Banner cycler

Historien om Saab 9000

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13154
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Historien om Saab 9000

12. nov 2024, 21:57

Saab voksede virkeligt med 9000 modellen.
De kom op i executive segmentet, blev i visse varianter meget lux præget.
Egentligt den mest luksuriøse bil Saab nogen sinde fik produceret blev Saab 9000 Aero
Sidste model inden GM begyndte at økonomiserer mærket

Historien her vise bl.a. Saab 9000:
cab
shooting brake
4x4

Og at inspiration til sæderne kommer fra "pigs in space" muppet show

https://m.youtube.com/watch?v=wayCTSCD0NQ


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Historien om Saab 9000

13. nov 2024, 11:23

Shooting brake? Det er da et af de mest idiotiske betegnelser der er blevet til
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver Solgt
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 Solgt
SAAB 9-5 2.0T Sedan MY98, nyt projekt
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13154
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Historien om Saab 9000

14. nov 2024, 06:46

Shooting brake...

Bilen man tager når man skal ud og skyde på dyr, med jagthunde bagi.
Meget praktisk, giver helt sig selv hvad det er til.

Skyde pause bilen, bilen til jagt party..

Engelskmanden, bruger ofte betegnelsen om 2 dørs modeller med bagende ala stationwagon/Estate.

stationwagon er den praktiske familiebil, shooting brake er bilen til sports jagt.
Shooting brake er ofte mere biler i top segmentet / luxbilerne.

Klassisk skandinavisk shooting brake er Volvo P1800ES
Engelsk: Jensen GT, Jaguar coach build og senere Jaguar XF Shooting brake der desværre var en firedørs.
XF bilen startede med at blive kaldt Shooting brake, men blev hurtigt ændret til Sportsbrake, da jagt blev lidt fy-fy, og den er egentligt også en Estate model.

Jensen GT,med Lotus motor. meget sjælden 70er bil.
https://www.carandclassic.com/l/C1797314

Min 70yndling er Scimitar GTE Shooting brake. Håndbygget glasfiber med tunet Ford V6 og Jensen Shooting Brake.

Og der må gerne stå en P1800ES hjemme hos mig. :-). Flot weekend bil, hvor man lige pakker til weekendtur til hytten i skærgården,ødegården eller tur til Marstrand.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Historien om Saab 9000

16. nov 2024, 05:33

Shooting brake og ikke shooting break.

Skyder bremse og ikke skyde pause, deri det uforståelige udtryk :wink:
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver Solgt
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 ny vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY03 Solgt
SAAB 9-5 2.0T Sedan MY98, nyt projekt
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Historien om Saab 9000

18. nov 2024, 06:19

Det er en beskrivelse på en hestevogn https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_(carriage)
Den nærmeste danske betegnelse er en jagtvogn.
Oversat til en bil bliver det til en sportsvogn med et brugbart bagagerum, for de velhavende.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13154
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Historien om Saab 9000

18. nov 2024, 20:41

Det er jo som "Station Wagon", der blev til Station Car.

En hestevogn til at hente hotelgæster, senere en bil, der endte som Grisworld monstret (Far's fede ferie).

Saab 9-5 er vel egentlig et design mellem Shooting Brake og Station car,
Lidt sportspræget sedan med en bagende der ikke må ligne en Station car, men mere en skrå bagklap ala Shooting Brake.
Er dermed tilbage til Saab 9000 Shooting brake, en todørs 9K med den eksotiske SB bagklap.

Tidl. var shooting brake, jagt drømmen i lux segmentet, senere blev segmentet overtaget at Range Rover mf.

En vogn til den aktive jager.
Med en ordentlig "side by side" gøb samt lommelærk med single Malt.

Privat folk fik ombygget nogle Jag. XJ biler til Shooting brake, for at hunden kunne komme med på jagt.

Jaguar Lynx forsøgte tidl. et par gange at custom ombygge til jagt segmentet.

https://m.youtube.com/watch?v=6UdyrPo4Ht0
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"