Banner cycler

Rust - maling m.m.

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

troels
SAAB-PSYCHO

Rust - maling m.m.

26. jul 2004, 23:54

Den gamle 900 fra '90 har lidt overflade rust bla. de sædvanlige steder kølerhjelmen, ved skærmkanterne og blinklysene...

Er der et specielt godt mærke og hvad skal man egentlig bruge af maling m.m.?

Har været inde på cd-cardic's hjemmeside www.biludstyr.dk og fundet:
Rustværn
Rustbeskyttende primer
Primer
Filler

Er det noget der kan anbefales?

Når man har slebet ned til blankt metal skal man så bruge fin spartelmasse eller filler til at få en ensartet plan overflade? Der skal selvfølgelig afsluttes med alm. maling i bilens farve.

Venlig hilsen
Troels

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

27. jul 2004, 00:08

Hvis du har mulighed for at få stederne sandblæst, så vil det være nr. 1. Der findes faktisk en kanon maling/primer fra plastik padding, som jeg vil prøve næste! Den skulle kunne omdanne rust så det ikke ruster mere, det er nu ikke så relavant, hvis der er sandblæst! Det gode ved denne primer er, at den er meget tyk flydende. Man sliber/sandblæser emnet ned og så giver emnet dette primer. Så efter ca 2 uger med primeren på, slibes det ned, ligesom spartel skal slibes ned og have en gang vandslibepapir, og så skal det bare have grunder og evt brug vandslibepapir igen. Så skal der bare lakes og evt. have klarlak.
Der skal så lige siges at den primer, skal påføres et par gange, for at det komme i højde med den tilbage værende lak. Når så der gået noget tid "uger" og lakken er hærdet, så kan man polerer den nye og den gamle lak sammen, med evt slipol, så hvis man er dygtig "heldig" så kan man ikke se der er blevet omlakret :D
MVH Lars Kristensen
troels
SAAB-PSYCHO

27. jul 2004, 21:05

Hej Lars

Tak for din beskrivelse, jeg har faktisk en billig sandblæser med trykluft fra Silvan eller Biltema (kan ikke lige huske, men billig ca 100-150 kr.) så tror nok at jeg skal få rusten bort. Så det var mere den efterfølgende behandling på det blanke jern jeg var ude efter samt gode erfaringer fra jer andre.

Mvh
Troels
jensms
SAAB NET NYBEGYNDER

28. jul 2004, 00:07

Hej Lars
Har du navnet på den pågældende primer??
mvh
Jens
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

28. jul 2004, 00:08

Hej alle

Jeg har ingen gode erfaringer med rust og reperationer af rust og maling.
Men mit sidste nye eksperiment er noget jeg fandt omtalt på det gamle forum. Det hedder Owatrol og er en slags kemikalie primer på oliebasis.
Det bruges på skibe til at rustbeskytte metal - aksler og beslag. Du kan finde omtalen på det gamle forum.
http://disc.server.com/discussion.cgi?i ... w_parent=1

Det kan købes her:
http://www.norskib.dk/onlineshop.html?oid=89064444

Som sagt har jeg kun dårlige erfaringer med rustreperation - så jeg vil ikke garantere for noget som helst.

Mhv
Bjarne
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. jul 2004, 01:03

Hej Jens.
Jeg kan ikke huske navnet, men det er fra plastik padding og det er jo locktite's produkt. Men prøv at ringe til Finn Salamandersen ved Bak og Uhrenfeldt i Aalborg 96318888, han kender navnet. Du skal nok ringe i denne uge, da han holder ferie i næste uge.
MVH Lars Kristensen
Gæst

