12. aug 2018, 08:10
Morten: angående ng900 V6, så plejede jeg faktisk også altid at kalde det en amerikanerbil lavet i Trollhättan. I USA ville man nok betegne den som meget traditionel europæisk.
Men for at svare på det andet spørgsmål: Hvorfor har min og9-3 "kun" 150 hk? Det er der nok flere forklaringer på.
Lad mig først liste fordele ved flere HK:
Højere tophastighed.
Hurtigere mellemaccelleration 100-150.
Lidt højere virkningsgrad = bedre brændstoføkonomi (hvis man kan lade være med at bruge de ekstra kræfter)
Her er så min forklaring på hvorfor jeg ikke lige har brug for det:
Nuværende tophastighed er ca. 220 km/t. Med ca. 190 heste vil den sikkert kunne gå 240.
Med en hurtigere mellemacceleration vil jeg kunne overhale hurtigere, hvis ellers jeg kan få greb.
Hastigheder som de ekstra hestekræfter vil kunne hjælpe mig ved kører jeg sjældent med, da jeg i det daglige kun kører på landevej.
Det er selvfølgelig sjovt nok at kunne sætte en Audi eller lignende på plads, men har rækker de 150 heste også langt.
150 hk er hvad den er født med fra fabrikken, hvilket nok har sin årsag. At tune/trimme/optimere er ikke kun et spørgsmål om at lægge et nyt program i motorstyringen, men også at sørge for at alle de øvrige komponenter er i stand til at kunne klare de flere kræfter. Med sit originale trim er diverse komponenter måske presset 50-75% af hvad de kan holde til af belastning. Jo tættere man kommer på 100%, desto oftere vil der være noget der "knækker".
Min mors 9-5 er vist optimeret til 192HK/300NM. Det er acceptabelt til en 9-5 da det er en noget tungere bil som samtidig har nogle lidt kraftigere komponenter i drivlinen. Forskellen er dog ikke specielt mærkbar. Bilen har sikkert en højere tophastighed, men det er nok også den største forskel.
Da jeg købte bilen havde den gået 250.000 km. Historik stort set ukendt, men kun en ejer før mig som dog nok havde forsømt bilen de sidste mange år af sit ejerskab. Noget af det første der giver op ved tuning af SAAB er som regel koblingen, dernæst gearkassen, som er ekseptionelt elendig på disse modeller (eller er det alle SAAB?) Derudover er der de famøse takt- og balanceaksel kæder der som regel giver op ved 250-350kkm. Disse er nok også hårdere presset ved ekstra trim, især da der ikke er meget tilbage af deres forventede restlevetid.
Bilen var i første omgang også bare tænkt som midlertidig erstatning da min V6'er gik kaput. Jeg havde en anden SAAB i kikkerten som desværre blev solgt før jeg nåede at slå til på den.
Jeg kører 20-30kkm om året, primært landevej, og har mest brug for en stabil landevejsbil. Jeg har masser af projektbiler som jeg heller ikke gider at skrue på selvom de trænger
Nogle mener at den er unaturligt neddroslet, men jeg synes bestemt ikke at den er sløv. Største problem er at den er meget sløv fra ca. 1000-2500 o/m. Det samme er min mors 9-5. Det er muligt at det er en fejl på et eller andet, men jeg synes det føles som noget der er kodet ind. Det er især mærkbart hvis man triller med 20-30 km/t i 2. gear og skal hurtigt i gang, så føles det næsten som om bilen går i stå med mindre man filer kraftigt på koblingen så den kommer højere op i omdrejninger.
Kunne man fjerne denne begrænsning vil det være rart. Det er dog muligt at det er en fejl på spjældhuset da jeg synes den er meget langsom til at reagere på gassen sommetider. Langsomme bakke manøvrer på blødt underlag (især med trailer) kan den slet ikke finde ud af. Den kører konstant op og ned i omdrejninger og kræver igen kraftig filen på koblingen hvis motoren ikke skal gå i stå. Det er samme problem på både 9-3'eren og 9-5'eren, men måske de begge har et opslidt spjældhus?
Så det korte af det lange for mig må være:
Flere hestekræfter: Nej tak, har ikke brug for det.
Bedre bundtræk og bedre kørbarhed ved helt lave omdrejninger: Ja tak, det mangler de T7 biler jeg har erfaring med.
Her er hvad jeg vil lave på bilen før evt. optimering:
Nyt kædekit og evt. ny toppakning når du man er i gang.
Ny kobling og evt. renovering af gearkassen.
Hvis dette skal laves på værksted er man allerede sat 20-30kkr tilbage, før man overhovedet er begyndt at trimme. Jeg gav 17kkr for bilen.
Derefter kan det være en god ide at også optimere undervogn og bremser mv., men dette ville jeg nok gøre alligevel.
Bilen er heller ikke for køn udvendig, så jeg ville nok heller bruge tid/penge på at få fjernet det (overfladiske) rust der er flere steder.
Så det kedelige svar må være: Jeg gider ikke rode med det og alle de følgeproblemer det potentielt kan give.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99