Banner cycler

Afbrændt kompressor på 9000'er fra 98

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Afbrændt kompressor på 9000'er fra 98

17. jul 2004, 10:58

Ud over at jeg kæmper lidt med Told/Skattemanden om værdien af en hollandsk 98'er 9000 Turbo de Luxe, så brændte kompressoren til ac'en altså af, da bilen blev startet efter at have stået stille i omkring et årstid.
Jeg kan fortstå at det mås man heller ikke! Den SKAL trille et par gange om måneden for netop IKKE at brænde af!
Hvad så nu? Jeg mener at have fundet en brugt på www.bildelsbasen.se til omkring 1.400, og det er jo ikke så galt. Men så skal den jo monteres og der skal freon på.

Spørgsmål 1:
Kan jeg regne med stadig at kunne få den gamle type (ulovlige) freon som den noget bedagede model skal bruge.

Spørgsmål 2:
Da kompressoren rent faktisk virkede og kølede nogle få minutter inden der kom røg ud af den, så må der altså være freon på anlægget.
Kan det tappes af og genbruges? Det vil da være synd andet, når det nu er den gamle sjældne type.

Spørgsmål 3:
Nogen gode (helst også billige!) forslag til værksteder med evner i den retning i storkøbenhavn?

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

17. jul 2004, 11:15

Hej Marcel. Hvis bilen er fra ´98, så vil jeg da gætte på at det er den nye type kølemiddel, som der er påfyldt, ellers skal der bare et ombygningssæt til, så kan du få den ny type på! Hvis anlægget er tæt, så aftapper de det gamle kølemiddel og det kan bruges igen!
Det som nok er sket med din kompressor er at den ikke har fået olie pga. den har stået stille! Der er noget specielt PAO olie i sådanne en kompressor.
Hvis den skal ned til told og skat igen, så vent med at lave ACC'en og evt. andre reparationer, da det er med til at få værdien i bilen "den rigtige vej ned"
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
marcel

17. jul 2004, 11:28

Ak - det der med "98" var ønsketænkning! Den er fra 88 !!!
Jo, jeg har skam også tænkt mig at vente til den er blevet endelig vurderet, inden jeg gør mere ved den.
Men Told/skat mener altså den gamle øse er 73.000 værd! Jeg håber det er muligt at "tale den ned."
Har da lige set en link her på forum'et til en 86'er til knap 10.000, og der er en anden 98'er på BT Bilsalg til 30, så mon ikke min kan snakkes ned til 50. Den er i meget fin stand - men altså endnu ikke min før prisen kendes!

Mvh

Marcel
Brugeravatar
marcel

17. jul 2004, 11:30

Nu skrev jeg forkert IGEN! Altså atter 88 vedr. den 9K på BT.
Marcel igen igen

Tilbage til "Modern Forum"