28. jul 2004, 11:04

Hej folkens.
Jeg har også mange dårlige erfaringer med rustreparationer, men jeg tror nu, at jeg har fundet recepten: Start med at fjerne ALT rust (sandblæsning er nok det eneste rigtige). Sprøjt med Plasticpadding "KallGalv" zinkspray (Harald Nyborg) overalt hvor der er blank plade. Dette giver en noget ujævn overflade så derefter sprøjtes med en filler/primer som ikke behøver at være rustbeskyttende. (jeg har gode erfaringer med BILTEMA's primer som er billig). Som lars skriver synker laget de næste ca. 3 uger, så den endelige lak skal først på efter nogle uger, MEN da primer/zinkspray er forholdsvis diffusionsåbne, plejer jeg at give et lag lak umiddelbart efter primeren (når denne er hærdet) for at hindre vandindtrængning. Efter ca. tre uger slibes med vandslipepapir K1200 eller finere til en helt jævn overflade og der lakeres med slutlakken. Hvis der ikke opnås en helt perfekt lak, venter man atter 3 uger og sliber lakken jævn med K1200 og polerer først med slipol, derefter med slipoline. Sørg for at der kommer så lidt spraylak på originallakken som muligt. Én- og tokomponentlakker er ikke specielt kompatible og der kommer revner efterhånden, især hvis der kommer et tykt lag "dåselak" på originallakken. Den bedste løsning er selvfølgelig at købe tokomp. lak og bruge en sprøjtepistol. God fornøjelse!

Hilsen Peter
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

28. jul 2004, 11:29

Jeg skal måske lige tilføje, at hvis man vil bruge en tokomponent lak, skal man selvfølgelig også bruge tokomponent primer. Jeg ved ikke om man kan bruge zinkspray under disse lakker
Peter
troels
SAAB-PSYCHO

10. aug 2004, 01:01

Vil lige høre om der skulle være kommet nye brugere til - der kan svare på det første spørgsmål - regner med at skal i gang med "behandlingen" i næste uge...

mvh
Troels
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

10. aug 2004, 01:15

Hej Troels
Ved en almindelig behandling skal du bruge:
- Sand papir evt sandblæser
- Fin spartelmasse med hærder
- Sandpapir korn 120
- Vand slibe papir
- Grunder/primer
- Evt. let vandslibepapir igen
- 2 - 3 lag lak af bilens farve
- Måske klarlak

Du skal bruge bilen farve kode, som vist står i bagage rummet eller dør stolpen. Der kan du vælge at købe lakken ved en autolakere, så husk lige hærder og fortynder. Der ved maleren blandings forholdene, dem kan jeg ikke huske.
Du kan også købe en spray lak i bilen farve ved saab. Der er også nogle lak firmaer som laver disse spray dåser. Jeg ved flauenskjold i Aalborg laver disse spray dåser.
MVH Lars Kristensen
Ytting
SAAB NET NYBEGYNDER

6. sep 2004, 10:18

Hej Troels
Jeg kan tilslutte mig både loktite rustomdanner der, hvor der er lidt "ujævnt" stål med en smule gravrust( der hvor man ikke gider at lave pladeaebejde),og som det allerede er nævnt, koldgalvaspray evnt. fra plastik padding, oven på loktiten og det friske stål som er blevet blotlagt,man kan godt bruge 2 komp autolak ovenpå koldgalva,men det er engod ide først at bruge lidt spartel for at bringe lagene i niveau,hvis det skal være rigtigt fint,evnt. hvis der er ridser og andre små ujævnheder er sprøjtesparte(2-komp) en god ting,der slibes selvfølgelig jævnt mellem spartellagene,med slibeklods.sprøjtespartel skal påføres med dyse 2,5mm(udmærket og prisbillig sprøjte "RIGO" fra Harald Nyborg,husk at købe 2,5mm dyse da den ikke følger med sprøjten.den 1,7mm dyse der følger med, kan anvendes til det afsluttende laklag).
Lak og sprøjtespartel kan købes hos BadenJensen i Ballerup.(Du skal sige at Du kommer fra et værksted,da de officielt ikke sælger til private).Den omtalte teknik kræver at man maler et helt område langs kanter.og husk at man overhovedet ikke må kunne mærke overgangende mellem lagene efter slibning,hvis man med lukkede øjne fører fingerspidserne hen over.

Tilbage til "Modern Forum"