man ikke kan få brændstoffet her hjemme endnu.

viking, der er så den fordel at vi snakker oktan 104 så TB bliver et langt mindre problem men prøv at søge lidt på den svenske turbo klubs hjemme side der er der flere der har eksperimenteret med E85 http://forum.saabturboclub.com/
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model

Tilbage til "Projekt Forum"