Banner cycler

Justering K-Jetronic

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Justering K-Jetronic

20. jul 2004, 02:10

Hej alle

Jeg var ved at kikke lidt på indsprøjtningen på min bil igår. Jeg opdagede,at gasspjældskontakten ikke lukkede, når gasspjældet var helt lukket. Nu har jeg drejet den lidt, så den klikker når gasspjældet lukker.
Jeg synes det hjalp lidt på tomgangen, men det er stadig som om den står og kører lidt op og ned i tomgang som om der er noget regulering der ikke rigtig kan finde ud af det. Er der nogen der har en god ide eller ved hvordan man justerer sådan en k-jetronic ind.

mhv

Bjarne

Gæst

20. jul 2004, 10:43

Hej Bjarne.
Har du prøvet at rense tomgangsmotoren (AIC'en)? Ellers er det vist et typisk symptom på en dårlig lambdasonde, hvis din bil da er udstyret med den slags moderne isenkram :wink:
Mvh. Peter M
Gæst

20. jul 2004, 13:16

Hej .

Der sidder ikke AIC tomgangsmotor på K-jetronic.

Hvis det er en med kat. kommer den nok aldrig til at gå helt roligt i tomgang :(

Mvh.K
Brugeravatar
saabbat

20. jul 2004, 14:01

Hej alle

Tak for jeres svar.
Det er en 900, 8v, fra 90 med katalysator.
Så vidt jeg forstår systemet, så regulerer lamdasonden indsprøjtningstrykket via en en lille enhed som sidder på venstre forskærm. I Haynes kaldes den for en "modulation valve" jeg ved ikke hvad den hedder på dansk. Men lamdasonden påvirker vel kun systemet ved driftomdrejninger 2000-3000rpm. Den lille kontakt der sidder på gasspældet, hvad tænder og slukker den for?

Gæst k - har du erfaring for at de går urolig i tomgang - for så vil jeg ikke bekymre mig mere om det?
Det er altså lidt af et Storm P. arangement de har puttet i den bil

Mhv

Bjarne
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

20. jul 2004, 15:42

Hej Bjarne. Selvfølgelig er der en tomgangsmotor/ventil. Den sidder med et stik i toppen og 2 slanger, der sidder en lille bi-metal fjedre som skal renses samtidig med spjældhuset skal renses med evt. rensebenzin og en pensil.
Den lille gasspjælds potensometer styre ikke tomgangen, den giver signal til styreboksen, samtidig med den arbejder sammen med signalet fra lamdasonden!
Så det vil være smart at få renset tomgangsmotoren + spjældhus + diverse slanger der omkring! Hvis det ikke hjælper, så kan det evt. være den o-ring som sidder imellem spjældhuset og indsugningsmanifolden. Hvis den er utæt så suger den falsk luft :-(
Hvis man skal justerer tomgangen, så skal det gøres på luftmængde måleren, den klump som sidder oven på luftfilterhuset og man skal bruge et stykke special værktøj til det!

PS. En defekt lamdasonde vil ikke direkte ændre tomgangen, der kan opstå forøget benzin forbrug :-(
MVH Lars Kristensen
Gæst

20. jul 2004, 22:34

Hej.

Der sidder en luft tilskudsventil der giver ekstra luft når den er kold.
Det er ikke en tomgangsventil der justere tomgangen på det mekaniske K-Jetronic
Og jo lamdasonden regulere også i tomgang , prøv at tage stikket af sonden i tomgang og du vil opdage at tomgangen ændre sig.

(lars ,det er en 8v med mekanisk indsprøjt. vi taler om.)

mvh K.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

20. jul 2004, 22:53

Jep, jeg har selv haft en engang, dog uden cat fra ´88. Når man startede den, så kørte den meget langt ned i tomgang og når så den blev varm, så kørte den for højt i tomgang. Men jeg er sikker på vi snakker om samme ventil og jeg tror måske også du har ret, det vil sige det har vi begge! For vis lampasonden ikke virker, så blander bilen en alt for fed blanding, for den kan jo ingen co måle. Lamdasoden måler forskellen på udstødningsgasserne og den rene luft. Det vil sige mere benzin ind.
Den ledning, som sidder i lufttilskuds ventilen, fortæller boksen, hvor kold og hvor varm luften igennem ventilen er, via den bi-metals fjedre, så hvis den sidder fast fx. i fuld åben position, så strømmer der jo frisk luft forbi spjældet hele tiden og så får motoren falsk luft, når bilen bliver varm. Men der er jo også en test metode for det. Afmontere slangerne til ventilen og prop dem af, så der ingen luft kommer ud eller ind i slangerne. Altså med en drift varm motor.
Vi kan jo kigge på den på lørdag.
MVH Lars Kristensen
Gæst

