Er der nogen der har en mening om hvilke fordele der vil være ved at installere en CBV i en T16 der er så gammel, at den i stedet er udstyret med en dæmper på gasspjældet? Så vidt jeg ved har man kun brugt dæmperen på de aller første årgange, og det må der jo mæsten være en grund til!?
Peter
CBV vs. spjælddæmper
Redaktør: Bestyrelsen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Hej PeterM kan vi ikke få opsumeret hvad CBV er ??
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Jeg tror han mener en by pass ventil "blow off vent." Hvis det er det Peter mener, så jeg kan ikke se hvad der skulle være i vejen for at få sådan en monteret. Så prøv at snakke med Daniel, han har lige skaffet en force BOV. til Torben's aero. PHIIIIIIFT siger den, når man kobler ud 
MVH Lars Kristensen
- PeterM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Ja, det er ganske rigtigt en Compressor Bypass Valve, eller som andre kalder den en recirkulerende blow-off ventil. Min bil er ikke udstyret med en CBV, men i stedet en spjælddæmper som gør, at der ikke dannes det skadelige modtryk (der går lige et halvt sek. inden spjældet lukker helt). Så jeg ville lige høre om der var nogen der vidste hvilke fordele der er ved en CBV frem for en dæmper.
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Hej Peter... Jep, har netop udstyret Torbens Aero med en atmosfærisk blow-off, desuden kører min egen også med en (Eller gør det snart igen), da der heller ikke er monteret en på en T8. Jeg oplever hurtigere ladetryk ved gearskift med min BOV end uden, altså mener jeg der klart er belæg for at montere en sådan. Er du ude efter lidt lyd samtidigt, så er det jo bare en bonus! Og ja, det var kun de allerførste der ikke var udstyret med en Bosch BOV ab fabrik...
Endnu et eksempel på, hvorfor jeg mener en BOV stadigt vil være godt for turboen (uanset om du får en med eller uden lyd) er, at gasspjældet rigtig nok ikke lukker helt med det samme, men at det dog stadig lukker delvist, hvilket stadigvæk gør at turboen skal arbejde mod noget af spjældet...
Har du tænkt dig at montere en atmosfærisk eller en recirculerende BOV? En atmosfærisk KAN lave lidt unoder i benzinblandingen når du skifter gear, men det er kun en midlertidig periode hvor bilen vil køre en smule fed. Det problem oplever du ikke med en recirculerende, da den skyder luften tilbage i systemet før turboen...
Men sig til hvis jegkan være behjælpelig med noget,
Daniel
Endnu et eksempel på, hvorfor jeg mener en BOV stadigt vil være godt for turboen (uanset om du får en med eller uden lyd) er, at gasspjældet rigtig nok ikke lukker helt med det samme, men at det dog stadig lukker delvist, hvilket stadigvæk gør at turboen skal arbejde mod noget af spjældet...
Har du tænkt dig at montere en atmosfærisk eller en recirculerende BOV? En atmosfærisk KAN lave lidt unoder i benzinblandingen når du skifter gear, men det er kun en midlertidig periode hvor bilen vil køre en smule fed. Det problem oplever du ikke med en recirculerende, da den skyder luften tilbage i systemet før turboen...
Men sig til hvis jegkan være behjælpelig med noget,
Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
-
GæstGæ
Tak skal du ha'
Jeg havde tænkt mig at montere en ganske almindelig recirkulerende BOSCH CBV. Jeg må indrømme at jeg ikke er meget til en atm. dump valve selvom det lyder FEDT! Var lige ude og kigge på det i går, der er GODT NOK MANGE slanger, rør osv. der skal laves om på. Spjældhuset er vist ikke ens på de to motorer (der er ikke de samme slangetilslutninger). Men du har nok ret i at den i hvert fald får kortere spool-up tid med CBV'en.
Peter
Tak skal du ha'
Jeg havde tænkt mig at montere en ganske almindelig recirkulerende BOSCH CBV. Jeg må indrømme at jeg ikke er meget til en atm. dump valve selvom det lyder FEDT! Var lige ude og kigge på det i går, der er GODT NOK MANGE slanger, rør osv. der skal laves om på. Spjældhuset er vist ikke ens på de to motorer (der er ikke de samme slangetilslutninger). Men du har nok ret i at den i hvert fald får kortere spool-up tid med CBV'en.
Peter
- Saab-daniel

- Kontakt:
Så meget er der nu heller ikke peter... Du skal bruge et andet spjældhus, medmindre du ikke selv vil bore et hul og montere en studs (ved gevind eller svejs) på røret der går fra ic til spjældhus! Derefter skal du bruge den nederste bøjning (den der sidder på turboen, efter luftfilteret) da der her er et hul til at skyde luften retur i. Derudover skal du bruge et t-stykke til vacuum-slangen der skal monteres oven på din bosch-ventil! Det er ikke svært at montere... Og hvis du er heldig vil Torben måske sælge/bytte sin gummibøjning, da hans netop er blevet lukket da han fik ovennævnte Atmosfæriske blow off på... Jeg har også en liggende, men den går måske til min storebror der vist også gerne viil have IC på ligesom jeg netop har fået... Derudover har jeg en original BOSCH BOV liggende samt slangen der går fra spjældhuset til BOV'en. Sidstnævnte kan du godt få lov til at lege lidt med, men dette bliver jo kun nødvendigt hvis du vælger den originale løsning... Forresten behøver du ikke smide spjældhusdæmpningen væk, den sidder stadig på min, og dette har ikke generet min BOV...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- PeterM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Hej Daniel. Du har sikkert ret. Jeg har en komplet reservemotor hvor BOV'en og alle slanger+spjældhus er. Jeg synes bare, at det "nye" spjældhus mangler en af de andre studser, så jeg kan ikke lige overskue hvor jeg skal gøre af den overskydende slange
Måske skal jeg bare montere en ekstra studs som du siger?!?
- Saab-daniel

- Kontakt:
Det ville jeg da umiddelbart sige... Jeg kan da se om jeg kan snuppe et par billeder af min studs hvis jeg kommer i nærheden af et digitalkamera. Jeg skal jo til at montere min bov igen nu... Jeg slipper dog for at køre det hele retur, da jeg er tosset med den lækre lyd 
Daniel
Daniel
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8