Har læst med længe, og kigget med i smug. Grundet ændret kørselsbehov(nu 8.000 , frem for 36.000 årligt), giver det endelig mening at anskaffe mig en Saab 93 og udleve en drengedrøm. Jeg er ikke ekspert eller mekaniker, så beklager hvis jeg roder rundt i termerne.
Jeg var i går nede ved en jysk forhandler, for at prøve en Saab 9-3 2.0t fra 2010. Det var min første tur i en Saab, og normalt siger man "dont meet your heroes" - men det har var præcist som jeg forstillede mig - er dybt forelsket i bilen....
Men jeg tænker jeg gerne vil forbi jer kloge hoveder først...
Historikken på bilen ser rigtig lovende ud. Der er tale om en Saab 93 2.0T med 175 HK, fra 2010 - så må være det vi kalder en NG.
- 28-09-2010 - indreg som demovogn
- 30-12-2012 til 24-08-2023 har den haft samme ejer
- Afmeldt 24-08-23
- Kørt 213.xxx KM.
- Fuld servicebog, hvor 90% af dem er lavet ved autoriseret Saab værksted (alle overholdt inden for KM interval)
- Undervognsbehandlet med PAVA i 2013 og 2019
- Umiddelbart virker alle elektriske komponenter (glemte at kontrollere telefonopkobling og recirkulation)
- En meget lille skræmme på for kofanger, som er rettet med lakstift - ses ikke med mindre man kigger rigtig godt efter.
- MEGET velholdt kabine.... Ser ud til, at der kun har siddet folk på forsæderne, bagsæderne er helt uberørte.
Havde mekanikerven med som lavede køre test på den i én times tid, han havde ingen bemærkninger og mener det er en fint køb. (Han er VAG mand, så han forstår jo ikke helt konceptet). Den lød rigtig godt i motorgang, trak rigtig fint og klappede ikke i kæden.
Umiddelbart var der ikke rust i skærmkasser eller andet. Jeg fik dog ikke set den på lift, grundet tidsnød. (Der på lidt af skruerne som holder plastik i skærmene på plads)
Nu har jeg læst lidt om NG93 og umiddelbart er der ikke oliesump problem som på OG - og de mest gængse problemer, burde have været udbedret når det er lavet autoriseret (tænker på recalls (benzinpumpe), toppakning og køleslange og tænd spole/korrekt tændrør)
Forhandleren mener naturligvis ikke at den fejler noget, og han ville desuden ikke sælge den under købeloven hvis den var mekanisk ustabil. Han har solgt en del Saab'er igennem tiden, og mente absolut ikke der var noget jeg skulle bekymret mig om (siger de jo altid).
Da det er ved en forhandler, så leverer de bilen ny serviceret og nysynet, og så er der 6 mdrs. garanti (købelov).
I og med at den bliver nysynet, så bør dette også være et ekstra sikkerhedsnet på "standen" af bilen? Så eksempelvis hvis bagbroen var rustet og hullet i stykker må de jo ikke syne den det.
Forhandleren har "holdt den til mig" søndag kl 11, hvor vi skal lave papirerne.
Jeg er med på, at der aldrig er noget som er sikkert... men kan simpelthen ikke slippe bilen, og specielt ikke efter prøvekørsel.
Bør i Østjylland så kan få den serviceret ved de kendte i Randers/Hadsund området...
Er der nogle ting jeg skal være obs på, eller få undersøgt nærmere? Jeg kan nok godt bede om billeder af undervognen.
Hilsen en meget forelsket, men også lidt nervøs førstegangskøber