20. jul 2004, 23:41

Hej Lars.
Jeg tror vi " snakker " om to forskellige ting .
Lufttilskuds ventilen for 12v ved start og ved kold motor er ventilen åben og giver lidt hævet tomgang. Ved varm motor bruges den ikke.
Men der sidder også en varmkøringsregulator der ænder benzintrykket ved kold motor.
"boxen" for signal fra en temp. føler og lambdasonden bla. og styre en ventil der så også reguler benzintrykket.

mvh.K.
Brugeravatar
saabbat

21. jul 2004, 02:33

Hej Lars og gæst K

Jeg ville gerne sætte et billede ind her, men jeg kan ikke finde ud af det,

Det er en kontakt der sidder ved gasspjældet. Den slutter ved nul gas og ved fuld gas. Imellem er den afbrudt.

Ventilen som leder luft uden om gasspjældet er skruet på motorblokken og der sidder et stik til den. Lars mener du der er en bimetalsfjeder i den?

Det ville være fint hvis I ville kaste et blik ned i maskineriet på lørdag.

Mhv
Bjarne
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

21. jul 2004, 09:49

Hej Bjarne. Ja den ventil som leder luften, som sidder på blokken, er der en bi-metal fjedre i. Hvis du piller den af og kommer den i din fryser, så efter noget tid, så skal der gerne være åbent hul igennem. Ligger du den fx i solen, så skal den gerne være lukket efter en tid.
Den kontakt, som sidder ved gasspjældet arbejder sammen med, som K. skriver, lampdasonden og temperatur føleren.
MVH Lars Kristensen
Gæst

21. jul 2004, 16:03

Ak ja, transitivt verbum eller ej? "LÆGGER du den i solen" skal der stå, ikk' Lars?
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

21. jul 2004, 16:26

Jo jo :D nemlig ja
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

21. jul 2004, 22:40

Anonymous skrev:Ak ja, transitivt verbum eller ej? "LÆGGER du den i solen" skal der stå, ikk' Lars?
Hmm, der er en gæst der går op i detaljerne...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Gæst

22. jul 2004, 01:52

Dét er der! Ikke mindst da mange nu om dage slet ikke kender forskel på "ligger" og "lægger", (hvilket jeg dog ikke har Lars mistænkt for!)
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

22. jul 2004, 10:04

Hallo! Er dette et udvidet danskkursus eller er det alletiders mulighed for at få nogle gode råd fra andre der går og roder med de kære SAAB'er??? (barde jej nu ik har glæmt et koma!?!)
:( P
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

22. jul 2004, 10:07

Bjarne, prøv at tage et kig på det link jeg lige har sat ind... Er din bil ikke med LH 2.4 inj. system?
http://68.18.132.147/tuneup_folder/8824ecu.htm
Peter
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

22. jul 2004, 22:15

Hej.

Prøv denne link om K-Jetronic
http://www.stahlmotor.se/k-jetronic.html

Hilsen Kenneth
9000CC Turbo
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
saabbat

23. jul 2004, 02:12

Hej alle

Tak for de gode svar og link I har sendt.
Jeg har desværre først set svarene nu, for vi har haft gæster hele dagen.
Jeg har ikke kigget efter hvilken ECU, der sidder på min bil endnu. Men den beskrivelse af fejlundersøgelsen, der er på ovenstående link, tror jeg godt, jeg kan finde ud af at lave. Tak for den. Jeg vil nu bruge lidt tid på at sætte mig ind i hvordan hele systemet virker.

Jeg er ked af debatten om ligge/lægge for jeg er ikke mekaniker eller arbejder med biler til daglig. Jeg ved ikke hvad mange ting hedder eller hvordan de virker, men jeg synes det er dejligt, at nogen som også arbejder proffesionelt med biler vil bruge tid og tålmodig på at forklare hvordan tingene hænger sammen. Det vigtigste er jo, at vi kan få saaberne til at køre godt.

Mvh

Bjarne

Tilbage til "Modern Forum"